PDA

Volledige versie bekijken : "Beste koop" studioflitsers

nightowl
13 december 2006, 13:38
heeft iemand advies of mening over wwelk merk de beste prijs/kwaliteit verhouding is voor studioflitsers?

ik wil geen rommel, maar het moet betaalbaar zijn.

is voor "gevorderde amateur" studio (nu ben ik amateur, maar tmeot op de groei gekocht worden ;))

500Watt lijkt me ideaal ? (model full body)

Nat
13 december 2006, 16:15
heeft iemand advies of mening over wwelk merk de beste prijs/kwaliteit verhouding is voor studioflitsers?

ik wil geen rommel, maar het moet betaalbaar zijn.

is voor "gevorderde amateur" studio (nu ben ik amateur, maar tmeot op de groei gekocht worden ;))

500Watt lijkt me ideaal ? (model full body)

In de fotoclub waar ik lid van ben gebruiken we de 300 watt/s van Falcon Eyes, 3 stuks. Nog nooit "te kort" gehad met 300 watt/s en die flitsers doen hun werk zoals het hoort. kijk op www.gsl.be - er is een kit met statieven, softbox en plu en 3 flitsers voor rond de 1000 euro.

lieven lens
13 december 2006, 17:55
Voor binnen is 300 watt idd meer dan voldoende.
Wil je buiten midden in de zomer op het middaguur de zon wegflitsen, dan kom je te kort. Dan mag je al snel verdubbelen.

Nat
14 december 2006, 07:03
Voor binnen is 300 watt idd meer dan voldoende.
Wil je buiten midden in de zomer op het middaguur de zon wegflitsen, dan kom je te kort. Dan mag je al snel verdubbelen.

In de zomer op het middaguur probeer ik andere dingen te doen dan de zon weg te flitsen zulle :D :D ;) :clown:
(Waarmee ik niet gezegd heb dat je geen gelijk zou hebben...)

Joost
14 december 2006, 09:02
500 Ws is ruim voldoende, met flink wat ruimte om nog te spelen met licht. Zelf heb ik laatst mogen werken met LinkStar, verkrijgbaar o.a. bij FotoSG.nl. Die dingen zagen er behoorlijk robuust uit, goede waar voor hun geld. Je kunt ze terugregelen tot 1/32 van het vermogen en ze flitsen zelf af. Ik denk dat ik mijn oude YinYan flitsertjes binnenkort maar eens ga vervangen door zo'n LinkSTAR setje...

rsted
14 december 2006, 09:55
ik heb 3 flitsers, 500W, van Visatec. Dit is de budget-vriendelijke serie van Broncolor. En ik moet zeggen dat ik er ongelooflijk tevreden over ben!
Zeker de moeite om eens te bekijken.

Fullator
14 december 2006, 10:15
Eerste advies: ge niet over je budget om meer vermogen te hebben dan nodig.

Ik heb 2x Elinchrom 400 ws en 2x Falcon Eyen 110 Ws. De hoofdflitsers geven op minimumstand al meer licht dan ik aankan. Dat betekent (té) grote DOF of werken met ND of polafilters. Te grote DOF wil ook zeggen dat je achtergrond te scherp wordt afgebeeld, waardoor elke structuurfout en plooi zichtbaar wordt.

Begin dus met 2x300 Ws. Krijg je later een grotere studio of ga je buitenshuis, dan kunnen die nog prima dienst doen als hulplicht, achtergrondlicht of bijkomend accentlicht.

nightowl
14 december 2006, 10:29
tis ingewikkeld om te kiezen :)

zijn er mensen die al in de US besteld hebben? met de goedkope dollar kan dat handig zijn ...?

Cookie
14 december 2006, 12:06
ook met de transportkosten en invoerrechten edm meegerekend? :confused:

Joost
14 december 2006, 13:42

zijn er mensen die al in de US besteld hebben? met de goedkope dollar kan dat handig zijn ...?

In de US gebruiken ze wel slechts 110V en de studioflitsers die ik heb gezien zijn niet omschakelbaar (een paar uitzonderingen daargelaten: het schijnt dat er eenpaar Elinchrom's zijn die zowel 110V als 220V aankunenn en Alien Bees heeft meen ik een omschakelbaar setje).

nightowl
14 december 2006, 16:03
Eerste advies: ge niet over je budget oml meer vermogen te hebben dan nodig.

