Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beginnersvraag rond lichtsterke lenzen en ISO

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Beginnersvraag rond lichtsterke lenzen en ISO

    Ik ken nog niet veel van fotografie
    Als ik met mijn Canon kitlens een foto wil maken (zonder flits) maar er is te weinig licht, en ik veroog de ISO waarde tot 800 of 1600.
    Geeft dit het zelfde resultaat als ik een andere lens zou steken
    vb een 18-55 F2.8
    Mvg.
    Wilfrid


    [MOD] Onduidelijke topictitel aangepast.
    Willy
    Last edited by Hombre; 29 november 2006, 18:19.

  • #2
    Re: Domme vraag

    Als je uw iso verhoogt ga je meer ruis krijgen. Die 17-55 F2.8 is helemaal niet te vergelijken met je kitlens hoor.
    Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
    http://www.stevevandegaer.be

    Comment


    • #3
      Re: Domme vraag

      Oorspronkelijk geplaatst door Doc_Holiday Bekijk bericht
      Die 17-55 F2.8 is helemaal niet te vergelijken met je kitlens hoor.
      Dat is natuurlijk wel te vergelijken: de 2.8 is veel beter, nadeel ook veel duurder.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: Domme vraag

        In fotodiscussie willen we over een foto discussiëren.
        Zonder foto is dit niet mogelijk Vandaar dat de topic verplaatst is naar een meer passend subforum.

        Mod. Lut

        Comment


        • #5
          Re: Domme vraag

          hoe kleiner het f-getal bij de specificaties van een lens, des te béter/méér "lichthoeveelheid" ze zal doorlaten per tijdseenheid.
          bvb: een lens met f2.8 als grootste diafragma-opening, heeft theoretisch maar half zoveel tijd nodig om een bepaalde hoeveelheid licht door te laten als dezelfde lens maar dan met maximum f5.6.
          Ik probeer het simpel te houden hé, want er spelen natuurlijk nog andere factoren mee!
          Dus, maw. stel, dat je met deze twee lenzen een identieke foto zou willen maken, dan ga je het op een andere manier moeten oplossen:
          1. je gevoeligheid(ISO-waarde) verdubbelen met tot gevolg: meer ruis.
          2. de open tijd verdubbelen met tot gevolg meer kans op bewegingsonscherpte.
          Om bovengenoemde nadelen tot een aanvaardbaar niveau te herleiden geeft men "IS" ontwikkeld, en bijvoorbeeld in de 17-55, die jij aanhaalt, toegepast.

          Als dat je probleempje is tenminste

          Dré
          Last edited by dréten; 29 november 2006, 18:52.

          Comment

          Working...
          X