Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Digitale camera in opmars.

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Digitale camera in opmars.

    <font face="Trebuchet MS">Morgen 13 febr. in De Standaard het volledige artikel in de economiepagina te lezen, nu alvast het stukje welk op de frontpagina van de krant verschijnt :

    http://www.standaard.be/

    Digitale camera in opmars
    Al twee maanden worden er in België meer digitale dan analoge camera’s verkocht. De markt voor digitale fototoestellen is aan een spectaculaire opmars bezig. Vorig jaar bedroeg de groei 70 procent.
    (ECONOMIE/22)


    mvg,
    peter</font id="Trebuchet MS">

  • #2
    Als dat geen goed nieuws is

    greetz
    My Flickr

    Comment


    • #3
      Originally posted by DaVa
      Als dat geen goed nieuws is

      greetz
      Leg mij eens uit waarom dat goed nieuws zou moeten zijn
      Tiggy - Nikon Coolpix 4300

      Comment


      • #4

        Leg mij eens uit waarom dat goed nieuws zou moeten zijn
        Als dit meer en meer mainstream wordt zakken de prijzen van camera's verder, ook van ontwikkeling van digitale foto's, ....
        Gallery: http://www.fotogallerij.be

        Comment


        • #5
          Originally posted by rept

          Leg mij eens uit waarom dat goed nieuws zou moeten zijn
          Als dit meer en meer mainstream wordt zakken de prijzen van camera's verder, ook van ontwikkeling van digitale foto's, ....
          Ja ok, das een positief punt
          Tiggy - Nikon Coolpix 4300

          Comment


          • #6
            tja,
            ik denk zelfs in de toekomst (5 a 10 jaar) dat de filmrolltjes een zeldzaamheid zullen worden in europa, amerika, china...,
            visit my website : http://www.freewallpapersite.com

            Comment


            • #7
              Ik denk dat v.h moment de DSLR nog in prijs gaan zakken er een enorme extra opstoot zal komen, er zijn nu al prijsdalingen van 10.000 naar 2500 euro op enkele jaren ...

              'k zit zelf wat uit te kijken en oefen geduld, hoop m'n SLR ook snel te kunnen inruilen voor een DSLR

              Comment


              • #8
                Originally posted by fredericrom
                tja,
                ik denk zelfs in de toekomst (5 a 10 jaar) dat de filmrolltjes een zeldzaamheid zullen worden in europa, amerika, china...,
                da's niet juist denk ik.....ik ken winkels die op 1 jaar tijd meer dan 30.000 analoge films verkopen, en die toch ook digitale toestellen verkopen.....ik denk dat analoge fotografie nooit zal verdwijnen; maar het zal ergens in de toekomst ooit wel duurder kosten dan digitale fotografie...

                even terzijde : wat zwart-wit afdrukken betreft heb ik nog geen enkele afdruk gezien die ook maar, qua kwaliteit, aan de hielen reikt van bijvoorbeeld een zwart-wit afdruk op barietpapier....


                Stef

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Stef
                  Originally posted by fredericrom
                  tja,
                  ik denk zelfs in de toekomst (5 a 10 jaar) dat de filmrolltjes een zeldzaamheid zullen worden in europa, amerika, china...,
                  da's niet juist denk ik.....ik ken winkels die op 1 jaar tijd meer dan 30.000 analoge films verkopen, en die toch ook digitale toestellen verkopen.....ik denk dat analoge fotografie nooit zal verdwijnen; maar het zal ergens in de toekomst ooit wel duurder kosten dan digitale fotografie...

                  even terzijde : wat zwart-wit afdrukken betreft heb ik nog geen enkele afdruk gezien die ook maar, qua kwaliteit, aan de hielen reikt van bijvoorbeeld een zwart-wit afdruk op barietpapier....


                  Stef
                  Films verdwijnen?? misschien nooit helemaal, maar als je er 30km voor moet rijden om ze nog te vinden, zal het toch wel zeer beperkt worden.

