Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe ISO waarde te kiezen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hoe ISO waarde te kiezen?

    Ja, het topic zegt al veel hé.

    Ik lees hier op fotodiscussie en bij showcase regelmatig welke ISO waarde men gebruikt heeft en wat men beter zou gebruiken.
    Is er een regeltje die jullie gebruiken wat er beter zou ingesteld worden?

    Bij heldere hemel, schemer, bewolking, ... hoe weet je nou wat je precies instellen moet? Een stomme vraag misschien maar goed, ik stel ze toch .

    Alvast bedankt

  • #2
    Re: Hoe ISO waarde te kiezen?

    Oorspronkelijk geplaatst door Twizter Bekijk bericht
    Ja, het topic zegt al veel hé.

    Ik lees hier op fotodiscussie en bij showcase regelmatig welke ISO waarde men gebruikt heeft en wat men beter zou gebruiken.
    Is er een regeltje die jullie gebruiken wat er beter zou ingesteld worden?

    Bij heldere hemel, schemer, bewolking, ... hoe weet je nou wat je precies instellen moet? Een stomme vraag misschien maar goed, ik stel ze toch .

    Alvast bedankt
    Zo laag mogelijk ; helaas lukt dit in vele gevallen niet
    Canikon 40D - D200, D300

    Comment


    • #3
      Re: Hoe ISO waarde te kiezen?

      Zoals gezegd, zo laag mogelijk. En na je foto controleer je je histogram. Indien deze te donker is en je met sluitertijd en diafragma geen betere resultaten kan bereiken binnen je mogelijkheden op dat moment, dan verhoog je je ISO.

      Véél oefenen en veel op je histogram kijken. Op den duur leer je dan welke settings werkbaar zijn op welk moment.
      PS. Ik wou dat ik het kon

      Comment


      • #4
        Re: Hoe ISO waarde te kiezen?

        Oorspronkelijk geplaatst door Twizter Bekijk bericht
        Ja, het topic zegt al veel hé.

        Ik lees hier op fotodiscussie en bij showcase regelmatig welke ISO waarde men gebruikt heeft en wat men beter zou gebruiken.
        Is er een regeltje die jullie gebruiken wat er beter zou ingesteld worden?

        Bij heldere hemel, schemer, bewolking, ... hoe weet je nou wat je precies instellen moet? Een stomme vraag misschien maar goed, ik stel ze toch .

        Alvast bedankt
        Uit je vraag blijkt dat je de basiskennis van fotografie niet kent. Een cursus of boek zou geen kwaad kunnen
        Mijn antwoord op je vraag : over het algemeen probeer je de ISO zo laag mogelijk te houden, kwestie van ruis te minimaliseren.
        Als je de camera een lichtmeting laat doen, beoordeel je de sluitertijd. Als die te lang is voor je doeleinde, kan je de ISO opvoeren en/of je lens opendraaien, om aldus een kortere sluitertijd te bekomen.
        Hoever je de ISO wil/kan opvoeren, hangt af van de mogelijkheden van je camera, van de hoeveelheid ruis die je camera dan produceert, en jij kan/wil verdragen.
        David Leemans
        Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

        Comment


        • #5
          Re: Hoe ISO waarde te kiezen?

          Heykes,

          Heeft dit bvb ook te maken met bewegende beelden... k'had onlangs gehoord... dat als sporten fotografeert je best één hogere ISO waarde neemt... is dit waar ?? Of is het op allé vlakken het beste zo laag mogelijk te blijven... ??? Want eerlijk ik sukkel ook ferm met die ISO waarden...

          Comment


          • #6
            Re: Hoe ISO waarde te kiezen?

            zo laag mogelijk houden
            en als je ni anders kan ISO opdrijven

            op concerten zonder flits bijna altijd 800+ zelfs met 2.8 lenzen
            Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
            Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

            Comment


            • #7
              Re: Hoe ISO waarde te kiezen?

              Voica,

              Je ISO verhogen laat je toe om je sensor gevoeliger te maken voor licht. Hoe gevoeliger hij is, hoe minder licht hij nodig heeft om een foto vast te leggen. Waardoor je dus in staat bent om de sluitertijd te verkorten, of je lensopening te verkleinen. Maar heeft als nadeel dat er meer ruis op je foto staat.

              Dus je probeert steeds om de ISO zo laag mogelijk te houden, en je foto's te trekken door je diafragma en sluitertijd zo wijd mogelijk te houden.

              Maar spelen met diafragma en of sluitertijd brengt dan weer andere problemen. Die hebben elk hun waarde in de uiteindelijke foto. 't is dus spelen en aftasten wat je bereikt. En je toestel leren kennen.
              PS. Ik wou dat ik het kon

              Comment


              • #8
                Re: Hoe ISO waarde te kiezen?

                Oorspronkelijk geplaatst door eentonig Bekijk bericht
                ...diafragma ... sluitertijd... Die hebben elk hun waarde in de uiteindelijke foto. 't is dus spelen en aftasten wat je bereikt. En je toestel leren kennen.
                Zo is dat !

                Als ik met een vraag zat met iso of dergelijke, probeer je dat toch eerst eens uit met je toestel??
                (op die 100 'verspilde' foto's zal het niet komen hoor)

                Lesley
                -=- Light is the key...

                Comment

                Working...
                X