Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Advies, aankoop lenzen,geef je gedacht.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Advies, aankoop lenzen,geef je gedacht.

    Ik zit met een dilema,(canonlenzendilema)

    ik bezit momenteel ,
    een canon 50 mm f/1.8 prime,
    een sigma 70-300mm macro apo dg super II.
    een canon kit 18-55mm .

    Graag zou ik starten met lichtsterkere lenzen , dilema is prime nemen of niet ?
    eentje heb ik al ,prachtige fotos ,daarom had ik gedacht om bv te starten met
    een canon ef 135mm f/2.8 sf met 1.4 extender(om mijn bereik niet te verliezen) +-379euro .plus een extender +-350 euro
    ofwel
    een canon ef 24-105mm f/4 l maar dan verlies ik mijn reikwijte en vrees ook niet zo lichtsterk uit de hoek te komen .879 euro.(zowel indoor als natuur )

    -wat belangrijk is voor mij :lichtsterkte en bereik (vogels en portret plus indoor ,sport en of tentoonstellingen)
    -budget :na verkoop apo dg plus opleg +- 700 euro.

    graag advies van mensen die er wel een beetje beter zicht op hebben.
    alle advies of suggesties welkom.
    thx

  • #2
    Re: Advies, aankoop lenzen,geef je gedacht.

    Ik denk dat ik het beter moet formuleren,,

    -lenzen zijn duur , dus als je echt goeie lenzen wilt kost dit al gauw voor de amateur fotograaf een klein kapitaal , daarom had ik graag geweten wat u zou doen als je wil overstappen op lichtsterke kwaliteitsvolle lenzen ,,en of het idee van met deze prime lens te starten , en later nog één met een groter bereik en of kleiner bereik bij te kopen ,of ga ik toch beter voor een zoomlens en spaar ik eerst nog even door ,en welke zou u dan aanraden?
    -volgens wat ik op het forum zie en hoor ,zouden primes veel sneller focussen en betere contrast en dof geven ook zou er geen enkele zoom lens kunnen tippen , aan primes qua kwaliteit en zou , canon ef 135mm f/2.8 sf beter presteren dan bv een zoom met 2.8 in het zelfde bereik ,of moet ik echt voor de l lens gaan? zo als b.v. een 135mm l 2.0 van canon heeft er iemand van julie deze ervaring ?

    Comment


    • #3
      Re: Advies, aankoop lenzen,geef je gedacht.

      Bij zoomlenzen zou ik zeler voor L optiek gaan bij prime lenzen heb ik er enkele die zeer goed presteren zoals de 50mm f1.4 en de 85mm F1.8 ook de Macro 100mm f2.8 niet onderschatten.

      De 135 mm F2 heb ik ook en dat is gewoon een prachtlens, maar in vele gevallen net iets te lang voor de studio, buiten daarentegen is het voor mij een veel gebruikte lens.

      Nu de keuze is aan U, en is zeker niet gemakkelijk, kies je voor comfort dan is de combinatie EF 24-70 F2.8 L USM en de 70-200 F2.8 L USM zeker een topper, maar je moet dan nieuw wel ongeveer 2400 Euro klaar hebben om beiden te kopen. Als je dan een extender gebruikt op de 70-200 kom je aan een 300mm ongeveer met een lichtsterkte van f4 en toch een meer dan behoorlijke kwaliteit.

      Als je maar één lens wil kopen is de keuze nog moeilijker, voor portret (maar buiten en niet in de studio tenzij je over een 8 meter ruimte kan beschikken )
      is de 135 mm f2 héél goed, ook in combinatie met de 1.4 extender kom je aan een 200 mm bij f2.8 wat ook een zeer goede kwaliteit geeft.
      Dus zou ik deze lens durven aanbevelen, met de wetenschap dat het de mogelijkheden eerder beperkt maar met het voordeel van een zwarte tubus wat minder in de kijker loopt en de lichtsterkte van F2 wat voor optredens een pluspunt is.

      Ik weet niet waar je woont , maar als je is wat lenzen op je body wil plaatsen mag je zeker is langs komen. Ik woon in de Antwerpse omgeving in Kontich om juist te zijn . Das 10 min van Antwerpen en 30 minuten van Brussel (zonder files).

      MVG, Jeff
      Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

      Comment


      • #4
        Re: Advies, aankoop lenzen,geef je gedacht.

        @ jef,

        -Ik woon in eeklo ,oost-vl tegen de zee +- 25 km, dus effe in de auto stappen om en weer is beetje moeilijk ,maar het is een pracht van een uitnodeging die ik met plezier zou willen aanemen,maar vrees dat dit de eerste 3 weken niet in aanmerking komt ;een full-time en part-time job houd me deze weken volop bezig (security)en met deze dagen

        -deze lens heb ik gekocht van shark dog ,Sigma 28-70 f/2.8 EX Aspherical df maar moet nog binnen voor reparatie ,stelt absolut niet meer scherp , probleem met de focus ring of zo iets,in elk geval deze heb ik ook om na reparatie te gebruiken .(of raad je dat af ?, doel is wel kwaliteit).

        -dan heb ik bv de 50 mm 1.8 van canon om voor portret fotografie te gebruiken.

        -de 135 mm f2 van canon lijkt me wel intresant ,, maar zit dan wel met een gat tussen mijn 70mm en 135 ,wat er nog is dat ik nog de 1.4 extender er bij moet kopen ,om toch een verder bereik te hebben ,

        - hoe ik dat gat kan oplossen weet ik niet ;maar dacht aan de macro 100mm f2.8 dan val ik net tussen die 70mm en die 135 mm.

        -als je nu een foto neemt van bv een vogel met de 135mm plus de 1.4 extender maar je moet deze croppen om een beeldvullende foto te hebben ,met laat ons zeggen enkel de vogel en de rest allemaal weggecropt 3/4 weghalen ,zou je er dan nog een aanvaardbaar beeld aan over houden ?

        -,extender moet deze canon zijn of past sigma ook?.

        -, neem ik dan niet beter een 70-200 F2.8 L USM , en wacht nog een tijdje ,of zou ik met de eerder genoemde combinaties voldoende hebben en stapsgewijs mijn lenzen opbouwen? kwaliteit in acht blijven nemend,(maar dan zal ik nog een tijdje moeten sparen vrees ik en vind de prijs toch iets te )

        -ik wil kwaliteit maar ook geen zotte kosten , en volgens ik het van je gelezen heb is die 135mm een goede lens ,zou die met 2 x extender ook zijn werk doen ?dat zou dan 135 x 1.6 x 2.0 geven = 300mm ,want ik meen ergens gelezen dat het l glas MOET zijn om een extender van canon te gebruiken.

        -maar zou dan wel eventueel het l glas van 135 mm aankopen moest dit nodig zijn .

        Mvg des, en bedankt tot hiertoe.

        Comment


        • #5
          Re: Advies, aankoop lenzen,geef je gedacht.

          Misschien een idee om in eerste instantie de kit-lens te vervangen door een Tamron/Sigma 17-50/F2.8. Je kan ook bij Canon gaan shoppen maar dat is wel een pak duurder.

          Voor indoor zal je toch eerder de breedhoek kant nodig hebben.
          Lost je probleem outdoor met vogeltjes nog niet op.
          Last edited by FotoDirk; 20 december 2006, 10:34.
          Tot sluitertijd, Dirk

          Comment

          Working...
          X