Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon lenzen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon lenzen

    Hoe kan ik aan een lens zien dat het een analoge of digitale lens is.

    Ik zie wel veel tweedehands lenzen op BD maar ik moet zeker zijn dat ze bruikbaar zijn voor mijn Nikon D70S

  • #2
    Re: Nikon lenzen

    alle nikon lenzen zijn bruikbaar op jouw D70 ...zelfs de stokoude nikkors...

    Als je een echte digitale lens wil, moet je erop letten dat er DX bij staat... zoals bijv. de 18-70 DX of de 17-55 DX ...maar je kan dus ook perfect recente lenzen kopen die niet "speciaal voor digitaal gemaakt zijn"
    some toys 4 big boys
    http://www.gerthuygaerts.com - my facebook - my twitter

    Comment


    • #3
      Re: Nikon lenzen

      Let wel op de cropfactor. Als je een analoge lens op een digitale body zet, dan moet je x 1.5 doen voor je bereik. Een 50mm wordt dan een 75mm
      http://www.dennisclaes.be

      Comment


      • #4
        Re: Nikon lenzen

        Oorspronkelijk geplaatst door s5034454 Bekijk bericht
        Let wel op de cropfactor. Als je een analoge lens op een digitale body zet, dan moet je x 1.5 doen voor je bereik. Een 50mm wordt dan een 75mm
        Dus, wat jij beweert is dat er een "gat" van 20 mm zou vallen tussen bijvoorbeeld de "digitale" Nikon 17-55 Dx f/2,8 (55mm niet te vermenigvuldigen met crop factor) en de "analoge" Nikon 50mm f/1,8 (50mm X 1,5 = 75mm) ?

        Ondanks het feit dat ik ze nog niet heb kunnen vergelijken denk IK dat dit niet het geval is.

        Nog iemand anders een andere mening ?

        Mvg,
        TravelToy
        www.christian-bailleul.be | Blog

        Comment


        • #5
          Re: Nikon lenzen

          Oorspronkelijk geplaatst door TravelToy Bekijk bericht
          Dus, wat jij beweert is dat er een "gat" van 20 mm zou vallen tussen bijvoorbeeld de "digitale" Nikon 17-55 Dx f/2,8 (55mm niet te vermenigvuldigen met crop factor) en de "analoge" Nikon 50mm f/1,8 (50mm X 1,5 = 75mm) ?

          Ondanks het feit dat ik ze nog niet heb kunnen vergelijken denk IK dat dit niet het geval is.

          Nog iemand anders een andere mening ?

          Mvg,
          TravelToy
          Nee hoor, je moet die crop factor evenzeer op de 18-55 toepassen IMO...
          maw, de mm-aanduiding is steeds analoog.

          Comment


          • #6
            Re: Nikon lenzen

            Oorspronkelijk geplaatst door weemaes Bekijk bericht
            Hoe kan ik aan een lens zien dat het een analoge of digitale lens is.

            Ik zie wel veel tweedehands lenzen op BD maar ik moet zeker zijn dat ze bruikbaar zijn voor mijn Nikon D70S
            weemaes,

            Lenzen zijn nooit digitaal. Het zijn "gewoon" stukken glas met hier en daar een motortje en wat andere mechaniek. De body echter kan analoog of digitaal zijn.

            Lenzen die speciaal voor digitale body's ontwikkeld zijn, krijgen hiervoor een speciale aanduiding (Nikon = DX).

            Waarom "digitale lenzen" kopen ? Ze zijn vaak goedkoper, lichter en hebben een coating die bepaalde reflecties tegengaat (of dit nou echt werkt of niet, dat durf ik niet zeggen)

            Waarom GEEN "digitale lenzen" kopen ? Ze zijn niet bruikbaar op analoge body's en zijn ook niet bruikbaar op full-frame body's (full-frame = digitale kamera met een sensor die even groot is als een 35mm film-negatief).

            De D70s is GEEN full-frame en kan dus perfect overweg met zowel "digitale" als "analoge" lenzen.

            Mvg,
            TravelToy.
            www.christian-bailleul.be | Blog

            Comment


            • #7
              Re: Nikon lenzen

              Oorspronkelijk geplaatst door TravelToy Bekijk bericht
              weemaes,

              Lenzen zijn nooit digitaal. Het zijn "gewoon" stukken glas met hier en daar een motortje en wat andere mechaniek. De body echter kan analoog of digitaal zijn.

