Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

wat doe ik fout (flits 550EX)?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • wat doe ik fout (flits 550EX)?

    Geen idee of ik dit bericht nu in het juiste forum plaats, edoch...

    Het gaat om hetvolgende:
    De twee onderstaande foto's werden genomen met dezelfde instellingen:
    EOS 300D
    Speedlite 550EX (naar boven gericht)
    lens 50mm f/1.4
    EXIF:
    1/60
    f/4.0
    (ISO 400)

    De tweede foto werd 7 seconden later getrokken (maw voldoende tijd om de flits te laten opladen). Het resultaat is echter compleet verschillend, i.e. de tweede foto is m.i. onderbelicht.

    afbeelding 1


    afbeelding 2


    Ik gebruik heroplaadbare batterijen voor mijn flits, ik weet dat dit niet echt aangeraden is, maar zou het daaraan kunnen liggen?
    Mijn flickr-foto's vind je hier (niet uitsluitend "ttv-brol")

  • #2
    Re: wat doe ik fout (flits 550EX)?

    Hallo,

    Hoe stond je flits in de twee foto's?
    Je zegt "naar boven", is dit volledig rechtop of onder een hoek van bvb 45°?
    Gebruik je een omnibounce?

    Aangezien je bij de tweede foto een stuk dichter bij het kindje staat zou het kunnen dat, indien de flits recht naar boven staan en je geen (?) omnibunce gebruikt het licht van de flist eigenlijk achter het kindje terecht komt. Je foto is lichtjes naar beneden genomen en dit heeft tot gevolg dat je flist niet echt recht naar boven staat maar lichtjes naar voor. Als je geen omnibounce gebruikt zal al het licht van de flist naar boven worden gestuurd en door het plafond worden weerkaatst (inkomende hoek = uitgaande hoek - hoog of laag plafond?). Hierdoor kan je dus een onderbelichte foto krijgen omdat het meeste licht achter het onderwerp terecht komt.

    Ik zou in dit geval zeker een omnibounce gebruiken en flitsen onder een hoek van 45° (dus niet recht naar boven). Dit zal er voor zorgen dat je een mooie lichtverdeling krijgt zonder harde schaduwen. Door de omnibounce te gebruiken zal niet al het licht naar boven worden gestuurd maar ook voor een deel rechtstreeks naar het kindje.

    btw: het scherpstelpunt ligt volgens mij ook niet op de ogen van het kindje. Lijkt me meer op het oor te liggen.

    Ikzelf gebruik steeds oplaadbare batterijen (580EX) en dat geeft me absoluut geen problemen en mijn omnibounce komt zelden van mijn flits af.

    Grtz,
    Wilfried
    The tide will wait for no-one. That's not even a rule, it's a fact.

    Comment


    • #3
      Re: wat doe ik fout (flits 550EX)?

      Onderbelicht ?
      Volgens mij is er hier toch géén sprake van onderbelichting hoor...als je deze pics in RAW neemt kun je ze nog aardig corrigeren.
      Welke kleur had het plafond?
      Hoe hoog ?
      Onder welke hoek stond je flash tov je body etc etc...graag méér info.

      Btw, oplaadbare batterijen zijn juist prima voor je flitser, neem er wel die powerfull enough zijn, ttz vanaf 2100mA moet zeker volstaan, hier op BD zijn er héél wat (mezelf inclusief) die de Aldi batt's gebruiken
      Na stopzetting herbegonnen met een 60D...

      Comment


      • #4
        Re: wat doe ik fout (flits 550EX)?

        Bedankt voor de reacties!

        Nog wat meer info: de flits stond in een hoek van 75 graden (zo goed als helemaal rechtop dus). Een omnibounce heb ik niet.
        Het plafond was wit en niet zo heel hoog (het was in een ziekenhuis).

        Je uitleg van de afstand tov het kindje lijkt me heel aannemelijk.
        Hieronder vind je echter een foto die op ongeveer dezelfde afstand is genomen als afbeelding 2 (die misschien niet onderbelicht is maar voor mij toch te donker is). Deze foto is de derde in de reeks (met een interval van 10 seconden deze keer) en heeft opieuw een hele andere (en voor mij betere) belichting (in vergelijking met afbeelding 2) en heeft toch dezelfde exif-gegevens (cf. supra)

        afbeelding 3


        ter vergelijking nog even afbeelding 2



        Wat die oplaadbare batterijen betreft: ik heb me laten wijsmaken (?) dat het niet echt uitmaakt of je batterijen nu 2100mA of meer zijn, het gaat om het voltage. Met vier oplaadbare batterijen kom je aan 4,8V (4x1,2V), terwijl je met normale batterijen aan 6V komt (4x1,5V). Om dit te staven vertelden ze me over een flits van Nikon waar je 4 normale batterijen kan insteken of 5 oplaadbare batterijen (5 keer 1,2V geeft ook 6V).

