PDA

Volledige versie bekijken : Dit moet ik even kwijt.

ciscoo
10 december 2006, 09:32
Ik heb onlangs mensen tegengekomen en ze hadden een nieuwe digitale camera gekocht, ze hadden een volledig pakket gekocht bij een fotograaf namelijk de nikon D80 (semi-prof.)met het 18-135 objectief en een krachtige externe flits , al bij elkaar niet goedkoop en naar mijn mening al niet meer voor zomaar wat fototjes te maken.
Maar wat bleek toen ik hen bezig zag , ze namen enkel foto's op de auto (groene) stand en (het was binnen ) alles met flits.
Toen ik vroeg of ze niet wat creatiever zouden fotograferen , keken ze heel verbaasd en vertelden ze me : " Daar beginnen wij niet aan hoor, da's veel te moeilijk , en waarom zouden we , de camera regelt toch alles ".

Voor mijn part zouden ze die groene stand moeten weglaten bij zo'n semi prof. camera, met de basis modes ( portret , macro , landschap, enz) kan ik nog leven.
Wat is jullie mening hierover.
Ik was er niet goed van, en moest even mijn hart luchten.

Franciskine
10 december 2006, 09:41
Misschien komen ze later wel tot ontdekking dat er ook heel wat meer mogelijkheden zijn met zo'n camera, en zelfs in de groene stand presteert zo'n camera beter ( vooral sneller ) dan een gewone digitale compact. Als je moest weten hoeveel mensen indertijd analoog in de automatische stand foto's maakten zou je verwonderd staan. ;)

Hombre
10 december 2006, 09:46
Voor mijn part zouden ze die groene stand moeten weglaten bij zo'n semi prof. camera, met de basis modes ( portret , macro , landschap, enz) kan ik nog leven.

Misschien moeten ze enkel die witte lenzen verkopen aan fotografen die een attest kunnen voorleggen?
Waarom zou je niet creatief bezig kunnen zijn met fotografie in de "groene stand"? Fotografie is méér dan alleen maar licht meten.

bouk
10 december 2006, 09:49
nog nooit een analoge camera gehad met een auto stand hoor.
moest zelfs het gebruikte film(ASA) zelf instellen.
of gaat het hier niet over een slr?.
grt,bouk.

Larah&Bo
10 december 2006, 09:49
P-stand, diafragmavoorkeuze, sluitertijdvoorkeuze en manueel. Meer vind ik dat zo'n camera niet nodig heeft.
Just my 2 cents...

HdL
10 december 2006, 09:51
Misschien komen ze later wel tot ontdekking dat er ook heel wat meer mogelijkheden zijn met zo'n camera, en zelfs in de groene stand presteert zo'n camera beter ( vooral sneller ) dan een gewone digitale compact. Als je moest weten hoeveel mensen indertijd analoog in de automatische stand foto's maakten zou je verwonderd staan. ;)

:G Inderdaad. Dit kan ik enkel maar bijtreden.
Je mag en kan niet van iedereen verwachten dat zij onmiddellijk "professioneel" ;) met hun toestel gaan omgaan.
Het feit alleen al dat zij kozen voor een deugdelijke camera geeft hen de mogelijkheid om later misschien creativer te werk te gaan.
En ... moet fotografie (of eender welke andere hobby) niet in de eerste plaats plezier geven aan de beoefenaar, ongeacht wat een ander daar van vindt?

Grtz.
HdL :)

ajh
10 december 2006, 09:54
Wat mij betreft: als die mensen gelukkig zijn met hun aankoop is alles toch in orde :confused:

Moet je in een Ferrari gelijk dagelijks 200 km/u rijden ? Of misschien Schumacher heten ? Gewoon de lol van met zo'n auto wat rondtoeren als een bejaarde zou voor mij al genoeg zijn :G :D Waarom zou dat niet voor een camera kunnen gelden :confused:

Hebben ze misschien meer camera gekocht dan ze ooit zullen gebruiken ? Waarschijnlijk wel, maar als het hun niet uitmaakt zie ik geen probleem. Of zie ik het nu zo verkeerd :confused:

Scientist
10 december 2006, 09:54
Voor mij is bij fotografie de perfecte uitvoering trachten te bekomen minstens even belangrijk als de perfecte compositie. Veel mensen hechten minder belang aan de perfecte uitvoering en meer belang aan het beeld op zich.

