Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

maak zelf softboxen van 2 x 1 meter voor 35 €

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • maak zelf softboxen van 2 x 1 meter voor 35 €

    ik kreeg onlangs een tip om zelf op goedkope manier softboxen te maken van meter op 2 meter.

    je hebt enkel het volgen de materiaal nodig 8 pvc buizen van 1 meter (diameter ongeveer 32 mm) prijs 12 € voor 8 buizen

    4 bijhorende 90° hoeken 3,92 voor de 4

    2 t-stukken maar onder hoek van 45° 4,38 € voor de 2

    8 buisklemmen 7,78 € voor 10 stuks

    en een stuk witte nylon stof van 2,2 meter op 1,2 meter 5,5 €


    dus je komt op een 33,58 € voor een softbox van 2 meter op een meter

    als licht erachter gebruik ik een ex 420 flits op statief

    Zo maak je dus op 15 min een grote softbox voor geen geld

    zie ook bijgevoegde foto's








    fotowebsite: www.edwinfoto.com
    Lara's website: http://www.houdevelt.com
    fotoblog http://edwinfotocom.blogspot.com/

  • #2
    Re: maak zelf softboxen van 2 x 1 meter voor 35 €

    Maar een softbox heeft als voordeel dat het licht gelijkmatig wordt verdeeld(dmv extra reflecties in softbox). Hier zal je in het midden van je softbox veel meer licht hebben dan aan de buitenzijde.

    Comment


    • #3
      Re: maak zelf softboxen van 2 x 1 meter voor 35 €

      Een reflectiepaneel lijkt mij een beter woord
      Wel leuk gevonden. Voor een beetje meer geld heb je wel dit of dit

      Comment


      • #4
        Re: maak zelf softboxen van 2 x 1 meter voor 35 €

        Oorspronkelijk geplaatst door Maarten_T Bekijk bericht
        Een reflectiepaneel lijkt mij een beter woord
        Wel leuk gevonden. Voor een beetje meer geld heb je wel dit of dit
        Ik wou het ook juist zeggen !
        Leg 30 euries meer uit en je hebt een reflectiescherm met 5 kleuren en een difuser die je veel gemakkelijker kan opstellen en afbreken zelfs op locatie.

        In een softbox zit ook nog eens een tussenschot en de binnenkanten relecteren.
        Voor de euries die een softbox kost kun je er geen maken.

        Ik heb vroeger ook zelf eens een softbox in elkaar gestoken.
        Ik had zelfs een aansluiting gemaakt voor op de studioflitser.
        Als puntje bij paaltje komt is alles veel te zwaar voor de flitserkop.
        Is het licht nog "dat" niet en staat hij nu al meer dan 2 jaar op de zolder.
        Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

        Comment


        • #5
          Re: maak zelf softboxen van 2 x 1 meter voor 35 €

          Je zou ervan verschieten wat voor een geweldig mooi licht een dergelijk paneel geeft. Ik gebruik het ook heel regelmatig.

          Voor de geïnteresseerden, ik heb er een tijdje geleden een artikeltje over geschreven:

          Op mijn blog vind je verschillende foto's die met zo'n paneel gemaakt zijn.
          Bert Stephani

          http://www.bertstephani.com

          Comment


          • #6
            Re: maak zelf softboxen van 2 x 1 meter voor 35 €

            Oorspronkelijk geplaatst door super_22 Bekijk bericht
            Je zou ervan verschieten wat voor een geweldig mooi licht een dergelijk paneel geeft. Ik gebruik het ook heel regelmatig.

            Voor de geïnteresseerden, ik heb er een tijdje geleden een artikeltje over geschreven:

            Op mijn blog vind je verschillende foto's die met zo'n paneel gemaakt zijn.
            Dat kan goed zijn !!
            Maar als ik met zo'n spel in onze living binnen kom dan ben ik 100% zeker dat ik samen met dat spel buiten zit, en het zou nog niet te lang duren denk ik !!
            Een witte paraplu van 10 € is nog goedkoper en ik ben er 100% zeker van dat je het zelfde licht zal hebben.
            Deze zet je in 2 sec op en het neemt geen plaats !!
            Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

