Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Dit moet ik even kwijt.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Dit moet ik even kwijt.

    Ik heb onlangs mensen tegengekomen en ze hadden een nieuwe digitale camera gekocht, ze hadden een volledig pakket gekocht bij een fotograaf namelijk de nikon D80 (semi-prof.)met het 18-135 objectief en een krachtige externe flits , al bij elkaar niet goedkoop en naar mijn mening al niet meer voor zomaar wat fototjes te maken.
    Maar wat bleek toen ik hen bezig zag , ze namen enkel foto's op de auto (groene) stand en (het was binnen ) alles met flits.
    Toen ik vroeg of ze niet wat creatiever zouden fotograferen , keken ze heel verbaasd en vertelden ze me : " Daar beginnen wij niet aan hoor, da's veel te moeilijk , en waarom zouden we , de camera regelt toch alles ".

    Voor mijn part zouden ze die groene stand moeten weglaten bij zo'n semi prof. camera, met de basis modes ( portret , macro , landschap, enz) kan ik nog leven.
    Wat is jullie mening hierover.
    Ik was er niet goed van, en moest even mijn hart luchten.

  • #2
    Re: Dit moet ik even kwijt.

    Misschien komen ze later wel tot ontdekking dat er ook heel wat meer mogelijkheden zijn met zo'n camera, en zelfs in de groene stand presteert zo'n camera beter ( vooral sneller ) dan een gewone digitale compact. Als je moest weten hoeveel mensen indertijd analoog in de automatische stand foto's maakten zou je verwonderd staan.
    There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
    A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
    Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

    Comment


    • #3
      Re: Dit moet ik even kwijt.

      Oorspronkelijk geplaatst door ciscoo Bekijk bericht
      Voor mijn part zouden ze die groene stand moeten weglaten bij zo'n semi prof. camera, met de basis modes ( portret , macro , landschap, enz) kan ik nog leven.
      Wat is jullie mening hierover.
      Ik was er niet goed van, en moest even mijn hart luchten.
      Misschien moeten ze enkel die witte lenzen verkopen aan fotografen die een attest kunnen voorleggen?
      Waarom zou je niet creatief bezig kunnen zijn met fotografie in de "groene stand"? Fotografie is méér dan alleen maar licht meten.
      Hombre

      Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

      Comment


      • #4
        Re: Dit moet ik even kwijt.

        nog nooit een analoge camera gehad met een auto stand hoor.
        moest zelfs het gebruikte film(ASA) zelf instellen.
        of gaat het hier niet over een slr?.
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

        Comment


        • #5
          Re: Dit moet ik even kwijt.

          P-stand, diafragmavoorkeuze, sluitertijdvoorkeuze en manueel. Meer vind ik dat zo'n camera niet nodig heeft.
          Just my 2 cents...

          Comment


          • #6
            Re: Dit moet ik even kwijt.

            Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
            Misschien komen ze later wel tot ontdekking dat er ook heel wat meer mogelijkheden zijn met zo'n camera, en zelfs in de groene stand presteert zo'n camera beter ( vooral sneller ) dan een gewone digitale compact. Als je moest weten hoeveel mensen indertijd analoog in de automatische stand foto's maakten zou je verwonderd staan.
            Inderdaad. Dit kan ik enkel maar bijtreden.
            Je mag en kan niet van iedereen verwachten dat zij onmiddellijk "professioneel" met hun toestel gaan omgaan.
            Het feit alleen al dat zij kozen voor een deugdelijke camera geeft hen de mogelijkheid om later misschien creativer te werk te gaan.
            En ... moet fotografie (of eender welke andere hobby) niet in de eerste plaats plezier geven aan de beoefenaar, ongeacht wat een ander daar van vindt?

            Grtz.
            HdL
            Henri

            Comment


            • #7
              Re: Dit moet ik even kwijt.

              Wat mij betreft: als die mensen gelukkig zijn met hun aankoop is alles toch in orde

              Moet je in een Ferrari gelijk dagelijks 200 km/u rijden ? Of misschien Schumacher heten ? Gewoon de lol van met zo'n auto wat rondtoeren als een bejaarde zou voor mij al genoeg zijn Waarom zou dat niet voor een camera kunnen gelden

              Hebben ze misschien meer camera gekocht dan ze ooit zullen gebruiken ? Waarschijnlijk wel, maar als het hun niet uitmaakt zie ik geen probleem. Of zie ik het nu zo verkeerd
              Groeten,

              Albert Jan

              Website AJH
              lidnummer: BD0371NL

              Comment


              • #8
                Re: Dit moet ik even kwijt.

                Voor mij is bij fotografie de perfecte uitvoering trachten te bekomen minstens even belangrijk als de perfecte compositie. Veel mensen hechten minder belang aan de perfecte uitvoering en meer belang aan het beeld op zich.

                Zo had ik een lerares fotografie die alles manueel deed en zo veel mogelijk analoog, want digitaal was toch dàt nog niet. Heb toen haar D70 eens gebruikt en zo per ongeluk haar foto's op mijn PC overgezet. Alles in jpeg getrokken en alles manueel behalve de witbalans Alles zat ernaast; scherpstelling, witbalans, ... Maar de compositie was wel ok. Voor haar was dat wat telde... Als lerares fotografie vind ik dit eigenlijk niet kunnen, maar voor al de rest vind ik dit niet veel uitmaken. Voor de gewone amateur is het belangrijkste toch dat je er plezier aan hebt en tevreden bent met de kwaliteit. En als je niet tevreden bent zal je wel vanzelf gaan zoeken hoe het beter kan.
                Of wat we meer en meer zien: de schuld op de camera steken, er zal wel iets aan kapot zijn of met een beter model zal het wel lukken...

