PDA

Volledige versie bekijken : Wat is een overeenkomst nog waard?

iSacAt
1 december 2006, 23:06
Ik heb op de "aangeboden" forum een bod gedaan voor een lens voor 250€, had vepsylon ook een PM gestuurd zodat hij zeker mijn bod zou opmerken.
Nu reageert vepsylon dat de prijs ok is en hij geeft mij zijn gegevens waar hij woont en gsm nummer. Ik spreek af dat ik er een dagje zee ga van maken omdat hij in Knokke woont. Nu krijg ik gisteren via PM een message van hem dat hij een hoger bod gekregen heeft en of ik wil meegaan met die prijs. Nu ben ik van het standpunt dat ik een overeenkomst heb met hem en dat ik zeker niet hoger ga bieden. Ik vind dit een manier van oplichterij.
Ik kan hier waarschijnlijk niks meer aan doen, maar ik wil jullie wel waarschuwen voor zo'n oplichters, ik heb er geen andere naam voor.
Vandaag weer PM gekregen met de melding dat de lens verkocht is.

./steven

James71
1 december 2006, 23:43
Ik heb op de "aangeboden" forum een bod gedaan voor een lens voor 250€, had vepsylon ook een PM gestuurd zodat hij zeker mijn bod zou opmerken.
Nu reageert vepsylon dat de prijs ok is

Zodra twee partijen een akkoord hebben gesloten over prijs en voorwaarden, is in princiepe de koop gesloten.

Nu krijg ik gisteren via PM een message van hem dat hij een hoger bod gekregen heeft en of ik wil meegaan met die prijs.

Dat is niet zo netjes van vepsylon :B . Als hij een zo hoog mogelijk bod wenst voor z'n goederen (waarmee niets mis is) vind ik dat je je waren moet posten op een site zoals eBay (vandaar het woord veiling) Dacht niet dat BD een "veilingsite" is.

Nu ben ik van het standpunt dat ik een overeenkomst heb met hem en dat ik zeker niet hoger ga bieden. Ik vind dit een manier van oplichterij.

Oplichterij is het niet echt he :rolleyes: Het zijn gewoon praktijken die "niet horen":bom: :toxic: , zo doe je geen zaken.

sugar
2 december 2006, 07:47
Nu reageert vepsylon dat de prijs ok is en hij geeft mij zijn gegevens waar hij woont en gsm nummer. Ik spreek af dat ik er een dagje zee ga van maken omdat hij in Knokke woont. Nu krijg ik gisteren via PM een message van hem dat hij een hoger bod gekregen heeft en of ik wil meegaan met die prijs. Nu ben ik van het standpunt dat ik een overeenkomst heb met hem en dat ik zeker niet hoger ga bieden. Ik vind dit een manier van oplichterij.
Ik kan hier waarschijnlijk niks meer aan doen, maar ik wil jullie wel waarschuwen voor zo'n oplichters, ik heb er geen andere naam voor.
Vandaag weer PM gekregen met de melding dat de lens verkocht is.

./steven

Als hij je een PM heeft gestuurd waarin hij de verkoop bevestigd, kan je hem op basis van dat document in theorie een proces aansmeren..

bouk
2 december 2006, 07:49
als het zo gegaan is als je schrijft, dan vind ik dit gewoon een rot streek die hier niet thuis hoort.
grt,bouk.

Roland Cuypers
2 december 2006, 07:56
als het zo gegaan is als je schrijft, dan vind ik dit gewoon een rot streek die hier niet thuis hoort.
grt,bouk.

Terechte opmerking!

mvg,

Roland

iSacAt
2 december 2006, 08:05
Ik wil gerust een copy van de PM posten ik heb daar geen enkel probleem mee.
Hij had maar slimmer moeten zijn.
Ik ben een lens misgelopen en ik kan alleen nog maar anderen mijn verhaal vertellen.
Komt er nog eens bij dat ik mijn lens verkocht heb gisteren, deal gaat gewoon vandaag door.