Zo had ik een lerares fotografie die alles manueel deed en zo veel mogelijk analoog, want digitaal was toch dàt nog niet. Heb toen haar D70 eens gebruikt en zo per ongeluk haar foto's op mijn PC overgezet. Alles in jpeg getrokken en alles manueel behalve de witbalans:rolleyes: Alles zat ernaast; scherpstelling, witbalans, ... Maar de compositie was wel ok. Voor haar was dat wat telde... Als lerares fotografie vind ik dit eigenlijk niet kunnen, maar voor al de rest vind ik dit niet veel uitmaken. Voor de gewone amateur is het belangrijkste toch dat je er plezier aan hebt en tevreden bent met de kwaliteit. En als je niet tevreden bent zal je wel vanzelf gaan zoeken hoe het beter kan.
Of wat we meer en meer zien: de schuld op de camera steken, er zal wel iets aan kapot zijn of met een beter model zal het wel lukken...:rolleyes:

Mvg

bingel
10 december 2006, 10:07
Als je met een beperktere DOF, lagere ruis bij hogere ISO waardes en een fatsoenlijke zoom wil fotograferen ben je toch verplicht om een DSLR te kopen wegens geen ander alternatief :confused:
Alleen voor deze redenen kocht ik destijds een DSLR, waarmee ik meestal de P stand gebruik.
De "groene" stand is toch ook handig als een van de mindere 'goden' uit uw familie of vriendenkring een foto neemt van U met uw kamera :rolleyes:

bolke
10 december 2006, 10:13
Ik zie niet is waarom mensen geen dSLR camera mogen gebruiken als ze er niet mee om kunnen gaan zoals jij vindt dat ze met een dSLR camera moeten omgaan.

Er is toch niets mis met personen die 75Km/u rijden in een Ferrari?

Waarom zo moeilijk doen? Laat die mensen.

JanMetDePet
10 december 2006, 10:17
Je kan niet van iedereen verwachten om in manuele stand te fotograferen. Waarschijnlijk hebben deze mensen de D80 gekocht om gewoonweg betere kwaliteit van foto's te maken...en hoogstwaarschijnlijk zullen de instelling van de camera nooit meer veranderen.
Ik heb vrienden die ooit een D70 gekocht hebben...in het totaal hebben ze waarschijnlijk niet veel meer foto's genomen dan dat ik tijdens 1 fotoshoot neem in de studio....tja...iedereeen zijn hobby.

Grt,
JanMetDePet

sugar
10 december 2006, 10:22

Voor mijn part doet iedereen zijn zin. Ik wordt vooral niet goed van de elitaire en snobistische toon van dit soort posts. Ook in die groene stand kan je goede foto's maken.
En neen, mensen die zicht niet wensen te verdiepen in de 'kunst' van de fotografie kunnen wat mij betreft ook een DLSR kopen. Niet alleen beeldkwaliteit maar het genot van een optische zoeker zijn twee mooie redenen.
Goed trouwens dat die stand op die camera's staat, het kost niet, en niets verplicht je die stand te gebruiken

sugar

parakiet
10 december 2006, 10:25
grt,bouk.

tja hoe ver gaat 'auto'
op men nikon FE werk ik altijd op 'auto'
'auto' staat daar voor "diafragma voorkeur". je stelt een diafragma in en het toestel regelt zelf de sluiter. heel handig. op de plaats waar nu dials staan, staat daar een hendel om je film door te trekken :clown:
zelf de sluiter instellen vind ik daar een onhandige beweging
als ik zo met men DSLR's wil werken moet ik het wieltje uit de "auto" stand duwen.

of hoe tijden kunnen veranderen :D

ciscoo
10 december 2006, 10:54
Mensen ,het gaat hier wel over de D80 , dus waarschijnlijk gekocht enkel omdat het een 10 mega is.

Akoord in auto stand kun je prima foto's maken , maar ik had in hun plaats een D40 of 50 gekocht en wat meer geinvesteerd in een beter objectief dan enkel te focusen op die 10 mega.

Alvast bedankt voor de reacties.

rsgvv
10 december 2006, 11:06
grt,bouk.
Ik heb een Canon AE-1, alles manual;)
Diafragma, dit kan trouwens wel auto, maar nooit ingesteld.
Sluitertijd, eigen instelling.
Iso, eigen instelling.
Scherpstelling, eigen instelling.

Maar ik heb deze camera niet zo veel gebruikt:o, ik kreeg hem van iemand toen ik al me digitale comactje had. Deze stond vaak in de creatieve standen als portret, landschap etc en zelfs weleens op auto. Maar de laatste tijd staat hij op P en in Raw ingesteld.:D

P-stand, diafragmavoorkeuze, sluitertijdvoorkeuze en manueel. Meer vind ik dat zo'n camera niet nodig heeft.
Just my 2 cents...
Mijn DSLR staat vanaf het begin op een van deze 4 standen, nooit op de groene zone. En natuurlijk ook ingesteld op Raw;)

PSG
10 december 2006, 11:27
Misschien speel ik wel advocaat van de duivel.
Maar ja, als iedereen hetzelfde vertelt is het debat snel over natuurlijk....

Ik denk sinds dat fotografie digitaal is gegaan, dat er nog nooit zoveel SLR's zijn verkocht. Je vindt die nu ook in de generieke elektronica-zaken, in de supermarkt, en als het geen SLR is, is het al niet goed genoeg meer.

Tot daar geen probleem. Maar die toestellen die in de supermarkt worden gekocht, worden dan gebruikt voor puur family snapshots. Ook als ik de uitspraken hoor van dit koppel lijkt het me niet dat ze ook maar van plan zijn om er creatief mee om te gaan. Dit gaat veel verder dan enkel de auto te gebruiken...

