PDA

Volledige versie bekijken : Beginnersvraag rond lichtsterke lenzen en ISO

Wille123
28 november 2006, 20:30
Ik ken nog niet veel van fotografie
Als ik met mijn Canon kitlens een foto wil maken (zonder flits) maar er is te weinig licht, en ik veroog de ISO waarde tot 800 of 1600.
Geeft dit het zelfde resultaat als ik een andere lens zou steken
vb een 18-55 F2.8
Mvg.
Wilfrid

[MOD] Onduidelijke topictitel aangepast.
Willy

Doc_Holiday
28 november 2006, 20:40
Als je uw iso verhoogt ga je meer ruis krijgen. Die 17-55 F2.8 is helemaal niet te vergelijken met je kitlens hoor.

hjanssen
29 november 2006, 15:01
Die 17-55 F2.8 is helemaal niet te vergelijken met je kitlens hoor.

Dat is natuurlijk wel te vergelijken: de 2.8 is veel beter, nadeel ook veel duurder.

lut
29 november 2006, 15:47
In fotodiscussie willen we over een foto discussiëren.
Zonder foto is dit niet mogelijk Vandaar dat de topic verplaatst is naar een meer passend subforum.

Mod. Lut

dréten
29 november 2006, 15:54
hoe kleiner het f-getal bij de specificaties van een lens, des te béter/méér "lichthoeveelheid" ze zal doorlaten per tijdseenheid.
bvb: een lens met f2.8 als grootste diafragma-opening, heeft theoretisch maar half zoveel tijd nodig om een bepaalde hoeveelheid licht door te laten als dezelfde lens maar dan met maximum f5.6.
Ik probeer het simpel te houden hé, want er spelen natuurlijk nog andere factoren mee!
Dus, maw. stel, dat je met deze twee lenzen een identieke foto zou willen maken, dan ga je het op een andere manier moeten oplossen:
je gevoeligheid(ISO-waarde) verdubbelen met tot gevolg: meer ruis.
de open tijd verdubbelen met tot gevolg meer kans op bewegingsonscherpte.Om bovengenoemde nadelen tot een aanvaardbaar niveau te herleiden geeft men "IS" ontwikkeld, en bijvoorbeeld in de 17-55, die jij aanhaalt, toegepast.

Als dat je probleempje is tenminste;)

Dré