Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Speeksel op lens??

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Speeksel op lens??

    Gisteravond moest ik een fotoreportage doen, zowel binnen als buiten. Toen ik na de buitenopnames naar binnenging was het resultaat een aangedampte lens. Gelukkig had ik nog andere lenzen binnen liggen dus niet echt een probleem. Er was nog een fotograaf aanwezig en toen ik hem aanspraak over het feit dat zijn lens niet aandampte was zijn uitleg kort maar bondig: "speeksel, mijne vriend, speeksel". Nam hij mij in het ootje of klopt dat echt?
    Mijn verbeelding ontdekt meer dan mijn ogen... beoog ik dan ook mijn verbeelding?

    Gratis kijkplezier Coming soon

  • #2
    Re: Speeksel op lens??

    Ik ga het allesinds niet proberen. Ik wacht meestal 10 minuutjes en dan is dat probleem ook opgelost

    Comment


    • #3
      Re: Speeksel op lens??

      Da's wat zwemmers met hun brilletje doen, maar ik heb het nog niemand met zijn lens zien doen, ben het ook niet zinnes....
      https://www.behance.net/Lynx1966

      Comment


      • #4
        Re: Speeksel op lens??

        Scheerschuim lijkt me slimmer. Dat doen ze alleszins op de spiegels in badkamers...
        flickr

        Comment


        • #5
          Re: Speeksel op lens??

          Maakt niet uit wat... het zal allemaal niet goed zijn voor de coating. Geduld is de beste oplossing.

          Comment


          • #6
            Re: Speeksel op lens??

            Speeksel is ook wat professionele videofilmers "in the field" gebruiken, ook om te anticiperen op mogelijke aandamping bij belangrijke binnen/buiten evenementen die ze bij ENG niet mogen missen. Speeksel is niet schurend (tenzij je met de mond open in een zandstorm zit...) en is chemisch niet viezer en/of agressiever dan veel gerenomeerde reinigingsvloeistoffen. Voor de pessimisten raad ik aan om een stukje glas te nemen, het goed te reinigen met de beste cleaner, dan op de helft de "spit-on" toe te passen. Zo goed mogelijk eerst met de propere vinger rondsmeren, lichtjes laten drogen en dan met een lensdoekje oppoetsen. Adem daar dan maar eens op...
            Zeepproducten (scheerzeep) geven hetzelfde resultaat, maar laten een vettige aanslag na...en speesel heb je altijd bij, ook de mannen met baarden.

            Comment


            • #7
              Re: Speeksel op lens??

              denk ook dat het eerder raadzaam is om een paar minuutjes te wachten in plaats van met je lens te staan "muilen"

              vriendelijke groeten, dimidub
              ik ben een nikon-mens met sigma-neigingen
              http://www.flickr.com/photos/dimidub/

              Comment


              • #8
                Re: Speeksel op lens??

                Oorspronkelijk geplaatst door Godi Bekijk bericht
                Gisteravond moest ik een fotoreportage doen, zowel binnen als buiten. Toen ik na de buitenopnames naar binnenging was het resultaat een aangedampte lens. Gelukkig had ik nog andere lenzen binnen liggen dus niet echt een probleem. Er was nog een fotograaf aanwezig en toen ik hem aanspraak over het feit dat zijn lens niet aandampte was zijn uitleg kort maar bondig: "speeksel, mijne vriend, speeksel". Nam hij mij in het ootje of klopt dat echt?
                Werkt inderdaad perfect, en soms genruik ik het ook als er gewoon geen tijd is om te wachten.
                There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                Comment


                • #9
                  Re: Speeksel op lens??

                  werkt inderdaad dat speeksel hoor, maar maak eerst snel wat opnamen, want het geeft een heel mooi effect zo,n beslagen lens.
                  grt,bouk.
                  wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                  http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                  https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                  Comment


                  • #10
                    Re: Speeksel op lens??

                    Bedankt voor de reakties, ik ga het dit weekend uittesten
                    Mijn verbeelding ontdekt meer dan mijn ogen... beoog ik dan ook mijn verbeelding?

                    Gratis kijkplezier Coming soon

                    Comment


                    • #11
                      Re: Speeksel op lens??

                      Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                      werkt inderdaad dat speeksel hoor, maar maak eerst snel wat opnamen, want het geeft een heel mooi effect zo,n beslagen lens.
                      grt,bouk.
                      Beslagen? Ik neem aan dat je napoetst. De hydrofobe bestanddelen in speeksel laten geen zichtbare aanslag achter. Probeer het maar even, en toon ons zo een foto met het "heel mooi effect".

                      Comment


                      • #12
                        Re: Speeksel op lens??

                        Oorspronkelijk geplaatst door erdna Bekijk bericht
                        Beslagen? Ik neem aan dat je napoetst. De hydrofobe bestanddelen in speeksel laten geen zichtbare aanslag achter. Probeer het maar even, en toon ons zo een foto met het "heel mooi effect".
                        bouk bedoelde waarschijnlijk VOOR dat je de lens poetst met speeksel
                        Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
                        MySite - All your base are belong to us - What you say

                        Comment


                        • #13
                          Re: Speeksel op lens??

                          Moet een mooi zicht zijn: ene die zijn telelens staat af te likken
                          Greetz Geert.
                          Canon gerief...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Speeksel op lens??

                            Oorspronkelijk geplaatst door GeertB Bekijk bericht
                            Moet een mooi zicht zijn: ene die zijn telelens staat af te likken
                            Het kan ook helpen om uw hond mee te nemen ...
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: Speeksel op lens??

                              Oorspronkelijk geplaatst door TedereTijger Bekijk bericht
                              bouk bedoelde waarschijnlijk VOOR dat je de lens poetst met speeksel
                              juist.
                              grt,bouk.
                              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                              Comment

                              Working...
                              X