./steven

amati
2 december 2006, 08:15
Prijs overeengekomen is verkopen...waar gaan we anders naartoe...jammer dat zoiets moet gebeuren..:B

Patrick

Haai8
2 december 2006, 10:14
Ik heb in 't verleden reeds enkele spullen hier op BD gekocht én verkocht, bij het aankopen heb ik nooit één slechte ervaring gehad hier, nét zoals ik er een zaak van eer van maakte om goede spullen aan een correcte prijs te verkopen aan andere BD-ers...

Ik hoop dat dit in de toekomst zo kan blijven voor iedereen hier, zaken zoals deze doen hélaas geen goed aan dit "gentlemen's agreement" hier op BD.

Gleeke
2 december 2006, 11:58
Inderdaad niet zo netjes, vooral nu iSacAt zijn oude lens reeds verkocht had.
Gelukkig heb ik tot nu toe altijd bij aankoop/verkoop/of bieden steeds eerlijke en juiste afhandeling gehad.
Mvg

Mr_Blonde
2 december 2006, 12:04
Da's inderdaad rot, als beide partijen toestemmen is de verkoop normaal gezien rond. Gelukkig is het zeker niet altijd zo op BD. Ikzelf heb niets anders dan goede ervaringen gehad met materiaal kopen van BD'ers, in de toekomst zal ik dus mijn vertrouwen blijven behouden in de gemiddelde BD'er.

noliko
2 december 2006, 13:17
Graag een reactie van de snoodaard of te laf !!!

Dirk007
2 december 2006, 13:42
Hij zou op zijn minst, de gereasliseerde meerwaarde aan u moeten geven als compensatie.

HdBD200
2 december 2006, 13:51
Als eventueel de zaken anders liggen is er voldoende gelegenheid bij BD om een reaktie te geven.
Als dat niet zo is, is het goed dat hij weet hoe wij (BD-ers) over zo'n daad denken.

Lohad
2 december 2006, 13:53
Prijs overeengekomen is verkopen, als beide partijen toestemmen is de verkoop normaal rond.
Is niet schoon van vepsylon :B

iSacAt
2 december 2006, 15:07
Dit is de PM dat ik gekregen heb van hem toen ik nogmaals mijn ongenoegen liet blijken en hem meldde wat hij ervan zou vinden als iemand opeens na een akkoord over de prijs vertelde dat iemand 20€ meer geeft. Hij was wel nog zo vriendelijk voor bij mij te horen of ik dit ook wou betalen. Voor mij is dat zo een manier van oplichten, effe zie of ik meer wil betalen en dat dult ik niet.

PM van vepsylon:
Beste, camera is net buiten voor 295€,
waarvoor mijn excuses.
Prettig weekeinde toegewenst

Youri
einde PM

Hij heeft er nog 45€ meer uitgeslagen dan onze afgesproken prijs.
Het enige dat ik kon doen is zijn wanpraktijk openbaar maken en dat had hij wel kunnen verwachten hé

./steven

Spotterke
2 december 2006, 16:54
Nu ga ik er hier waarschijnlijk veel tegen mij in het harnas jagen,maar ik zou wel eens willen zien wie er iets verkoopt niet de hoogst mogelijke prijs zou uithalen.Immers bieden is niet verboden op BD dacht ik toch?En ik vind dat een verkoop pas rondt is als het bedrag in het handje ligt.Niet dat ik het zo zou doen,maar ik begrijp vepsylon wel ergens.

Larah&Bo
2 december 2006, 17:01
Nu ga ik er hier waarschijnlijk veel tegen mij in het harnas jagen,

Inderdaad! En terecht... :mad:

Leonidas
2 december 2006, 17:09
PM van vepsylon:
Beste, camera is net buiten voor 295€,
waarvoor mijn excuses.
Prettig weekeinde toegewenst

Youri
einde PMIk zou hem feliciteren met de verkoop van z'n camera voor 295 en eisen dat hij z'n lens nog steeds aan jou verkoopt voor 250.

