Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Indoor gelegenheidsfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Indoor gelegenheidsfotografie

    Ik zou graag wat beter gerief hebben om in-door foto's te trekken (ik denk daarbij aan een diner ofzo). De belichting is dan deze die "normaal" is binnenhuis (heel helder is het niet, maar het is ook geen discotheek ofzo).

    Ik overweeg 3 mogelijke oplossingen:
    • Een Tamron 17-50mm f/2.8 SP XR Di II LD Aspherical [IF]
    • Een lichtsterke prime zoals de Canon EF 28mm f/1.8 USM. Deze moet breed genoeg zijn zodat ik ook een (zij het vrij kleine) groep mensen tegelijk kan trekken (een brandpuntafstand van ongeveer 30mm lijkt mij daartoe interessant?! 50mm geeft mij zowieso een te smal beeld).
    • Een sterke externe flitser (420EX? 430EX? 550EX? 580EX?) samen met mijn huidige objectieven (zie sig).

    Als maximaal budget reken ik op zo'n EUR 350,00 (en ik heb geen schrik om zaken 2de hands te kopen). Zijn er misschien nog andere alternatieven die ik over het hoofd zie?

    De mogelijkheden staan in volgorde van mijn persoonlijke voorkeur.
    Ik ben persoonlijk niet zo happig op een sterke flitser: die dingen vind ik namelijk vrij storend werken voor de omstaanders. Ze worden bovendien ook niet overal zomaar toegelaten/getolereerd.
    1D MkIIN | EF 24-70 f/2,8 L USM | EF 70-200 f/4 L USM | EF 100-400 f/4,5-5,6 L USM IS | 430EX | backpack full of ammo

  • #2
    Re: Indoor gelegenheidsfotografie

    die 17-50 is wel zeer interresant voor zijn prijs natuurlijk! Ziet er nog een mooi handig lensje uit ook, 409€ bij konijn.

    die 28mm is wat krap denk ik zelf, alhoewel zolang het niet een hele stamboom is moet dat wel lukken

    over je flitser zou ik toch voor de Canon 580EX Speedlite gaan, 398€ bij konijn.
    SHARPimages.be

    Comment


    • #3
      Re: Indoor gelegenheidsfotografie

      Bedankt voor de reactie
      Mijn bedoeling is om maar 1 van die 3 mogelijkheden te kiezen, maar daar heb ik het erg moeilijk mee.

      Het liefst zou ik de 17-50 nemen. Die zou ik goed als walk-around lens kunnen gebruiken (zowel binnen als buiten dan). Wat ik dan wil weten is of f/2,8 voldoende zou zijn om degelijk foto's van mensen te kunnen trekken binnen (met de aanwezige belichting)?

      Ik heb net even in m'n living en keuken rondgelopen met de camera op Av en kit-lens op f/4.0 met EV op -1. Daarmee zou ik, denk ik, moeten kunnen meten wat de sluitertijd zou zijn met EV op 0 met een f/2,8 objectief... Klopt dit?

      Ik kwam daarbij op sluitertijden van ongeveer 1/30s (salon) tot 1/60s.
      Met de vuistregel van een sluitertijd gelijk aan 1 op de brandpuntafstand zou ik dan moeten trekken tussen 19mm tot 37,5mm (rekening houdend met 1,6x crop-factor). Op zich doenbaar.
      Bij zo'n sluitertijden zullen mensen vermoedelijk wel bewegen tijdens het trekken waardoor ik weer bewegingsonscherpte zal krijgen.
      Eventueel zou ik kunnen onderbelichten (tot EV -1 hou ik nog redelijk wat detail over) om de sluitertijd te verkorten en tijdens de nabewerking de levels terug aanpassen.

      Ik heb al een tijdje gezocht hier, maar heb geen goede voorbeelden gevonden van foto's die in vergelijkbare omstandigheden getrokken zijn. Kan iemand mij wat voorbeeldfoto's op f/2,8 en een brandpuntafstand tussen 25mm en 35mm zonder flits binnen tonen AUB? Dat zou me al enorm helpen!

      Mocht f/2,8 niet haalbaar zijn, dan zal ik kiezen tussen een prime van minstens f/1,8 of een externe flitser. Wat zouden jullie tussen deze beiden dan kiezen?
      1D MkIIN | EF 24-70 f/2,8 L USM | EF 70-200 f/4 L USM | EF 100-400 f/4,5-5,6 L USM IS | 430EX | backpack full of ammo

      Comment


      • #4
        Re: Indoor gelegenheidsfotografie

        Ik heb deze week gekozen voor een 17-50/f2.8, schitterende lens, met de feestdagen zullen er voor de eerste keer "sfeervolle" indoor foto's getrokken worden die ook nog eens scherp zijn

        Gisteren heb ik ons kleintje gefotografeerd binnen (12 maand) en ik moet zeggen dat er aardig wat scherpe foto's bij waren (zonder flits en alles op automatisch (beetje wennen voor ik op manueel ga oefenen )

        Ik heb ook de beruchte 50mm f1.8 genomen van canon, ook die is heel goed voor indoor EN maar 100 euro! Maar geen breedhoek natuurlijk!