Ik heb 2x Elinchrom 400 ws en 2x Falcon Eyen 110 Ws. De hoofdflitsers geven op minimumstand al meer licht dan ik aankan. Dat betekent (té) grote DOF of werken met ND of polafilters. Te grote DOF wil ook zeggen dat je achtergrond te scherp wordt afgebeeld, waardoor elke structuurfout en plooi zichtbaar wordt.

Begin dus met 2x300 Ws. Krijg je later een grotere studio of ga je buitenshuis, dan kunnen die nog prima dienst doen als hulplicht, achtergrondlicht of bijkomend accentlicht.

als je een flitser van 500W op 1/32ste vermogen zet, dan kan je toch moeilijk teveel vermogen hebben? Ik zou zeker een flitserset willen die traploos in te stellen is - lijkt me belangrijk. Is meer niet altijd beter?

Hombre
14 december 2006, 16:43

Waarom niet gaan voor de Elinchrom D-lite set? Zie banner...

nightowl
14 december 2006, 17:15
500 Ws is ruim voldoende, met flink wat ruimte om nog te spelen met licht. Zelf heb ik laatst mogen werken met LinkStar, verkrijgbaar o.a. bij FotoSG.nl. Die dingen zagen er behoorlijk robuust uit, goede waar voor hun geld. Je kunt ze terugregelen tot 1/32 van het vermogen en ze flitsen zelf af. Ik denk dat ik mijn oude YinYan flitsertjes binnenkort maar eens ga vervangen door zo'n LinkSTAR setje...

ze lijken idd interessant, maar ik zie dat er slechts 50 euro verschil zit tussen deze LinkStar of de FE's... kdenk dat dan de keuze voor FE toch voor de hand ligt of niet ? Zijn die niet iets bekender (ook handig voor vervangstukken, uitbreidingsstukken, ...)

nightowl
14 december 2006, 17:24
Waarom niet gaan voor de Elinchrom D-lite set? Zie banner...

de banner die ik na wat proberen te zien kreeg heeft D-Lite 4 voor 350 euro - toch wat duurder dan FE.
Ook hun sets zijn tot 150 euro duurder voor hetzelfde. Het kan natuurlijk dat ze dat geld waard zijn?

Maarten_T
14 december 2006, 17:38
als je een flitser van 500W op 1/32ste vermogen zet, dan kan je toch moeilijk teveel vermogen hebben? Ik zou zeker een flitserset willen die traploos in te stellen is - lijkt me belangrijk. Is meer niet altijd beter?

Er zijn niet zo heel veel flitsers die je tot 1/32 kan instellen. De meeste gaan tot 1/8 of 1/16

Maarten_T
14 december 2006, 17:39
de banner die ik na wat proberen te zien kreeg heeft D-Lite 4 voor 350 euro - toch wat duurder dan FE.
Ook hun sets zijn tot 150 euro duurder voor hetzelfde. Het kan natuurlijk dat ze dat geld waard zijn?

Ellinchrom is waarschijnlijk ook iets beter dan FE hoor ;)

nightowl
14 december 2006, 17:42
Ellinchrom is waarschijnlijk ook iets beter dan FE hoor ;)

dat is dus waar ik iemand zijn mening over apprecieer. Als ze echt beter zijn (waarom, waarmee?), is het het overwegen waard. Maar ik heb al velen gehoord die tevreden zijn van FE.

De vraag was ook niet "welk is het topmerk", maar wel "welk is beste koop". Denk je dat dat Elinchrom is?

nightowl
14 december 2006, 17:44
Er zijn niet zo heel veel flitsers die je tot 1/32 kan instellen. De meeste gaan tot 1/8 of 1/16

Ik was aan het zien naar de FE 600B reeks. Tenzij iemand me met de hand op het hart kan zweren (;)) dat 2 FE 300's _geen enkel_ probleem zijn om een model full body uit te lichten, zonder dat je ingrepen moet doen als "de flitser dicht genoeg zetten en de iso wat opschroeven en terugvallen naar f/5.6".

