PDA

Volledige versie bekijken : statief in studio?

s5034454
20 december 2006, 07:09
Ik gebruik al jaar en dag een statief in de studio. Maar ik merk aan mijn eigen dat ik juist daardoor veel te recht en sysmetrisch fotografeer en ik vroeg me af ... zolang je op 1/125 werkt, is een statief dan wel nodig?

bouk
20 december 2006, 07:16
voor een shoot zou ik geen statief gebruiken, om de reden die je zelf al aangeeft, bij een portret misschien weer wel.
grt,bouk.

s5034454
20 december 2006, 07:23
Ok, thanks, kga het proberen zonder statief dan. ;)

bouk
20 december 2006, 07:41
met statief ben je toch wat beperkt vind ik, zonder kan je bijvoorbeeld zelf wat over de grond rollen en camerastandpunten in nemen die met een statief gewoon niet gaan.
succes en laat het resultaat maar eens zien.
grt,bouk.

s5034454
20 december 2006, 07:52
Mja, volgens mij kan je net dezelfde dingen doen met een statief (buiten over de grond rollen :p ), maar omdat een statief nogal "recht op recht" werkt, ga je automatisch nogal recht werken, denkt ook minder na over je kadrering, in mijn geval toch. Gewoon "portrait" of "landscape" en verder niks. Da's een grote tekortkoming bij mij en die wil ik proberen te doorbreken door mijn statief eens thuis te laten. Khad alleen wat schrik van bewegingsonscherpte, maar da's dus blijkbaar onterecht. ;)

bouk
20 december 2006, 07:56
zeker buiten boven de 125 geen probleem hoor.
grt,bouk.

lieven lens
20 december 2006, 08:25
Als je in de studio werkt met studioflitsers dan heb je zeker geen statief nodig.
uw sluitertijd is hier geen 125e van een sec maar enkele 1000en van een sec.
Zeker overbodig !!!
Werk je met lampen, dan is het iets anders ...
Maar dan zou ik mijn statief verkopen en met dat geld studioflitsers kopen :clown:

Ook komt er geen beweging in met een statief...
Het vlot niet ...
Uw model komt niet los, ze zit daar maar te zitten en het lijkt voor haar wel een eeuw te duren voor je een foto neemt.

Iedere keer statief los zetten, scherp stellen op de ogen, knopje half ingedrukt houden, statief terug een beetje naar beneden plooien, en dan pas afdrukken.
Terug statiefje los, scherp stellen op de ogen, ...

Op die tijd is mijn model al 2 keer een andere outfit gaan aantrekken!
Gooi dat statief snel bij de kippen ...

s5034454
20 december 2006, 08:29
Yep, die indruk had ik ook al ja, dat het zonder statief vlotter zou gaan.

Ik begrijp alleen je opmerking niet over de studioflitsers. Je stelt je toestel toch manueel in op sluitersnelheid 1/125? Dan is het toch geen 1/1000?

Faan
20 december 2006, 08:30
Yep, die indruk had ik ook al ja, dat het zonder statief vlotter zou gaan.

Ik begrijp alleen je opmerking niet over de studioflitsers. Je stelt je toestel toch manueel in op sluitersnelheid 1/125? Dan is het toch geen 1/1000?

Uw flitser zal maar 1/1000 van een seconde licht flitsen hé. Dus voor de rest van je belichting is het toch 'donker'.

s5034454
20 december 2006, 08:36
Hhmmmm, dat van dat de flitser maar 1/1000 sec belicht, dat wist ik al wel, maar om je toestel dan in te stellen op 1/125 gaat wel tegen alles in wat ik heb geleerd ... :green: Ik heb altijd geleerd dat je je toestel instelt op 1/125 tot ten snelste 1/250 sec.

PSG
20 december 2006, 08:44
Hhmmmm, dat van dat de flitser maar 1/1000 sec belicht, dat wist ik al wel, maar om je toestel dan in te stellen op 1/125 gaat wel tegen alles in wat ik heb geleerd ... :green: Ik heb altijd geleerd dat je je toestel instelt op 1/125 tot ten snelste 1/250 sec.

Stel gewoon in op 1/125.
Maar de effectieve belichting zal maar duren voor de tijd dat de flits gaat.
Allicht tegen de 1/700 tot 1/1000. De rest van de tijd dat uw sluiter open staat, heeft geen invloed op de exposure want dan is het donker.
Maw uw 'praktische' sluitertijd is gelijk aan de snelheid van uw flitsers, niet aan de tijd dat uw sluiter open staat.