        Ook hebben we getwijfeld om eventueel een f4 etc lens te nemen en een externe flits te nemen, maar buiten het feit dat dit wss weer een deel sfeer wegneemt is het ook weer zoveel zwaarder? Wil je echt een hele avond met 2kg aan je nek een gelegenheidsfotoke nemen :s ik niet iig
        Canon 400D]+ 4Gb CF + 17-50/f2.8 + 50/f1.8 + 70-300/f4-5.6 / Epson 7600Pro + Agfa 2000XL scanner

        Comment


        • #5
          Re: Indoor gelegenheidsfotografie

          Ik heb al gekozen. Dus ben ik niet meer objectief.
          Ik heb weliswaar niet de Tamron 17-50 lens.
          Ik heb wel twee f/1.8 lenzen ( Canon ef 50mm en ef 85mm).
          Daarnaast ook de Tamron 28-75mm f/2.8.
          Ik trek bij voorkeur mensen zonder gebruik van flits.
          Bijna altijd gebruik ik de f/1.8 lenzen. Je kunt wel geen grote groepen fotograferen, maar het natuurlijke licht is zoveel mooier. De f/1.8 lenzen kan ik al perfect gebruiken vanaf 2.8. Een gezichtje durf ik al eens nemen op 1.8.
          De Tamron f/2.8 is binnen vaak te weinig lichtsterk, zeker als je hem op zijn scherpst wil (vanaf f/4)
          Nu het winter is heb je regelmatig toch een flitser nodig. Ik heb een speedlite 430 EX. Die doet het ook prima.
          Mijn advies: Ga voor de f/1.8 lenzen (liefst primes). Mettertijd zul je ook een flitser moeten kopen.

          Comment


          • #6
            Re: Indoor gelegenheidsfotografie

            Idd als je voor een f1.8 gaat kan het indoor een stuk donkerder zijn, maar je hebt geen breedhoek en geen zoom mogelijkheden.

            Mss beiden zoals ik heb gedaan?

            de 17-50/f2.8 als walkaround en de 50mm f1.8 als het echt donker is. ..
            Canon 400D]+ 4Gb CF + 17-50/f2.8 + 50/f1.8 + 70-300/f4-5.6 / Epson 7600Pro + Agfa 2000XL scanner

            Comment


            • #7
              Re: Indoor gelegenheidsfotografie

              Oorspronkelijk geplaatst door 3aX Bekijk bericht
              Mss beiden zoals ik heb gedaan?

              de 17-50/f2.8 als walkaround en de 50mm f1.8 als het echt donker is. ..
              In een ideale wereld zou ik dat zeker doen, maar daar heb ik het geld momenteel niet voor Zou je mij misschien een paar test-shots kunnen tonen met beiden binnen op grootst diafragma met "normaal" licht AUB? Dat zou me al véél bijleren namelijk!

              In ieder geval al heel bedankt voor de reacties
              1D MkIIN | EF 24-70 f/2,8 L USM | EF 70-200 f/4 L USM | EF 100-400 f/4,5-5,6 L USM IS | 430EX | backpack full of ammo

              Comment


              • #8
                Re: Indoor gelegenheidsfotografie

                Voor foto's bij een diner met slechte verlichting zou ik direct voor een krachtige flitser met mini-softbox kiezen.

                Zelf gebruikt ik hiervoor een no-nonsense staafflitser met zelfgemaakte softbox (van ong. 25x20 cm).

                Eén nadeel: je loopt fameus in de kijker, maar dat hoort erbij , doch het resultaat zal mijns inziens beter zijn dan zonder flits (ook meer controle over de scherptediepte, omdat je niet steeds met volle opening moet werken), zeker als de verlichting slecht is
                Last edited by GeertB; 16 december 2006, 20:25.
                Greetz Geert.
                Canon gerief...

                Comment


                • #9
                  Re: Indoor gelegenheidsfotografie

                  Ik heb beslist en ga voor de Tamron 17-50 f/2,8. Uiteindelijk denk ik dat dat het objectief is waar ik het meeste aan ga hebben. Ik fotografeer namelijk ook vaak (50% of vaker) buiten en daar is een prime niet altijd interessant voor. De flitser is dan weer enkel voor binnenhuis interessant...

