Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Camera ondersteboven houden geeft beste resultaten

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Camera ondersteboven houden geeft beste resultaten

    Beste forumleden,

    Het merkwaardige geval doet zich voor dat mijn camera (Canon Powershot A200) zich het best laat instellen op de lichtomstandigheden als ik hem ondersteboven houdt! Nu kan ik de foto's later wel omkeren, maar het is toch enigszins onpraktisch!
    Iemand enig idee wat hier de reden van is?

    Ben benieuwd.

    Groet,

    andrez.

  • #2
    Laat eens wat foto's zien dan (om te vergelijken)?

    Of is dit gewoon een truuk om ons allemaal te laten proberen of nze toetsellen dat ook doen?

    Ik denk dat het egwoon een kwestie van smaak is, een camera is dom en kiest gewoon de gemiddelde belichting die Canon wilde. Als jij iets anders mooier vind dan moet je dat aan hem laten weten via de handmatige instellingen.
    <sub>Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.</sub>

    Comment


    • #3
      Wat wantrouwend. Nee hoor, het is geen vervroegde 1 april grap.
      Neem van mij maar aan dat ik de licht/donker verhouding sneller en accurater ingesteld krijg als ik de camera ondersteboven houdt.

      Comment


      • #4
        bij mij zal zo'n trucje niet helpen omdat de lichtmeting in de lens gebeurt maisschien dazt dit bij u ergens op de camera staat en als die dan omgekeerd staat hij minder moeite heeft om het licht te meten.
        't kan natuurlijk ook het gedacht zijn.
        visit my website : http://www.freewallpapersite.com

        Comment


        • #5
          Al eens geprobeerd je camera toch recht te houden en er iets boven te houden (een "parapluke" bv) ?

          Comment


          • #6
            Ook iets om te proberen is natuurlijk, indien aanwezig, belichting-compensatie : iets over of onder belichten, of een spot-meting.
            Het lijkt me mogelijk dat de normale lichtmeting die je toestel doet eigenlijk een gewogen gemiddelde is van verschillende metingen in verschillende zones van het beeld. Zo "weet" je toestel dat het normaal is dat er boven in je foto meestal meer licht is, maar dit niet zo belangrijk is als wat er onderaan of in het centrum staat.
            Net zoals de Auto-Witbalans, en "normale" saturatie zijn die berekeningen afgesteld op wat de fabrikant denkt dat zijn klanten graag zien, en op een doorsnee foto van doorsnee lichtwaarde. Wijkt jouw onderwerp echter nogal af van die doorsnee, dan kan het best zijn dat de veronderstellingen van je toestel er flagrant naast zitten. Het is daarom ook dat fotoamateurs dikwijls manuele interventie mogelijkheden willen....anders mislukken die "speciale" foto's allemaal :-(
            pffff, was eigenlijk niet bedoeld om zo'n epistel te worden, maar ik hoop dat je er wat aan had

            HTH
            ---
            darix
            afdruk vinger in aanslag!(DB0197BE)
            D70s

            Comment


            • #7
              ik heb gehoord dat sommige cameras automatisch aannemen dat er 'lucht' van boven is en 'landschap' onderaan. En zodus aannemen dat het bovenste gedeelte van de foto lichter is dan het onderste gedeelte. En dit kan natuurlijk wel teen en tander verklaren. Het hangt er natuurlijk wel van af wat je in beeld wil brengen.
              Canon 300D | Canon EF-S 18-55 | SIGMA 28-300 f3.5-6.3 | Speedlight 420EX
              Canon IXUS 800IS
              Lidnummer: BD0152BE |
              http://tomvandenberk.be

              Comment


              • #8
                ik kan er geen zinnig antwoord op geven

                Comment


                • #9
                  Bedankt zover, voor alle reakties, daar kan ik vast wat mee. Iets er boven houden (Sonyke), zoals m'n hand, heb ik al gedaan en helpt soms wel, maar is niet echt wat ik bedoel.
                  Wat Darix suggereerde, is inderdaad een bruikbare tip.
                  Ben vanmiddag eerst in gaan stellen op een donkere plek, daarna meteen overgegaan met instellen op de heldere lucht, waardoor overbelichting ontstond, weer ingesteld waarna ik dan een goed contrast kreeg. Gelukkig is dit niet altijd nodig

                  Comment

                  Working...
                  X