Verder vind ik ook als je enkel auto gaat, en ook niet nagaat hoe je manueel kan werken, dat je veel creatieve opportuniteiten mist. Dit wil niet zeggen dat je niet creatief kunt bezig zijn, maar toch ....
Ik hoop dan die persoon zich dan werpt op compositie maar zo te horen was dit ook niet het geval.

Allée, het komt mij wat over als parels voor de zwijnen.
Om het schoentje zelf aan te trekken.
Auto's zeggen me niets en ik rij dan ook met een oude auto.
Een Ferrari zou bij mij evenveel zonde zijn ....

In oosterse culturen moet je eerst uw vakmanschap bewijzen, vooraleer je bepaalde zaken mocht hanteren.
Maar in onze westerse cultuur is dat anders : daar kopen mensen vaak om te bewijzen dat ze het kunnen kopen.
Wat overtrokken beeld, but you get the point - i hope -.

Nu, iedereen koopt wat hij wil natuurlijk. De cameraproducenten met de hype rond megapixels die ze bestendigen, willen natuurlijk niets liever. Zij verdienen fortuinen ...

erikdk
10 december 2006, 11:28
ciscoo zei:
Ik heb onlangs mensen tegengekomen en ze hadden een nieuwe digitale camera gekocht, ze hadden een volledig pakket gekocht bij een fotograaf namelijk de nikon D80 (semi-prof.)met het 18-135 objectief en een krachtige externe flits , al bij elkaar niet goedkoop en naar mijn mening al niet meer voor zomaar wat fototjes te maken.
Maar wat bleek toen ik hen bezig zag , ze namen enkel foto's op de auto (groene) stand en (het was binnen ) alles met flits.

ik kan de redenering/frustratie van ciscoo ergens begrijpen, als ik iets overweeg in de trend van 'die gasten hebben geld te over en ze kopen zomaar een prachtig semiprofessioneel toestel om dan 1% van zijn mogelijkheden te gebruiken, terwijl ik indertijd jaren heb moeten sparen om als jonge gast mijn fotouitzet samen te stellen, en vandaag nog steeds jonge enthousiaste échte fotografieliefhebbers de materiële mogelijkheden niet hebben om zich top-spul aan te schaffen'.

Anderzijds is het voordeel van een goeie DSLR niet alleen dat je veel meer kontrole hebt over je shoot (hoewel dat in de simpele point-and-shoot ook steeds beter wordt hoor), maar ook (en vooral) dat je een veel ruimer aanbod van lenzen hebt die dingen mogelijk maken die je zelfs met een heel goeie point-and-shoot niet kan, ook al doe je het dan op je DSLR in de automatische stand.

Ze zullen dan wel onderweg beginnen te snappen dat de automatische stand soms niet voldoende is om goeie foto's te maken (zoals nu met weinig licht macro schieten in P niet echt lukt als je je toestel niet laat weten dat je resoluut voor een grote DOF gaat zonder de ISO naar de stratosfeer te jagen en dus op een statief bereid bent van lang te belichten), en het ofwel opgeven om de meer fancy dingen te doen, ofwel zich wat meer beginnen te intresseren voor de techniek achter de fotootjes.

Dit alles moet jou er niet van weerhouden om plezier te vinden in jouw beter inzicht van de principes, je betere kontrole over het proces, en, als je het leuk vindt, (min of meer) alles met de hand te doen, ook al kan je het evengoed automatisch doen en aan het toetsel overlaten.

Laten we misschien ook zelf enige nederigheid en zelfrelativering aan de dag leggen: laten we ons eens afvragen hoeveel controle wijzelf écht hebben over het proces: gaan we in macro een DDL lichtmeting doen (zoals wij allemaal toch wel doen he), of hebben we voldoende eerzucht om zo nu en dan te zeggen 'ik doe het HELEMAAL met de hand', dus enkel met een externe handheld lichtmeter en met tabellen om te berekenen hoe we moeten belichten?

Tenslotte kan je overwegen "it's a free country", en ieder zijn meug...

erik

Hombre
10 december 2006, 12:29
Laten we misschien ook zelf enige nederigheid en zelfrelativering aan de dag leggen: laten we ons eens afvragen hoeveel controle wijzelf écht hebben over het proces: gaan we in macro een DDL lichtmeting doen (zoals wij allemaal toch wel doen he), of hebben we voldoende eerzucht om zo nu en dan te zeggen 'ik doe het HELEMAAL met de hand', dus enkel met een externe handheld lichtmeter en met tabellen om te berekenen hoe we moeten belichten?

Tenslotte kan je overwegen "it's a free country", en ieder zijn meug...

erik

Inderdaad, Erik. Laten we ook niet vergeten dat de automatische scherpstelling voor iedereen nu vanzelfsprekend is. Is dat ook niet een beetje "vals" spelen? Toen ik met fotografie begon was er nog een sprake van autofocus. Het beruchte groene knopje is een schande, maar autofocus dan weer niet?