              Lenzen die speciaal voor digitale body's ontwikkeld zijn, krijgen hiervoor een speciale aanduiding (Nikon = DX).

              Waarom "digitale lenzen" kopen ? Ze zijn vaak goedkoper, lichter en hebben een coating die bepaalde reflecties tegengaat (of dit nou echt werkt of niet, dat durf ik niet zeggen)

              Waarom GEEN "digitale lenzen" kopen ? Ze zijn niet bruikbaar op analoge body's en zijn ook niet bruikbaar op full-frame body's (full-frame = digitale kamera met een sensor die even groot is als een 35mm film-negatief).

              De D70s is GEEN full-frame en kan dus perfect overweg met zowel "digitale" als "analoge" lenzen.

              Mvg,
              TravelToy.
              met die fullframe optie hoef je voorlopig geen rekening te houden... want nikon heeft gewoon geen fullframe...en Fuji ook nie
              some toys 4 big boys
              http://www.gerthuygaerts.com - my facebook - my twitter

              Comment


              • #8
                Re: Nikon lenzen

                Oorspronkelijk geplaatst door TravelToy Bekijk bericht
                weemaes,

                Lenzen zijn nooit digitaal. Het zijn "gewoon" stukken glas met hier en daar een motortje en wat andere mechaniek. De body echter kan analoog of digitaal zijn.

                Lenzen die speciaal voor digitale body's ontwikkeld zijn, krijgen hiervoor een speciale aanduiding (Nikon = DX).

                Waarom "digitale lenzen" kopen ? Ze zijn vaak goedkoper, lichter en hebben een coating die bepaalde reflecties tegengaat (of dit nou echt werkt of niet, dat durf ik niet zeggen)

                Waarom GEEN "digitale lenzen" kopen ? Ze zijn niet bruikbaar op analoge body's en zijn ook niet bruikbaar op full-frame body's (full-frame = digitale kamera met een sensor die even groot is als een 35mm film-negatief).

                De D70s is GEEN full-frame en kan dus perfect overweg met zowel "digitale" als "analoge" lenzen.

                Mvg,
                TravelToy.
                Dank voor deze duidelijke uitleg ! ik zal er rekening mee houden als ik ooit een lens koop voor mijn "Digitale" body

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon lenzen

                  Oorspronkelijk geplaatst door s5034454 Bekijk bericht
                  Let wel op de cropfactor. Als je een analoge lens op een digitale body zet, dan moet je x 1.5 doen voor je bereik. Een 50mm wordt dan een 75mm

                  Eigenlijk klopt dit niet helemaal : een 50 mm blijft een 50 mm, er wordt alleen een cropfactor op toegepast door de sensor, maar de eigenlijke eigenschappen (o.a. perspectief) van de lens blijven onveranderd.
                  Daarom geeft men (volgens mij althans) aan DX lenzen ook deze brandpuntsafstanden mee (ik zie die lenzen zo een beetje als onvolwaardige FF-objectieven, waarvan enkel het middenste deel goed - of zelfs heel goed - bruikbaar is op een digitale body)
                  Last edited by mexicano; 29 november 2006, 13:12.
                  Canikon 40D - D200, D300

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon lenzen

                    Oorspronkelijk geplaatst door mexicano Bekijk bericht
                    Eigenlijk klopt dit niet helemaal : een 50 mm blijft een 50 mm, er wordt alleen een cropfactor op toegepast door de sensor, maar de eigenlijke eigenschappen (o.a. perspectief) van de lens blijven onveranderd.
                    Daarom geeft men (volgens mij althans) aan DX lenzen ook deze brandpuntsafstanden mee (ik zie die lenzen zo een beetje als onvolwaardige FF-objectieven, waarvan enkel het middenste deel goed - of zelfs heel goed - bruikbaar is op een digitale body)

                    Yep, altijd cropfactor van 1.5 toepassen voor alle lenzen (FF of DX) op een Nikon-DSLR. Eigenlijk handig want zo is er dus nooit verwarring
                    BD0497BE : Nikon body + glas
                    www.RudyVerrijt.info

                    Comment

                    Working...
                    X