            Comment


            • #7
              Re: maak zelf softboxen van 2 x 1 meter voor 35 €

              Lieven, over de machtsverhoudingen in uw living kan ik uiteraard niks zinnigs zeggen
              Maar het licht van zo'n paneel is wel degelijk anders dan dat van een witte paraplu. Je lichtbron is met een paneel toch een stuk groter, en hoe groter de lichtbron (relatief tot het onderwerp), hoe zachter het licht.
              Daarmee wil ik niet gezegd hebben dat een paraplu minderwaardig is. Ze hebben alleen elk hun specifieke voor-en nadelen.
              Bert Stephani

              http://www.bertstephani.com

              Comment


              • #8
                Re: maak zelf softboxen van 2 x 1 meter voor 35 €

                Oorspronkelijk geplaatst door super_22 Bekijk bericht
                Je zou ervan verschieten wat voor een geweldig mooi licht een dergelijk paneel geeft. Ik gebruik het ook heel regelmatig.

                Voor de geïnteresseerden, ik heb er een tijdje geleden een artikeltje over geschreven:

                Op mijn blog vind je verschillende foto's die met zo'n paneel gemaakt zijn.
                Héél leerrijk en knap, thanks
                flickr

                Comment


                • #9
                  Re: maak zelf softboxen van 2 x 1 meter voor 35 €

                  Oorspronkelijk geplaatst door super_22 Bekijk bericht
                  Maar het licht van zo'n paneel is wel degelijk anders dan dat van een witte paraplu. Je lichtbron is met een paneel toch een stuk groter, en hoe groter de lichtbron (relatief tot het onderwerp), hoe zachter het licht.
                  Ik kan me moeilijk van de indruk ontdoen dat je met die flits achter uw paneel geen bol ( lichtvlek ) op uw doek zal hebben en naar de randen toe niks meer ( of toch niet veel ) van licht zal hebben .

                  Kun je eens een foto plaatsen van uw paneel in actie? Ik bedoel: zet uw flits achter het paneel en fotografeer uw softbox.
                  Foto onderbelichten aub.
                  Ik kan mis zijn he ! maar ik denk dat je in het midden één ronde bol zal hebben van zo'n halve meter dia.
                  Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: maak zelf softboxen van 2 x 1 meter voor 35 €

                    Dit is GEEN softbox maar eerder een difusiescherm, ook lijkt me dit niet erg handig om te gebruiken. Wa bricoleren kan leuk zijn, maar nu ook ni overdrijven hé.


                    MVG, Jeff
                    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                    Comment


                    • #11
                      Re: maak zelf softboxen van 2 x 1 meter voor 35 €

                      Oorspronkelijk geplaatst door lieven lens Bekijk bericht
                      Ik kan me moeilijk van de indruk ontdoen dat je met die flits achter uw paneel geen bol ( lichtvlek ) op uw doek zal hebben en naar de randen toe niks meer ( of toch niet veel ) van licht zal hebben .

                      Kun je eens een foto plaatsen van uw paneel in actie? Ik bedoel: zet uw flits achter het paneel en fotografeer uw softbox.
                      Foto onderbelichten aub.
                      Ik kan mis zijn he ! maar ik denk dat je in het midden één ronde bol zal hebben van zo'n halve meter dia.
                      In het artikel van super_22 staat een paneel in actie en dat is duidelijk (vrij) egaal uitgelicht :
                      Oorspronkelijk geplaatst door super_22 Bekijk bericht
                      Voor de geïnteresseerden, ik heb er een tijdje geleden een artikeltje over geschreven:
                      Ik heb zelf een 1x1m paneeltje gemaakt en dat geeft toch ook een zeer zacht licht. Nu is mijn bedoeling eerder om hard zonlicht te verzachten en daarvoor is het werkzaam. Ik twijfel er niet aan dat het hetzelfde gaat doen met een gewone flits. Over het nut in een studio-opstelling ga ik me niet uitspreken, hoewel Dean Collins daar zeer leuke dingen mee gedaan heeft.

                      Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
                      Dit is GEEN softbox maar eerder een difusiescherm, ook lijkt me dit niet erg handig om te gebruiken. Wa bricoleren kan leuk zijn, maar nu ook ni overdrijven hé.