Persoonlijk vind ik die stand dan weer erg handig. Het toestel staat altijd klaar, en door het instelwiel te verdraaien pas je de combinatie sluitertijd/diafragma bliksemsnel aan.

Overigens is het wel grappig, op de Canon 10D was er nogal wat kritiek omdat de opstarttijd te groot was. Maar ze zetten dan wel hun camera volledig manueel waardoor je toch weer enkele seconden kwijt bent...

Als je weet waar je mee bezig bent, maakt het niet uit welke stand je gebruikt. Dan zal je wel omschakelen indien nodig. Voor de rest ga ik niemand veroordelen die in de ene of de andere stand wil fotograferen met gelijk welke toestel.

ciscoo
10 december 2006, 15:52
Wat die ferrari betreft , die rij je toch ook niet met automaat.

zunoel
10 december 2006, 16:03

En die heeft ook geen stand (race, stad, of promenade):D :D :D

PSG
10 december 2006, 16:16
Toen ik met fotografie begon was er nog een sprake van autofocus. Het beruchte groene knopje is een schande, maar autofocus dan weer niet?

Kan ik je ergens in volgen. Maar ik denk dat de autofocus (nagenoeg) nooit aanleiding geeft tot gemiste kansen. Integendeel zelf, ik denk dat manuele focus in een minimum van omstandigheden een voordeel is.

Persoonlijk vind ik die stand dan weer erg handig. Het toestel staat altijd klaar, en door het instelwiel te verdraaien pas je de combinatie sluitertijd/diafragma bliksemsnel aan.

Da's de P-stand he. Da's nog iets anders dan full automatic. Hier maak je nog altijd zelf beslissingen.

Hombre
10 december 2006, 16:20
Da's de P-stand he. Da's nog iets anders dan full automatic. Hier maak je nog altijd zelf beslissingen.

Tja, op de Canon 10D is de P-stand groen. :green:

LucasBols
10 december 2006, 16:29
ciscoo zei:

ik kan de redenering/frustratie van ciscoo ergens begrijpen, als ik iets overweeg in de trend van 'die gasten hebben geld te over en ze kopen zomaar een prachtig semiprofessioneel toestel om dan 1% van zijn mogelijkheden te gebruiken, terwijl ik indertijd jaren heb moeten sparen om als jonge gast mijn fotouitzet samen te stellen, en vandaag nog steeds jonge enthousiaste échte fotografieliefhebbers de materiële mogelijkheden niet hebben om zich top-spul aan te schaffen'.

Als men (lees "Canon", "Nikon", ...) de "groene knop" op de digitale spiegelreflexen laat en daardoor worden er veel van verkocht ... dan worden de digitale spiegelreflexen goedkoper: ook de professional blij, toch?

ajh
10 december 2006, 17:01
Ook een ferrari heeft tegenwoordig F1-schakel systeem (= automaat met flippers), traction control, etc. Echt het werkt beter dan dat je het zelf doet ;)

Wat ik bedoelde te zeggen is: wie bepaalt hoe je gebruik maakt van een apparaat ? De buren omdat zij toevallig meer verstand van zaken hebben of jij zelf ?

Persoonlijk ben ik van plan om mij een Canon 1D mk II in het voorjaar aan te schaffen. Op grond van prestaties (in de zin van de strekking van de 1e post) zou ik daar nog lang niet aan toe zijn, maar ik doe het lekker toch omdat ik dat nou éénmaal leuk vindt ;) Ik trek me d'r helemaal niets van aan dat een ander het onzin vindt. Aso, ik weet het :rolleyes::D

Joost
10 december 2006, 17:48
nikon D80 (semi-prof.)met het 18-135 objectief en een krachtige externe flits , al bij elkaar niet goedkoop en naar mijn mening al niet meer voor zomaar wat fototjes te maken.
Hmm... wat doet de gemiddelde gebruiker van een D80 dan anders dan zomaar wat fototjes maken? :eek:

Laten we wel wezen, de D80 is wellicht een aardige camera (ik heb 'm nog nooit in de hand gehad en kan er dus ook niet over oordelen), maar top-of-the-range is het ook niet bepaald.

@Hombre: ik weet niet wat jij voor 10D hebt, maar de mijne heeft een 'P' in het wit uitgevoerd en daaronder nog een fraai groen rechthoekje. Die heeft zelfs de 5D nog :D

GeertB
10 december 2006, 19:03
Mijn andere gezinsleden, die geen kaas gegeten hebben van de technische kant van fotografie, nemen betere foto's met onze prosumer (S1 IS), dan met mijn DSLR.

Dit vooral omdat scherpstellen met een DSLR meer nauwkeurigheid vraagt dan met een prosumer (-> heeft een grotere DOF door de kleinere sensor), wil je iets of wat scherpe foto's nemen.

