Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lenskeuze ivm Paardenfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lenskeuze ivm Paardenfotografie

    Hallo,

    ik sta op het punt om mijn huidige Sony F717 te vervangen door een DSLR met een aantal lenzen. Hoofddoel waar het toestel voor moet gaan dienen is paardenfotografie, meerbepaald voor de verschillende westerndisciplines zowel binnen als buiten, actie als stilstaande fases. Mijn budget is ongeveer 2500 Euro.

    Na véél zoeken en lezen ben ik tot de volgende set gekomen: of
    - Canon EOS 30D
    - Canon 50/1,8 EF II
    - Tamron 28-75/2,8 AF SP XR DI LD ASP IF Macro
    - Sigma 70-200/2,8 AF EX DG Macro APO HSM
    - SanDisk 2GB Extreme III CompactFlash

    Met dit pakket blijf ik net onder mijn budget. Nu denk ik wel dat ik hier mee wel wat ga kunnen aanvangen ivm paardenfotografie maar ik had het toch graag bevestigd gezien door een aantal van jullie die reeds meer ervaring hebben met dit soort fotografie.

    Andere suggesties zijn ook meer dan welkom, ik ben niet merkgebonden aangezien ik nog van nul af aan moet starten. Wel is het zo dat ik niet zo te vinden ben voor die steeds kleiner wordende dslr's.

    Bijkomend vraagje:
    Hoe zit het met het batterijverbruik in de praktijk, kan ik een dagje doorkomen met 1 batterij of neem ik er best ééntje extra (zoja, dewelke? canon of andere).

    Alvast bedankt dat je de moeite nam om mijn berichtje te lezen.
    BD0031BE

  • #2
    Re: Lenskeuze ivm Paardenfotografie

    Paardenfotografie gebeurt voor een stuk in binnenpistes, veronderstel ik.
    Daarvoor heb je best snelle lenzen nodig met een zinvol bereik.
    Onder snel versta ik niet alleen lichtsterk, maar tevens een snelle AF.
    1 Zo zijn lenzen met een max. diafragma van f1.8 of minder (/ meer > afhankelijk van hoe je het interpreteert) aan te raden.
    2 Daarnaast is een snelle AF opportuun.

    Je 50 mm scoort goed op 1, niet op 2, maar valt vooral op het vlak van bereik nogal tegen. De tamron is een scherp lensje maar zal gaan hunten bij minder gunstige lichtomstandigheden. De sigma is een goed lensje maar moet het op AF snelheid toch afleggen tegen zijn 70-200 f/2.8 canonbroertje.

    Persoonlijk vind ik een canon 85mmm f1.8 een fantastisch lensje voor jouw hobby (scherp, snel en tof bereik met mooie bokeh), naast de canon 70-200 f/2.8, natuurlijk.
    Programmers are in a race with the Universe to create bigger and better idiot-proof programs, while the Universe is trying to create bigger and better idiots. So far the Universe is winning - Rich Cook

    Comment


    • #3
      Re: Lenskeuze ivm Paardenfotografie

      Paardenfotografie gebeurt bij voorkeur NIET!!!!!!! in (dus binnen) maneges.
      Het licht aldaar is ultra slecht - de donkere bodem zuigt als het ware alle licht weg en de TL buizen doen de rest.

      Het beste fotografeer je met een (ongecropte) 50 of 80 mm lens. In ieder geval geen groothoek die kan vertekenen.

      Een paard wordt meestal stilstaand of in actie gefotografeerd. Een 28-200 zou een ideale lens kunnen zijn specifiek voor dit soort fotografie.
      Ik deed het met mijn Hasselblad en een 150 mm; en soms de standaard 80mm.

      Een kwestie van ervaring en kijk op paarden.
      Met de Hasselblad kwam ik wel het beste uit.
      Een foto is slechts een deel van een seconde

      Een grote 4kante kist en een olifant om het apparaat te torsen......

      Comment


      • #4
        Re: Lenskeuze ivm Paardenfotografie

        Paardenfotografie gebeurt bij voorkeur NIET!!!!!!! in (dus binnen) maneges.
        Het licht aldaar is ultra slecht - de donkere bodem zuigt als het ware alle licht weg en de TL buizen doen de rest.
        Dan moet je in de winter niet veel foto's maken en bovendien een pak evenementen laten passeren. Het winterseizoen zowel voor jumping als dressuur
        is al zo uitgebreid en belangrijk als het zomerseizoen en speelt zich uiteraard binnen af.
        fotosite

        Comment


        • #5
          Re: Lenskeuze ivm Paardenfotografie

          Oorspronkelijk geplaatst door d'Artois Bekijk bericht
          Paardenfotografie gebeurt bij voorkeur NIET!!!!!!! in (dus binnen) maneges.
          Het licht aldaar is ultra slecht - de donkere bodem zuigt als het ware alle licht weg en de TL buizen doen de rest.
          Niemand beweert dat paardenfotografie binnen maneges etc. MOET plaatsvinden. Iedereen weet immers dat buitenfotografie de voorkeur wegdraagt. Zoals hier nog al wordt aangehaald kan het niet de bedoeling zijn paardenfotografie te beperken tot de maanden waar het buiten kan plaatsvinden.
          Vanuit dat standpunt én in functie van de vraagstelling van de TS denk ik dat mijn advies aangaande bereik, scherpte en snelheid passend is.

