Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Huren van een lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Huren van een lens

    Hallo allemaal,

    ik ben laatsejaars student burg.ir. en we moeten voor een vak een business plan opstellen. Als "business" hebben we gekozen voor de verhuur van fotografisch materiaal. Dus mijn vragen naar jullie zijn:

    1.Wat zouden jullie zo allemaal graag eens huren?
    2.Tegen welke prijzen zouden jullie dat zien zitten? (iedereen zegt natuurlijk zo laag mogelijk, maar geef een realistische waarde aub!)
    3.Hoe lang zou je willen huren (1 dag, 1 week, 1 maand, ....)?

    Indien u zelf nog nuttige dingen kunt toevoegen, be my guest.

    Hopelijk antwoorden jullie allen in grote getale!!!!!! Doen

  • #2
    Re: Huren van een lens

    Kijk http://www.capi.nl/ hier een in de linkermenubalk onder de tab "verhuur".

    Je weet dan meteen de actuele verhuurprijzen.
    Misschien kan je de hele lijsten nog wel van de site pikken ook.

    Greeetzzz
    Nikon D200 | 8/3,5 | 35/2.0 | 50/1,8 | 90/2,8 | 28-75/2,8 | 18-270 | 100-300/4 | 1,4 tc | SB600

    Comment


    • #3
      Re: Huren van een lens

      bij konijnenberg verhuren ze ook.

      Wat misschien niet slecht zou zijn:
      - een instapkitje, zodat iemand kan proberen vooraleer hij koopt. Mss beter te combineren met verkoop (bvb huurprijs in mindering bij aankoop toestel).
      - een topklasse body
      - duurdere en speciale lenzen die niet tot het standaardassortiment van de meeste fotografen behoren.
      - Te overwegen: een huurprijs per dag, een huurprijs per week (= bvb huurprijs voor 3 dagen), een huurprijs per maand. Zoals bij hoogtewerkers en zo
      - Verkoop van "afgeschreven" materiaal kan ook interessant zijn, al zal het hier vnl over body's gaan denk ik...

      Comment


      • #4
        Re: Huren van een lens

        Ik had voor nu voorlopig gewoon meer specifieke info gehad of jullie bereid zijn lenzen te huren? Voor welk bedrag je dit zou zien zitten (wij zouden proberen dit tegen een zeer schappelijke prijs te doen, we moeten dat nog uitrekenen aan de hand van de prijzen van de lenzen waarin jullie geintresseerd zouden zijn )? Dus wees zo specifiek mogelijk aub .
        Allessinds al bedankt voor de snelle reacties!!
        Love this forum

        Comment


        • #5
          Re: Huren van een lens
          1. Een goed statief
          2. Licht sterke lenzen
          3. Een instap body voor beginners die een Digitale Spiegelreflex willen uittesten met kitlens tot en met de top camera's met lichtsterke lenzen.
          4. De Canon 1200 mm lens zou ik ook weleens willen testen het mag ook een Nikor zijn met deze brandpunt met een Nikon Body
          5. Hardeschijven met cardreader.
          6. En ik zou dan UV en polarisatie filters mee verkopen.
          7. Belichting meters
          8. studio attributen
          Hopelijk heb ik je weer een beetje opweg geholpen.

          Comment


          • #6
            Re: Huren van een lens

            Oorspronkelijk geplaatst door Janus Bekijk bericht
            1.Wat zouden jullie zo allemaal graag eens huren?
            De "exoten". Echt breedhoek, TS of juist lange en lichtsterke primes. Persoonlijk wil ik nog wel eens een lichtsterke 400 of 600mm prime huren.

            2.Tegen welke prijzen zouden jullie dat zien zitten? (iedereen zegt natuurlijk zo laag mogelijk, maar geef een realistische waarde aub!)
            Zie de bekende verhuurpunten, de meeste zijn wel realistisch. Pixto-f is er een, maar ook bij konijnenberg kun je materiaal huren.

            3.Hoe lang zou je willen huren (1 dag, 1 week, 1 maand, ....)?
            Minimaal 3 dagen. Een dag is te kort voor een onbekend objectief en meestal wordt een objectief dan toch van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat gebruikt (ten minste, bij mij wel ). Langer dan een week is, voor mij althans, niet realistisch.

            Indien u zelf nog nuttige dingen kunt toevoegen, be my guest.
            Draag zorg voor goed verspreide en goed beschikbare afhaal- en terugbrengpunten en een waterdicht controle plan.

            Comment


            • #7
              Re: Huren van een lens

              Oorspronkelijk geplaatst door Janus Bekijk bericht
              Hallo allemaal,

              1.Wat zouden jullie zo allemaal graag eens huren?
              2.Tegen welke prijzen zouden jullie dat zien zitten? (iedereen zegt natuurlijk zo laag mogelijk, maar geef een realistische waarde aub!)
              3.Hoe lang zou je willen huren (1 dag, 1 week, 1 maand, ....)?
              1. grote lichtsterke tele's.... lenzen die onbetaalbaar zijn voor de hobbyist... (400mm 2.8, 500mm, 600mm)
              2. 50 tal euro per dag lijkt me fair. (met nodige borg en verzekering)
              3. enkele dagen ? 2 tot 3 lijkt me tof.
              www.loft6.be

              Comment


              • #8
                Re: Huren van een lens

                graag tele's per week (300f4 - 400f5.6 - extenders)
                voor foto-safari's misschien zelfs compleet met kit (hoes, statief, ...).
                zeker verzekering bij afsluiten, zodat bij omgevallen () kosten zijn gedekt.

                ook denk ik zeker huur van basis-studio installaties
                en verhuur van presentatie-materiaal (van beamers tot kaders?)

                mm
                ∏__|_ ∏__|_
                "no rules, great shots"
                Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

                Comment


                • #9
                  Re: Huren van een lens

                  zo ver als studio-materiaal had ik nog niet gedacht, dat is inderdaad interessant aangezien iemand voor een paar shoots een studio gaat bijeenkopen.

