Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sinterklaas brengt een statief...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sinterklaas brengt een statief...

    Sinterklaas heeft mij alvast laten weten dat hij voor mij een statief zal brengen. Ik begrijp het niet zo goed want ik ben heel stout geweest .
    Ik heb de Sint geantwoord dat hij best eens passeert bij fotokonijnenberg om de verschillende statieven eens te bekijken, maar hij wil eerst wat richtlijnen.
    De Sint heeft ondertussen al wat rondgesurft op de sites van Gitzo en Manfrotto, maar is niet veel wijzer geworden.

    Ik heb hem zelf het volgende laten weten:
    - ik ben 1m90 groot
    - camera: Eos 30D
    - zwaarste lensen: EF 70-200mm 2.8 IS en EF100-400mm
    - interesse: portretten, landschappen, architectuur
    - mogelijke start met macrofotografie
    - statief moet licht zijn en makkelijk/snel op te zetten

    De Sint heeft budget voor degelijk materiaal waarmee ik jaren verder kan zonder daarom het duurste topmateriaal voor professionals te kiezen.

    Er hoort een ook goed hoofd bij en de zogenaamde snelkoppelingsplaatjes maar daar weet de Sint al helemaal niets van.

    Wie kan De Sint wat raad geven?

  • #2
    Re: Sinterklaas brengt een statief...

    Ga voor Gitzo + Markins ball head.
    Maak de juiste keuze, de Sint weet wel raad...

    mvg,

    Roland

    Comment


    • #3
      Re: Sinterklaas brengt een statief...

      Oorspronkelijk geplaatst door Roland Cuypers Bekijk bericht
      Ga voor Gitzo + Markins ball head.
      Maak de juiste keuze, de Sint weet wel raad...

      mvg,

      Roland
      Ook mijn advies. Een Gitzo carbon (1325, 1327 of 1348) en een Markins of RRS
      balhoofd. Dat kost Sinterklaas wel een rip uit zijn lijf maar jij bent wel helemaal blij. En Sinterklaas hoeft volgend jaar tenminste niet weer een statief voor je te kopen omdat je niet tevreden bent.
      Van alles...

      Comment


      • #4
        Re: Sinterklaas brengt een statief...

        Oorspronkelijk geplaatst door Psychonaut Bekijk bericht
        Ook mijn advies. Een Gitzo carbon (1325, 1327 of 1348) en een Markins of RRS balhoofd. Dat kost Sinterklaas wel een rip uit zijn lijf maar jij bent wel helemaal blij. En Sinterklaas hoeft volgend jaar tenminste niet weer een statief voor je te kopen omdat je niet tevreden bent.
        Zou ik ook aanraden aan de Sint .

        Comment


        • #5
          Re: Sinterklaas brengt een statief...

          En dat allemaal alleen al omdat je stout was , wat moet dat zijn als je een heeeeeel!!!! jaar braaf bent geweest? Volgens de Sint ben ik al ruim over mijn buget
          Zo objectief als mijn objectieven.....
          bd 616 be MVG Jan

          Comment


          • #6
            Re: Sinterklaas brengt een statief...

            Oorspronkelijk geplaatst door Psychonaut Bekijk bericht
            Ook mijn advies. Een Gitzo carbon (1325, 1327 of 1348) en een Markins of RRS
            balhoofd. Dat kost Sinterklaas wel een rip uit zijn lijf maar jij bent wel helemaal blij. En Sinterklaas hoeft volgend jaar tenminste niet weer een statief voor je te kopen omdat je niet tevreden bent.
            De Sint vraagt of jullie hem verouderd materiaal proberen aan te smeren want als de Sint een selectie maakt op carbon fiber dan komen de vermelde statieven niet tevoorschijn (1325, 1327 of 1348) http://www.gitzo.com/Jahia/site/gitz...CleanList=true

            Maar misschien doet de Sint iets verkeerd ?
            Last edited by armani; 28 november 2006, 19:59.

            Comment


            • #7
              Re: Sinterklaas brengt een statief...

              Oorspronkelijk geplaatst door armani Bekijk bericht
              De Sint vraagt of jullie hem verouderd materiaal proberen aan te smeren want als de Sint een selectie maakt op carbon fiber dan komen de vermelde statieven niet tevoorschijn (1325, 1327 of 1348) http://www.gitzo.com/Jahia/site/gitz...CleanList=true

              Maar misschien doet de Sint iets verkeerd ?
              Neen, de Sint heeft gelijk. De Sint heeft altijd gelijk trouwens, daarvoor is 't ook de Sint. Blijkbaar zijn ze bij Gitzo de ganse productlijn aan 't herzien want er zijn nogal wat nieuwigheden.

