Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Concertfotografie : Ruis

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Concertfotografie : Ruis

    Graag jullie medewerking om tips te verzamelen om (zoveel mogelijk) ruis te vermijden. Ook realistisch blijven en bvb geen ISO 200-400 suggereren
    Canikon 40D - D200, D300

  • #2
    Re: Concertfotografie : Ruis

    dingen die ik dikwijls doe:

    1. een fractie overbelichten en in conversie/postproces terugtrekken.
    2. (bij rawconversie) de schaduwen/zwarten laten dichtlopen
    3. bij rood licht (ongelooflijke ruis-generatoren) die ruis uitbuiten
    en voor zwart-wit gaan. (spelen met WB!)

    mm
    ∏__|_ ∏__|_
    "no rules, great shots"
    Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

    Comment


    • #3
      Re: Concertfotografie : Ruis

      Met een Fuji S3 foto's maken. Een 100% crop op ISO 1600 - onbewerkt

      Comment


      • #4
        Re: Concertfotografie : Ruis

        @ mm: overal wordt er beweerd om je foto onder te belichten en jij spreekt hier over overbelichting... heb ik iets gemist dan?
        Mijn verbeelding ontdekt meer dan mijn ogen... beoog ik dan ook mijn verbeelding?

        Gratis kijkplezier Coming soon

        Comment


        • #5
          Re: Concertfotografie : Ruis

          Oorspronkelijk geplaatst door mm Bekijk bericht
          1. een fractie overbelichten en in conversie/postproces terugtrekken.
          Dan kan je toch net zo goed de iso een fractie lager zetten en normaal belichten tijdens het fotograferen??

          Oorspronkelijk geplaatst door Jazzaddict Bekijk bericht
          Met een Fuji S3 foto's maken. Een 100% crop op ISO 1600 - onbewerkt
          Tsja, alle detail gaat dan ook wel verloren, kijk maar eens naar de snor of de wenkbrauwen!

          De enige tip die ik verder nog zou weten is lichtgevoelige prime-lenzen gebruiken (2.0; 1.8; 1.4) zodat je de sluitertijd hoog kan houden bij lage iso...

          Comment


          • #6
            Re: Concertfotografie : Ruis

            Oorspronkelijk geplaatst door Jazzaddict Bekijk bericht
            Met een Fuji S3 foto's maken. Een 100% crop op ISO 1600 - onbewerkt

            Impressionant en dat ding accepteert nog Nikon-lenzen bovendien; het overwegen waard voor een volgende body (de S4 dan allicht)
            Canikon 40D - D200, D300

            Comment


            • #7
              Re: Concertfotografie : Ruis

              Oorspronkelijk geplaatst door mexicano Bekijk bericht
              Impressionant en dat ding accepteert nog Nikon-lenzen bovendien; het overwegen waard voor een volgende body (de S4 dan allicht)
              S4 werd nooit gemaakt, momenteel zitten ze aan S5 - leverbaar vanaf maart/april 2007. Hoe dan ook als je ergens nog een S3 kunt op de kop tikken moet je het zeker doen. Net voor ze uit roulatie werden genomen, gingen die voor slechts 1000 euro over de toonbank.

              Comment


              • #8
                Re: Concertfotografie : Ruis

                Tja, als je een VR-lens hebt zou ik zeggen VR activeren zodat je de sluitertijd wat kan verlengen om zo te vermijden dat je in hogere ISO's moet gaan.

                Misschien dat de professionele flitsers onder ons een flitstip hebben om wat extra licht te genereren? miss een rear curtain sync flash? > sorry, ben ook geen echte expert in flitsen (bij mij staat ie meestal op automatisch)...

                Of anders een S3 kopen zoals Jazzaddict mooi toont :-)


                T.
                Nikon stuff rocks :-)

                Comment


                • #9
                  Re: Concertfotografie : Ruis

                  Oorspronkelijk geplaatst door Jazzaddict Bekijk bericht
                  Met een Fuji S3 foto's maken. Een 100% crop op ISO 1600 - onbewerkt
                  Alhoewel, "onbewerkt"?

                  "If you scan down the gray patch comparison you can see that from ISO 100 to 400 noise levels are as good as identical and at ISO 800 and 1600 the S3 Pro appears cleaner. Look at the detail crop however and the reason becomes evident, the S3 Pro's aggressive high ISO noise reduction takes its toll on image detail, while areas of continuous tone are smooth, detail is lost elsewhere in the image. It's a tradeoff that Fujifilm should perhaps have left in the hands of the photographer (user controllable noise reduction)."

