Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lichtmetingen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • lichtmetingen

    Ik ben nog maar net begonnen met fotografie, en vroeg mij af wat het verschil is tussen: meervlaksmeting, deelmeting en gemiddelde meting. En waarvoor gebruik je welke meting het beste. Ik zal voornamelijk concerten fotograferen, dus welke meting kan ik hier het beste voor gebruiken?
    Alvast bedankt.

  • #2
    Re: lichtmetingen

    Oorspronkelijk geplaatst door JeroenDB Bekijk bericht
    Ik zal voornamelijk concerten fotograferen, dus welke meting kan ik hier het beste voor gebruiken?
    Alvast bedankt.

    Spotmeting
    Waarom? als je spotmeting doet bv op de persoon dan zal die goed belicht worden, bij al de andere metingen word ook de vaak donker gedeelte er omheen gemeten en dat gaat echt niet goed, stel eigenlijk voor, doe maar eens de verschilende metingen dan zie je wat er gebeurt, (proberen is ook ervaring op doen )
    Last edited by NoName; 19 december 2006, 08:52.
    D300, D700, 17-35/2,8 AFS, - 28-70/2,8 AFS, - 70-200/2,8 AFS, - 50/1,4 AFS, - 2 X SB 800, - TC17EII- 1.7 - AF Micro 200mm F4.0 - AF 20mm F2.8
    www.langenacker.nl

    Comment


    • #3
      Re: lichtmetingen

      Alvast bedankt, ik zal het eens proberen.

      Comment


      • #4
        Re: lichtmetingen

        Oorspronkelijk geplaatst door NoName Bekijk bericht
        Spotmeting
        Waarom? als je spotmeting doet bv op de persoon dan zal die goed belicht worden, bij al de andere metingen word ook de vaak donker gedeelte er omheen gemeten en dat gaat echt niet goed, stel eigenlijk voor, doe maar eens de verschilende metingen dan zie je wat er gebeurt, (proberen is ook ervaring op doen )
        Is gedeeltelijk waar. Als je spotmeet op de zanger zijn zwarte t**** zijt ge toch ook gezien. Je moet eigenlijk weten welk kleur 18% grijs benadert. Bij personen is dit de huidskleur (bv het gezicht). Bij landschappen is dit bijvoorbeld gras, groene dingen...

        Je kan ook gewoon met een externe lichtmeter ff meten hoeveel licht er is. Die waardes in manual mode in je toestel ingeven en daar dan een heel concert met fotograferen... Dit kan ook lukken...
        www.olivierdutre.com
        Boek 'Seeking Stillness' verkrijgbaar via Amazon

        Comment


        • #5
          Re: lichtmetingen

          Oorspronkelijk geplaatst door Oli4 Bekijk bericht
          Is gedeeltelijk waar. Als je spotmeet op de zanger zijn zwarte t**** zijt ge toch ook gezien. Je moet eigenlijk weten welk kleur 18% grijs benadert. Bij personen is dit de huidskleur (bv het gezicht). Bij landschappen is dit bijvoorbeld gras, groene dingen...

          Je kan ook gewoon met een externe lichtmeter ff meten hoeveel licht er is. Die waardes in manual mode in je toestel ingeven en daar dan een heel concert met fotograferen... Dit kan ook lukken...
          Dit klop ook wel en dat weet ik, maar ik wil het niet moeilijk maken

          Groetjes NoName
          D300, D700, 17-35/2,8 AFS, - 28-70/2,8 AFS, - 70-200/2,8 AFS, - 50/1,4 AFS, - 2 X SB 800, - TC17EII- 1.7 - AF Micro 200mm F4.0 - AF 20mm F2.8
          www.langenacker.nl

          Comment


          • #6
            Re: lichtmetingen

            ik gebruik spot of cw
            Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
            Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

            Comment


            • #7
              Re: lichtmetingen

              Ik heb een EOS 400D, en ik kan hier geen spotmeting op vinden. Het enige wat ik heb is "meervlaksmeting", "deelmeting" en "gemiddelde meting met nadruk op het midden". Nu moest ik vandaag in Antwerpen zijn, en ben ik eens binnengestapt bij Grobet. Daar vertelden ze mij dat deelmeting het dichtst spotmeting benadert. Kan ik dit dan best als alternatief gebriken, of stellen jullie iets anders voor?

              Comment


              • #8
                Re: lichtmetingen

                Als ge er wa moeite en tijd voor over hebt en selectief kunt lezen moet ge hier het antwoord kunnen vinden

                Comment


                • #9
                  Re: lichtmetingen

                  Heel hard bedankt.

                  Comment


                  • #10
                    Re: lichtmetingen

                    Er wordt vaak veel verteld over methodes en technieken van lichtmeting. Ook als je kijkt naar de specs van verschillende camera's, waarbij elk merk uitpakt met de beste lichtmeetmogelijkheden.

                    Soms frons ik hierbij de wenkbrauwen, zeker wanneer je beseft dat ook de meest complexe lichtmeetmethode finaal leidt tot slechts één sluitertijd en één diafragma.

                    Veel ondervinding opdoen en geregeld manueel werken is de beste methode om goed met lichtmeting om te springen.

                    Groetjes, Wim
                    Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
                    Fujifilm X100V - Sony RX100M3

                    Comment

                    Working...
                    X