Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Metz 45 CT-1 op Nikon D70s ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Metz 45 CT-1 op Nikon D70s ?

    Ik kan van een collega een weekje spelen met zijn flitsen ...
    Wil wel es experimenteren met een flits op statief als slave met een optische cel die gestuurd wordt via de ingebouwde flits van mijn D70s.

    Eigenlijk wou ik ook wel es de flits rechstreeks op mijn D70s uitproberen, maar de collega zei me dat niet te doen omdat er wel es een overspanning zou kunnen komen van de flits die het fototoestel naar de maan helpt ...

    Is dat zo ?
    embee ::: nikon stuff

  • #2
    Re: Metz 45 CT-1 op Nikon D70s ?

    Flitsen op uw toestel plaatsen is een riskante zaak, als je niet zeker bent dat ze geschikt zijn.
    2 oorzaken kunnen uw toestel beschadigen:
    Op het centrale kontact zit een spanning die door uw toestel moet kortgeloten worden naar massa. Bij de meeste digitale toestellen moet deze spanning positief zijn en kleiner dan 6V.(zie handleiding van de body) Veel oudere flitsen hebben spanningen tot 250V en meer , soms ook negatief. Als je een dergelijke flitser op uw body plaatst gaat hij defect. Daarnaast zijn er een antal nevenkontacten waarop door de body spanning gezet wordt, als de aansluitingen niet kloppen, kunnen deze spanningen kortgesloten worden en gaat uw toestel ook defect.
    Hier is een website die een overzicht geeft van de spanning (strobe) op de centrale pin van de flashshoe.
    Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

    Comment


    • #3
      Re: Metz 45 CT-1 op Nikon D70s ?

      De CT-1 is absoluut gevaarlijk voor de moderne camera wegens de hoge ontstekingsspanning van ettelijke honderden volts. De CL-1 en opvolgers daarentegen kunnen gerust gebruikt worden.

      Comment

      Working...
      X