Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nikkor standaard lensje ?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • nikkor standaard lensje ?

    Hallo,

    Ben reeds een aantal weken met bijna uitsluitend de 28mm afd aan het fotograferen op de D80 ( heb veeeele jaren van mijn jeugd met een pentax spotmatic met enkel een 50mm takumar gewerkt) De 28mm is leuk scherp handig , met 2.8 net iets te weinig licht voor binnen, maar je kan niet alles hebben. Gezien nikkor tussen 18 en 35mm nog verschillende lenzen heeft met openingen van 1.4 tot 2.8 , vraag ik me af of er beter is dan mijn 28mm 2.8 De 50 mm komt niet in aanmerking wegens digitaal niet echt standaard meer.

    dank u

    Marc
    Nikon F100 - Nikkor 28-70mm f/2.8 - oly mju II 35mm 2,8 - Olympus zoom 140

    https://www.flickr.com/photos/138780768@N04/albums

  • #2
    Re: nikkor standaard lensje ?

    De 35mm 2.0 AF-D is een aanrader. Is mijn standaardlensje.
    Ietsjes duurder dan de 28mm 2.8, maar nog best betaalbaar.

    Comment


    • #3
      Re: nikkor standaard lensje ?

      Oorspronkelijk geplaatst door MDY Bekijk bericht
      Hallo,

      Ben reeds een aantal weken met bijna uitsluitend de 28mm afd aan het fotograferen op de D80 ( heb veeeele jaren van mijn jeugd met een pentax spotmatic met enkel een 50mm takumar gewerkt) De 28mm is leuk scherp handig , met 2.8 net iets te weinig licht voor binnen, maar je kan niet alles hebben. Gezien nikkor tussen 18 en 35mm nog verschillende lenzen heeft met openingen van 1.4 tot 2.8 , vraag ik me af of er beter is dan mijn 28mm 2.8 De 50 mm komt niet in aanmerking wegens digitaal niet echt standaard meer.

      dank u

      Marc
      Nikon heeft een 28 f/1.4, helaas amper betaalbaar ( over de 1000€ ) . . . Sigma heeft een 20 f/1.8 ( 395€ Corne en 369€ SDkaart ) en een 24 f/1.8 ( 329€ Corne ) en een 28 f/1.8 ( 269€ Corne ), dan nog een 30 f/1.4 ( 395€ Corne en 398€ SD kaart)
      Bij SD kaart heb ik niet alle lenzen gevonden, vandaar dat er niet overal prijzen vermeld staan van SD kaart. Je kan Otto van SD kaart gerust eens bellen of emailen voor verdere informatie, voor Sigma lenzen kan hij meestal nog wel iets extra's tegenover andere leveranciers.
      Ik moet zeggen dat de 30 f/1.4 van Sigma me ook erg aanspreekt, ik moet de reviews over deze lens eens beginnen nalezen.

      mvg,

      Francis
      There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
      A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
      Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

      Comment


      • #4
        Re: nikkor standaard lensje ?

        Zelf heb ik erg goede ervaringen met de 35 2.0. Zeer scherp en erg goed contrast.
        De 30mm 1.4 van Sigma heb een een paar keer mogen lenen en ben ik toch wat minder over te spreken.
        Zowel scherpte als contrast vind ik voor het geld niet optimaal.

        Comment


        • #5
          Re: nikkor standaard lensje ?

          Heb me deze week een Nikon 28/2 AIS aangeschaft.Dit is een aanrader!!Volopen al erg scherp,contrastrijk en je kan er makkelijk mee in tegenlicht fotograferen (geen flare).Deze 28mm krijgt vaak betere beoordelingen dan de bekendere 35mm F1.4 AIS daar je deze laatste moet dichtdraaien naar f2.8 vooraleer ze scherp wordt en ze flaregevoeliger is.Vind je het niet erg om manueel te moeten focussen dan is de 28/2 een echte aanrader.
          Danny's Photosite

          Comment


          • #6
            Re: nikkor standaard lensje ?

            Ik heb de 35mm 2.0 nog mf en deze was is echt goed , de AF zal hem niet veel ontlopen denk ik

            Comment


            • #7
              Re: nikkor standaard lensje ?

              Aangezien dit een post is uit 2006 en niet meer actueel is, wordt dit topic gesloten.
              There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
              A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
              Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

              Comment

              Working...
              X