Tenslotte is 1/8ste van 600W als ik me niet vergis 75W - en dus miniem genoeg om nooit "teveel" licht te hebben?

ik heb nog in de studio gewerkt, maar helaas heb ik geen idee welke wattages die flitsers er hadden. Ik weet wel dat het een Courtenay Solaflash 2500 was, en een Monolite 200e. Goed mogelijk dus dat het om 250 en 200W ging?

Joost
14 december 2006, 19:27
ze lijken idd interessant, maar ik zie dat er slechts 50 euro verschil zit tussen deze LinkStar of de FE's... kdenk dat dan de keuze voor FE toch voor de hand ligt of niet ? Zijn die niet iets bekender (ook handig voor vervangstukken, uitbreidingsstukken, ...)
Ach, bekender... LinkStar is wel in opmars. Er passen overigens Bowens accesoires op (en omgekeerd passen de LinkStar speeltjes ook op Bowens). Ik vond ze er stevig uitzien, steviger dan de FE die ik een tijdje terug zag. Maar nogmaals, met de laatste FE modelletjes heb ik geen praktische ervaring. Zet ze zelf eens naast elkaar zou ik zeggen.

Tenslotte is 1/8ste van 600W als ik me niet vergis 75W - en dus miniem genoeg om nooit "teveel" licht te hebben?
Laat je niet bij de neus nemen; 1/8 van 600 Ws is weliswaar 75 Ws, maar het licht neemt daarmee niet 3 stops af!

nightowl
14 december 2006, 19:43
Laat je niet bij de neus nemen; 1/8 van 600 Ws is weliswaar 75 Ws, maar het licht neemt daarmee niet 3 stops af!

hoezo niet?
maar vooral - is dat een probleem? is er "te veel" licht?
mocht iemand iets nuttigs kunnen zeggen over die Courtenay Solaflash 2500, dat zou wel helpen om te kiezen.

of anders geloof ik eender wie die 2x300W's heeft en ook op 2a2.5m afstand (tss model&flits) een model full body kan uitlichten ermee op f/11 en 1/125ste bv

Nat
14 december 2006, 20:23
of anders geloof ik eender wie die 2x300W's heeft en ook op 2a2.5m afstand (tss model&flits) een model full body kan uitlichten ermee op f/11 en 1/125ste bv

In de studio waarvan sprake in mijn eerste post doen we 2 meter afstand met de 300 watt flitsers op 1/2 en F8 (sluitersnelheid speelt geen rol bij studio werk...) - aan jouw om het rekenwerk te doen. licht is logaritmisch. dus verdubbeling van de afstand is verviervoudiging van het nodige vermorgen...

lieven lens
14 december 2006, 20:33
Wees gerust !!
Met die 300 watt van falconeyes kom je zeker toe, Zelfs met eens softbox die veel minder licht doorlaat dan een plu

Fullator
14 december 2006, 21:04
dat is dus waar ik iemand zijn mening over apprecieer. Als ze echt beter zijn (waarom, waarmee?), is het het overwegen waard. Maar ik heb al velen gehoord die tevreden zijn van FE.

De vraag was ook niet "welk is het topmerk", maar wel "welk is beste koop". Denk je dat dat Elinchrom is?

De eerste twee FE's die ik had werkten niet. De eerste blies zichzelf op (letterlijk! de behuizing zwol op en begon te smelten) en de tweede werkte niet wegens een kapotte flitsbuis). Inruiltijd: 3 maanden!

Met mijn Elinchroms nog nooit problemen gehad. Ze zijn regelbaar met 0,1 stop tussen 2.0 en 5.0, dus 30 stappen. Maar zelfs op 2.0 heb ik vaak nog teveel licht als ik met een open diafragma wil werken voor een beetje minder DOF.

Fullator
14 december 2006, 21:08
Ik was aan het zien naar de FE 600B reeks. Tenzij iemand me met de hand op het hart kan zweren (;)) dat 2 FE 300's _geen enkel_ probleem zijn om een model full body uit te lichten, zonder dat je ingrepen moet doen als "de flitser dicht genoeg zetten en de iso wat opschroeven en terugvallen naar f/5.6".

ik heb nog in de studio gewerkt, maar helaas heb ik geen idee welke wattages die flitsers er hadden. Ik weet wel dat het een Courtenay Solaflash 2500 was, en een Monolite 200e. Goed mogelijk dus dat het om 250 en 200W ging?