Ballistic
2 december 2006, 17:13
Nu ga ik er hier waarschijnlijk veel tegen mij in het harnas jagen,maar ik zou wel eens willen zien wie er iets verkoopt niet de hoogst mogelijke prijs zou uithalen.Immers bieden is niet verboden op BD dacht ik toch?En ik vind dat een verkoop pas rondt is als het bedrag in het handje ligt.Niet dat ik het zo zou doen,maar ik begrijp vepsylon wel ergens.

Je zal dat één keer doen, maar geen twee keer! Eerlijk is eerlijk. Woord is woord. Gebruikersnaam schrappen en IP-adres bannen! Bij BD horen we allemaal vrienden onder elkaar te zijn en moeten we elkaar ook steeds in de ogen kunnen kijken. Wat kom je hier anders doen?

filipo
2 december 2006, 17:22
Nu ga ik er hier waarschijnlijk veel tegen mij in het harnas jagen,maar ik zou wel eens willen zien wie er iets verkoopt niet de hoogst mogelijke prijs zou uithalen.Immers bieden is niet verboden op BD dacht ik toch?En ik vind dat een verkoop pas rondt is als het bedrag in het handje ligt.Niet dat ik het zo zou doen,maar ik begrijp vepsylon wel ergens.Hetgeen we (tot nu toe) weten :
1. Verkoper vraagt 300 EUR
2. Koper biedt 250 EUR
3. Verkoper zegt : ok en geeft adres en gsm nummer
4. koper zegt : ok, ik maak er dagje zee van

Door stap 3 en 4 is verkoop afgesloten.
Had verkoper toen echter gezegd (zoals hier wel vaker gebeurt) : "je hebt een optie op de lens. Ik wacht nog even af of er nog biedingen komen", dan zou ik je mening kunnen volgen zeker gezien de hogere, oorspronkelijke vraagprijs ...

Oplichting vind ik wel een zwaar woord, je bent als (potentiële) koper je geld toch niet kwijt ? Iets wat op ebay bvb wel al eens gebeurt ...

Maar zoals Leonidas opmerkt is de lens blijkbaar nog niet verkocht :D

eentonig
2 december 2006, 17:25
Dat je zo 'n hoog mogelijke verkoopprijs wilt bedingen is maar normaal. Daarin kan je hem nikw kwalijk nemen.

Als je echter een akkoord sluit, dan houdt je je aan dat akkoord. Wettelijk gezien kan er van hem nu geïst worden dat hij het goed leverd. Zelfs al zou dat betekenen dat hij daarvoor een nieuwe moet gaan kopen.

Jazzaddict
2 december 2006, 18:53
Alhoewel ik alle begrip heb voor jouw situatie, iSacAt , heb ik ook heel veel begrip voor vepsylon. Zelf ben ik 2x verkoper geweest , en die waren gereserveerd met de belofte te komen kijken en kopen. Intussen daagden er nog kopers op, die ik dus weigerde. Als puntje bij paaltje kwam, haakten de oorspronkelijke kopers af, en ik stond daar "met mijn p... in de wind" zoals ze hier zeggen. Ik stel voor dat jullie het gewoon uitpraten, je kunt je leven voor een dergelijke prul toch niet laten verzuren. :D

PSG
2 december 2006, 19:09
Nu, ik vind dat, gezien men op internet vaak anoniem is, de manieren snel en serieus van niveau zakken. Ook binnen andere contexten gebeuren er zaken op internet die niet door de beugel kunnen en die in het gewone leven allicht niet zouden gebeuren, maar men is toch "onzichtbaar".

Hoeveel respect men heeft, wordt blijkbaar voor een groot stuk bepaald door het feit of men er effectief kan op gepakt worden.

