Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

krasjes pal in't midden

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • krasjes pal in't midden

    hey allemaal

    stel je hebt een lens en je wil die niet graag weggooien maar er zitten kleine krasjes knal in het midden ma echt wel kleine krasjes maar ze zijn wel zichtbaar en storend ... kan dit opgelost worden?? zoiets als carglass of wat doe je daar het beste mee?

    greetz

    anexco
    o/-<]: Don't Feed The Models!? www.jeroensimoens.net

  • #2
    Re: krasjes pal in't midden

    Als het echt kleine krasjes zijn dan kan ik me niet voorstellen dat je daar last van hebt, normaliter zie je daar op je foto's helemaal niks van. Anders is invullen van de krassen met chinese inkt ook een hulpmiddel.
    1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

    Comment


    • #3
      Re: krasjes pal in't midden

      Ik heb nog geen krassen op mijn lenzen , maar het kan natuurlijk altijd gebeuren , maar wat bedoel je met invullen met chinese inkt???
      [CENTER] Merkvast? Canon, tamron, sigma, takumar, vivitar, pentax,...... nee niet echt[/url]

      Comment


      • #4
        Re: krasjes pal in't midden

        Oorspronkelijk geplaatst door anexco Bekijk bericht
        ... maar ze zijn wel zichtbaar en storend ...
        zichtbaar op de lens?
        of zichtbaar op de foto?

        mm
        ∏__|_ ∏__|_
        "no rules, great shots"
        Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

        Comment


        • #5
          Re: krasjes pal in't midden

          heb hier al enkele keren gelezen dat je er dan best chinese zwarte inkt in doet, en neen dat is geen mop
          You may say that I'm a dreamer, but I'm not the only one - J. Lennon
          www.koendd.be

          FZ50

          Comment


          • #6
            Re: krasjes pal in't midden

            Hier is lastig op te antwoorden zonder te weten om welke lens het gaat. Bij de meeste merk je van een paar krasjes niets, ook al zijn ze in het midden.
            Sony en Olympus
            Fotoseries

            Comment


            • #7
              Re: krasjes pal in't midden

              Als je er problemen mee krijgt, dan zal het vooral zijn in situaties waarbij er spots of andere verlichting mee in beeld komt. Dan kan je op die plaats lichtvlekjes of sterretjes op de foto krijgen.

              Als je probeert om die weg te polijsten dan haal je ook de coating van de lens, en dat is ook niet goed . En als je wat teveel polijst, dan krijg je misschien wel vervorming.


              Bij een dure lens kan het wel de moeite zijn om dat element te laten vervangen. Dan is ze weer als nieuw.

              Maar zolang je niets ziet op de foto's, dan laat je die krasjes gewoon zitten...
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: krasjes pal in't midden

                Oorspronkelijk geplaatst door koen dd Bekijk bericht
                heb hier al enkele keren gelezen dat je er dan best chinese zwarte inkt in doet, en neen dat is geen mop
                Een kras in glas en of coating kan als een gladde groef beschouwd worden. Wanneer het licht invalt onder een bepaalde hoek (bv straatverlicting, zonlicht met schuine inval die niet tot het beeldkader behoort) kan een spiegelende reflektie in die kras ontstaan die dan als lichtvlek vlek of algemene overstraling zichtbaar wordt. Die groef opvullen vermijdt de spiegel effekten. Dit kan voor een lens met zwarte verf (Chinese inkt). Wegens mogelijke zichtbaarheid van de zwarte vulling bij hoge f-waarden bij een groothoeklens moet misschien aan tranparante polymeervulling gedacht worden (cfr behandeling autoruiten).

                Comment


                • #9
                  Re: krasjes pal in't midden

                  Oorspronkelijk geplaatst door mutse Bekijk bericht
                  Ik heb nog geen krassen op mijn lenzen , maar het kan natuurlijk altijd gebeuren , maar wat bedoel je met invullen met chinese inkt???
                  Is voorkomen dan niet beter dan genezen?
                  Een onnozel filterke kan al veel beletten ...
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: krasjes pal in't midden

                    En welke filter kan er dan best gebruikt worden ter bescherming van de lens? Natuurlijk eentje die de F waarde niet de hoogte injaagd.
                    Welke worden dan normaal gebruikt?

                    Comment


                    • #11
                      Re: krasjes pal in't midden

                      Oorspronkelijk geplaatst door mm Bekijk bericht
                      zichtbaar op de lens?
                      of zichtbaar op de foto?

                      mm
                      helaas allebij
                      t'is nu niet de duurste lens hoor maar ik ben er aan gehecht
                      o/-<]: Don't Feed The Models!? www.jeroensimoens.net

                      Comment


                      • #12
                        Re: krasjes pal in't midden

                        Houdt je vinger eens vlak voor de lens, vaak (bij tele-objectieven) is die vinger niet zichtbaar in de zoeker. Een krasje al helemaal niet.
                        Een krasje kan enige overstraling geven, maar of dat aan te tonen is?

                        Een lens is zeer goed te beschermen met een lensdop. Daar zijn die dingen voor.

                        Een filter geeft een extra luchtlaag en daardoor heb je meer last van abberatie.

                        De meeste filters zijn alleen te gebruiken als er geen film - of kaartje, in de camera zit.
                        Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

                        Comment


                        • #13
                          Re: krasjes pal in't midden

                          Oorspronkelijk geplaatst door anexco Bekijk bericht
                          helaas allebei
                          post eens een foto van iets waarop die kras te zien is?
                          ik kan het eigenlijk moeilijk geloven ...
                          mm
                          ∏__|_ ∏__|_
                          "no rules, great shots"
                          Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

                          Comment


                          • #14
                            Re: krasjes pal in't midden

                            Oorspronkelijk geplaatst door mm Bekijk bericht
                            post eens een foto van iets waarop die kras te zien is?
                            ik kan het eigenlijk moeilijk geloven ...
                            mm
                            zo recht in het midden is zo een wazige vlek te zien wat volgens mij van die krasjes komt (die krasjes zijn echt heel klein maar ze zijn met veel ... ) toen deze foto was genomen was de lens proper dus ik vermoed toch dat het aan de krasjes licht

                            als u of iemand anders er een andere verklaring voor weet hoor ik het graag

                            alvast bedankt


                            o/-<]: Don't Feed The Models!? www.jeroensimoens.net

                            Comment


                            • #15
                              Re: krasjes pal in't midden

                              moet ik er van uit gaan ("ze zijn met velen") dat er eigenlijk een bekraste vlek op de lens zit?
                              ik denk dat je effectief gaat gebaat zijn door er zwarte inkt op te doen
                              en die in de krasjes laat indringen. (en dan de overtollige inkt goed wegpoetsen)
                              de wazige vlek komt (denk ik) vooral door de reflecties.
                              als je die wegwerkt is de kans groot dat je er niks meer van gaat zien.

                              mm
                              ∏__|_ ∏__|_
                              "no rules, great shots"
                              Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

                              Comment

                              Working...
                              X