                  Zw afdrukken??
                  Maar heb je al eens een digitale z-w afdruk op bariet gezien??? Dàt zou wel eens het verschil kunnen maken.
                  R

                  Comment


                  • #10



                    Zw afdrukken??
                    Maar heb je al eens een digitale z-w afdruk op bariet gezien??? Dàt zou wel eens het verschil kunnen maken.
                    R

                    DAT moet je mij toch eens uitleggen hoor ! ga je misschien je CCD in de vergroter stoppen?

                    Stef

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Stef



                      Zw afdrukken??
                      Maar heb je al eens een digitale z-w afdruk op bariet gezien??? Dàt zou wel eens het verschil kunnen maken.
                      R

                      DAT moet je mij toch eens uitleggen hoor ! ga je misschien je CCD in de vergroter stoppen?

                      Stef
                      Ik had het verwacht!!!!

                      Zeg, nen hele slimme zijde gij toch ook niet hé, ik beweer niet dat ge ne ccd in de vergroter moet stoppen hé, ik wil alleen zeggen dat de zw kwaliteit aan de bron (negatief of digitaal) moet vergelijken, niet na afdruk. Trouwens, digitaal word toch ook al afgedrukt op gewoon fotopapier, dus waarom binnenkort niet op de betere papiersoorten??
                      R

                      Comment


                      • #12
                        Da's toch normaal....
                        Ooit en da zal nie meer lang duren, verkopen ze geen analoge meer aan de gewone burger maar enkel nog aan enkele fanatiekelingen.
                        En ooit zal ook het digitale fototoestel verdwijnen en komt er iets anders in de plaats.

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Rudy
                          Originally posted by Stef



                          Zw afdrukken??
                          Maar heb je al eens een digitale z-w afdruk op bariet gezien??? Dàt zou wel eens het verschil kunnen maken.
                          R

                          DAT moet je mij toch eens uitleggen hoor ! ga je misschien je CCD in de vergroter stoppen?

                          Stef
                          Ik had het verwacht!!!!

                          Zeg, nen hele slimme zijde gij toch ook niet hé, ik beweer niet dat ge ne ccd in de vergroter moet stoppen hé, ik wil alleen zeggen dat de zw kwaliteit aan de bron (negatief of digitaal) moet vergelijken, niet na afdruk. Trouwens, digitaal word toch ook al afgedrukt op gewoon fotopapier, dus waarom binnenkort niet op de betere papiersoorten??
                          R
                          Ik kon niet van je verwachten dat je een terdege kennis bezit over zwartwit-papier...daarin heb ik me inderdaad vergist...

                          Je hebt zo veel verschillende soorten zwartwitfilms, die elk hun eigen karakteristieken hebben...Met zwart-witpapier is dat net hetzelfde...
                          Bij digitale fotografie ligt dat anders...je kan ook wel verschillende merken hebben, maar zo'n verscheidenheid als bij zwartwit zal er zeker niet zijn...
                          Wist je dat bijvoorbeeld bij zwartwit afdrukken het soort/merk papier dat je gebruikt voor een stukje de scherpte van je foto mee bepaald? Bij je digitale afdrukken zal dat, als dat al zo zou zijn, veel minder prominent een rol spelen...
                          Dan nog de grote verscheidenheid aan ontwikkel- en fixeerproducten...en elk nog eens te gebruiken in allerlei mogelijke verdunningen, annex ontwikkeltijden....

                          Neenee Rudy...als we het over zwart-wit afdrukken hebben dan komt digitaal nog steeds niet in aanmerking om (zelf) dergelijke kwalitatieve afdrukken te maken....

                          Maar dat zal nog wel komen, daar maak ik me ook geen illusies over...

                          Stef

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Stef
                            Originally posted by Rudy
                            Originally posted by Stef



                            Zw afdrukken??
                            Maar heb je al eens een digitale z-w afdruk op bariet gezien??? Dàt zou wel eens het verschil kunnen maken.
                            R

                            DAT moet je mij toch eens uitleggen hoor ! ga je misschien je CCD in de vergroter stoppen?