Triestig, maar dat is blijkbaar de realiteit.

romulus
2 december 2006, 19:15
Mijn mening

Ik heb al veel gekocht en verkocht op dit en andere forums, op dit forum altijd met positief resultaat en meestal ook op andere forums. Dit is het voordeel van een forum van leden met dezelfde hobby.

A deal is a deal zelfs al geeft er iemand anders 400 voor. Zoals het nu wordt voorgesteld, zou ik niet spreken van oplichterij maar over een zeer ongezonde portie opportunisme. Ik zou zo niet door het leven kunnen gaan.

Om me in te dekken tegen kopers die niet opdagen, hou ik altijd de deur open voor andere geïnteresseerden en stel de vraag "object is gereserveerd maar mocht de deal niet om de een of andere reden niet doorgaan, mag ik dan alsnog contacteren ?"

Groeten
Romulus

JanMetDePet
2 december 2006, 19:20
Gewoon ip en username bannen...geen medelijden.

Grt,
JanMetDePet

iSacAt
2 december 2006, 20:13
Ik vind het gewoon oneerlijk, hij wist dat ik speciaal een dagje zee ging doen in het weekend om de lens te gaan halen. En dan krijg ik volgend PM van hem.

Beste,

ik heb een persoon, die ook graag mijn lens zou willen kopen, aan 270€, bent U berijd, om dat ook te betalen? Kwestie om goede afspraken te maken, en dat U niet voor niets tot aan de zee komt...
met vriendelijke groeten,

Youri

Vind dat straf en idd ik ben geen geld kwijt maar ik heb ondertussen wel mijn lens verkocht hier op de BD forum.

./steven

Willem.
2 december 2006, 20:24

Grt,
JanMetDePet

IP-ban is vrij gemakkelijk te omzeilen, en een nieuwe account aangemaakt ook.

Ik ben benieuwd of de kopende partij ook hier mee leest en uit fatsoen :mad: vepsylon :mad: er op wijst dat iSacAt eigenlijk recht heeft op die lens. Deze zouden dan hun overeenkomst, met wederzijds goedvinden, kunnen ontbinden en :mad: vepsylon :mad: kan dan de eer aan zichzelf houden.

Rudy
2 december 2006, 20:35

Grt,
JanMetDePet

Ok, maar dan hetzelfde voor de kopers die niet komen opdagen. Of die, na duidelijke afspraak over prijs, toch nog opnieuw bij de koop zelf proberen te onderhandelen.

Kijk, ik koop en verkoop af en toe ook iets, maar ook kopers zijn laten het soms afweten hoor. Ik heb al meermaals zitten wachten op afspraken.

Alfa Centauri
2 december 2006, 20:36
Niet veel aan te doen, maar het is inderdaad niet volgens de etiquette en zeker niet volgens de hier heersende BD-spirit.

Ik heb hier ook al veek ge- en verkocht en telkens waren het goede deals met eerlijke kopers/verkopers.

Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat ik op voorhand wel kijk naar het profiel van de koper ( senior krijgt de voorkeur :D ;) ) , want iemand met 1 of 2 posts houdt "theoretisch" toch wel een iets groter risico in.

Je kan zelf al heel wat research doen en je een beetje trachten in te dekken, maar helemaal safe ben je natuurlijk nooit.

Nu ja, bekijk het zo: stel dat je naar zee was gereden en hij had pas dan zijn voorstel gedaan...dat zou nog erger geweest zijn.

Alfa Centauri
2 december 2006, 20:38
Ok, maar dan hetzelfde voor de kopers die niet komen opdagen. Of die, na duidelijke afspraak over prijs, toch nog opnieuw bij de koop zelf proberen te onderhandelen.

Kijk, ik koop en verkoop af en toe ook iets, maar ook kopers zijn laten het soms afweten hoor. Ik heb al meermaals zitten wachten op afspraken.