                      MVG, Jeff
                      Is inderdaad geen softbox, maar een diffusiescherm. De hoeveelheid werk is nu ook niet van die aard om het een "zwaar" project te maken.


                      Voor de geïnteresseerden : Ik heb Chikara rip-stop nylon gebruikt en deze heeft goede lichteigenschappen, maw het lichtspectrum wordt hierdoor niet aangetast. (Deze stof is een courante stof voor vliegers (kites) en relatief goedkoop en zeer stevig.)

                      Alain

                      Comment


                      • #12
                        Re: maak zelf softboxen van 2 x 1 meter voor 35 €

                        @Lieven: Het gebied van het paneel dat door de flits belicht wordt is gewoon afhankelijk van de afstand van de flits tot het paneel (en de zoomstand van de flits. Als ik mijn flits anderhalve tot twee meter achter het paneel zet, heb ik een heel gelijkmatige spreiding over de hele oppervlakte van het paneel.
                        In mijn artikeltje kan je op de eerste afbeelding zien dat bijna het hele scherm egaal belicht wordt terwijl de flits nog geen meter achter het paneel staat.

                        @Jeff: Zo onhandig is zo'n paneel niet hoor. Ik werk meestal alleen en op locatie en heb geen last om met het paneel te werken.

                        Ik voel me niet geroepen om een vergelijking te maken tussen een softbox en een diffusiepaneel. Elk heeft zijn eigen voor- en nadelen.

                        Voor de geïnteresseerden: Op mijn Flickr account, staan verschillende foto's die met het paneel gemaakt zijn met een woordeke uitleg.
                        Bert Stephani

                        http://www.bertstephani.com

                        Comment


                        • #13
                          Re: maak zelf softboxen van 2 x 1 meter voor 35 €

                          Oorspronkelijk geplaatst door alainD Bekijk bericht
                          In het artikel van super_22 staat een paneel in actie en dat is duidelijk (vrij) egaal uitgelicht :
                          Ik had dat artikel niet gezien.
                          Maar zoals je ziet is de onderkant en de bovenkant niet belicht.
                          Wat is er belicht ? De volledige breedte is benut en één meter in de hoogte.
                          Dus 1m x 1m ...
                          Dat is juist het zelfde opp. dan een paraplu...

                          Om het volledige paneel te gebruiken zou je misschien eens kunnen uw flits omdraaien en op een stuk karton (met zilverpapier) op flitsen zodat het licht nog veel meer open zal gaan. Dan kun je het volledige paneel gebruiken...

                          Hoeveel licht er op de lange duur nog over zal zijn ....
                          En over hoe handig dat allemaal wel is ...
                          Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: maak zelf softboxen van 2 x 1 meter voor 35 €

                            Oorspronkelijk geplaatst door lieven lens Bekijk bericht
                            zoals je ziet is de onderkant en de bovenkant niet belicht.
                            Wat is er belicht ? De volledige breedte is benut en één meter in de hoogte.
                            Dus 1m x 1m ...
                            Dat is juist het zelfde opp. dan een paraplu...
                            Zoals ik in mijn vorige post al zei, staat de flits op die foto in het artikel nog geen meter achter het paneel. Als de flits een beetje verder achteruit staat, is het hele paneel perfect belicht.
                            Ik zet de power van de flits zelden hoger dan 1/4e (meestal minder) en werk meestal met diafragma's tussen f/2.8 en f/8. Power genoeg dus.

                            Ik snap je gedachtengang ivm de paraplu wel. Maar de ervaring leert mij dat het licht van een paneel (zelfs als er maar 1 vierkante meter gebruikt wordt) sterk verschilt van een paraplu. Ik heb het getest met een zilveren paraplu en ook met een diffuus witte paraplu van 110cm (zowel door de plu flitsen als weerkaatsen) en het is gewoon niet hetzelfde als een paneel.
                            Dat wil niet zeggen dat ik nooit paraplu's gebruik. Ze zijn inderdaad een stuk handiger in gebruik.

                            Een paneel is net als een paraplu of softbox gewoon een stuk gereedschap. En ik bekijk in elke situatie welk gereedschap het beste is voor de job.
                            Bert Stephani

                            http://www.bertstephani.com

                            Comment

                            Working...
                            X