Mijn hart is niet goed genoeg meer om op te zweren :D.
Maar de sessie met Nathalie in 'Mensen en modellen' is gemaakt met één Elinchrom met reflector of twee Elinchroms 400Ws. Je kan zelf oordelen.

PSG
16 december 2006, 12:33

Ik kan ook confirmeren dat 400 Ws zeker genoeg is en dat je voor open diafragma's (vb F4) eigenlijk al teveel licht hebt. Dan kan je de flitser wat verder zetten of filters gebruiken of nog wat stof over de softbox kieperen.

Standaard zet je uw softbox eigenlijk zo dicht mogelijk want daarmee krijg je het zachtste licht. Hoe groter de lichtbron tov van het subject, hoe zachter het licht.

PSG
16 december 2006, 12:41

Ik heb de elinchrom D-lite 4. Deze set met bijna alles erop en eraan krijg je voor rond de 850 euro. Dit zal in de richting zijn van FE. Je koopt bovendien ook de ondersteuning, garantie en expertise van elinchrom.
De set zelf is van heel goede kwaliteit. Alleen de flitsers zijn van plastiek en je moet er dus wat voorzichtiger mee zijn dan met metalen. Maar ik pas altijd goed op mijn gerief. De flitsen zelf hebben voor de rest dezelfde specs als de (semi)professionele FX series. Ze zijn vooral razendsnel.

Van FE's heb ik verschillende keren gehoord dat ze smelten. Welke is dan de duurste?

Als de studio ervaring meevalt, koop ik me nog één 400FX bij. De D-lites dienen dan voor achtergrond en haarlichtjes enzo.

Nat
16 december 2006, 21:09
Ik heb de elinchrom D-lite 4. Deze set met bijna alles erop en eraan krijg je voor rond de 850 euro. Dit zal in de richting zijn van FE. Je koopt bovendien ook de ondersteuning, garantie en expertise van elinchrom.
De set zelf is van heel goede kwaliteit. Alleen de flitsers zijn van plastiek en je moet er dus wat voorzichtiger mee zijn dan met metalen. Maar ik pas altijd goed op mijn gerief. De flitsen zelf hebben voor de rest dezelfde specs als de (semi)professionele FX series. Ze zijn vooral razendsnel.

Van FE's heb ik verschillende keren gehoord dat ze smelten. Welke is dan de duurste?

Als de studio ervaring meevalt, koop ik me nog één 400FX bij. De D-lites dienen dan voor achtergrond en haarlichtjes enzo.

Zijn dat 2 of 3 flitsers ? De 3 flitser set zie ik rond de 1300 euro op het net staan. Vervolgens zijn de D-lite niet gekoeld en worden te warm in combinatie met een softbox. Ze zijn ook van plastic. De FE zijn van metaal en worden wel gekoeld.
De FE die smelten bij verkeerd gebruik (vb : de kleurenfilter gebruiken in combinatie met de modelleerlamp mag niet), zijn de niet gekoelde series en raad ik dan ook af.
Vandaag nog een studio shoot gedaan met 4 stuks 300watt FE. 20 foto's na elkaar met om de 2 seconden een foto. Vervolgens heeft FE ook een nadeel wanneer je toestel defect gaat tijdens garantie periode. Het duurt lang eer je je toestel terug krijgt. Buiten de garantie periode gaat het sneller omdat ze lokaal worden hersteld. (Tijdens de garantieperiode gaan de flitsers terug naar het land van produktie, ergens in het oosten, maar kan er nu niet direct een land op plakken).

nightowl
17 december 2006, 13:48
nat: dank voor de bevestiging. ik vermoedde al dat die die smelten niet de gekoelde konden zijn. het lijkt me dat ik me ga wagen aan die FE 300's ...

