Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lens - indoor turnen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • lens - indoor turnen

    Wat zouden jullie (uit ervaring) als lens aanbevelen om indoor turnen aan te pakken. (balk, sprong, mat en ongelijke leggers) ?

    De VR looplens is wel OK maar voor dit soort werk zal ze ongetwijfeld tekort schieten.

    Zouden jullie nog uitlichten met flits en welke dan ? Ik weet wel niet of dit op competitie is teogestaan.

    Please be gentle on my budget
    Fuji XT2 - XF 10-24 f/4 - XF18-55 f2,8- f4 XF 55-200 f3,5-4,8
    + b.u. Fuji X-E1

  • #2
    Re: lens - indoor turnen



    Mijn kinderen doen beide aan deze sport en dit was dan ook de voornaamste reden om een DSLR toestel aan te kopen.

    De turn- of sporthallen hebben allen een slechte tot zeer slechte lichtomgeving. Lichtsterke lenzen (F2.8) zijn een must anders ga je de sluitertijd niet op een voldoende niveau krijgen om de actie vast te leggen.

    De 18-200 VR voldoet hier niet wegens te grote F waarden (niet lichtsterk genoeg). Omdat in je in sommige sporthallen soms bijna letterlijk op de mat zit en in andere hoog in de tribune heb je verschillende lenzen nodig.

    Ikzelf gebruik een Tamron 28-75, f2.8 mm en een Nikkor 80-200mm, f2.8.
    Met deze 2 heb je bereik genoeg en kan je ook nog een mooie sluitertijd halen, weliswaar op hogere ISO.

    Beide lenzen zijn tweedehands gekocht via dit forum. En Tamron kan je zeker op de kop tikken voor €200 à €300. Voor de 80-200 moet je dieper in de buidel tasten, +- €900.

    Flitsen mag inderdaad niet...

    Oh ja, als je dan het materiaal hebt..... Oefenen, geduld en nog meer oefenen.

    Je kan ook altijd eens een lichtsterke lens huren om het gevoel te ervaren. Lichtsterke lenzen zijn en blijven een investering maar behouden hun waarde ook langer dan een body.

    Misschien kom ik je wel eens tegen op een van de wedstrijden...

    gr

    hans
    http://Carojoke.zenfolio.com

    Comment


    • #3
      Re: lens - indoor turnen

      Klinkt mij ook wel een job voor de sigma 70-200 f2.8 (rond de € 800 dacht ik).
      ... see the ART not the TOOL ...

      Comment


      • #4
        Re: lens - indoor turnen

        Ik doe nogal wat indoorfotografie, vooral volleybal. Ik gebruikte daarvoor in het begin mijn Nikkor 17-55 f/2.8, Nikkor 35-70 f/2.8 en de Nikkor 70-200 f/2.8.
        Bij nader inzien zijn zelfs deze lenzen soms niet lichtsterk genoeg om snelle acties op voldoende lage ISO-waarden te bevriezen, je ISO moet dus naar omhoog, zelfs tot 800 en meer.
        Vandaar dat ik me een Nikkor 85 f/1.4 heb aangeschaft, samen met mijn 50 f/1.4 zijn deze lenzen beter geschikt voor de snellere actiefoto's.
        Maar het blijft inderdaad een dure oplossing . . .
        There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
        A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
        Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

        Comment


        • #5
          Re: lens - indoor turnen

          tx om zo snel te replyen

          Carojoke (hans), Inv,
          persoonlijk dacht ik ook eerst aan een 80-200 of de 50-150 2.8, maar de ISO gaat dan al snel de hoogte in gezien de snelheid die je vaak nodig hebt.
          Wat is jullie ervaring daar in ? Kun je onder de 800 iso blijven ?