Statief dus niet gebruiken.

Cookie
20 december 2006, 08:48
Even de handleiding van je toestel erbij nemen en kijken tot welke snelheid je toestel syncroniseert met flits. Normaal ligt dat rond 1/250 voor de meeste reflextoestellen als ik me niet vergis.
Dat is de snelheid waarop ik in studio werk voor al mijn toestellen.

s5034454
20 december 2006, 08:52
Ok, thanks voor de informatie allemaal, ik kijk al uit naar mijn volgende photoshoot, gaat aanvoelen als autorijden zonder veiligheidsgordel. lol

TedereTijger
20 december 2006, 09:41
Even de handleiding van je toestel erbij nemen en kijken tot welke snelheid je toestel syncroniseert met flits. Normaal ligt dat rond 1/250 voor de meeste reflextoestellen als ik me niet vergis.
Dat is de snelheid waarop ik in studio werk voor al mijn toestellen.

Jep. Onlangs demo/oefen-sessie gehad in fotoclub. Maar heb je 'n semi-pro toestel dan toch opletten met die sluitertijd.
De meeste clubleden die 'n nikon hebben hebben een D70(s), ik heb 'n D200. Zij konden hun toestel instellen op hoger dan 1/250 (bvb 1/800) en hadden geen "last" (omschrijving volgt).
Ik met m'n D200 had er wel last van, ....., vanaf dat ik een sluitertijd nam die sneller ging dan 1/250 kreeg ik onderaan m'n fotos een zwarte band..... :eek:
Jep, de sluiter.... :B

Moet ik hieruit afleiden dat een toestel zoals een D50/D70(s) in zo'n gevallen niet meer kijkt naar wat de gebruiker instelt en het max van 1/250 gebruikt? :confused:

PSG
20 december 2006, 10:53
De D70 kan synchroniseren tot 1/500.
De duurdere D200 tot 1/250.

JanMetDePet
20 december 2006, 11:06
Ik heb met mijn D50 al 1/250 en 1/500 gebruikt...maakt niks uit.

Grt,
JanMetDePet

Maarten_T
20 december 2006, 15:43
Je moet met twee dingen gewoon rekening houden. Kan mijn toestel het aan en kan mijn flitser het aan.

Ik kan gerust mijn toestel op 1/2000 zetten, maar daar is mijn flits niet snel genoeg voor (gevolg: foto is niet volledig belicht)
Er zijn wel studioflitsers wat dat wel kunnen (duur).

Joost
20 december 2006, 16:18
Ik kan gerust mijn toestel op 1/2000 zetten, maar daar is mijn flits niet snel genoeg voor (gevolg: foto is niet volledig belicht)
Er zijn wel studioflitsers wat dat wel kunnen (duur).

Excusez moi, maar dat is pertinent onjuist. Een doodnormale flitser flitst vele malen sneller dan 1/250 of 1/500 seconde (de minimale flits synchronisatie tijd) - het is de sluiter van de camera die niet sneller mee kan.

De sluiter in je toestel bestaat uit twee lamellen ("gordijnen" => daarvan komt de naam "gordijnsluiter" - vroeger waren ze echt van stof!). Als je op de ontspanknop drukt gaat het eerste gordijn open zodat het licht bij je sensor kan komen. Als er voldoende licht op de sensor is gevallen gaat het tweede gordijn dicht.

Nu is zo'n gordijn niet oneindig snel. Voor de 24mm die het ding af moet leggen (bij een full-frame camera!) heeft zo'n gordijn tegenwoordig ergens tussen de 2 en 4 ms nodig (4 ms = 1/250 seconde). Om nu onder normale omstandigheden (dus zonder flits!) toch een snellere sluitertijd te realiseren gaat het tweede gordijn al dicht terwijl het eerste gordijn nog onderweg is. Zo ontstaat er een spleet licht die over de sensor trekt => vandaar dat het ding ook "spleetsluiter" genoemd wordt. Als je zou gaan flitsen in deze situatie is er een deel van de foto al afgeschermd door het tweede gordijn tegen de tijd dat de flitser af gaat (of omgekeerd: de flitser gaat al af terwijl het eerste gordijn nog niet eens helemaal open is).

