Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

BTW bij Corné?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • BTW bij Corné?

    (voor de mod: ik zet hier bij objectieven omdat ik naar objectieven aan 't kijken ben, maar je mag hem rustig verplaasten naar 'algemeen' indien je dat beter vindt)

    in de prijzen van Corné is er één ding wat ik niet snap: de BTW is verschillend in Nl en B (kijk maar bij het knaagdier); als je een prijsberekening vraagt bij Corné zijn de prijzen echter identiek, alleen de verzendkosten liggen hoger in B dan in Nl. Kunnen de Belgische BDers met ervaring met corné hierover uitleg geven? Welke BTW staat op je factuur? Moet je zelf de Nederlands BTW aan de doeane terugvragen en dan de Belgische betalen?

    erik
    Last edited by erikdk; 10 december 2006, 18:14. Reden: overbodig aanhalingsteken gedeleet
    erik, Nikon materiaal

    'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

  • #2
    Re: BTW bij Corné?

    Ik heb net mijn eerste bestelling geplaatst bij Corné en hoop toch niet dat ik de Belgische BTW plots zou moeten betalen. Ik heb reeds betaald via overschrijving dus ... ik zou niet weten hoe ze nog die 2% extra BTW zouden opvragen.

    'Normaal gezien' moet je ook Belgische BTW betalen, zelfs al koop je iets in het buitenland en laat je het opsturen. Als je iets fysiek aankoopt in het buitenland ligt dat anders denk ik en moet je gewoon de plaatselijke BTW betalen.

    Maar ik zou ook graag iemand horen die er met zekerheid op kan antwoorden hoe het precies zit.
    http://kasper.photography & Flickr

    Comment


    • #3
      Re: BTW bij Corné?

      Bij Konijn is de BTW idd verschillend omdat ze ook een vestiging in Belgie hebben hé, dus als je koopt in Turnhout betaal je 21% ipv 19 dacht ik ?
      1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

      Comment


      • #4
        Re: BTW bij Corné?

        Volgens mij betaal je gewoon BTW in het land waar je het koopt.
        Daar wij in europa vrij verkeer van goederen hebben is verder papier(af)handeling niet nodig

        alex
        Website : www.alextimmermans.com
        Collodion weblog : http://collodion-art.blogspot.com/
        Collodion movie : http://www.youtube.com/watch?v=mzCCjlubQ2o

        Comment


        • #5
          Re: BTW bij Corné?

          ..............
          Last edited by hombre complicado; 24 februari 2011, 16:10.

          Comment


          • #6
            Re: BTW bij Corné?

            Bij Fotokonijnenberg moet je online ook Belgische BTW betalen hoor, dat ben zeker. En dat is niet omdat ze ook een Belgische vestiging hebben, want alles gaat online via hun Nederlandse verstiging.

            Verder gaven ze ook volgende uitleg aan hun Belgische BTW bij het online bestellen:
            ... en u dient 21 % BTW te betalen omdat dit wettelijk is vast gelegd wegens de omvang van ons bedrijf.
            (Wat ik persoonlijk een erg vage uitleg vind)
            http://kasper.photography & Flickr

            Comment


            • #7
              Re: BTW bij Corné?

              Binnen Europa betaal je het BTW tarief van het land waar je koopt, behalve als je zelf een ondernemingsnummer hebt (en je op dat BTW nr een factuur laat opmaken uiteraard).
              Dus als ik bij Corné een lens bestel en laat factureren op mijn zaak, dan betaal ik Corné geen BTW maar wél aan de Belgische staat. Als ik als particulier een lens bestel dan betaal ik Corné wel BTW (NL BTW, welke hij dan doorstort aan de NL staat).

              Comment


              • #8
                Re: BTW bij Corné?

                Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
                Binnen Europa betaal je het BTW tarief van het land waar je koopt, behalve als je zelf een ondernemingsnummer hebt (en je op dat BTW nr een factuur laat opmaken uiteraard).
                Dus als ik bij Corné een lens bestel en laat factureren op mijn zaak, dan betaal ik Corné geen BTW maar wél aan de Belgische staat. Als ik als particulier een lens bestel dan betaal ik Corné wel BTW (NL BTW, welke hij dan doorstort aan de NL staat).
                OK, dat is een duidelijk antwoord.
                Bedankt!

                erik
                erik, Nikon materiaal

                'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

                Comment


                • #9
                  Re: BTW bij Corné?