Yeps, da's pas irritant: wachten en ze komen niet opdagen of ze vertikken te verwittigen. :mad:

Ook al eens meegemaakt, maar niet op BD.

Trukje
2 december 2006, 20:39
Zou het niet mogelijk zijn om een topic op het forum aan te maken om verkopers te evalueren???
Of evaluatie die je bij het profiel kunt opvragen???

Rudy
2 december 2006, 20:39
Yeps, da's pas irritant: wachten en ze komen niet opdagen of ze vertikken te verwittigen. :mad:

Ook al eens meegemaakt, maar niet op BD.

Zeker als je dan andere kopers afgezegd hebt!!! uiteindelijk dan nog met de goederen blijven zitten.

sugar
2 december 2006, 20:53

Neen, zoals al eerder gezegd : je slaat de bal helemaal mis. Een beetje fatsoen zou misschien op zijn plaats zijn? Een woord is een woord (en in dit geval overtreedt vepsylon ook de wet...

Willem.
2 december 2006, 20:59
Nu ga ik er hier waarschijnlijk veel tegen mij in het harnas jagen,maar ik zou wel eens willen zien wie er iets verkoopt niet de hoogst mogelijke prijs zou uithalen.Immers bieden is niet verboden op BD dacht ik toch?En ik vind dat een verkoop pas rondt is als het bedrag in het handje ligt.Niet dat ik het zo zou doen,maar ik begrijp vepsylonvepsylon wel ergens.

In Nederland is een mondelinge overeenkomst voldoende. De verkopende partij kan er dan aan gehouden worden om de goederen te leveren. Bieden kan best maar als er een toezegging gedaan is dan is de koop rond.

M.a.w. geen begrip van mijn kant voor :mad: vepsylon :mad: zijn aktie.

Jan Akkermans
3 december 2006, 01:30
Ik vermoed dat het gaat over de "Sigma AF 105mm F2.8 EX DG Macro voor Canon" uit volgend "draadje":
http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?p=1200657#post1200657.
Hier zie ik inderdaad het bod van iSacAt van 27 nov 's avond om 21u46 (250 EUR) en s'anderendaags 's ochtends 28 nov 08u54 een bod van 265 EUR van pmeos. Blijkbaar werd er via PM nog meer geboden vermits het objectief (ik vermoed dat hij dit bedoelt met "camera") blijkbaar verkocht is voor 295 EUR.
Ik vind echter ook (zoals de meesten voor mij) dat, indien hij met iSacAt een overeenkomst had om dit objectief te verkopen voor 250 EUR, hij zich aan deze overeenkomst had moet houden, ook al wordt er achteraf meer voor geboden.
Verkoper had dan maar even moeten afwachten, vooraleer een definitieve toezegging te doen. Er werd immers vrij snel een hoger bod uitgebracht.

Franciskine
3 december 2006, 08:36
Een woord is een woord ( waar heb ik dat nog gehoord? ah ja, Vandenborre :p )
Wanneer ik verkoop en de vraagprijs krijg is de koop gesloten. Wanneer een bod wordt gedaan dat minder is maar waar ik eventueel toch akkoord zou kunnen mee gaan zeg ik het volgende : Het produkt blijft te koop tot "die datum", komt er geen hoger bod, dan is het produkt voor jou. Meestal hou ik die periode ook kort, niet meer dan 2 weken.

Joost
3 december 2006, 11:06
We hoorden het verhaal tot nog toe slechts van 1 kant. Totdat ook de verkopende partij zich heeft laten horen vind ik dit soort reacties niet echt op z'n plaats.