                  Misschien komt er later wel een 50mm prime en/of een flitser bij...
                  Bedankt voor het advies allen
                  1D MkIIN | EF 24-70 f/2,8 L USM | EF 70-200 f/4 L USM | EF 100-400 f/4,5-5,6 L USM IS | 430EX | backpack full of ammo

                  Comment


                  • #10
                    Re: Indoor gelegenheidsfotografie

                    flits uit, point 'n shoot, alles automatisch ... volgens mij een meer dan degelijk resultaat qua kleur en scherpte gezien de omgevingsomstandigheden ... uiteraard kan dit toestel met deze lens veel beter, maar ja, ik heb het nog maar sinds deze week he :-)

                    Canon 400D]+ 4Gb CF + 17-50/f2.8 + 50/f1.8 + 70-300/f4-5.6 / Epson 7600Pro + Agfa 2000XL scanner

                    Comment


                    • #11
                      Re: Indoor gelegenheidsfotografie

                      Super Het is dus zeker bruikbaar!!

                      Ik zal ook eens zien hoe ik de ingebouwde flitser beter kan gebruiken. Heb al gemerkt dat de resultaten minder hard zijn wanneer ik een sluitertijd gebruik die veel langer is dan de vol-automatische modus zou aanraden (de extra tijd wordt dan gebruikt om wat meer achtergrond te laten doorkomen terwijl de flitser helpt om bewegingsonscherpte te voorkomen).
                      Enfin: da's een andere discussie.

                      Bedankt allen; ik zal laten weten wat mijn bevindingen zijn (hier of in een andere thread).
                      1D MkIIN | EF 24-70 f/2,8 L USM | EF 70-200 f/4 L USM | EF 100-400 f/4,5-5,6 L USM IS | 430EX | backpack full of ammo

                      Comment


                      • #12
                        Re: Indoor gelegenheidsfotografie

                        Oorspronkelijk geplaatst door apa Bekijk bericht
                        Ik heb beslist en ga voor de Tamron 17-50 f/2,8. Uiteindelijk denk ik dat dat het objectief is waar ik het meeste aan ga hebben. Ik fotografeer namelijk ook vaak (50% of vaker) buiten en daar is een prime niet altijd interessant voor. De flitser is dan weer enkel voor binnenhuis interessant...

                        Misschien komt er later wel een 50mm prime en/of een flitser bij...
                        Bedankt voor het advies allen
                        Denk wel aan de beperkte scherptediepte bij f/1.8 of f/2.8, zeker bij binnenopnames waar de afstanden sowieso al kleiner zijn. Ik heb dit de voorbije dagen zelf nog ondervonden: 3 mensen op rij, een beetje schuin geplaatst, en er is slechts één iemand scherp. Dat kan soms mooie effecten geven, maar niet wanneer je de drie personen er scherp op wil.

                        Op zo'n moment: kleiner diafragma (minstens f/4) en flitser er op!

                        Groetjes, Wim
                        Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
                        Fujifilm X100V - Sony RX100M3

                        Comment


                        • #13
                          Re: Indoor gelegenheidsfotografie

                          ik zou in dit geval ook de 17-50 genomen hebben , kijk wel uit dat je geen schaduw krijgt als je flitst (ik weet niet hoe groot het objectief is)
                          www.Klikkerdeklik.be
                          Waarom een tijger in de tank , als er een ezel achter het stuur zit ...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Indoor gelegenheidsfotografie

                            De Tamron is binnen. Dit zijn mijn eerste bevindingen (voor diegenen die ditzelfde objectief zouden overwegen):
                            • AF:
                              • Hoewel dit objectief geen USM-motor heeft, focust die toch erg snel (amper iets langzamer dan de 70-200 f/4 L die ik heb). Dit is, denk ik, voornamelijk te danken aan de korte focus-draaihoek (zo'n kwartdraai ongeveer) en de grote maximale opening helpt de AF zeker ook wat).
                              • De focus-ring draait mee met het focussen.
                              • Het focussen gebeurt niet geruisloos: mij stoort het niet, maar velen storen zich eraan.
                              • In donkerdere omstandigheden heeft de AF een klein beetje last van "hunting" (het zoeken naar de juiste focus). Het is echter wel een PAK minder erg als bij de kit-lens. Meestal een 2-tal tussenstops.
                            • Gebruik:
                              • De zoom-ring valt niet zo zacht te bedienen als bij m'n Canon's. Dat gezegd zijnde is die wel continu even "hard" en daarom precies in gebruik.
                            • Resultaten:
                              • Scherpte is erg goed. Op het eerste zicht vergelijkbaar met de 70-200 f/4 L en dat zegt al veel!!
                              • Foto's krijgen wel een warmere tint dan met m'n Canon. Dat valt wel makkelijk te corrigeren a.h.v. de manuele WB.

                            Voor meer resultaten zal ik het objectief in real-world situaties moeten gebruiken (bij de komende feesten ). De betere shots zien jullie dan wel in de verschillende andere fora-onderdelen hier

                            Bedankt voor de hulp allen
                            1D MkIIN | EF 24-70 f/2,8 L USM | EF 70-200 f/4 L USM | EF 100-400 f/4,5-5,6 L USM IS | 430EX | backpack full of ammo

                            Comment

                            Working...
                            X