Ik bedoel maar: iedereen mag natuurlijk kopen wat hij wil, heb ik geen probleem mee, maar onwetende mensen zouden wel eens teleurgesteld kunnen zijn over het resultaat en - zoals al hoger aangehaald - het dan op het toestel steken :rolleyes:.

sugar
10 december 2006, 19:30
ciscoo zei:

ik kan de redenering/frustratie van ciscoo ergens begrijpen, als ik iets overweeg in de trend van 'die gasten hebben geld te over en ze kopen zomaar een prachtig semiprofessioneel toestel om dan 1% van zijn mogelijkheden te gebruiken, terwijl ik indertijd jaren heb moeten sparen om als jonge gast mijn fotouitzet samen te stellen, en vandaag nog steeds jonge enthousiaste échte fotografieliefhebbers de materiële mogelijkheden niet hebben om zich top-spul aan te schaffen'. erik

Tja, pech, die mensen hebben daar ook voor moeten werken om dat te kopen hoor.

sugar

Rudi_S60
10 december 2006, 20:19
Parels voor de zwijnen? Welkom in de consumptiemaatschappij! Wie heeft er op zijn PC geen MS Office pakket staan? Wie gebruikt meer dan 10% van de mogelijkheden van die programma's (ik ben nog mild)? Er zijn toch goedkope (gratis) alternatieven voor de doorsnee gebruiker?
Waarom koop je als wielertoerist een dure fiets met alle snufjes? Een tweedehandsvehikel van 10 jaar oud volstaat toch voor deze hobby?
Geld moet rollen; anders hebben we geen economische groei en kan de regering later onze pensioenen niet betalen...:)
Rudy

PSG
11 december 2006, 08:50
Om de vergelijking met de Ferrari even door te trekken.
Een fototoestel heeft autofocus en een F1 heeft automatische versnellingen.
Deze zaken kunnen blijkbaar succesvol geautomatiseerd worden.
Maar een automatische piloot die de beslissingen van een volleerde fotograaf of piloot kan evenaren, bestaat nog altijd niet.

En als je de evolutie van AI ziet, dan zal dit ook niet voor onmiddellijk zijn.

RobMitchell
11 december 2006, 09:30
Nothing wrong with full auto mode, nothing at all.

Mr Nikon, Mr Canon etc spend €millions developing the ideal settings to put under that "auto" mode. Who are we to tell them they're wrong?

If more people started with auto, they might start learning how to see and compose a photograph. The technical minded and measuring culture gets in teh way of free creativity.

If Auto mode goes, so should AF. It makes us lazy with our point and shoot DSLR's.
If AF goes, through out the light meter too.
and so on...

PSG
11 december 2006, 10:35
Mr Nikon, Mr Canon etc spend €millions developing the ideal settings to put under that "auto" mode. Who are we to tell them they're wrong?

People who can tell the difference ...

I guess they 'll still need to invest some billions more.
Pattern recognition isn't there yet and the logic in camera's still needs a lot of work until they can replace the technical skills of a photographer.

There are so many different situations you can encounter and even one situation you can tackle with different techniques and options.

The photographer still makes the picture and not just in the creative sense of the word.

But I concur that the technical mindset gets in the way of the creative proces.
You have to find the right balance ....

vanslycken
11 december 2006, 11:00
die mensen hebben allicht veel betaald voor het gebruik dat ze maken van dat toestel, maar dat is toch hun goed recht? Als ze in de winkel gevraagd hebben: "'t moet een echt goed toestel zijn en ik wil veel binnen fotograferen met flits", waarom niet? Ik veronderstel niet dat ze "bedrogen" zijn want in elke fotowinkel liggen ook toestelletjes van 200€... dat moeten ze dus ook gezien hebben... Als ze dan het extra geld willen geven, waarom niet?
En geef toe, met een SLR met externe flits maak je toch gewoon veel mooiere foto's dan met een klein compactje met zo 'n klein flitsje? Zelfs op automatisch?
(En iemand heeft hier eens gezegd: sommige mensen zouden hun toestel beter op automatisch laten staan, ze zouden betere foto's maken :D)

PSG
11 december 2006, 11:56
Tuurlijk, maar dan zijn ze allicht beter met een bridge met vb een 18-200 lens.
Die zullen wel bestaan veronderstel ik?
Meer scherptediepte; geen lenzen wisselen en een bereik waar je zowat alles mee aankan. Op auto en schieten maar ....

s5034454
11 december 2006, 12:13
allereerst ben ik ook van mening dat iedereen koopt wat hij wil. Maar wat ik wel vind is dat die mensen dan ook eerst goed geïnformeerd moeten worden over de mogelijkheden en beperkingen van een camera. Misschien dat de verkoper een makkelijker prooi zag en (zonder te liegen) zei dat de D80 het beste toestel in zijn klasse is momenteel. Hij zal dan wel verzwijgen dat je als huis, tuin en keuken-gebruiker die 10 Mp helemaal niet nodig hebt, of dat een klein toestelletje veel makkelijker is om mee op vakantie te nemen, etc, ... en zo zijn toestel van 1300 euro verkocht krijgt.

Maar wij kennen die mensen natuurlijk ook niet. Veel mensen kopen ook een DSLR, gewoon om indruk te maken. Dat is hun goed recht natuurlijk. Zolang ze maar voldoende geïnformeerd waren voor ze de aankoop deden.

