Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Belichtings vraagje over HDR

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Belichtings vraagje over HDR

    Is er verschil in de fotos als ik voor HDR fotografeer, of ik Brackting -2,0,+2 grbruik of als ik telkens handmatig -2,0,+2 instel of krijg ik dan precies dezelfde foto's?

    Gr Kees
    Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

  • #2
    Re: Belichtings vraagje over HDR

    precies hetzelfde
    je gaat in beide gevallen twee stops onderbelichten, daarna correct belichten en daarna twee stops over belichten.
    Steven

    Comment


    • #3
      Re: Belichtings vraagje over HDR

      Technisch gezien maakt het geen verschil maar in tijd wel natuurlijk.
      Bewegende onderwerpen (mensen, auto's, draaiende machines,...) staan dan meerdere malen op de samengestelde foto.

      Deze HDR bestaat uit 3 foto's mét bracketing geschoten, merk de bladen van de windmolen uiterst rechts.

      Manueel instellen vraagt meer tijd, snel overdrijvende wolken kunnen dan al een probleem vormen dacht ik zo.
      Camera: Canon 60D, 20D, A570. Objectieven: 10mm - 500mm + 1,4x en 2x TC

      Comment


      • #4
        Re: Belichtings vraagje over HDR

        Hoi,

        Beter (lees makkelijker) is het om de foto in RAW formaat te nemen. Je hebt dan één file waarvan je in je RAW software verschillende nieuwe foto's maakt met onderbelichting, juiste belichting en overbelichting. Je kan dus achteraf rustig bepalen hoeveel je wil over en onderbelichten.
        Het voordeel is ook dat je geen probleem hebt met bewegende onderwerpen.

        Gtz,
        Wilfried
        The tide will wait for no-one. That's not even a rule, it's a fact.

        Comment


        • #5
          Re: Belichtings vraagje over HDR

          Oorspronkelijk geplaatst door webwil Bekijk bericht
          Beter (lees makkelijker) is het om de foto in RAW formaat te nemen. Je hebt dan één file waarvan je in je RAW software verschillende nieuwe foto's maakt met onderbelichting, juiste belichting en overbelichting. Je kan dus achteraf rustig bepalen hoeveel je wil over en onderbelichten.
          Het voordeel is ook dat je geen probleem hebt met bewegende onderwerpen.
          Maar je blijft een beperkt dynamisch bereik behouden, namelijk dat van 1 shot, terwijl het bereik veel groter zal zijn door met verschillende belichtingen te werken.
          Stel dat je met 1 foto een bereik hebt van 7 stops (-3, -2, -1, 0, +1, +2, +3)
          dan zal je met 3 foto's op -1, 0 en +1 geschoten al 9 stops overlappen (-4 tot +4). Gebruik je 3 foto's op -2, 0, +2 dan wordt dat bereik al 11 stops (-5 tot + 5).

          Het kwaliteitsverschil tussen 3 aparte foto's en "de truk met de rawfile" is merkelijk zichtbaar.
          Camera: Canon 60D, 20D, A570. Objectieven: 10mm - 500mm + 1,4x en 2x TC

          Comment


          • #6
            Re: Belichtings vraagje over HDR

            Klopt helemaal Kartix.
            RAW truck kan ooit leuk uitpakken maar het is niet "The Real Thing"

            Gr Kees
            Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

            Comment

            Working...
            X