Walt
17 december 2006, 15:03
Ik treed Nat volledig bij. Met de ventilator gekoelde 300B heb ik nog geen enkel thermisch probleem gehad. Ook niet nadat de set 5 uur ononderbroken in dienst bleef. (met softboxen.) Voor amateurgebruik durf ik gerust FE aanbevelen.

Enkele nadelen die in tot hiertoe ondervonden heb:
-150B: Veel te traag in het opladen. Deze blijft hopeloos achter bij de 300B. Bij studioshots die elkaar snel opvolgen kan deze niet volgen.
-150B: Kan men niet zodanig instellen dat het instellicht dooft na het afvuren van de flits, en terug inschakelt wanneer de condensatoren terug opgeladen zijn.
150B en 300B: de beschermdoppen zijn te klein (te ondiep): Wil men deze doppen plaatsen (bij transport) moet men steeds de instellampen verwijderen. Misschien is dit de bedoeling, maar ik vind het onhandig.

Haai8
17 december 2006, 15:07
Ik heb enkele weken geleden een setje Linkstar's 250Watt gekocht, ben d'r supertevreden van, zijn gekoeld, gebruiken de Bowens koppeling (=compatibel, kan handig zijn) en hebben auto ontlading, prima afgewerkt en volgens mij qua prijs/kwaliteit dé koop op 't moment.

Heb ze gekocht bij FotoSG.nl, superservice aldaar :G

http://www.fotosg.nl/product_info.php?cPath=24_127&products_id=4631&osCsid=2d81ef757d0264de5c6781f315f9fca1

Nat
17 december 2006, 21:18
Ik heb nog wat zitten zoeken en blijkbaar is de 3*DE300b set niet meer verkrijgbaar, noch bij gsl, noch bij FotoSG. Was nochtans een mooi setje voor een 1000 euro. Ik merk ook dat FotoSG een pak goedkoper is dan gsl. Bedankt voor de link !

Haai8
17 december 2006, 21:24
Nat, ik heb bij die mensen eerst aardig wat geinformeerd, meestal nogal laat (rond 23h30 's avonds) wel die antwoorden me telkenmale !, beleefd met info zonder moeilijk te doen...ze hebben goede prijzen en refferenties dus dan koop ik daar want ze mogen beloond worden voor hun goede service.

Enkele dagen later heb ik er dan een greycard van Dynatech gekocht...onmisbaar voor je studiowerk ;)

Alles telkenmale netjes geleverd (ze geven je een trackingnr mee)

Fullator
18 december 2006, 16:17
Ik heb nog wat zitten zoeken en blijkbaar is de 3*DE300b set niet meer verkrijgbaar, noch bij gsl, noch bij FotoSG. Was nochtans een mooi setje voor een 1000 euro. Ik merk ook dat FotoSG een pak goedkoper is dan gsl. Bedankt voor de link !

Niet alleen dat, maar de service van GSL is barslecht (voor één bepaalde aankoop 5x over en weer, 850 km moeten rijden). Nu had ik - tegen beter weten in - opnieuw een bestelling voor FE-accessoires gedaan, omdat ik die in de kerstperiode nodig heb. Op de website stond dat alles in voorraad was. Mooi niet dus. Ik zou blij mogen zijn als ik na nieuwjaar iets ontvang (en hun beloften kennende, wordt het waarschijnlijk februari).. Dus heb ik de bestelling maar geannuleerd. Het materiaal zal ik wel ergens anders vinden.

nightowl
18 december 2006, 17:25
vind niemand het raar dat je bij FotoSG moet vooruitbetalen via overschrijving? Welke garanties zijn er dan ?

JP
18 december 2006, 17:28
Heb al verschillende malen bij Foto SG besteld
steeds vooruit betaald
altijd respons op gemailde vragen
een tevreden klant

grtz

Maarten_T
18 december 2006, 17:30
vind niemand het raar dat je bij FotoSG moet vooruitbetalen via overschrijving? Welke garanties zijn er dan ?

Bij de meeste online shops is het zo.

Ik ben zeer content van de service van FotoSG. Meermaals besteld en telkens ben ik goed op de hoogte gehouden. Vanaf de bestelling tot de aflevering thuis.

