Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

aankoop toestel en allerhande

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • aankoop toestel en allerhande

    Hallo,

    Mijn eerste berichtje hier, maar volg al een poosje te topics.

    Ik zit met een vraagje. Omdat ik een eigen grafisch ontwerpbureau heb, plan ik om eind dit jaar wat fotomateriaal aan te kopen.
    Wat wil ik met het toestel en dergelijke aanvangen. Ik zie het als een extra service naar mijn klanten toe. Mijn klant hoeft niet meer op zoek te gaan naar een fotograaf en alles kan veel vlugger gedaan worden.
    Waarvoor zal het vooral gebruikt worden. Interieurfotografie op verplaatsing (b&b, handelszaken, bedrijven), dus plaatsen waar je vlug een goede foto moet kunnen maken zonder een ganse opstelling.
    En vooral ook voor schilderijen te fotograferen, dit zal intern gebeuren, dus niet op verplaatsing.

    Van fotografie heb ik vroeger wel wat kaas gegeten (4 jaar avondschool), maar de introductie van de digitale fotografie heb ik niet van nabij gevolgt.

    Mijn vraag is nu, wat zouden jullie mij aanraden om aan te kopen, maar wel rekening houden met het feit dat ik dit enkel wil doen als extra service en hier misschien een paar keer per maand van gebruik zal maken. Vooral de schilderijen fotograferen zal het meeste voorkomen.

    het budget? hoh kan ik wat aanvangen met 1800 - 2000 euro?

    Alé laat jullie maar es gaan, maar ik ga geen volledige fotostudio uitbouwen é

    groetjes

    jocca

  • #2
    Re: aankoop toestel en allerhande

    Interieur, schilderijen, enz...

    Koop u een degelijk statief.
    Koop u een goeie groothoeklens die geen of weinig vervorming heeft en scherp is in de hoeken.
    Koop u een toestel die op die lens past.
    Het merk of type van toestel zal niet veel uitmaken. Gezien je tijd hebt om je onderwerpen te fotograferen kan je je permiteren om op iso 100 ( of minder ) te werken. En dan zijn alle toestellen wel (redelijk) goed.
    Tenzij je nog lenzen liggen hebt.
    Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

    Comment


    • #3
      Re: aankoop toestel en allerhande

      ik had alvast een voorkeur voor een nikon D80 of een canon 30 D body telkens

      en een lens had ik volgende selectie gemaakt
      groothoek:
      canon EF20/2.8 72: 454 euro
      nikkor AF-D 24 mm / 2.8 52 S 52 mm: 455 euro
      nikkor AF-D 28 mm / 2.8 52S 52 mm= 299 euro

      gewone lens:
      ?

      Pf tis allemaal goed ingewikkeld hoor

      Comment


      • #4
        Re: aankoop toestel en allerhande

        Vergeet geen rekening te houden met de cropfactor van 1.5 of 1.6 he !!
        Dus uw 20mm is een 30mm
        Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

        Comment


        • #5
          Re: aankoop toestel en allerhande

          Een niet te missen apparaat is ook een externe flits. Op de D80 heb je natuurlijk wel een interne flits, maar die is ver van voldoende wanneer je fatsoenlijk wil fotograferen. Ik heb de SB600 en die bevalt me heel goed. Vooral wanneer je een wit plafond hebt, waar je je flits op kan reflecteren, zorgt dat voor heel zacht, diffuus licht, ideaal wanneer je interieurs wil fotograferen (toch interieurs met een licht, laag plafond).

          Wat het toestel betreft ... ik hoor veel Canon-eigenaars wel eens klagen over de prijs van de lenzen. Wanneer je een fatsoenlijke Canon-Lens wil, moet je al snel grijpen naar een L-lens en die zijn pokkeduur. Niet om een Nikon Vs Canon discussie uit te lokken, maar persoonlijk denk ik dat je beter af bent met een Nikon.

          De lenzen ... een 28mm is niet zoveel groothoek, naar mijn mening. Zeker niet als je rekening houdt met de cropfactor. Ik zou al minstens voor een 18mm gaan of zelfs een fish-eye kopen (waarmee je wel wat vervorming in je beeld zal hebben). Een fish-eye heeft, naast het nadeel van wat vervorming, het grote voordeel dat je bijna de hele kamer op de foto krijgt.