                  Comment


                  • #10
                    Re: Concertfotografie : Ruis

                    Oorspronkelijk geplaatst door Godi Bekijk bericht
                    @ mm: overal wordt er beweerd om je foto onder te belichten en jij spreekt hier over overbelichting... heb ik iets gemist dan?
                    Oorspronkelijk geplaatst door Tony smeT Bekijk bericht
                    Dan kan je toch net zo goed de iso een fractie lager zetten en normaal belichten tijdens het fotograferen??
                    't is een truukje hé. in principe moet je altijd goed belichten.
                    bij concertshoots doe je de lichtmeting op dat deel van je onderwerp dat juist moet belicht zijn. de ruis neem je (ik) er voor lief erbij.
                    als je dan toch wil je ruis beperken is dit een truukje. die "fractie" gaat dan over 0.1-0.3 stops hé, zeker geen volle stop!

                    bij camera's waar je de iso-waarde per 1/2 of 1/3 stop kunt aanpassen
                    moet je eens checken naar de performantie op ruis-vlak ... (dit topic)

                    mm
                    ∏__|_ ∏__|_
                    "no rules, great shots"
                    Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

                    Comment


                    • #11
                      Re: Concertfotografie : Ruis

                      Oorspronkelijk geplaatst door Godi Bekijk bericht
                      @ mm: overal wordt er beweerd om je foto onder te belichten en jij spreekt hier over overbelichting... heb ik iets gemist dan?
                      Lees dit eens : http://www.luminous-landscape.com/tu...se-right.shtml

                      Comment


                      • #12
                        Re: Concertfotografie : Ruis

                        Oorspronkelijk geplaatst door Tony smeT Bekijk bericht
                        Dan kan je toch net zo goed de iso een fractie lager zetten en normaal belichten tijdens het fotograferen??

                        Tsja, alle detail gaat dan ook wel verloren, kijk maar eens naar de snor of de wenkbrauwen!

                        De enige tip die ik verder nog zou weten is lichtgevoelige prime-lenzen gebruiken (2.0; 1.8; 1.4) zodat je de sluitertijd hoog kan houden bij lage iso...

                        Zo kan je alles op de helling zetten, en de forumonderdelen "fotodiscussien en showcase' best afschaffen, want hoe kun je nu foto's beoordelen op bvb ruis als ze gepost worden op de maximum toegelaten afmetingen

                        Comment


                        • #13
                          Re: Concertfotografie : Ruis

                          Je zult altijd wel wat last hebben van ruis. Maar zoals eerder aangehaald, lichtmeten op wat belangrijkst is. Soms kan je versteld staan van welke instellingen je toch nog kunt gebruiken.
                          Ik heb geen IS, gebruik wel 2.8 (AV-mode) maar dan vanaf monopod op gevoeligheid van 800. Zodra ik merk dat ik iets meer licht heb, is het wat afwegen naar gelange de scene hé. Terug naar 400 voor statische scenes (behoud van sluitersnelheid op de limiet) of diafragma stop dicht draaien (naargelange de nodige dieptescherpte van de scene). En bij ballet-scenes wordt het wat toegeven ten voordele van sluitersnelheid. Het is dus uiteraard constant afwegen.
                          En achteraf in CS2 voorzichtig een ruisfilter (per kleur) toepassen met behoud (en licht opscherpen) van details. Vooral kijkend naar wat het blauwe kanaal (uiteraard RGB) nodig heeft.

                          Grts,
                          Jurgen

                          PS: er staan enkele fotos van de operette "Orfeus" op het forum. Als je wil geef ik je via pm een link naar andere, meer kritische opnames.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Concertfotografie : Ruis

                            Oorspronkelijk geplaatst door mexicano Bekijk bericht
                            Graag jullie medewerking om tips te verzamelen om (zoveel mogelijk) ruis te vermijden. Ook realistisch blijven en bvb geen ISO 200-400 suggereren

                            spot of CW metering gebruiken

                            kleinste f-waardes gebruiken zoals 1.8 van de 50mm

                            zelf gebruik ik ni veel de flits

                            vragen dat ze een goeie frontbelichting doen, dan kan ISO zakken

                            in CS2 gebruik ik NoiseNinja plug-in, maar wel subtiel zodat er detail blijft in 't gezicht
                            Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
                            Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

                            Comment


                            • #15
                              Re: Concertfotografie : Ruis

                              Oorspronkelijk geplaatst door mexicano Bekijk bericht
                              Graag jullie medewerking om tips te verzamelen om (zoveel mogelijk) ruis te vermijden. Ook realistisch blijven en bvb geen ISO 200-400 suggereren


                              Nen overstap naar Canon overwegen !

                              MVG, Jeff
                              Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                              Comment

                              Working...
                              X