Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Monitor calibratie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Monitor calibratie

    Gisteren een nieuwe TFT monitor aangeschaft en natuurlijk meteen aangesloten.
    Wat mij opvalt is het grote verschil in kleurtemperatuur, contrast en saturisatie, vergeleken met een andere TFT monitor.

    De monitor heeft een instelling voor kleurtemperatuur die is ingesteld op 6500K, ook kan daar gekozen worden vor sRGB. Maar in deze optie verlies je heel veel contrast.

    Ik vraag me dus af welke monitor de juiste kleuren weergeeft, en welke ik moet aanpassen.

    En hoe kan ik dit het beste calibreren? Zijn daar misschien hulp programma's voor?

    Wie kan mij tips geven?

    Peter.
    www.dpix.nl event photography

  • #2
    Re: Monitor calibratie

    Helaas kan je een monitor alleen hardwarematig goed kalibreren.
    Behalve de Apple Cinema (blijkbaar staat die standaard al zeer goed) is er geen enkele monitor die standaard "juist" staat.

    Softwarematig kalibreren is uit den boze, omdat je daar nog teveel kan interpreteren.
    aan mijn kleurbeheer mag je twijfelen, maar mijn pizza's zijn niet te evenaren!
    grtz
    marc-en-ciel

    Comment


    • #3
      Re: Monitor calibratie

      indd de cinema displays van apple zijn zeer goed. Ikzelf heb er 2 (eentje van 30 inch en nog een kleiner ).
      Bovendien zijn ze niet al te duur (alé toch niet voor een dergelijk kwalitatief scherm). Een goed alternatief is het crt scherm van lacie. Kost een goede 400 euro en die zijn ook al behoorlijk.

      Comment

      Working...
      X