          Je hebt het over een lichtsterkte van F2.8, dat lijkt me overdreven in jouw geval. F2.8 is goed als je foto's met een beperkt licht zonder flits wil maken of een kleine scherpte-diepte wil creëren. Men zegt ook wel eens dat je met een F2.8 mooiere kleuren en contrasten krijgt, wat ook wel klopt, maar naar mijn ervaring moet je alle foto's toch zowieso bewerken op je PC, waar je net zo goed je kleuren en contrasten een tikkeltje omhoog kan halen. Dan ben je veel goedkoper af met bijvoorbeeld de standaard kitlens van 18-55. Dat is een F3.5-5.6 geloof ik.

          Ik ben geen pro ofzo hoor, gewoon iemand die heel erg geïnteresseerd is in fotografie en die het laatste jaar heel veel heeft bijgeleerd.
          http://www.dennisclaes.be

          Comment


          • #6
            Re: aankoop toestel en allerhande

            Oorspronkelijk geplaatst door s5034454 Bekijk bericht
            Je hebt het over een lichtsterkte van F2.8, dat lijkt me overdreven in jouw geval.
            Wat is dat nu voor een stelling?

            Comment


            • #7
              Re: aankoop toestel en allerhande

              Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
              Wat is dat nu voor een stelling?
              Een stelling waarmee ik wil zeggen dat hij dan beter een wat minder lichtsterke lens koopt, en met het geld dat hij daar mee uitspaart, een externe flits koopt. Heeft hij geld genoeg voor beide, dan zou'k beide aanraden natuurlijk, maar F2.8 is volgens mij geen noodzaak wanneer je interieus gaat fotograferen.
              http://www.dennisclaes.be

              Comment


              • #8
                Re: aankoop toestel en allerhande

                Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                Wat is dat nu voor een stelling?
                DOF op f2.8 voor interieurs? Zal een beetje nipt uitkomen vrees ik.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • #9
                  Re: aankoop toestel en allerhande

                  Oorspronkelijk geplaatst door s5034454 Bekijk bericht
                  maar F2.8 is volgens mij geen noodzaak wanneer je interieus gaat fotograferen.

                  Comment


                  • #10
                    Re: aankoop toestel en allerhande

                    Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                    DOF op f2.8 voor interieurs? Zal een beetje nipt uitkomen vrees ik.
                    Het gaat mij helemaal niet om de scherptediepte.

                    Comment


                    • #11
                      Re: aankoop toestel en allerhande

                      ben toch bang dat je de investering iets omhoog moet gooien hoor, vooral omdat het toch een beetje prof moet worden.
                      grt,bouk.
                      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                      Comment


                      • #12
                        Re: aankoop toestel en allerhande

                        Oorspronkelijk geplaatst door s5034454 Bekijk bericht
                        Wat het toestel betreft ... ik hoor veel Canon-eigenaars wel eens klagen over de prijs van de lenzen. Wanneer je een fatsoenlijke Canon-Lens wil, moet je al snel grijpen naar een L-lens en die zijn pokkeduur. Niet om een Nikon Vs Canon discussie uit te lokken, maar persoonlijk denk ik dat je beter af bent met een Nikon.
                        Nikon-objectieven goedkoper dan Canon LOL
                        Canikon 40D - D200, D300

                        Comment


                        • #13
                          Re: aankoop toestel en allerhande

                          Oorspronkelijk geplaatst door mexicano Bekijk bericht
                          Nikon-objectieven goedkoper dan Canon
                          Ja, want hij vergelijkt L-glas met de Nikon kitlens 18-55. En die is inderdaad goedkoper.

                          Comment


                          • #14
                            Re: aankoop toestel en allerhande

                            Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                            Ja, want hij vergelijkt L-glas met de Nikon kitlens 18-55
                            Da's geen lens, da's nen bokaal (alléz ik overdrijf een beetje)
                            Canikon 40D - D200, D300

                            Comment


                            • #15
                              Re: aankoop toestel en allerhande

                              Een Canon L-lens vergelijken met de 18-55 kitlens is een beetje overdreven, maar is het dan niet zo dat als je een goede Canon-lens wil, dat je dan een L-lens moet nemen en dat in dat opzicht de vergelijkbare Nikon-lenzen goedkoper zijn? Een collega van mij heeft Canon en hij kloeg hierover.
                              http://www.dennisclaes.be

                              Comment

                              Working...
                              X