pppictures
3 december 2006, 11:18
Hoewel ik van mening ben dat een gegeven woord niet mag verbroken worden (en op basis van wat ik nu weet, vind ik dus dat de verkoop aan iSacAt had moeten doorgaan), denk ik toch dat hij zijn eigen lens net iets te snel te koop heeft gezet:

bod van 205 euro op 27th November 2006, 21:46

eigen lens te koop gezet op 27th November 2006, 22:05

Daartussen dus nog een PM met bevestiging van de verkoop (die nog niet online is gezet, dacht ik? Misschien ook eens doen?), m.a.w. die eigen lens is onmiddellijk te koop gezet.
Da's wel een béétje snel volgens mij: ik zou zeker wachten tot ik die nieuwe lens had, en de kwaliteit ervan kon verifiëren met enkele testfoto's! Er kan immers vanalles mis zijn met die lens, ook al zegt men dat de kwaliteit ervan perfect is (het is immers geen nieuwe lens meer), net zoals er veel kan mislopen bij de verkoop zelf.

Dus net ietsje te veel goed vertrouwen gehad?

Franciskine
3 december 2006, 11:22
Dus net ietsje te veel goed vertrouwen gehad?
Dat is nou net iets wat hier op BD vanzelfsprekend zou moeten zijn . . . het vertrouwen in een BD-lid. . .

vepsylon
3 december 2006, 11:38
Beste forumleden & iSacd At,

Mijn excuses voor het lang van mij niets te laten horen, daar is een simpel antwoord voor, en dat is:
ik wist niet af van deze topic. Ik kreeg net enkele mails van forumleden, met een bericht van "is dit waar wat we
hier lezen van jou? we geloven ons ogen niet!. Ja, ik heb mijn lens willen verkopen aan iSacAt, en heb gezegd
dat ik van 't weekend thuis ben. Ook over de prijs, maar ik ging er vanuit, dat hij deze ook eerst wou controleren.
Dan staat voor mij nog althans de verkoop nog NIET vast. Dag nadien wil er iemand dringend mij lens voor 295€,
en komt er onmiddellijk om. Dat is 19% meer, wat een groot verschil is. Stel dat je een 2de hands auto wil verkopen
aan 10000€, en de dag nadien kan je het verkopen aan 11900€ (19%) , wat zouden jullie doen? Eerlijk!
Voor mij gaat het hier om een communicatiefout, waar ik zeker schuld aan heb. Ik lees hier, dat ik als lid hier moet verwijderd worden en zo, wel, als dit mijn straf moet zijn, dan is het zo. Maar 'k vind het ook niet leuk, dat de persoon iSacAt,
mij op deze manier aanvalt, ik moet hier wel van anderen horen dat ik hier beklad wordt. (gebrek aan communicatie weer) Ik, denk dat het eerder een act van "frustratie" is omdat hij naast de lens gegrepen heeft. Dat is misschien de straf aan zijner kant, als je teveel wil afbieden. Beste leden, aan ieder nog een fijne zondag verder, en nogmaals verontschuldig ik mij, en ja, via forums leer je inderdaad weer bij.
Met vriendelijke groeten,

Youri

JLP
3 december 2006, 12:00
Het kopen op een forum (eender welk forum, dus ook BD) is altijd op eigen risico. Uiteraard zijn er spelregels en er zullen ook altijd personen zijn die deze proberen te omzeilen.
Een overeenkomst is wettelijk bindend en ik kan mij dan ook voorstellen dat de koper het niet netjes vind dat er gevraagd wordt om én meer te betalen omdat het anders aan een ander verkocht wordt. De vergelijking met een hele dure auto gaat hier niet op, ondanks dat het idee erachter hetzelfde is.

Ook komt het vaak voor dat een verkoper niet komt opdagen terwijl er al een test / koopafspraak is gemaakt. Dus een lijst van slechte verkopers aanmaken is dan half werk, je zou dan ook een lijst van slechte potentiele kopers moeten maken. want dit laatste komt veel vaker voor, ook op dit forum!

Dat er frustratie is bij iSacAt, kan ik mij voorstellen, maar zoals vepsylon heeft uitgelegd, was het zeker niet zo bedoeld. Hierover door blijven praten in dit topic heeft dan ook weinig zin, daarom gaat hier een slotje op.