                            Stef
                            Ik had het verwacht!!!!

                            Zeg, nen hele slimme zijde gij toch ook niet hé, ik beweer niet dat ge ne ccd in de vergroter moet stoppen hé, ik wil alleen zeggen dat de zw kwaliteit aan de bron (negatief of digitaal) moet vergelijken, niet na afdruk. Trouwens, digitaal word toch ook al afgedrukt op gewoon fotopapier, dus waarom binnenkort niet op de betere papiersoorten??
                            R
                            Ik kon niet van je verwachten dat je een terdege kennis bezit over zwartwit-papier...daarin heb ik me inderdaad vergist...

                            Je hebt zo veel verschillende soorten zwartwitfilms, die elk hun eigen karakteristieken hebben...Met zwart-witpapier is dat net hetzelfde...
                            Bij digitale fotografie ligt dat anders...je kan ook wel verschillende merken hebben, maar zo'n verscheidenheid als bij zwartwit zal er zeker niet zijn...
                            Wist je dat bijvoorbeeld bij zwartwit afdrukken het soort/merk papier dat je gebruikt voor een rol de scherpte van je foto voor een stukje mee bepaald? Bij je digitale afdrukken zal dat, als dat al zo zou zijn, veel minder prominent een rol spelen...
                            Dan nog de grote verscheidenheid aan ontwikkel- en fixeerproducten...en elk nog eens te gebruiken in allerlei mogelijke verdunningen, annex ontwikkeltijden....

                            Neenee Rudy...als we het over zwart-wit afdrukken hebben dan komt digitaal nog steeds niet in aanmerking om (zelf) dergelijke kwalitatieve afdrukken te maken....

                            Maar dat zal nog wel komen, daar maak ik me ook geen illusies over...

                            Stef
                            Stef, zuiver op resultaat heb je gelijk, maar eigenlijk is dat een historisch gegroeid feit, zw zou nu nooit meer dezelfde doorbraak kennen dan vroeger.
                            Het is nu al redelijk moeilijk om special papiersoorten te krijgen, behalve bij een paar, ik ga (ging) altijd bij grobet, je hebt metro in Berchem, maar vroeger kocht je dat bij mee zaken hé.
                            ps, ik heb nog niet zolang geleden mijn doka uitverkocht, nou ja, praktisch gratis weggevenen, durst, ontwikkelbaden, ontwikkeltrommel(klik-klik-klik...), en een hele hoop papier.
                            Was een leuke tijd, die donkere kamer, kadreren, scherpstellen, framepje erover, papiertjes testen, enfin, je kent het wel hé...
                            Maar, in mijn omgeving, na verschillende resultaten op papier, overlegd te hebben met foto-fanatici, (geen point and shoot amateurs) , moeten we eigenlijk gaan besluiten, dat een goede d30 met fatsoenlijke lens, al zeker meekan, en meestal al superieure resultaten geeft tegenover de mainstream slr's (geen toptoestellen natuurlijk, die 6*6 of zo produceren hé, zover zijn we nog niet)

                            Greetings
                            Rudy

                            Comment


                            • #15
                              zijn we nu niet toestellen en afdrukken door mekaar aan het halen Rudy???

                              voor mij zijn klassieke en digitale fotografie twee naast elkaar bestaande soorten van fotografie....

                              maar toch blijf ik bij mijn mening : een digitale zwartwit afdruk heeft HET niet...die charme, sfeer, struktuur, noem het hoe je het wilt, vindt je nog niet terug bij digitale zwartwit afdrukken...welk toestel je daarvoor gebruikt speelt geen rol...Ik durf te beweren dat je met een klassieke simpele slr en een beetje kennis in de doka veel betere zw-afdrukken maakt dan met het allerduurste digitaal model en een professioneel labo...

                              of anders gezegd : 't is nog altijd de fotograaf die het hem moet doen...niet het materiaal !

                              ' tou ons natuurlijk wel een hoop moeite besparen mocht dat binnenkort wel zo zijn...

                              Stef

                              Comment

                              Working...
                              X