Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

2e monitor calibreren

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 2e monitor calibreren

    Momenteel werk ik met een notebook voor fotobewerking.
    Ik heb een extra tft beeldscherm aangesloten.
    Op deze 2e monitor bewerk ik de monitor.
    op het beeldscherm van de notebook zelf staan dus de gereedschappen e.d.

    Nu wil ik calibratie soft/hardware aanschaffen van en denk aan de Colorvision Spider serie of de Pantone Huey.

    Maar ik vraag me af of het hiermee mogelijk is om de 2e monitor, dus de externe te calibreren. Het schijnt dat dit soms beperkt wordt tot alleen de eerste (primaire) monitor. En dat is dus de interne van de notebook. Deze is voor mij van minder belang omdat hier de foto zelf niet op wordt afgebeeld.

    Heeft hier iemand ervaring mee?

    Peter.
    www.dpix.nl event photography

  • #2
    Re: 2e monitor calibreren

    **********
    Last edited by Guest13; 26 augustus 2010, 00:39. Reden: ************

    Comment


    • #3
      Re: 2e monitor calibreren

      Hallo,

      Met de Eye-One Display 2 kan je probleemloos twee monitoren (notebook en extern) kalibreren.

      Je hoeft alleen maar het volgende te doen:
      - ga naar de eigenschappen van je beeldscherm en selecteer de eerste monitor (bijvoorbeeld de notebook)
      - start de software (eye-one match) op en sleep ze naar het juiste beeldscherm
      - start de kalibratie, plaats de eye-one op het juiste scherm en werk de kalibratie af.

      Voor je tweede monitor ga je weer naar de beeldschermeigenschappen en klik je de tweede monitor aan.
      - start opnieuw de software op en sleep ze naar het tweede beeldscherm
      - start de kalibratie, plaats de eye-one op het juiste scherm en werk de kalibratie af.

      Met de (gratis) software DisplayProfile kan je achteraf ook weer per beeldscherm het juiste profiel aktiveren.

      Helaas kan ik geen garantie geven dat het op élke beeldkaart werkt, maar ik gebruik het dagelijks zonder probleem op een ATI Mobility Radeon x700.

      Beide monitoren geven exact hetzelfde beeld en zijn bijgevolg beide geschikt voor beeldbewerking.


      Met de Pantone Huey werkt het ook, maar je hebt dan absoluut DisplayProfile nodig.


      Groetjes,
      aan mijn kleurbeheer mag je twijfelen, maar mijn pizza's zijn niet te evenaren!
      grtz
      marc-en-ciel

      Comment


      • #4
        Re: 2e monitor calibreren

        Op de meeste laptops heb je het volgende probleem: je hebt maar 1 videokaart, weliswaar met een externe uitgang, maar die externe uitgang krijgt dezelfde aansturing als je ingebouwde display. Pas je extern of intern aan via bijv een Colorvision Spyder dan veranderen beide monitoren. Best dus om inderdaad 2 profielen aan te maken: 1 voor het interne scherm en 1 voor het externe scherm. Als ik mijn laptop meeneem dan zet ik het kleurprofiel op intern, werk ik thusi dan gaat het op extern.

        Beiden tegelijk: no can do met de meeste laptops.


        Grtz,
        DVdB
        Zo'n schattig Nikon kodakske en wat glas erbij ...

        Comment


        • #5
          Re: 2e monitor calibreren

          DVdB:
          Op de meeste laptops heb je het volgende probleem: je hebt maar 1 videokaart, weliswaar met een externe uitgang, maar die externe uitgang krijgt dezelfde aansturing als je ingebouwde display. Pas je extern of intern aan via bijv een Colorvision Spyder dan veranderen beide monitoren. Best dus om inderdaad 2 profielen aan te maken: 1 voor het interne scherm en 1 voor het externe scherm. Als ik mijn laptop meeneem dan zet ik het kleurprofiel op intern, werk ik thusi dan gaat het op extern.
          Dit is precies wat ik zou willen. Als ik met twee beeldschermen tegelijk werk, is het geen probleem als de beeldscherm van de notebook zelf niet is gecalibreerd. Hier zijn dan toch alleen maar de tools en niet de foto zelf zichtbaar.
          Maar kan dit met de Colorvision Spyder Express of werk dit alleen met de duurdere PRO versie? Ondersteunt de Express versie alleen het eerste beeldscherm? Ik wil deze Express versie wel aanschaffen, maar wil dan dus het externe beeldscherm calibreren.

          Peter.
          www.dpix.nl event photography

          Comment


          • #6
            Re: 2e monitor calibreren

            de colorvision calibreerd een scherm.. of het nu je 1ste of 2de... of 3....
            het enige dat die express heeft als "nadeel" alle instellingen zijn vast...
            gamma 2.2 .... 6500 .... maar dat is wel wat we juist willen alleen een apple die heeft andere instellingen..
            dus elke spider is goed om elk scherm te calibreren.. het is alleen wat je meer koopt dat de prijs.. moet hij beamer.. is het de 2 pro...
            anders is de express goed genoeg als je geen andere onstellingen wenst.
            hopelijk geholpen

            Comment

            Working...
            X