Wanneer ik iemand zie rondlopen met een DSLR, die niet weet wat het verschil is tussen F2.8 en F11, dan moet ik ook op mijn tong bijten, maar feit blijft dat niet iedereen zo naar fotografie kijkt zoals wij en toch een "sjiek" toestel willen.

Digipics357
11 december 2006, 16:00
Iedereen doet zijn zin en geeft zijn centen uit aan wat hen het liefst bevalt .
Voor de rest niet van wakker liggen hé, gewoon laten doen !

MVG, Jeff

sugar
11 december 2006, 19:15
Nothing wrong with full auto mode, nothing at all.

If more people started with auto, they might start learning how to see and compose a photograph. The technical minded and measuring culture gets in teh way of free creativity.

If Auto mode goes, so should AF. It makes us lazy with our point and shoot DSLR's.
If AF goes, through out the light meter too.
and so on...

100% correct. Pure snobism of the self-proclaimed 'elite'

I have been flamed for a revolutionary metering system I proposed on dpr some time ago. "Learn how to expose" and "Buy a P&S" was the tone of most of the reactions. Doesn't belong on a professional camera

I send the idea towards Chuck Westfall (Canon), he has answered me that it was a nice idea and that he forwarded it towards the R&D department.
My revenge would be so sweet when all those ***holes of dpr will see this kind of metering on their new 1-series camera (not on a professional camera:eek: :D )

sugar

PSG
11 december 2006, 21:52
That would be really nice. Until that time we 'lll have to use the semi-automatic mode. I shoot mainly in Aperture priority-mode and I guess most people do.
So, that's not really an elite (by definition).

But I guess the main problem isn't the metering. The main problem is that a camera only sees pixels. A person sees structures (trees, people, buildings, the sky). So the camera does not know what you your point of interest is or what effect you're going for. It only balances the total of all pixels to be a certain figure.

Also consider these situations :

* how about shooting in contra-light (what is my subject)
* how about shooting in low light conditions (am I using a tripod or not)
* how about shooting in the snow (what is my subject)
* how about shooting towards a white wall (what is my subject )
* how about shooting landscapes with maximum depth of field
* how about shooting flash inside (avoid the deer in the headlights look )
* how about studio flash (what i meter for is not what the flash will produce)
* how about shooting airplanes or cars (how fast is fast enough; what is my subject)
* how about shooting highspeed photography (huh?)
* how about shooting infrared
* how about shooting one person or a whole group (what's my needed depth of field)
* how about intentionaly creating a shallow depth of field
* how about HDR
...

There are situations where an automatic system can cope.
There are also a lot where it can't.

mic
12 december 2006, 00:01
Toen ik vroeg of ze niet wat creatiever zouden fotograferen , keken ze heel verbaasd en vertelden ze me : " Daar beginnen wij niet aan hoor, da's veel te moeilijk , en waarom zouden we , de camera regelt toch alles ".

Idd, die A of P stand op zo'n toestel???...
Maar ge gaat lachen.. ik ken zelfs mensen die een wagen kopen met een automatische versnelling !:D
Nee, nee, nie lachen die bestaan echt hoor! ;)

photogRAF
12 december 2006, 00:49
Wat iemand met z'n camera doet is toch zijn zaak, de een gebruikt deze om familie kiekjes te schieten en de ander tracht er naar om voor hem zo perfect mogelijke foto's te maken en zelfs de lat telkens nog wat hoger te leggen.

Het is niet omdat het plots een DSLR is dat het enkel is weggelegd voor de ambitieuze fotograaf, enkele jaren geleden kocht men toch ook dikwijls een SLR omwille van de toch betere optiek en de mogelijkheid om lenzen te wisselen.

Wat betreft die P op het toestel wel die stelt mensen die iets minder bedreven zijn en het toestel niet veel gebruiken toch in staat om snel even een foto te maken zonder eerst alles manueel in te stellen.
Zelf prefereer ik ook om in de M stand te werken en na te denken terwijl ik de foto maak de foto's worden zoveel beter gewoon al omdat je iets langer bezig bent zal zelfs de compositie en kadrering verbeteren. Mijn eerste SLR een minolta SR1 had ook geen andere standen zelf de filmgevoeligheid, sluitertijd instellen, licht meten op de los op de camera gemonteerde lichtmeter het diafragme aflezen, diafragme instellen en dan scherpstellen en afdrukken, oh ja nog vergeten te vertellen er moest een film in en die moest je na elke foto nog manueel naar het volgende beeld doordraaien. Ik gaf deze camera ooit aan een prof en die moest eigenlijk om uitleg vragen hoe dat allemaal werkte. Wel voor mij was het een prachtig toestel en ik heb al lang spijt dat ik dat antiek geval verkocht heb voor een appel en een ei.

Ieder die op een of andere mannier met fotografie als hobby bezig is weet wel dat het beter is om manueel in te stellen, maar als je het niet juist weet wat is dan het beste, geen foto omwille van niet snel genoeg met die knopjes gespeeld, een totaal foutief belichte foto maar manueel ingesteld of een matige foto getrokken op P.

