Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Colorvision Spyder 2 vraagje en huren?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Colorvision Spyder 2 vraagje en huren?

    Ik heb een vraagje over de Colorvision Spyder 2...
    Ik weet dat er een ICC profiel gemaakt wordt.
    Hoe werkt zo'n software profiel?
    Moet je dit in Photoshop instaleren (dan geeft de monitor dus uitsluitend een gecalibreerd beeld tijdens Photoshop gebruik).
    Of moet het profiel ergens anders in Windows XP geïnstaleerd worden en werkt het continue?

    Is de Colorvision ook ergens te huur in de omgeving van Zuid Limburg (NL)?

    Peter.
    www.dpix.nl event photography

  • #2
    Re: Colorvision Spyder 2 vraagje en huren?

    Oorspronkelijk geplaatst door scannie Bekijk bericht
    Ik heb een vraagje over de Colorvision Spyder 2...
    Ik weet dat er een ICC profiel gemaakt wordt.
    Hoe werkt zo'n software profiel?
    Moet je dit in Photoshop instaleren (dan geeft de monitor dus uitsluitend een gecalibreerd beeld tijdens Photoshop gebruik).
    Of moet het profiel ergens anders in Windows XP geïnstaleerd worden en werkt het continue?

    Is de Colorvision ook ergens te huur in de omgeving van Zuid Limburg (NL)?

    Peter.
    Ik heb een Pantone Huey, als ik met hiermee mijn scherm calibreer wordt profiel vanzelf geïnstalleerd. Je kan dat continue gebruiken, enkel vraagt dat systeem om de twee weken voor een her-calibratie en om de x-aantal minuten meet hij omgevingslicht.

    In photoshop kan je dat profiel zeker gebruiken, maar dat moet je een proof maken hé.

    PS: Een Huey heb je voor een goeie 100€, dat ding is zijn geld wel waard. hier staat een review ervan.

    Comment


    • #3
      Re: Colorvision Spyder 2 vraagje en huren?

      Maarten:
      Als je nu fotos doorstuurt naar bv kruidvat, komen de kleuren dan WEL overeen met je scherm?
      Waar kocht je die Huey ??


      Want na een printerprofiel te gebruiken, zit ik nog steeds met slechte kleurweergave van men prints, ik moet goed hardware calibreren, mar de vraag is of die Huey me dan wel op het goede spoor brengt.

      -M-
      Mijn site...
      vandaelefotografie.be
      * BD0916BE *

      Comment


      • #4
        Re: Colorvision Spyder 2 vraagje en huren?

        Oorspronkelijk geplaatst door scannie Bekijk bericht
        Ik heb een vraagje over de Colorvision Spyder 2...
        Ik weet dat er een ICC profiel gemaakt wordt.
        Hoe werkt zo'n software profiel?
        Moet je dit in Photoshop instaleren (dan geeft de monitor dus uitsluitend een gecalibreerd beeld tijdens Photoshop gebruik).
        Of moet het profiel ergens anders in Windows XP geïnstaleerd worden en werkt het continue?

        Is de Colorvision ook ergens te huur in de omgeving van Zuid Limburg (NL)?

        Peter.
        De Colorvision Spyder installeert het icc-profiel zodanig dat het automatisch opstart met je computer. In een aparte toepassing kan je kiezen tussen verschillende profielen die je aanmaakt (bij de Pro-versie toch). Zo heb ik er een voor het werken met daglicht en een met kunstlicht gemaakt. Zo ben je zeker dat de kleurinformatie in je foto dezelfde is dan wat je ziet op je scherm. Dat is echter maar een deel van de keten. Als je zelf afdrukt moet je ook een icc-profiel hebben voor de combinatie printer-inkt-papier. Naar een labo sturen is altijd een hachelijke zaak, tenzij je een professioneel labo neemt. Zo gaan de meeste consumentenlabo's heel slecht om met de adobe RGB kleurruimte. Besef ook dat je je schermprofiel regelmatig moet vernieuwen, omdat je scherm verandert (lees veroudert). Maandelijks een nieuw profiel maken is aan te raden. Huren is dus op zijn best een tijdelijke oplossing.

        Comment


        • #5
          Re: Colorvision Spyder 2 vraagje en huren?

          Oorspronkelijk geplaatst door Mordred Bekijk bericht
          Maarten:
          Als je nu fotos doorstuurt naar bv kruidvat, komen de kleuren dan WEL overeen met je scherm?
          Waar kocht je die Huey ??


          Want na een printerprofiel te gebruiken, zit ik nog steeds met slechte kleurweergave van men prints, ik moet goed hardware calibreren, mar de vraag is of die Huey me dan wel op het goede spoor brengt.