          Franciskine, een 1.4 zal idd een slok schelen en gezien je uit ervaring spreekt zal je wel weten dat het loont. Maar... hoe zit het met het telebereik ?
          De 85 is wel een snelle lens (lees ik) maar om te spotten op 20m of meer ... heb je dan genoeg?
          Is er een groot verschil met de 85 1.8 (die scoort toch ook behoorlijk)
          Of zou een 105 2.0 de beste uitkomst bieden (los van de prijs ?!*?$) )

          cu
          m
          Last edited by Defender M; 3 december 2006, 21:32.
          Fuji XT2 - XF 10-24 f/4 - XF18-55 f2,8- f4 XF 55-200 f3,5-4,8
          + b.u. Fuji X-E1

          Comment


          • #6
            Re: lens - indoor turnen

            Oorspronkelijk geplaatst door Defender M Bekijk bericht
            tx om zo snel te replyen

            Carojoke (hans), Inv,
            persoonlijk dacht ik ook eerst aan een 80-200 of de 50-150 2.8, maar de ISO gaat dan al snel de hoogte in gezien de snelheid die je vaak nodig hebt.
            Wat is jullie ervaring daar in ? Kun je onder de 800 iso blijven ?

            Franciskine, een 1.4 zal idd een slok schelen en gezien je uit ervaring spreekt zal je wel weten dat het loont. Maar... hoe zit het met het telebereik ?
            De 85 is wel een snelle lens (lees ik) maar om te spotten op 20m of meer ... heb je dan genoeg?
            Is er een groot verschil met de 85 1.8 (die scoort toch ook behoorlijk)
            Of zou een 105 2.0 de beste uitkomst bieden (los van de prijs ?!*?$) )

            cu
            m
            Ik zal in de loop van de week eens een paar foto's online zetten van Gymgala in Gent. Allemaal getrokken op Iso 1600 met de 80-200.
            Iso 800 is inderdaad niet altijd genoeg, hangt sterk af van het aanwezige licht. Sommige sportzalen hebben erbarmelijke lichtomstandigheden.

            De 85, 1.4 zou voor sommige situaties een uitstekende oplossing zijn, maar je hebt in de meeste situaties meer reach nodig en een zoomfunctie vermits er tijdens de wedstrijden rotaties zijn en ze gymnasten zich verplaatsen over de ganse sporthal.

            gr

            Hans
            http://Carojoke.zenfolio.com

            Comment


            • #7
              Re: lens - indoor turnen

              ISO 1600, dat geeft toch al serieuze ruis?
              Nikon EM - F801S - D2X en wat snelle Nikkors.

              Comment


              • #8
                Re: lens - indoor turnen

                ik vind dat met een D200 dat nog goed binnen de perken blijft
                boven de iso 1600 zou ik wel niet gaan
                dan krijg je dat zelf met een ruisprogramma niet echt goed meer

                Comment


                • #9
                  Re: lens - indoor turnen

                  Ik moet toegeven dat ik met de D2XS meer ruisproblemen heb dan met de Fuji S3 Pro, duidelijk meer, met de S3 kon ik zonder probleem op ISO 1600 foto's maken, die ruis ( want die is er wel ) was gemakkelijk weg te werken, de D2XS op ISO 1600 is echter andere koek, dat is al een stuk lastiger.
                  De langere tele dan 85 mm heb ik niet zo dikwijls nodig aangezien ik altijd langs de zijlijn werk, ik probeer het gebruik van de 2.8 lenzen zoveel mogelijk te beperken en me bij de 1.4 lenzen te houden, niet altijd even simpel, dat moet ik toegeven. Maw, ik heb zelf ook nog wel het één en ander te leren
                  There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                  A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                  Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: lens - indoor turnen

                    Ik trek zelf ook heel wat indoorsporten.
                    Hoe lichtsterker hoe beter.
                    Daarin kan ik volgen.
                    Maar 85 mm en 1,4 geeft een heeeeeeeeeel dunne marge van scherptediepte.
                    Voorbeeld: 50mm op 1,8 is maar 50cm breed. Voor sommige sporten kan dat te weinig zijn omdat dit maar één speler breed is.

