Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

wat is het nut van diafragmawaarde 2.8 bij macro lenzen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • wat is het nut van diafragmawaarde 2.8 bij macro lenzen?

    ik vroeg mij eigenlijk af wat het nut is van lichtsterke macro's. die lenzen worden toch meestal op MF gebruikt en op veel kleinere diafragma voor de scherptediepte...
    5DmkIII en wat glas

  • #2
    Re: wat is het nut van diafragmawaarde 2.8 bij macro lenzen?

    Het eerste punt is dat het scherpstellen gebeurt met het diafragma volledig open. Dus op f2.8. Je hebt dan ook een lichtere/heldere zoeker waardoor het gemakkelijker is op MF, hetzelfde als je met AF werkt.

    Tweede punt ; door je afstand tot het onderwerp iets te vergroten kun je naar een groter diafragma(kleiner getal) gaan als je met de sluitertijd in de problemen komt en toch dezelfde DOF behouden. Nadien op de pc de gewenste uitsnede maken.

    Als je een lens hebt die pas vertrekt op f5.6 heb je minder mogelijkheden.
    Groetjes
    ----JO

    Comment


    • #3
      Re: wat is het nut van diafragmawaarde 2.8 bij macro lenzen?

      Je kan een macrolens ook voor andere zaken gebruiken dan macrofotografie, en dan kan het wel eens handig zijn dat je een lichtsterke en scherpe prime in huis hebt. (Ik heb ook al wat concertfoto's gemaakt met de Sigma 150mm f2,8 macro.)

      En bij sommige macrofoto's kan je door het diafragma vrij ver open te zetten het onderwerp compleet isoleren ten opzichte van de achtergrond. Op f2,8 maak ik niet zo snel vlinderfoto's maar op f4 of f5,6 lukt het wel als die vlinder mooi evenwijdig zit met de sensor in de camera. Dan is de achtergrond volledig wazig (met de Sigma 150mm), zelfs al zit er iets mee in beeld op een paar centimeter achter dat beestje.

      Je hoeft dus niet steeds het diafragma op f16 te zetten, in sommige gevallen kan je veel mooiere macrofoto's maken met het diafragma (bijna) helemaal open.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: wat is het nut van diafragmawaarde 2.8 bij macro lenzen?

        Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
        ik vroeg mij eigenlijk af wat het nut is van lichtsterke macro's. die lenzen worden toch meestal op MF gebruikt en op veel kleinere diafragma voor de scherptediepte...

        Niet alleen AF en alternatief gebruik zoals hoger als correct vermeld maar vooral ook een heldere zoeker...

        sugar
        "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

        http://supermasj.zenfolio.com

        Comment


        • #5
          Re: wat is het nut van diafragmawaarde 2.8 bij macro lenzen?

          Mijn 105mm 2.8 macro is tevens een uitstekende portretlens, en dan komt die 2.8 soms handig van pas om flitsen te vermijden.
          fotosite

          Comment


          • #6
            Re: wat is het nut van diafragmawaarde 2.8 bij macro lenzen?

            Oorspronkelijk geplaatst door sugar Bekijk bericht
            Niet alleen AF en alternatief gebruik zoals hoger als correct vermeld maar vooral ook een heldere zoeker...

            sugar
            En dat maakt het handmatig scherpstellen opeens een stuk makkelijker. Met f4 lenzen is dat haast al geen doen meer met een 1.6 crop camera.
            Groeten,

            Albert Jan

            Website AJH
            lidnummer: BD0371NL

            Comment


            • #7
              Re: wat is het nut van diafragmawaarde 2.8 bij macro lenzen?

              kijk eens naar de macro's van Pendragon
              [FONT=Century Gothic][SIZE=2]WWW.NATUURBEELD.BE | FACEBOOK

              Comment


              • #8
                Re: wat is het nut van diafragmawaarde 2.8 bij macro lenzen?

                Voor mij is het grootste voordeel dat bij gebruik van de volle opening de achtergrond heerlijk onscherp wordt.

                Ik maak altijd meerdere opnamen met verschillende diafragma's.

                Een klein diafragma lijkt handig in verband met scherptediepte, maar meer diafragma geeft ook difractrie, of te wel onscherpte.

                Zelf gebruik ik wel eens op m'n D100 een EL Nikkor 150mm f5,6, Op het kleinste diafragma heb ik in rond het 1:1 gebied een scherptediepte van 6 centimeter (2 centimeter bij gebruik van een Nikon F). De difractie maakt dat dergelijke opnamen onbruikbaar zijn.

                zie eventueel http://home.planet.nl/~braak117/macro.pdf
                Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

                Comment


                • #9
                  Re: wat is het nut van diafragmawaarde 2.8 bij macro lenzen?

                  niet vergeten: 2.8 geeft niet alleen een helderdere (is dit NL of West-Vlaams?) zoeker, maar ook een kleiner scherpstelvlak, waardoor je veel nauwkeuriger je scherpte kan plaatsen

                  Comment


                  • #10
                    Re: wat is het nut van diafragmawaarde 2.8 bij macro lenzen?

                    Vaak is een lens ook scherper als je deze een paar stops dichtknijpt.

                    Als een lens bij 2.8 begint en je deze dan dicht knijpt, heb je bij 5.6 al je maximale scherpte.
                    Bruidsfotografie www.totaalfotografie.nl

                    Comment


                    • #11
                      Re: wat is het nut van diafragmawaarde 2.8 bij macro lenzen?

                      bovenal: betere lenskwaliteit

                      hoe lichtsterker, hoe nauwer het luistert, hoe minder de fabrikant compromissen kan sluiten, en dus hoe beter de lens

                      ze zijn duurder, maar ja, kwaliteit betaal je...

                      mijn f/2.8 lenzen (70-200, 28-70, en 105 micro) doen pijn aan de ogen , zo scherp zijn ze

                      erik
                      erik, Nikon materiaal

                      'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

                      Comment


                      • #12
                        Re: wat is het nut van diafragmawaarde 2.8 bij macro lenzen?

                        Oorspronkelijk geplaatst door erikdk Bekijk bericht
                        bovenal: betere lenskwaliteit

                        hoe lichtsterker, hoe nauwer het luistert, hoe minder de fabrikant compromissen kan sluiten, en dus hoe beter de lens

                        ze zijn duurder, maar ja, kwaliteit betaal je...

                        mijn f/2.8 lenzen (70-200, 28-70, en 105 micro) doen pijn aan de ogen , zo scherp zijn ze

                        erik
                        Dit is echt een fabel hoor. Een correcte weergave is :
                        "Hoe lichtsterker, hoe meer eisen aan het ontwerp worden gesteld".
                        Een lichtsterke lens is dus op zich een compromis, omdat je toegevingen maakt om ze zo lichtsterk te maken. De lichtsterkte maakt het dus alleen moeilijker om een goede lens te produceren, maar maakt de lens niet intrinsiek 'beter'.

                        De kwaliteit van een lens hangt voornamelijk af van het ontwerp, de coatings en de productietoleranties, en dus eigenlijk in eerste plaats van de prijs.

                        sugar
                        "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

                        http://supermasj.zenfolio.com

                        Comment

                        Working...
                        X