                  Qua lenzen vind ik 50€ per dag toch veel, zelfs voor toplenzen.
                  Moest ik een bigma kunnen huren voor pakweg een 20€ per dag zou ik ze wel eens een weekendje meenemen.

                  Even bijvertellen dat ik een beginnende amateur ben. Mensen die er serieuzer mee bezig zijn weten die dingen wellicht meer naar waarde te schatten.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Huren van een lens

                    Ik zal niet vlug een lens huren. Eventueel als ik zou twijfelen vooraleer een zeeeeer dure lens te kopen. Maar zelfs dan zal ik voortgaan op reviews en ervaringen, bv hiet op het forum.
                    Een eventuele huurperiode van enkele dagen lijkt met toch te kort om een lens grondig te leren kennen. Het huurgeld zou ik als verloren geld beschouwen.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Huren van een lens

                      1.Wat zouden jullie zo allemaal graag eens huren?

                      Lichtsterke primes in de range 300-600mm, + converters. 'k Denk dat het dan ook handig zou zijn als je er statieven/monopods bij zou kunnen huren, want niet iedereen heeft een statief dat die monsters aankan.

                      Verder vond ik het studiomateriaal ook een goed idee

                      2.Tegen welke prijzen zouden jullie dat zien zitten? (iedereen zegt natuurlijk zo laag mogelijk, maar geef een realistische waarde aub!)

                      Hangt natuurlijk ook wel af van lens tot lens. Maar als je aan 50 euro per dag zo'n toplens wil huren voor drie dagen, zit je toch al aan een aardig bedrag hé. Laten we zeggen, 50 euro als plateau voor bijv een 300mm f/2.8...

                      3.Hoe lang zou je willen huren (1 dag, 1 week, 1 maand, ....)?

                      Ik denk minimum 2 à 3 dagen tot max een week. Je moet idd de lens toch een beetje "onder de knie" krijgen.
                      Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Huren van een lens

                        Nog een bedenking die je misschien ergens kan verwerken: een huurprijs per dag schrikt mij een beetje af, omdat je jezelf dan genoodzaakt voelt om elke dag te kunnen verantwoorden qua gebruik. Als je de huurprijs per week gelijk stelt aan de huur van drie dagen, dan beschouw ik die vier extra dagen als "extra", en is die druk weg om par force elke dag een maximum gebruik te maken van die lens... Ik zal dus als amateur eerder geneigd zijn om ze voor een weekje te huren, omdat ik dan niet echt vooraf alles moet plannen om die lens maximaal te gebruiken.

                        Een (semi-)pro zal volgens mij eerder vaststellen voor welk project hij welke lens nodig heeft, en die dan ook voor een vast omlijnde tijd huren.

                        Ik dènk dat er een groot verschil is tussen verhuren aan (semi-)pro's of amateurs. Als je een duur toestel of een dure lens voor weinig geld verhuurt zal je allicht veel reactie krijgen van amateurs... Moest ik bvb een D2x met goeie lens kunnen huren voor - ik zeg maar iets - 100€ voor een week - dan zou ik dat gerust eens doen voor een vakantie. Maar véél meer zou het al niet mogen kosten.
                        Een pro zal eerder één bepaalde specifieke lens bijhuren voor één bepaald project, maar die zal er dan wel een hogere prijs voor overhebben.

                        Een koppeling met verkoop (bvb van gebruikt en tweedehands) lijkt me toch ergens een te overwegen optie.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Huren van een lens

                          Volgens mij ga je hier reacties krijgen die in overeenstemming zijn met de interesses van de fotograaf in kwestie.
                          Concreet : een beginnende modellenfotograaf zal eerder studiomateriaal willen huren, een natuurliefhebber lichtsterke primes in zware tele.
                          Realistisch lijkt me idd het verhuren van complete instapkits voor de amateur die het eens wil proeven of het materiaal/merk grondig uittesten : instapbody met twee lenzen en een externe flitser bv.
                          Qua lenzen lijken me vooral de extreme in aanmerking te komen, de lenzen die extreem lichtsterk zijn, extreme tele hebben, een fisheye, dergelijke dingen die meestal als gemeenschappelijk kenmerk hebben dat een aankoop of simpelweg te duur is voor een amateur, of waarvan de prijs niet in verhouding staat tot het normaal gebruik dat je er van maakt.
                          Persoonlijk zie ik het bv. wel zitten om eens een Sigma 300-800 of een Nikkor 600mm te huren voor een weekje
                          fotosite

                          Comment


                          • #14
                            Re: Huren van een lens

                            Oorspronkelijk geplaatst door elsan Bekijk bericht
                            Volgens mij ga je hier reacties krijgen die in overeenstemming zijn met de interesses van de fotograaf in kwestie.
                            Ik denk dat je dan een groot deel van de markt mist. Een objectief dat ik wellicht ook denk te gaan gebruiken in de toekomst zal ik niet snel huren. Heb ik een afwijkend objectief nodig voor die ene gelegenheid, tsja... dan juist weer wel.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Huren van een lens

                              als ik al zou huren, zou het zeker voor meer dan en dag zijn, als je een lens wil uitproberen, kan dat het beste onder verschillen weeromstandigheden, en een dag is dan te beperkt.
                              grt,bouk.
                              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                              Comment

                              Working...
                              X