                    Patrick
                    [FONT=Arial][SIZE=1]Woonplaats: rond het Hasseltse.

                    Comment


                    • #11
                      Re: lens - indoor turnen

                      Geen ervaring met Nikon maar 85 1.8 vind ik best ok.
                      lichtsterk genoeg en snel.
                      idd scherptediepte op 1.8 is wat minder maar ja...

                      in geval interesse in 70-200 zie hier :

                      Canon : 5D2 + grip | 24-105 4.0L | 135 2L | 70-200 4.0L | 50 1.4 | 85 1.8 | 1.4x Extender II | 580exII
                      Fuji : Fuji X10

                      Comment


                      • #12
                        Re: lens - indoor turnen

                        Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                        De langere tele dan 85 mm heb ik niet zo dikwijls nodig aangezien ik altijd langs de zijlijn werk, ik probeer het gebruik van de 2.8 lenzen zoveel mogelijk te beperken en me bij de 1.4 lenzen te houden, niet altijd even simpel, dat moet ik toegeven. Maw, ik heb zelf ook nog wel het één en ander te leren
                        da's dan reglementair wel niet helemaal in orde

                        De enige die aan de zijlijn zou mogen staan is de trainer, op voorwaarde dat hij z'n mond houdt. De gymnasten moeten normaal gezien zelfs ook aan de kant van de zaal zitten. Op grotere kampioenschappen wordt dat nog toegepast.


                        Tja, ik jureerde (heb m'n herexamen niet kunnen doen) tot voor kort ook .
                        Ik ben op zoek naar een 50mm 1.8 om ook eens een wedstrijd te kunnen gaan fotograferen. Onlangs foto's gemaakt van een generale repetitie voor een toneelvoorstelling en daar ging m'n d50 kitlens zwaar de mist in (hoogste iso en nog steeds geen voldoende kleine sluitertijd mogelijk :S).
                        Ik heb wel nog het een en't ander te leren (om te beginnen, >400€ aan een lens kunnen spenderen...pfiew...vind ik echt veel geld).

                        Comment


                        • #13
                          Re: lens - indoor turnen

                          idd Fransikine heeft gelijk; ik heb ook beide toestellen en de S3Pro is absoluut een koploper voor wat betreft lage ruis bij hoge ISO's... Volgens mij (als je van de snelheid houdt) is een mooie compo een S3Pro en een 80-200 2.8 of 50mm1.8 als je wat dichter bij bent...

                          T.
                          Nikon stuff rocks :-)

                          Comment


                          • #14
                            Re: lens - indoor turnen

                            Oorspronkelijk geplaatst door beaumkr Bekijk bericht
                            da's dan reglementair wel niet helemaal in orde

                            De enige die aan de zijlijn zou mogen staan is de trainer, op voorwaarde dat hij z'n mond houdt. De gymnasten moeten normaal gezien zelfs ook aan de kant van de zaal zitten. Op grotere kampioenschappen wordt dat nog toegepast.
                            Ik heb het hier wel over volleybalwedstrijden, geen turnen
                            There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                            A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                            Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: lens - indoor turnen

                              Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                              Ik heb het hier wel over volleybalwedstrijden, geen turnen
                              wel je neemt de woorden uit m'n mond

                              alvast bedankt voor de ontwikkeling van de antwoorden.
                              Maar er is toch wel een verschil tussen opnamen van een volleybalwedstrijd en turnen. Mede door het feit dat, zoals Hans zegt, turn(st)ers een rotatie doen in de zaal en de afstand soms aanzienlijk is.
                              Kom je er dan wel met een 85 of is een 105 of 135 2.0 een betere oplossing ?
                              Of heb je idd wel een zoom nodig ? En is 2.8 genoeg ?

                              dank
                              m
                              Fuji XT2 - XF 10-24 f/4 - XF18-55 f2,8- f4 XF 55-200 f3,5-4,8
                              + b.u. Fuji X-E1

                              Comment

                              Working...
                              X