Ieder is toch vrij te doen wat hij wil we leven in een vrij land.

beaumkr
12 december 2006, 07:36

persoonlijk vind ik mezelf niet zo'n goede fotograaf, jammer genoeg zul je ook weinig mensen vinden die me daarin zullen tegenspreken :)

Maar ik heb wel plezier in het prutsen met instellingen en blijven proberen. Dat is dan mijn manier van met mijn dSLR om te gaan. Maar onlangs heeft m'n vader mijn camera even geleend omdat hij een uitstapje naar mergelgrotten deed en mijn toestel betere fotos kan maken in donkere omstandigheden. Een spoedcursus van een uurtje met diafragma, ISO, sluitertijd ed is gewoon onmogelijk dus heb ik de auto stand gekozen voor hem en de fotos waren geslaagd.

Zaterdag was ik op een verjaardagsfeestje van een oude schoolvriendin (oude school, jonge vriendin :)). Ik had nog getwijfeld of ik mijn camera met kersverse 50mm 1.8 zou meenemen om wat te klooien maar het leek me asociaal. Maar tot mijn grote vreugde had haar broer een 350d pakket gekocht zoals jij het beschrijft (tas, canon 350d,18-55, 55-200 & body grip). Hij gebruikte het 'groene kadertje'. Ik vind dat ongelooflijk zonde voor zo'n camera maar ergeren doe ik me niet. Toen ik voor hem een foto had genomen van z'n familie vroeg hij me waarom ik wat allemaal had ingesteld. Ik heb hem een kwartiertje uitleg gegeven en het volgende uur heb ik hem overal gezien met z'n camera fotos nemen en ze direct evalueren en wat instellingen aanpassen. Hij vond het zeer leuk en had nog niemand ontmoet die hem een kleine introductie kon geven. Ik heb'm beloofd mijn cursus fotografie door te mailen.
Ik denk dat die mensen echt wel interesse hebben. De manual helpt je niet echt vooruit en een heuse avondschool schrikt de mensen af ( ik ga daar niet kunnen volgen ).
En als de interesse er niet is hebben ze toch nog veel plezier van hun toestel.

Bekijk het ook eens van de bedrijfseconomische kant, hoe meer mensen een dSLR kopen hoe meer onderzoek en ontwikkeling er gebeurt met de hogere winsten en hoe beter/goedkoper de cameras worden door verbeterde procédés en productieprocessen :)
(war on compact camera's dus :))

markymark
12 december 2006, 09:13
Iedereen doet zijn zin en geeft zijn centen uit aan wat hen het liefst bevalt .
Voor de rest niet van wakker liggen hé, gewoon laten doen !

MVG, Jeff

groot gelijk

als je het geld hebt en het er wil aan besteden, waarom niet ?
als die mensen daar tevreden mee zijn ....

er zijn er hier op het forum die er meer last van hebben dan die mensen (jaloezie ???)

VerSeg
12 december 2006, 10:54
Er zijn mensen die een BMW kopen om 30 KM per dag te doen, er zijn er die een Plasma-TV van 5000€ kopen en 1 keer per week TV kijken, er zijn er die een zware moto kopen om 10 keer per jaar de zondag een ritje te doen als het goed weer is, er zijn mensen die een supercomputer kopen om enkel te chatten of drie keer per jaar een briefje te typen ... en er zijn er die een Pro-camera kopen omdat ze daar goesting voor hebben.

Niet alles wat men koopt is steeds nuttig, de moment dat je zelf al tevreden bent met je aankoop, dat het doet wat je wil is het voornaamste.

En voor de rest doet iedereen wat hij wil en ik ga me er zeker niet druk in maken hoe iemand zijn toestel gaat gebruiken ... iedereen zijn rekening.

En ja ... je kan er meer mee doen maar je kan er ook al gewoon gelukkig mee zijn :rolleyes:

vanslycken
12 december 2006, 11:33
Gelijkaardige vraag: vind je het dan verantwoord dat mensen L-lenzen kopen voor Canon of bvb een Nikon D2x met toplenzen, om juist eens de zondag foto's mee te gaan trekken?

bouk
12 december 2006, 12:09
Gelijkaardige vraag: vind je het dan verantwoord dat mensen L-lenzen kopen voor Canon of bvb een Nikon D2x met toplenzen, om juist eens de zondag foto's mee te gaan trekken?

ja, als je alleen op Zondag kan.
grt,bouk.

VerSeg
12 december 2006, 12:12
Gelijkaardige vraag: vind je het dan verantwoord dat mensen L-lenzen kopen voor Canon of bvb een Nikon D2x met toplenzen, om juist eens de zondag foto's mee te gaan trekken?Natuurlijk ... waarom niet?

Dat je iets "gevaarlijk voor derden" als onverantwoord gaat beoordelen valt wel te snappen maar op een zondag een fotoke pakken met L-glas is niet echt gevaarlijk hé ... behalve als je met de lens op ene zijne ketel slaagt :D

Voor de rest doet die maar ... als hij die gekocht heeft wil zal wel willen zeggen dat hij die ook betaald heeft en dan is het "zijn probleem" wat die ermee doet ...