        Nu ik hier toch raad aan het vragen ben: de brandpuntsafstand op de flits, houdt die rekening met een mogelijke cropfactor?
        Mijn flickr-foto's vind je hier (niet uitsluitend "ttv-brol")

        Comment


        • #5
          Re: wat doe ik fout (flits 550EX)?

          Niet over het hoofd zien dat de camera op -1EV stond, dat is een verklaring voor de onderbelichting. Wel vreemd is dat de gegevens in de EXIF deels onvolledig zijn, de flash zou toch één en ander moeten doorgeven. Misschien een slecht contact of geen E-TTL instelling??
          Edit: ook de afstand en brandpuntafstand ontbreken in de EXIF, zaken die de camera/EX550 wel normaal doorspelen naar elkaar.
          Hombre

          Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

          Comment


          • #6
            Re: wat doe ik fout (flits 550EX)?

            Ben even niet mee. De camera stond toch niet op -1EV? (Nog even gecheckt op de camera zelf trouwens.) Ook in de EXIF vind ik hier niets van terug. In mijn EXIF kan ik ook nog zien dat de brandpuntsafstand 50mm is (gebruikte lens is 50mm f/1.4). Bovendien verklaart dit toch niet echt dat de twee foto's zo verschillend zijn van elkaar: er zit 10 seconden tussen die twee foto's en de instellingen zijn ongewijzigd gebleven.

            Het is wel zo dat wanneer ik de flits op automatisch zet hij geen brandpuntsafstand weergeeft en wel de (wisselende) diafragmawaarden (wat aangeeft dat er wel communicatie is tussen de flits en lens).
            Vandaar dat ik mij ook afvroeg of ik bij manueel gebruik van de flits op 50mm moet instellen of op 75mm (om rekening te houden met de cropfactor).
            Mijn flickr-foto's vind je hier (niet uitsluitend "ttv-brol")

            Comment


            • #7
              Re: wat doe ik fout (flits 550EX)?

              Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
              Niet over het hoofd zien dat de camera op -1EV stond, dat is een verklaring voor de onderbelichting. Wel vreemd is dat de gegevens in de EXIF deels onvolledig zijn, de flash zou toch één en ander moeten doorgeven. Misschien een slecht contact of geen E-TTL instelling??
              Edit: ook de afstand en brandpuntafstand ontbreken in de EXIF, zaken die de camera/EX550 wel normaal doorspelen naar elkaar.
              Hombre,
              Ik kan hier wel de volledige Exif gegevens lezen. EV Bias staat bij alle drie op 0. ook de brandpuntafstand kan ik hier zien. De afstand staat inderdaad niet vermeld maar wordt niet doorgegeven, dacht ik toch.

              Ensor,

              Het enige waar ik hier nog aan denk is de "vlugge flits". Ik weet niet of de 550EX dit ook heeft maar bij mij 580EX is het zo dat indien de batterijen niet meer krachtig genoeg zijn het wat langer begint te duren vooraleer de flits volledig is opgeladen. Het "flits klaar" lampje gaat eerst groen branden en pas als de flits volledig opgeladen is gaat dit rood branden. Tijdens de periode dat het lampje groen is kan je al wel flitsen maar nog niet met "vol vermogen".
              Misschien is de oorzaak daar te zoeken.
              Waren je batterijen dus wel volledig geladen?

              Grtz,
              Wilfried
              The tide will wait for no-one. That's not even a rule, it's a fact.

              Comment


              • #8
                Re: wat doe ik fout (flits 550EX)?

                Ik heb weliswaar niet telkens naar het rode lichtje van de flits gekeken bij het nemen van deze foto's maar 10 seconden zou normaal gezien voldoende moeten zijn om de flits volledig op te laden (de batterijen waren volledig opgeladen).

                En wat ik hierboven aankaarte: houdt de flits rekening met de cropfactor van de camera? Wat weten jullie hierover?
                Mijn flickr-foto's vind je hier (niet uitsluitend "ttv-brol")

                Comment


                • #9
                  Re: wat doe ik fout (flits 550EX)?

                  Oorspronkelijk geplaatst door ensor Bekijk bericht
                  Ik heb weliswaar niet telkens naar het rode lichtje van de flits gekeken bij het nemen van deze foto's maar 10 seconden zou normaal gezien voldoende moeten zijn om de flits volledig op te laden (de batterijen waren volledig opgeladen).

                  En wat ik hierboven aankaarte: houdt de flits rekening met de cropfactor van de camera? Wat weten jullie hierover?
                  Ik heb de handleiding niet maar GOOGLE zegt NEEN .

                  Grtz,
                  Wilfried
                  The tide will wait for no-one. That's not even a rule, it's a fact.

                  Comment


                  • #10
                    Re: wat doe ik fout (flits 550EX)?