              Comment


              • #8
                Re: Sinterklaas brengt een statief...

                En waarom geen karbon manfrotto?
                Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
                http://www.stevevandegaer.be

                Comment


                • #9
                  Re: Sinterklaas brengt een statief...

                  Oorspronkelijk geplaatst door armani Bekijk bericht
                  De Sint vraagt of jullie hem verouderd materiaal proberen aan te smeren want als de Sint een selectie maakt op carbon fiber dan komen de vermelde statieven niet tevoorschijn (1325, 1327 of 1348) http://www.gitzo.com/Jahia/site/gitz...CleanList=true

                  Maar misschien doet de Sint iets verkeerd ?
                  Nee je hebt gelijk, ze hebben inderdaad het één en ander veranderd
                  zie ik. Dat is wel heel recent gebeurd.
                  Bij www.fotokonijnenburg.nl staan genoemde modellen nog gewoon op de site,
                  en hij heeft ze ook op voorraad.
                  Anders moet je gewoon even kijken welke productcodes nu voor deze typen gebruikt worden want ik neem aan dat ze buiten de naam niet al teveel veranderd zullen zijn.
                  Van alles...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Sinterklaas brengt een statief...

                    Een goed statief heeft dus veel massa en is zwaar. Denk eens aan een start gewicht van 3 kilo en daarna nog 1 kilo per 100 millimeter. Werk je dus met een 300 mm op een digitale slr, dan wordt dat dus een 450 millimeter en dan kom je op een gewicht uit van ongeveer 7,5 kilo. Op mijn kleine Gitzo Gilux Studex (2,7 kilo, 30 jaar oud) een keer gewerkt met een 60x kijker (Spottingscope) met windkracht 4. Er viel totaal niet door heen te kijken.

                    Ik heb geen ervaring met lichtgewicht statieven. Op de Photokina wel eens een hele grote (ik ben 1.90m) Velbon van kunststof in m’n handen gehad. De watertest niet kunnen uitvoeren. Dat zo’n ding licht is kan soms een voordeel zijn, maar bij een beetje wind waait het wel om.

                    Om site een artikel over alles wat van belang is bij statieven.
                    Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

                    Comment


                    • #11
                      Re: Sinterklaas brengt een statief...

                      Oorspronkelijk geplaatst door Hans Braakhuis Bekijk bericht
                      Een goed statief heeft dus veel massa en is zwaar. Denk eens aan een start gewicht van 3 kilo en daarna nog 1 kilo per 100 millimeter. Werk je dus met een 300 mm op een digitale slr, dan wordt dat dus een 450 millimeter en dan kom je op een gewicht uit van ongeveer 7,5 kilo. Op mijn kleine Gitzo Gilux Studex (2,7 kilo, 30 jaar oud) een keer gewerkt met een 60x kijker (Spottingscope) met windkracht 4. Er viel totaal niet door heen te kijken.

                      Ik heb geen ervaring met lichtgewicht statieven. Op de Photokina wel eens een hele grote (ik ben 1.90m) Velbon van kunststof in m’n handen gehad. De watertest niet kunnen uitvoeren. Dat zo’n ding licht is kan soms een voordeel zijn, maar bij een beetje wind waait het wel om.

                      Om site een artikel over alles wat van belang is bij statieven.
                      Op zich klopt het wel als je zegt dat een zwaar statief voordelen heeft wat betreft stabiliteit. Maar onderschat ook de nadelen niet.
                      Een zwaar statief gebruik je niet als je het de hele dag mee moet slepen.
                      Werk je op een vaste locatie dan is het geen probleem maar op het moment dat je lopend (door bijvoorbeeld een natuurgebied) van plaats naar plaats gaat dan is een zwaar statief natuurlijk totaal niet handig.
                      Je moet dus een compomis sluiten tussen stabiliteit en gewicht/ handelbaarheid. Op dat vlak scoren de Gitzo carbonstatieven gewoon erg goed. Het zijn niet voor niets de populairste statieven onder natuur- en landschapfotograven. Als je niet veel loopt met je statief hoef je geen carbonstatief aan te schaffen. Maar als je (zoals ik) bijna altijd met een statief op pad gaat dan is gewicht een zeer belangrijke factor.
                      Van alles...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Sinterklaas brengt een statief...

