Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

daglicht lamp

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • daglicht lamp

    Is er iemand die me een tip kan geven waar ik aan (sterke) daglichtlampen zou kunnen raken tegen een redelijke prijs? Ik denk aan 2x300Watt, of zelfs 500Watt of zoiets...

    maar tzou dus daglicht moeten geven, geen geel.
    Model of fotograaf ? Registreer je nu op http://www.modellennet.be en vind de ideale partner voor een volgende shoot.

  • #2
    Re: daglicht lamp

    misschien in een dierenwinkel of een bloemenkwekerij.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: daglicht lamp

      Comment


      • #4
        Re: daglicht lamp

        Er zijn daglicht spiraallampen die vergelijkbaar zijn met de zgn spaarlampen en slechts 60 tot 100 watt opnemen tegen een zeer hoge lichtopbrengst.
        Een foto is slechts een deel van een seconde

        Een grote 4kante kist en een olifant om het apparaat te torsen......

        Comment


        • #5
          Re: daglicht lamp

          Oorspronkelijk geplaatst door nightowl Bekijk bericht

          maar tzou dus daglicht moeten geven, geen geel.

          Je kan ook kunstlicht lampen nemen en een CTB (blauwfilter) gebruiken. Je verliest hierdoor wel wat van de lichtopbrengst.
          Waar wil je ze trouwens voor gebruiken als ik vragen mag.

          Grt

          Comment


          • #6
            Re: daglicht lamp

            Oorspronkelijk geplaatst door tvtommy Bekijk bericht
            Je kan ook kunstlicht lampen nemen en een CTB (blauwfilter) gebruiken. Je verliest hierdoor wel wat van de lichtopbrengst.
            Waar wil je ze trouwens voor gebruiken als ik vragen mag.

            Grt
            Een opmerking toch. Alhoewel je weliswaar je WB kan aanpassen en de blauwfilter zal beletten dat het blauwe kanaal clipt zal je toch nooit perfecte kleur hebben. Het deel van het spectrum boven vb 3200K is er niet en geen enkele WB kan wat verloren is terughalen.

            Comment


            • #7
              Re: daglicht lamp

              Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
              Een opmerking toch. Alhoewel je weliswaar je WB kan aanpassen en de blauwfilter zal beletten dat het blauwe kanaal clipt zal je toch nooit perfecte kleur hebben. Het deel van het spectrum boven vb 3200K is er niet en geen enkele WB kan wat verloren is terughalen.
              Ik heb het ook niet over het aanpassen van de WB. Met een CTB pas je de kleurbalans van de lamp aan. Je maakt van 3200K lamp een 5600K lamp (met een verlies aan lichtopbrengst natuurlijk).

              Comment


              • #8
                Re: daglicht lamp

                Oorspronkelijk geplaatst door tvtommy Bekijk bericht
                Ik heb het ook niet over het aanpassen van de WB. Met een CTB pas je de kleurbalans van de lamp aan. Je maakt van 3200K lamp een 5600K lamp (met een verlies aan lichtopbrengst natuurlijk).
                Ok, 'k had het anders begrepen maar 't komt op 't zelfde neer. Ofwel pas je aan in je WB (dan wordt het blauwe kanaal meer versterkt) ofwel filter je met een filter op je lamp het teveel aan geel & rood weg. Maar zowiezo heb je geen natuurlijk lichtspectrum meer en kan je niet echt nog mooie kleuren bekomen. Een perfecte witbalans is nog geen perfecte kleurbalans.

                Meer daarover hier : http://forum.belgiumdigital.com/show...6&postcount=14

                Comment


                • #9
                  Re: daglicht lamp

                  Oorspronkelijk geplaatst door d'Artois Bekijk bericht
                  Er zijn daglicht spiraallampen die vergelijkbaar zijn met de zgn spaarlampen en slechts 60 tot 100 watt opnemen tegen een zeer hoge lichtopbrengst.
                  dat was dus zowat de vraag: waar zou ik die kunnen krijgen? ken je toevallig een winkel waar ze die hebben? of een merk? type?
                  Model of fotograaf ? Registreer je nu op http://www.modellennet.be en vind de ideale partner voor een volgende shoot.

                  Comment


                  • #10
                    Re: daglicht lamp

                    Oorspronkelijk geplaatst door tvtommy Bekijk bericht
                    Je kan ook kunstlicht lampen nemen en een CTB (blauwfilter) gebruiken. Je verliest hierdoor wel wat van de lichtopbrengst.
                    Waar wil je ze trouwens voor gebruiken als ik vragen mag.

                    Grt
                    ik heb al gehoord van die gloeilampen met gekleurd (blauw) glas, zodat de lichttemperatuur van de lamp op daglicht gaat lijken. dat komt natuurlijk op hetzelfde neer. Vermoedelijk verlies je op die manier ook een deel van het spectrum, maar hoe "erg" is dit?
                    Model of fotograaf ? Registreer je nu op http://www.modellennet.be en vind de ideale partner voor een volgende shoot.