          -M-
          Maak je ook een proof aan in photoshop als je het profiel gebruikt? Zo kan je goed zien hoe je print eruit gaat komen. Dit zou moeten kloppen.

          Ik heb mijn Huey gekocht bij www.marc-en-ciel.be

          Comment


          • #6
            Re: Colorvision Spyder 2 vraagje en huren?

            proof?
            Ik bezit nog geen calibratie hardware, ik pas enkel het printprofiel toe op mijn fotos ('assign profile' optie in ps2).

            -M-
            Mijn site...
            vandaelefotografie.be
            * BD0916BE *

            Comment


            • #7
              Re: Colorvision Spyder 2 vraagje en huren?

              Oorspronkelijk geplaatst door Mordred Bekijk bericht
              ik pas enkel het printprofiel toe op mijn fotos ('assign profile' optie in ps2).

              -M-
              Assign profile ??

              Dan ben je wel een beetje verkeerd bezig vrees ik.

              Lees dit eens.

              "However, you should NOT assign a printer or output profile from a lab or a printer or paper manufacturer. This is when you use the “Convert to Profile” tool."
              Last edited by hvr_oosterzele; 8 december 2006, 20:32.

              Comment


              • #8
                Re: Colorvision Spyder 2 vraagje en huren?

                Oorspronkelijk geplaatst door pocket Bekijk bericht
                Huren is dus op zijn best een tijdelijke oplossing.
                En illegaal ook.

                Comment


                • #9
                  Re: Colorvision Spyder 2 vraagje en huren?

                  thx
                  interessant artikel

                  -M-
                  Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
                  Assign profile ??

                  Dan ben je wel een beetje verkeerd bezig vrees ik.

                  Lees dit eens.

                  "However, you should NOT assign a printer or output profile from a lab or a printer or paper manufacturer. This is when you use the “Convert to Profile” tool."
                  Mijn site...
                  vandaelefotografie.be
                  * BD0916BE *

                  Comment


                  • #10
                    Re: Colorvision Spyder 2 vraagje en huren?

                    Volgens het artikel moet je idd convert ipv assign nemen, maar als je nu puur naar het resultaat van de foto kijkt, dan zie je geen verschil tussen een 'assign' een 'convert' of een 'proof' met het profiel.

                    De achtergrond is natuurlijk anders, maar waar ik mee kamp is het feit dat je de fotos niet afgedrukt krijgt zoals je 'assign' 'convert' of 'proof' je toont op je scherm, ik denk dus idd dat een huey of een degelijke hardware calibratie zich afdwingt.

                    Bestaan er bijvoorbeeld labs die WEL in srgb kunnen afdrukken? want ff frontier fujifilm heeft geen fel rood bijvoorbeeld in zijn kleuren staan.....
                    Zelfs als ik alles dan perfect gecalibreerd krijg en afgedrukt zoals op mijn tft, dan nog zal ik geen felrood zien op mijn bestelde afdrukken.

                    -M-
                    Mijn site...
                    vandaelefotografie.be
                    * BD0916BE *

                    Comment


                    • #11
                      Re: Colorvision Spyder 2 vraagje en huren?

                      Ik wil niet de pretentie hebben dat ik er iets van ken, maar ik heb toch een tip...
                      Ga eens kijken op de site van marc cielen...
                      Zoek het document 1-2-3 de juiste kleur en lees dat eens aandachtig door...

                      Wij hebben bij Renovat de Marc een avondje laten vertellen over kleurbeheer, we kochten de nodige toestellen aan en de resultaten zijn super..

                      We kochten een klein toestelletje aan om de schermen mee te calibreren en een Eye One om printerprofielen mee aan te maken en onze beamer af te regelen.

                      Super gewoon... het heeft wat geld gekost, maar het resultaat is er een om fier op te zijn!!
                      Time is a precious little thing....

                      Comment


                      • #12
                        Re: Colorvision Spyder 2 vraagje en huren?

                        Welk toestelletje heb je dan aangeschaft om de schermen te calibreren?
                        (tft heb ik hier staan)

                        -M-
                        Mijn site...
                        vandaelefotografie.be
                        * BD0916BE *

                        Comment


                        • #13
                          Re: Colorvision Spyder 2 vraagje en huren?

                          Wij kochten een toestel van Gretag MacBeth. Vraag mij nu niet direct de naam, dat weet ik niet van buiten.
                          Maar Marc wist ons te overtuigen dat de Colorvision maar half zo goed was als de GretagMacbeth...

                          zie ook www.marc-en-ciel.be

                          Tuur
                          Time is a precious little thing....

                          Comment

                          Working...
                          X