          BTW: niet iedereen kan zich een Hassie permitteren .
          Programmers are in a race with the Universe to create bigger and better idiot-proof programs, while the Universe is trying to create bigger and better idiots. So far the Universe is winning - Rich Cook

          Comment


          • #6
            Re: Lenskeuze ivm Paardenfotografie

            Ik fotografeer wel eens een jumping... Mijn vriendin is zwaar geïnfecteerd met het paardenvirus.

            Heb praktisch dezelfde equipment, als wat je van plan bent te kopen..
            Met dat materiaal, zal je wel al wat kunnen doen.
            Mijn ervaring is eveneens zoals aangegeven hierboven, dat je binnen altijd licht tekort komt. Heb feitelijk nog nooit fotos van een jumping binnen gemaakt waar ik tevreden van was. Het grootste deel is verticaal geklasseerd geweest.
            Dus zou me daar niet teveel illusies over maken.
            Of je telt 3000 euro neer voor een 200mm 1,8. Of je zorgt dat je een pasje hebt waarmee je praktisch op de piste kan. En probeert het met een lichtsterke prime. 135 2,0 lijkt me persoonlijk het meest geschikt.

            Buiten daarentegen, zal je sigma veruit al het werk doen.
            Die 28-75 heb ik persoonlijk nog nooit gebruikt voor jumping.

            Groeten
            JO
            Canon 5DMkII + Canon 30D(te koop) + efs 10-22(te koop) + ef 17-40L + ef 50 f1.8 II + ef 85mm 1.2L MII + tamron 28-75/2.8 xr di + ef 70-200L 2.8 + sigma ef-500 dg super(te koop) + 1.4 II canon converter + canon 580 II

            Comment


            • #7
              Re: Lenskeuze ivm Paardenfotografie

              Hoi,

              Bedankt voor jullie reacties.
              Nu weten we weer waarvoor we opnieuw mogen beginnen te sparen (85 F1.8 of/en 135 F2) , die 2 zien er alletwee zeer interessant uit. Maar momenteel heb ik de set besteld zoals ze in post 1 vermeld staat, kwestie van ook een beetje alle richtingen uit te kunnen als basis. Met mijn oude sony heb ik me tot nu toe ook goed kunnen behelpen (op de shutterlag na), kzal nu toch allezins meer mogelijkheden gaan krijgen met deze set, of niet?

              Kwestie batterijverbruik: hoe valt dat mee in de praktijk?

              Groeten,

              Stijn
              BD0031BE

              Comment


              • #8
                Re: Lenskeuze ivm Paardenfotografie

                Valt best mee,

                Voor 25 euro...Wat namaakbatterijen bestellen bij akkuinternational.
                En alles ok. Grip is wel zeer handig... Moet je minder vaak wisselen, en ligt je cam veel beter in de hand, is een wereld van verschil.

                Groeten
                JO
                Canon 5DMkII + Canon 30D(te koop) + efs 10-22(te koop) + ef 17-40L + ef 50 f1.8 II + ef 85mm 1.2L MII + tamron 28-75/2.8 xr di + ef 70-200L 2.8 + sigma ef-500 dg super(te koop) + 1.4 II canon converter + canon 580 II

                Comment


                • #9
                  Re: Lenskeuze ivm Paardenfotografie

                  Oorspronkelijk geplaatst door elsan Bekijk bericht
                  Dan moet je in de winter niet veel foto's maken en bovendien een pak evenementen laten passeren. Het winterseizoen zowel voor jumping als dressuur
                  is al zo uitgebreid en belangrijk als het zomerseizoen en speelt zich uiteraard binnen af.
                  PaardenSPORTfoto's is een heel ander verhaal - daar worden niet zulke hoge eisen aan gesteld.
                  Ga maar eens op een stoeterij fotgraferen en met name de dekhengsten, die zullen je zien aankomen in de winter
                  Een foto is slechts een deel van een seconde

                  Een grote 4kante kist en een olifant om het apparaat te torsen......

                  Comment


                  • #10
                    Re: Lenskeuze ivm Paardenfotografie

                    Misschien ook een optie, Nikon overwegen

                    Gr kees
                    Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

                    Comment


                    • #11
                      Re: Lenskeuze ivm Paardenfotografie

                      KvP, ik heb ook Nikon, maar ik zou toch niet zo, zonder argumentatie, aan iemand zeggen om Nikon te nemen... kan je eventueel wat uitweiden over de redenen waarom men Nikon ipv Canon moet nemen voor paardensport?
                      Ik lees hier op het forum niet veel anders dan: "het merk maakt echt niet zoveel uit"....

                      Comment


                      • #12
                        Re: Lenskeuze ivm Paardenfotografie

                        Ook ik kan alleen maar bevestigen dat binnenfoto's (binnenbak, shows etc) zelden mooi zijn. Met een beetje geluk komt er nog wat daglicht binnen, maar das dan echt geluk..

                        Beste resultaat inderdaad met een licht sterke prime (105 2.8 nikon).

                        Maar je zult in ieder geval geen shutterlag meer hebben, en das een hele verademing (kan ik me herinneren). Dan kun je beginnen te letten op details zoals beenzetting, oortjes etc. Uitdaging genoeg
                        Oscar
                        [SIZE=1]www.pleasuregaits.com

                        Comment

                        Working...
                        X