                Mvg

                Comment


                • #9
                  Re: Dit moet ik even kwijt.

                  Als je met een beperktere DOF, lagere ruis bij hogere ISO waardes en een fatsoenlijke zoom wil fotograferen ben je toch verplicht om een DSLR te kopen wegens geen ander alternatief
                  Alleen voor deze redenen kocht ik destijds een DSLR, waarmee ik meestal de P stand gebruik.
                  De "groene" stand is toch ook handig als een van de mindere 'goden' uit uw familie of vriendenkring een foto neemt van U met uw kamera
                  Een Giotto's blaaspeer die ik 100% onder de knie heb ;-)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Dit moet ik even kwijt.

                    Ik zie niet is waarom mensen geen dSLR camera mogen gebruiken als ze er niet mee om kunnen gaan zoals jij vindt dat ze met een dSLR camera moeten omgaan.

                    Er is toch niets mis met personen die 75Km/u rijden in een Ferrari?

                    Waarom zo moeilijk doen? Laat die mensen.
                    Fotoapparatuur
                    Portfolio

                    Comment


                    • #11
                      Re: Dit moet ik even kwijt.

                      Je kan niet van iedereen verwachten om in manuele stand te fotograferen. Waarschijnlijk hebben deze mensen de D80 gekocht om gewoonweg betere kwaliteit van foto's te maken...en hoogstwaarschijnlijk zullen de instelling van de camera nooit meer veranderen.
                      Ik heb vrienden die ooit een D70 gekocht hebben...in het totaal hebben ze waarschijnlijk niet veel meer foto's genomen dan dat ik tijdens 1 fotoshoot neem in de studio....tja...iedereeen zijn hobby.

                      Grt,
                      JanMetDePet
                      Holga 120N / Brownie Box / Canon T70 / Pin01 / Nikon D300

                      Comment


                      • #12
                        Re: Dit moet ik even kwijt.

                        Oorspronkelijk geplaatst door ciscoo Bekijk bericht
                        Voor mijn part zouden ze die groene stand moeten weglaten bij zo'n semi prof. camera, met de basis modes ( portret , macro , landschap, enz) kan ik nog leven.
                        Wat is jullie mening hierover.
                        Ik was er niet goed van, en moest even mijn hart luchten.
                        Voor mijn part doet iedereen zijn zin. Ik wordt vooral niet goed van de elitaire en snobistische toon van dit soort posts. Ook in die groene stand kan je goede foto's maken.
                        En neen, mensen die zicht niet wensen te verdiepen in de 'kunst' van de fotografie kunnen wat mij betreft ook een DLSR kopen. Niet alleen beeldkwaliteit maar het genot van een optische zoeker zijn twee mooie redenen.
                        Goed trouwens dat die stand op die camera's staat, het kost niet, en niets verplicht je die stand te gebruiken

                        sugar
                        "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

                        http://supermasj.zenfolio.com

                        Comment


                        • #13
                          Re: Dit moet ik even kwijt.

                          Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                          nog nooit een analoge camera gehad met een auto stand hoor.
                          moest zelfs het gebruikte film(ASA) zelf instellen.
                          of gaat het hier niet over een slr?.
                          grt,bouk.
                          tja hoe ver gaat 'auto'
                          op men nikon FE werk ik altijd op 'auto'
                          'auto' staat daar voor "diafragma voorkeur". je stelt een diafragma in en het toestel regelt zelf de sluiter. heel handig. op de plaats waar nu dials staan, staat daar een hendel om je film door te trekken
                          zelf de sluiter instellen vind ik daar een onhandige beweging
                          als ik zo met men DSLR's wil werken moet ik het wieltje uit de "auto" stand duwen.

                          of hoe tijden kunnen veranderen
                          foto als spiegel of als venster?

                          Comment


                          • #14
                            Re: Dit moet ik even kwijt.

                            Mensen ,het gaat hier wel over de D80 , dus waarschijnlijk gekocht enkel omdat het een 10 mega is.

                            Akoord in auto stand kun je prima foto's maken , maar ik had in hun plaats een D40 of 50 gekocht en wat meer geinvesteerd in een beter objectief dan enkel te focusen op die 10 mega.

                            Alvast bedankt voor de reacties.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Dit moet ik even kwijt.

                              Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                              nog nooit een analoge camera gehad met een auto stand hoor.
                              moest zelfs het gebruikte film(ASA) zelf instellen.
                              of gaat het hier niet over een slr?.
                              grt,bouk.
                              Ik heb een Canon AE-1, alles manual
                              Diafragma, dit kan trouwens wel auto, maar nooit ingesteld.
                              Sluitertijd, eigen instelling.
                              Iso, eigen instelling.
                              Scherpstelling, eigen instelling.

                              Maar ik heb deze camera niet zo veel gebruikt, ik kreeg hem van iemand toen ik al me digitale comactje had. Deze stond vaak in de creatieve standen als portret, landschap etc en zelfs weleens op auto. Maar de laatste tijd staat hij op P en in Raw ingesteld.
                              Oorspronkelijk geplaatst door Larah&Bo Bekijk bericht
                              P-stand, diafragmavoorkeuze, sluitertijdvoorkeuze en manueel. Meer vind ik dat zo'n camera niet nodig heeft.
                              Just my 2 cents...
                              Mijn DSLR staat vanaf het begin op een van deze 4 standen, nooit op de groene zone. En natuurlijk ook ingesteld op Raw

                              Comment

                              Working...
                              X