Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

objectieven voor analoog of digitaal

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • objectieven voor analoog of digitaal

    Dat objectieven gemaakt voor digitale toestellen niet op analoge toestellen kunnen gebruikt worden is me duidelijk.
    Maar ongekeerd...
    Een objectief gemaakt voor een analoog toestel (bvb 70-200 2,8) kan dat zonder probleem op een digitale reflex gebruikt worden?
    En vooral : wat zijn de consequenties daarvan?

  • #2
    Re: objectieven voor analoog of digitaal

    ]Ik heb geen enkel objectief voor een digitaal fototoestel en toch heb ik 2 digitale fototoestellen.

    Ik merk nu pas dat ik een groot probleem heb...

    In de praktijk is de crop factor de grootste beperking.
    En die heb ik ook al niet...

    Jan.

    Comment


    • #3
      Re: objectieven voor analoog of digitaal

      Oorspronkelijk geplaatst door AXP Bekijk bericht
      Dat objectieven gemaakt voor digitale toestellen niet op analoge toestellen kunnen gebruikt worden is me duidelijk.
      Maar ongekeerd...
      Een objectief gemaakt voor een analoog toestel (bvb 70-200 2,8) kan dat zonder probleem op een digitale reflex gebruikt worden?
      En vooral : wat zijn de consequenties daarvan?

      Consequenties... betere foto's.


      DPaul
      DPaul - A.FIAP
      D810, nikkors and other stuff

      Comment


      • #4
        Re: objectieven voor analoog of digitaal

        Je kan enkel praten van 'digitale' objectieven als het gaat om digitale toestellen met een cropfactor. Een full frame digitaal toestel heeft 'analoge' lenzen nodig.
        Ieder objektief is een kompromis tussen kwaliteit enerzijds en gewicht - omvang - glaskwaliteit - prijs anderzijds.
        Objectieven voor analoog zijn gemaakt om 'uitstekend' te zijn over een groter oppervlak dan de digitale, omdat de sensor meestal kleiner is dan 24 x 36 mm. Het oppervlak van de digitale sensor zit dus in het comfortbereik van de analoge objectieven, daar waar ze zeker geen problemen zouden mogen hebben, zelfs als ze in de hoeken van het analoge bereik wat minder worden (onscherpte, lichtverval, ...). Anderzijds is een analoog objectief op een digitaal toestel 'overkill': je betaalt (in gewicht, in afmetingen, in prijs) voor goeie resultaten daar waar je digitale sensor niet kijkt. Voor dezelfde kwaliteitsstandaard kan je lenzenmaker zijn digitale objectieven lichter en kleiner maken, of een groter zoombereik halen ten opzichte van zijn analoge objectieven. De vergelijking geldt trouwens ook in de andere richting: een aantal lenzen van grotere formaats-camera's kan (kon?) je op een 24 x 36 camera plaatsen: die lenzen zijn veel duurder dan equivalente lenzen voor kleinbeeld, maar ze zijn gewoonlijk ook beter dan je 'analoge' lenzen. Ze zijn duurder omdat de markt veel kleiner is, maar ook wegens de hogere kwaliteiseisen om een 5 x 6 of een 6 x 6 goed te bestrijken ten opzichte van een 24x36.

        erik
        erik, Nikon materiaal

        'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

        Comment


        • #5
          Re: objectieven voor analoog of digitaal

          Oorspronkelijk geplaatst door erikdk Bekijk bericht
          Je kan enkel praten van 'digitale' objectieven als het gaat om digitale toestellen met een cropfactor.
          Inderdaad, de EF-S objectieven. Al de rest is puur marketing!

          Comment


          • #6
            Re: objectieven voor analoog of digitaal

            Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
            Inderdaad, de EF-S objectieven. Al de rest is puur marketing!
            of de DX-en bij 'den andere', he

            erik
            erik, Nikon materiaal

            'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

            Comment

            Working...
            X