                    Oorspronkelijk geplaatst door ensor Bekijk bericht
                    Ben even niet mee. De camera stond toch niet op -1EV? (Nog even gecheckt op de camera zelf trouwens.) Ook in de EXIF vind ik hier niets van terug. In mijn EXIF kan ik ook nog zien dat de brandpuntsafstand 50mm is (gebruikte lens is 50mm f/1.4). Bovendien verklaart dit toch niet echt dat de twee foto's zo verschillend zijn van elkaar: er zit 10 seconden tussen die twee foto's en de instellingen zijn ongewijzigd gebleven.
                    Oorspronkelijk geplaatst door webwil Bekijk bericht
                    Hombre,
                    Ik kan hier wel de volledige Exif gegevens lezen. EV Bias staat bij alle drie op 0. ook de brandpuntafstand kan ik hier zien. De afstand staat inderdaad niet vermeld maar wordt niet doorgegeven, dacht ik toch.
                    Vreemd, met ViewEXIF lees ik volgende gegevens af:

                    Image Description,None
                    Make,Canon
                    Model,Canon EOS 300D DIGITAL
                    Exposure Time,1/60 Sec
                    F Number,F4,0
                    Exposure Program,Unknown
                    Exposure Bias Value,-1
                    Sensing Method,Unknown
                    Shutter Speed Value,719848704/256
                    ISO Speed Rating,400
                    Subject Distance,Unknown
                    Metering Mode,Unknown
                    Flash,
                    Lens Focal Length,Unknown
                    White Balance,Unknown
                    DateTime Original,2006:12:16 10:50:50
                    EXIF Image Size(W*H),-1 * -1
                    Software,Unknown
                    EXIF Version,0221


                    In het blauw de "vreemde" gegevens. Subject distance wordt ook niet altijd aangegeven, afhankelijk van de lens.

                    Met de Windows verkenner lees ik ook de brandpuntafstand van de lens af, maar "Flits" blijft leeg.
                    Hombre

                    Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                    Comment


                    • #11
                      Re: wat doe ik fout (flits 550EX)?

                      Dit is echt bizar. Vooral die -1 EV waarde.
                      De EXIF-gegevens die ik in photoshop kan lezen komen wel overeen met wat ik voor ogen had. Die EXIF geeft ook aan dat de flits gebruikt werd.
                      Mijn flickr-foto's vind je hier (niet uitsluitend "ttv-brol")

                      Comment


                      • #12
                        Re: wat doe ik fout (flits 550EX)?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                        Vreemd, met ViewEXIF lees ik volgende gegevens af:

                        Image Description,None
                        Make,Canon
                        Model,Canon EOS 300D DIGITAL
                        Exposure Time,1/60 Sec
                        F Number,F4,0
                        Exposure Program,Unknown
                        Exposure Bias Value,-1
                        Sensing Method,Unknown
                        Shutter Speed Value,719848704/256
                        ISO Speed Rating,400
                        Subject Distance,Unknown
                        Metering Mode,Unknown
                        Flash,
                        Lens Focal Length,Unknown
                        White Balance,Unknown
                        DateTime Original,2006:12:16 10:50:50
                        EXIF Image Size(W*H),-1 * -1
                        Software,Unknown
                        EXIF Version,0221


                        In het blauw de "vreemde" gegevens. Subject distance wordt ook niet altijd aangegeven, afhankelijk van de lens.

                        Met de Windows verkenner lees ik ook de brandpuntafstand van de lens af, maar "Flits" blijft leeg.
                        Hombre,
                        Dit is wat ik zie met Panda IExif 2:

                        Make = Canon
                        Model = Canon EOS 300D DIGITAL
                        Orientation = 0
                        Date Time = 2006-12-16 10:50:43

                        [Camera]
                        Exposure Time = 1/60"
                        F Number = F4
                        ISO Speed Ratings = 400
                        Exif Version = Version 2.21
                        Date Time Original = 2006-12-16 10:50:43
                        Date Time Digitized = 2006-12-16 10:50:43
                        Shutter Speed Value = 2811909 TV
                        Aperture Value = 4 AV
                        Exposure Bias Value = ±0EV
                        Max Aperture Value = F1.4
                        Metering Mode = Pattern
                        Flash = Flash fired, compulsory flash mode
                        Focal Length = 50mm
                        Maker Note = 1408 Byte
                        User Comment =
                        Flashpix Version = Version 1.0
                        Color Space = Uncalibrated
                        Exif Image Width = 640
                        Exif Image Height = 427
                        Sensing Method = One-chip color area sensor
                        File Source = DSC
                        Custom Rendered = Normal process
                        Exposure Mode = Auto exposure
                        White Balance = Auto white balance
                        Scene Capture Type = Normal

                        Grtz,
                        Wilfried
                        The tide will wait for no-one. That's not even a rule, it's a fact.

                        Comment

                        Working...
                        X