Daar heeft men dan een truuk op gevonden: high speed flash. Wat er dan eigenlijk gebeurt is niet dat er sneller geflitst wordt, maar dat de flitser al begint met licht geven voordat het eerste gordijn open gaat en daar pas mee ophoudt als het tweede gordijn helemaal dicht is. Ik ken geen studioflitsers die dat kunnen.

Terug naar de originele vraag. Als je flitser als hoofdlicht gebruikt wordt (om het even of je daar reportageflitsers of studioblokken voor gebruikt), dan wordt de belichting bepaald door het flitslicht, niet door de tijd dat de sluiter open staat. Zeker in een studio waar het licht normaliter gedimd is kun je het omgevingslicht negeren. Zelfs al zou je dan met lage sluitersnelheden werken, dan nog is een statief niet nodig voor het tegengaan van bewegingsonscherpte. Het enige waar ik een statief handig voor vind in de studio is bij het maken van produktopnames waarbij de kadrage alsook de opstelling statisch is. Voor modelshoots (en dan met name die in de studio) zijn statieven m.i. tamelijk nutteloos.

d'Artois
20 december 2006, 16:26
Als je in de studio werkt met studioflitsers dan heb je zeker geen statief nodig.
uw sluitertijd is hier geen 125e van een sec maar enkele 1000en van een sec.
Zeker overbodig !!!
Werk je met lampen, dan is het iets anders ...
Maar dan zou ik mijn statief verkopen en met dat geld studioflitsers kopen :clown:

Ook komt er geen beweging in met een statief...
Het vlot niet ...
Uw model komt niet los, ze zit daar maar te zitten en het lijkt voor haar wel een eeuw te duren voor je een foto neemt.

Iedere keer statief los zetten, scherp stellen op de ogen, knopje half ingedrukt houden, statief terug een beetje naar beneden plooien, en dan pas afdrukken.
Terug statiefje los, scherp stellen op de ogen, ...

Op die tijd is mijn model al 2 keer een andere outfit gaan aantrekken!
Gooi dat statief snel bij de kippen ...

Zonder statief ben je vrijer met je camera - het hangt er ook vanaf wat voor soort foto's je wilt maken - in een studio werk je ook vaak uit de hand, ipv met statief. Alleen als je camera groter wordt - zoals die van mij nu - dan is het beter om een statief te gebruiken.
Alles is echter betrekkelijk : Ik fotografeerde in de Camargue vanaf een paardenrug met mijn H'blad - en zonder bewegingsonscherpte.

svc
20 december 2006, 20:09
Fotografeer ik digitaal gebruik ik geen statief. Zo werkt het voor mij
immers vlotter en dynamischer, ik beweeg nogal veel en dan is een
statief niet handig. Het hangt er, zoals reeds aangehaald, wel van
af welk soort foto's je wilt. Fotografeer ik analoog middenformaat
gebruik ik wel een statief.

Maarten_T
20 december 2006, 22:10
Joost, ik heb het over studioflitsers, niet over gewone staafflitsers. De meeste! studioflitsers kunnen toch geen high speed aan hé...

Joost
21 december 2006, 09:04
Joost, ik heb het over studioflitsers, niet over gewone staafflitsers. De meeste! studioflitsers kunnen toch geen high speed aan hé...

Ik ken geen studioflitsers die dat kunnen.

Dat zeg ik toch ook :confused: :. Mijn punt was dat het feit dat je geen sluitertijd van 1/2000 kunt halen niet ligt aan het "niet snel genoeg zijn" van de flitser, maar puur aan je toestel. Nikon's D1, D1x, D1h en D70 hebben bijvoorbeeld een deels electronische sluiter waarmee je sync snelheden kunt halen tot 1/8000 ofzo. Verder zijn er natuurlijk nog legio toestellen met andere typen sluiters, electronisch en/of mechanisch, die geen X-flash issues hebben.

Maarten_T
21 december 2006, 09:58
De ringflitser van Elinchrom kan tot 1/2000 ;)

Joost
21 december 2006, 10:58
De ringflitser van Elinchrom kan tot 1/2000 ;)
Hmm... wat een brol (geintje :D). Is'ie niet sneller als je minder dan vol vermogen gebruikt? Ik meende (maar toegegeven, nu begeef ik mij op glad ijs) dat de meeste flitsers zo ergens rond de 30 usec zaten (maar wellicht niet op vol vermogen). Tijd voor experimentjes...