                        Oorspronkelijk geplaatst door Psychonaut Bekijk bericht
                        Op zich klopt het wel als je zegt dat een zwaar statief voordelen heeft wat betreft stabiliteit. Maar onderschat ook de nadelen niet.
                        Een zwaar statief gebruik je niet als je het de hele dag mee moet slepen.
                        Werk je op een vaste locatie dan is het geen probleem maar op het moment dat je lopend (door bijvoorbeeld een natuurgebied) van plaats naar plaats gaat dan is een zwaar statief natuurlijk totaal niet handig.
                        Je moet dus een compomis sluiten tussen stabiliteit en gewicht/ handelbaarheid. Op dat vlak scoren de Gitzo carbonstatieven gewoon erg goed. Het zijn niet voor niets de populairste statieven onder natuur- en landschapfotograven. Als je niet veel loopt met je statief hoef je geen carbonstatief aan te schaffen. Maar als je (zoals ik) bijna altijd met een statief op pad gaat dan is gewicht een zeer belangrijke factor.

                        Helemaal akkoord...

                        mvg,

                        Roland

                        Comment


                        • #13
                          Re: Sinterklaas brengt een statief...

                          Ik ken mezelf. Ik zit al met een aantal zware lensen in de rugzak. Als ik een te zwaar statief neem zal het niet veel mee gaan. Daarom denk ik er zelf aan om te kiezen voor de (nieuwe?) Carbon 6X reeks: licht én stevig.


                          Alleen vind ik die nergens terug. Ik vraag me af of ze al te verkrijgen zijn...

                          Alle hulp is verder welkom want ik vind het een moeilijke keuze...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Sinterklaas brengt een statief...

                            Ik zou me gewoon concentreren op de "oude" serie want die is volgens mij
                            nog volop leverbaar. Ik heb geen idee of en wanneeer die nieuwe modellen leverbaar zouden zijn.
                            Op zich zit er wel logica in de serieopbouw van Gitzo, het kost alleen wat tijd
                            om het allemaal op een rijtje te krijgen.

                            Ik zal je uitleggen wat het verschil is tussen de door mij genoemde statieven.

                            Alle 3 zijn ze uit de 3 serie, dat slaat op de diameter van de buis.
                            onder natuurfotograven is dit de populairste maat.

                            De 1325 en 1327 hebben poten die bestaan uit 3 stukken (met 2verstelknoppen) , de 1348 heeft poten uit 4 stukken (met 3 verstelknoppen).
                            Als je 'm helemaal op wil zetten dan moet je bij de 1348 dus 3 handelingen meer verrichten. In de praktijk zul je echter de onderste poten van een 1348 niet zo snel uitschuiven dus maakt het weinig uit. De max. hoogte van de 1348 is dus wel hoger.

                            De 1325 en 1327 zijn hetzelfde op de middenzuil na.
                            De 1325 is zonder middenzuil, de 1327 is met middenzuil.

                            Voordeel van een middenzuil is dat je snel je hoogte kan aanpassen
                            zonder aan je poten te moeten draaien.
                            Nadeel is dat je niet zo laag kan, de middenzuil raakt dan de grond waardoor
                            je niet verder kan zakken.

                            Markins verkoopt echter een "base plate" die je bovenop de gitzo 1327
                            kunt schroeven. De middenzuil verwijder je dan. Zo kun je toch heel laag
                            aan de grond komen. Mocht je toch de middenzuil willen gebruiken dan schroef je de "base plate" er weer vanaf.
                            Zo kun je dus 2 kanten op en ben je zeer flexibel.

                            Om een wat duidelijker beeld te krijgen (echt heel lastig om dit zo uit te leggen) kun je best een kijken bij www.nikonians.org
                            Zij hebben een web-shop waar ze dit alles verkopen en uitleggen.
                            Zij verkopen zowel Markins als Gitzo.
                            Gitzo is daar wel veel te duur, die zou ik daar zeker niet bestellen.
                            Markins loopt sowieso via Nikonians, zij zijn de enige distributeur.
                            Zie http://www.nikonians.org/html/resour...ing-Guide.html
                            voor de uitleg over de "base plate"
                            Van alles...

                            Comment


                            • #15
                              Re: Sinterklaas brengt een statief...

                              Dit http://www.nikonians.org/html/resour...tripods_1.html is ook erg interessant om te lezen.
                              Van alles...

                              Comment

                              Working...
                              X