                    Comment


                    • #11
                      Re: daglicht lamp

                      Oorspronkelijk geplaatst door nightowl Bekijk bericht
                      dat was dus zowat de vraag: waar zou ik die kunnen krijgen? ken je toevallig een winkel waar ze die hebben? of een merk? type?
                      Voor daglichtspaarlampen kan je true light nemen. In België verkrijgbaar bij biohome, zij versturen ze ook. Deze lampen zijn hoogfrequent en hebben een goede cri.

                      Voor meer info kan je ook eens kijken bij marc-en-ciel licht.

                      Hou er wel rekening dat deze lampen iets minder licht geven per watt dan de meest courante spaarlampen, maar daar heb je dan ook betere lichtkwaliteit voor. Je kan ook denken aan "klassieke" tl lampen met een electronisch voorschakelapparaat (=hoogfrequent --> geen flikker en minder problemen om te fotograferen).

                      Alain

                      Comment


                      • #12
                        Re: daglicht lamp

                        kheb ondertussen al door dat het best gaat om halogeenlampen, en de "daylight plus" van Osram Sylvania wordt ergens aangeraden, of de Philips TL-D Graphica die gebruikt wordt in de tests van Marc-en-Ciel, maar dat blijkt om een buis-halogeenlamp te gaan die toch wat moeilikj in een klein homestudiootje (kartonnen doos) te plaatsen zal zijn?
                        Model of fotograaf ? Registreer je nu op http://www.modellennet.be en vind de ideale partner voor een volgende shoot.

                        Comment


                        • #13
                          Re: daglicht lamp

                          Hoi,

                          Stuur eens een mailtje naar dit adres
                          osram@osram.be

                          met alle gegevens ...kleurtemp...eventueel de voet van de lamp , gewenst vermogen..en zijn bezorgen je dan wel de bestelkodes en daarmee kan je naar de lokale lampenboer of groothandel...Massieve kan ook veel bestellen.
                          Zelf ben ik daar al enkele malen zeer goed geholpen( bij osram) met speciale lampen die ik zocht.


                          Of zoek eens hier www.gsl.be

                          Groeten

                          Patrick
                          Last edited by amati; 9 december 2006, 11:35. Reden: aanvullende info

                          Comment


                          • #14
                            Re: daglicht lamp

                            Oorspronkelijk geplaatst door nightowl Bekijk bericht
                            kheb ondertussen al door dat het best gaat om halogeenlampen, en de "daylight plus" van Osram Sylvania wordt ergens aangeraden, of de Philips TL-D Graphica die gebruikt wordt in de tests van Marc-en-Ciel, maar dat blijkt om een buis-halogeenlamp te gaan die toch wat moeilikj in een klein homestudiootje (kartonnen doos) te plaatsen zal zijn?
                            In de tests van Marc wordt inderdaad de TL-lamp (geen halogeen) TL-D Graphica xxx gebruikt, maar hij heeft ook een spaarlamp van biohome getest met goede resultaten (zie mijn vorige post en dat is ook geen halogeenlamp) en ook deTL-lamp Osram Biolux geeft gelijkaardige resultaten (staat niet in zijn lijst omdat de testomstandigheden volledig anders waren).

                            Voor een kleine thuisstudio (tbv kleine voorwerpen) kun je halogeen gebruiken. Halogeen lampen worden zeer warm, dus opletten met extra difusiemateriaal (brandgevaar) en een grijskaart is nodig om een kleurcorrectie te doen.

                            De daglichtspaarlampen kunnen ook gebruikt worden en worden amper warm. De kleurtemperatuur is ook beter.

                            Ik heb ooit ook een daglicht TL-lamp gebruikt en verder met difussie panelen en reflectoren gewerkt, maar dat is wel minder praktisch en beperkt in zijn mogelijkheden. (Dit geeft een zeer zacht licht.)

                            Gebruik in elk geval maar één type licht, verschillende types van lichtbronnen tegelijk gaat fout.

                            Uiteraard kun je ook flitsers gebruiken.


                            Alain

                            Comment


                            • #15
                              Re: daglicht lamp

                              Alain, bedankt voor de reactie. Ik heb die lampen van BioHome bekeken en die kosten +30 euro/stuk. Dat is geen onmogelijke prijs, maar toch heel duur tov andere lampen. Vandaar dat ik nog even verder rondkijk.

                              Bedoeling is idd om die te gebruiken in een kleine thuisstudio voor kleine voorwerpen. Je hebt volkomen gelijk met de warmteafgifte, ik wil er graag een diffuser/softboxje rond maken.

                              Je hebt het over "daglichtspaarlampen" - zijn die allemaal geschikt ? Zijn alle spaarlampen ook daglichtspaarlampen? Zijn er specifieke die beter geschikt zouden zijn? Merk? Type?

                              Ik heb zopas zowel Gamma als Hubo bezocht, maar daar vind ik nergens een lamp die het opschrift "daglichtspaarlamp" draagt en die mensen vallen ook wat uit de lucht (ook druk natuurlijk, op za nm).

                              Ik hoop dat er iemand hier al een dergelijke studio in elkaar geknutseld heeft en dat die persoon me kan verder helpen met welke lampen hij/zij zelf werkt.
                              Model of fotograaf ? Registreer je nu op http://www.modellennet.be en vind de ideale partner voor een volgende shoot.

                              Comment

                              Working...
                              X