Z900
18 december 2006, 22:01
Hallo,

Ik heb dit weekeinde een setje van FE (DE150) gekocht bij de webshop van www.fotoforce.nl . Ook vooruit betaald, maar dat zit wel goed want zoals meerdere hier op dit forum ken ik Erik Mansvelders persoonlijk. Geen probleem met vooruitbetalen/leveren.
Bij afhalen in zijn studio's krijg je meteen gratis instructie over opzetten, instellen en aansluiten en kun je de set meteen in een studio even testen als je je camera meeneemt. :green:

mvg,

iodario
18 december 2006, 22:52
ok. en stel je wil een fotoshoot doen op een slaapkamer van iemand. als het buiten al donker is.
en met kleinde dof werken enzo. kan dat dan zonder studioflitsers of met welke studioflitsers wel ? of met een externe gewone flitsers die je aanstuurt ook via kabeltje en flitsschoen ?
of indirect flitsen of met diffuser maar dat laatste geeft toch nog lelijke schaduwen vaak. hoe doen jullie dat ?

tot nu toe doe ik het met bouwlamp.

nightowl
19 december 2006, 08:29
ok. en stel je wil een fotoshoot doen op een slaapkamer van iemand. als het buiten al donker is.
en met kleinde dof werken enzo. kan dat dan zonder studioflitsers of met welke studioflitsers wel ? of met een externe gewone flitsers die je aanstuurt ook via kabeltje en flitsschoen ?
of indirect flitsen of met diffuser maar dat laatste geeft toch nog lelijke schaduwen vaak. hoe doen jullie dat ?

tot nu toe doe ik het met bouwlamp.

daarom dienen die studioflitsers eh. aangezien er niets is zoals "slaapkamerflitsers", mag je de studioflitsers ook daar opstellen. bij gebrek aan budget heb ik ook, zoals zovelen, een tijd gewerkt met bouwlampen. maar dat geeft zo'n hard licht en het is moeilijk diffuus te krijgen wegens de hitte van de lamp. plus je zit met een serieus lichtverlies door die kleuren-shift

Nat
19 december 2006, 22:13
Studioflitsers zijn een zegen. Laatst geshoot met een aantal fotografen in een kasteel. Ik had geen flitsers bij en heb mij gered met het aanwezige licht. (Wat niet verkeerd is natuurlijk). Toch ook even kunnen meeliften op een collega fotograaf die flitsers had opgesteld. Heel andere, levendigere foto's. Zelfs met 1 studioflitser en een uit de kluiten gewassen reflectiescherm doen wonderen. Kijk maar even naar mijn "doorkijkje" in mensen & modellen... 1 flitser rechts met softbox, 1 gigantisch reflectiescherm links.

nightowl
31 december 2006, 14:35
Allemaal bedankt voor de tips & informatie. Het worden Falcon Eyes van FotoSG. Om het jaar goed in te zetten :)

Nat
31 december 2006, 15:49
Succes en veel plezier met de nieuwe aanwinst en nog een spetterend 2007 !

JP
1 januari 2007, 07:27
Allemaal bedankt voor de tips & informatie. Het worden Falcon Eyes van FotoSG. Om het jaar goed in te zetten :)

wel even opletten
de laatste set die ik kocht
http://www.fotosg.nl/product_info.php?cPath=24_127&products_id=5107
waren voorzien van stroomkabels zonder gaatje voor de aardingpin
dus even redelijk storend voor de hier gangbare stopcontacten met een aardingpin :B :B

grtz

myrakel
26 februari 2007, 12:04

Ik ben ook naar elinchrom aan het kijken, maar als je het hebt over 'beste koop', moet je ook kijken naar reserve lampen en accesoires, en die zijn voor elinchrom serieus prijzig. Ik wil graag de d-lite 4 kopen, maar om daar een softbox bij te kopen vrees ik dat mij dat wat zal kosten.

Weet iemand of er goedkopere softboxen (FE met tussenring?) en reservelampen zijn die op de elinchrom passen?

haku
9 maart 2007, 08:02
Hallo,

Kijk eens op www.marktplaats.nl bij fotografie subgroep fotostudio of op de site www.q-flash.nl hier vindt je diverse goede flitsers voor studio gebruik

groet

haku