Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sony Alpha kitlenzen ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sony Alpha kitlenzen ?

    Hey people,


    Ik ben van zinnens mijn eerste DSLR aan te schaffen en het wordt met 95% zekerheid de Sony Alpha 100.

    Rest mij nog één vraag: welke "kit" koop ik? Ik heb een must: een goede all-in-one telelens (18-200 bv.), waarmee ik op reis kan, zonder extra lenzen te moeten meezeulen.

    Basicly heb ik 3 opties:

    1) Ik koop de kit met de 18-70 lens (655€) en koop een telelens (18-200) op de aftermarket (Sigma/Tamron, 350€ ofzo?). Voordeel: 2 lenzen die doen wat ik wil. Nadeel: duurder (100€ duurder dan kit 3).

    2) Ik koop de kit met 2 lenzen: 18-70 + 75-300 (879€). Voordeel: 2 lenzen die doen wat ik wil. Nadeel: ik moet steeds deze 2 lenzen meezeulen als ik wat wil zoomen ook.

    3) Ik koop de kit met de 18-200 lens (899€). Voordeel: 1 lens die doet wat ik wil. Nadeel: deze lens is misschien niet optimaal voor "normale" shots?

    Ik weet het dus echt niet... Ik zou in eerste instantie kiezen voor de 18-200 kit, dat lijkt me ook gewoon een goeie deal (de 18-200 lens kost standalone tegen de 500€, wat me dus 200€ bespaart) en vooral: dan heb ik meteen een ideale "reis-lens".

    Iemand die wat licht op mijn probleem wil schijnen?


    Cheers,
    Chris.

  • #2
    Re: Sony Alpha kitlenzen ?

    De 18-70 en de 75-300 zijn ook geen toplenzen.

    dat is de 18-200 ook niet maar of je direct het verschil gaat zien weet ik nie.

    Vergeet ook niet om de prijs van een lossy body met een tamron 18-200 lens te vergelijken met de kit.
    De sony is namelijk die tamron lens maar met een sony labeltje op.

    Volgens mij ben je het beste met die 18-200 om dan later een lichtsterkere standaard zoom of een 30 of 50 mm prime bij te kopen.

    (de minolta 50mm is een zalig lensje om te gebruiken en in de 1.7 versie heel makkelijk en betaalbaar te vinden op ebay etc).

    Ik heb persoonlijk de kitlenzen overgeslagen en heb me een occasie sigma 24-60 2.8 gekocht en daarna een sigma 70-300 apo.
    onlangs daar een 50mm en een beercan bijgevoegd.

    G
    As I look back over my life I am struck by postcards ... ruined snap shots ... faded posters of a time, I can't recall. James Douglas Morrison
    like.no.other

    Comment


    • #3
      Re: Sony Alpha kitlenzen ?

      Ik denk dat je zelf al het antwoord geeft als je aangeeft wat je keuze in eerste instantie zou zijn.
      a100 + 18-200 lijkt me in jouw geval het interessantste.

      Die 18-200 is een heel plezante lens om licht gepakt een dagtochtje mee te doen. Dat zal ook zo blijven als je daarna nog een hele zak vol andere lenzen mocht kopen (of dat is bij mij althans toch zo ).

      Wat merk van 18-200 betreft :
      Ik had zelf eerst de Tamron, maar die heb ik teruggestuurd omdat ik er absoluut niet tevreden van was (heel trage en lawaaierige AF). Bij mijn Minolta-exemplaar is dat een heel stuk beter, maar mogelijk heb ik toevallig een mindere Tamron toegestuurd gekregen.

      Kwalitatief ga je met die 18-70 en 70-300 geen reuzesprongen vooruit doen, dus daar zou ik niet meteen veel extra geld in stoppen. Dan kan je beter uitkijken naar een tweedehands f/2.8 zoom (17-50, 18-50, 28-70, 28-70, 24-60, ... van Minolta, Tamron of Sigma), of naar een f1.7 of f1.4 50mm, of naar een goeie flits .
      "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

      Comment


      • #4
        Re: Sony Alpha kitlenzen ?

        Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht

        Wat merk van 18-200 betreft :
        Ik had zelf eerst de Tamron, maar die heb ik teruggestuurd omdat ik er absoluut niet tevreden van was (heel trage en lawaaierige AF). Bij mijn Minolta-exemplaar is dat een heel stuk beter, maar mogelijk heb ik toevallig een mindere Tamron toegestuurd gekregen.
        Ik geloof dat zo'n kwaliteitsverschil tussen verschillende exemplaren wel meer voorkomt bij Tamron. Mijn exemplaar van de 18-200 (gekocht als "reislens") voldoet op alle gebied, net als mijn 28-75 (haarscherp). Ik heb ook heel andere verhalen gehoord over net dezelfde lenzen.
        Een probleempje bij de kwaliteitscontrole?
        BD0776BE - Rari Minoltas in gurgite vasto

        Comment


        • #5
          Re: Sony Alpha kitlenzen ?

          Hartelijk dank voor de reactie heren. Ik denk dat ik dan inderdaad maar voor mijn eerste gedacht ga: de 18-200 kit. Laat nog wel weten wat ik er uiteindelijk van vind !

          Comment


          • #6
            Re: Sony Alpha kitlenzen ?

            misschien mag ik je verwijzen naar de post waarin ik mijn tamron 28-200 aanbiedt?

            zie / zoek:
            Tamron 28-200 3.5-5.6 voor o.a. Sony ALPHA A100

            Comment


            • #7
              Re: Sony Alpha kitlenzen ?

              Hmm,

              Je kan voor mijn combinatie gaan?

              KM 28-75 F2.8 is een toplens voor z'n geld, punt. Andere klasse dan de kitlens.

              De Sigma 70-300 (APO DG) heeft z'n beperkingen (F4-5.6), maar is met genoeg licht wel fantastisch, heb er al zoveel mooie scherpe plaatjes mee getrokken...

              Probleem zal zijn om nu nog een KM 28-75 F2.8 te vinden (al schijnt deze identiek aan de Tamron)

              OK, je verliest *iets* aan breedhoek... maar daar heb ik m'n kitlensje nog voor.

              Waar ik nu nog van droom is de Sigma 50-150 F2.8 maar dan voor Alpha mount ...

              Comment

              Working...
              X