Wat is onverantwoord?

Vind jij het verantwoord om zowel een Sony als een Nikon te hebben? Je kan toch ook maar één tegelijk gebruiken? Da's net hetzelfde als je het zo wil bezien.

Manta
12 december 2006, 12:42
Misschien zijn deze mensen niet tevreden met het beeld van een compact camera?

Ik zou het erg vinden als ze de winkel binnenkomen met de bedoeling een compact camera te kopen en uiteindelijk de verkoper hun zo heeft omgeklapt en buitegaan met een DSLR. :B

erikdk
12 december 2006, 13:19
mic zei:
Maar ge gaat lachen.. ik ken zelfs mensen die een wagen kopen met een automatische versnelling !
Nee, nee, nie lachen die bestaan echt hoor!

weer ff lekker helemaal off-topic:

heu, jawel...

en het is met automatische versnelling zoals met keyless go en met cruise control en met airco en met de elektrische knopjes om de ruiten op en neer te laten gaan en met de rembekrachtiging en met ABS en met servostuur en met automatische choke en met elektrische startmotor...

ik heb sinds vijf jaar een automatische versnelling en cruise control, en NOOIT meer koop ik nog een handgeschakelde bak!

wat vandaag een gadget is voor verwijfde k.tchauffeurtjes (enfin, een gadget dat je zelf nog niet hebt he) is morgen standaard en overmorgen totaal onmisbaar

erik

vanslycken
12 december 2006, 15:00
Ik wou met mijn tegenvraag eigenlijk de topic starter even laten nadenken over het feit dat er zoveel gekocht wordt wat eigenlijk "onder het niveau" gebruikt wordt. Niet alleen een D80 op automatic, maar ook professionele toestellen voor wat zondagsfotografie... (of: jeeps om naar de bakker te rijden)...

VerSeg
12 december 2006, 15:19
of: jeeps om naar de bakker te rijdenMaar dat kan zéér nuttig zijn hoor ... je hebt soms hoge trottoirs om op te parkeren :D

Tommie1
12 december 2006, 21:13
OOOh wat een elitair gezwam hier.

Laat de mensen toch kopen wat ze willen. Als ze gelukkig zijn met een D80 en met de foto's die ze er mee nemen, laat ze dan.
Gaan jullie tegen elke eigenaar van een compactje roepen dat het sukkelaars zijn....
Niet iedereen heeft fotografie als hobby, en zelfs als het je hobby wordt, dan nog heb je mensen die er een uurtje per week aan (kunnen) spenderen, en anderen die dag en nacht in de weer zijn met hun machien. En er zijn mensen die veel geld hebben en willen spenderen, en anderen veel minder.

Als ik gewoon wat famieliekiekjes wil maken, dan zet ik hem ook gemakkelijk op auto, en een heel stel van mijn foto's zijn geslaagd. Op dat moment ben ik aan het feesten, en niet de hele tijd aan het prutsen aan mijn machien (asociaal..).

Ach, het gaat toch om de foto's en niet om de toestellen....
En hééél dikwijls zijn die familiefotootjes heel dierbare herinneringen, en ik denk dat je die bijna altijd goed geslaagd krijgt op auto. En als dat niet het geval is heeft Nikon in dit geval een slecht algoritme ontwikkeld...
Een kleine correctie kan achteraf nog altijd, en veel labo's doen het zonder dat ze het melden aan de gewone consument....

jcuypers
12 december 2006, 22:44
Wat was het merk van de groene auto ?

Rudy
13 december 2006, 05:58
Mensen ,het gaat hier wel over de D80 , dus waarschijnlijk gekocht enkel omdat het een 10 mega is.

Akoord in auto stand kun je prima foto's maken , maar ik had in hun plaats een D40 of 50 gekocht en wat meer geinvesteerd in een beter objectief dan enkel te focusen op die 10 mega.

Alvast bedankt voor de reacties.

Misschien hebben die mensenin handen genomen:

d50, d80, 400d en d30, en besloten dat de d80 best in de hand ligt???

Ik ben absoluut niet akkoord met jou stellingen, p is ideaal voor veel mensen.
En, 10 mpixels is en blijft toch wel beter dan 6, draai of keer hoe je het wil. Geen argument misschien voor jou, maar voor anderen?

Matthias
13 december 2006, 06:38
tja, die mensen wilden waarschijnlijk gewoon mooie foto's, en als je dat aan eender welke verkoper vraagt, zal hij zeggen dat je met een dslr kwalitatief de mooiste foto's kan nemen (ik heb het helemaal niet over creativiteit, want dat kan je zelf met je gsm camera;) )

Caro©bkwg
13 december 2006, 06:42
wie zich hier druk maakt om dit soort zaken, verkort zijn leven met minstens tien jaar...:green:
En ik ben van plan nog lang te leven:D
mvg
Caro