                  Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
                  Binnen Europa betaal je het BTW tarief van het land waar je koopt, behalve als je zelf een ondernemingsnummer hebt (en je op dat BTW nr een factuur laat opmaken uiteraard).
                  Dus als ik bij Corné een lens bestel en laat factureren op mijn zaak, dan betaal ik Corné geen BTW maar wél aan de Belgische staat. Als ik als particulier een lens bestel dan betaal ik Corné wel BTW (NL BTW, welke hij dan doorstort aan de NL staat).
                  Dus op dat vlak doet Fotokonijnenberg iets vreemds? Normaal gezien zou je de Nederlandse BTW moeten betalen als je (als particulier) online bestelt bij Fotokonijnenberg Nederland? Terwijl ze nu Belgische BTW aanrekenen "omwille van de omvang van hun bedrijf"?
                  http://kasper.photography & Flickr

                  Comment


                  • #10
                    Re: BTW bij Corné?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Rasper Bekijk bericht
                    Dus op dat vlak doet Fotokonijnenberg iets vreemds? Normaal gezien zou je de Nederlandse BTW moeten betalen als je (als particulier) online bestelt bij Fotokonijnenberg Nederland? Terwijl ze nu Belgische BTW aanrekenen "omwille van de omvang van hun bedrijf"?
                    Niet zo vreemd.
                    Konijnenberg Nederland heeft een eigen Belgisch BTW nummer, verschillend van het BTW nummer van hun Belgische vestiging. Dit kan via het aanstellen van een gemachtigd vertegenwoordiger in België (mestal een revisoren of accountantskantoor). Deze gaan dan de formaliteiten voor het aanrekenen van Belgische BTW voor hun rekening nemen. Dit komt idd voort uit de omvang van de leveringen die Konijnenberg doet aan Belgische particulieren.
                    Konijnenberg volgt hier dus perfect de grondregel van de BTW wetgeving die zegt dat BTW verschuldigd is op de plaats van levering, en een Europese richtlijn die zegt dat wanneer je omzet naar particulieren toe binnen een bepaald land van de EG hoger is dan een bepaald bedrag, je de BTW moet innen volgens de richtlijnen van dat land via een gemachtigd vertegenwoordiger (en uiteraard doorstorten aan de BTW Ontvanger in dat land).
                    fotosite

                    Comment


                    • #11
                      Re: BTW bij Corné?

                      Oké da's duidelijk.
                      http://kasper.photography & Flickr

                      Comment


                      • #12
                        Re: BTW bij Corné?

                        Dus als je 21% BTW betaald koop je in Belgie, en is de verkoper verplicht om je de Belgische 2 jaar garantie te bieden?

                        (Terwijl ik die 2/1 jaar eigenlijk maar eigenaardig vind: Tenslotte was dat een Europese richtlijn...)
                        ---
                        Pogingen om iets op de gevoelige plaat/sensor vast te leggen:
                        http://picasaweb.google.com/arnout.swinnen

                        Comment


                        • #13
                          Re: BTW bij Corné?

                          Oorspronkelijk geplaatst door elsan Bekijk bericht
                          een Europese richtlijn die zegt dat wanneer je omzet naar particulieren toe binnen een bepaald land van de EG hoger is dan een bepaald bedrag, je de BTW moet innen volgens de richtlijnen van dat land via een gemachtigd vertegenwoordiger (en uiteraard doorstorten aan de BTW Ontvanger in dat land).
                          Als ik het goed begrepen heb, moet Konijnenberg door hun hoge omzet voor Belgie de Belgische BTW van 21% toepassen via hun gemachtigde vertegenwoordiger.

                          Als ik bij een Duits postorder bedrijf (met een niet zo grote omzet voor Belgie) bestel, moet ik slechts de duitse BTW van 16% betalen. Zoals ik recentelijk ondervond, komen hierbij de douane administratie niet meer bij te pas. Daar goederen daar tevens ietsje goedkoper zijn als in Belgie, ben ik dubbel winnend ....
                          Canon 20D, EF17-40L f/4, EF24-105L f/4, EF100-400L f/4, EF50 f/1.4 ...

                          Comment


                          • #14
                            Re: BTW bij Corné?

                            Voor zover ik weet verplicht de wet van consumentenbescherming om 2 jaar garantie te geven op bepaalde elektronische toestellen. Europees één jaar, maar in België is dat verstrengt (je mag altijd verstrengen, je mag nationaal noiot een europese maatregel versoepelen). Als je iets in een Belgisch filiaal koopt, heb je dus twee jaar garantie, maar moet je wel een paar euro's meer betalen. Ik heb geleerd, dat garantie heel belangrijk kan zijn.
                            Canon Eos 20D + 100-400mm USM / Nikon Coolpix 4500

                            Only when the last tree has been cut down,
                            Only when the last river has been poisened,
                            Only when the last fish has been caught,
                            Then only will you see that money cannot be eaten.

                            Comment

                            Working...
                            X