Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke UV filter voor Nikkor 18-200 VR lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke UV filter voor Nikkor 18-200 VR lens

    Hallo forumleden,

    Kan mij iemand zeggen welke UV filter ik nodig heb voor mijn Nikkor 18-200 VR lens. Ik zag al diverse soorten. De gewone bij Hama (UV 390 0-haze) kost respectievelijk 19,95 € en 26,90 € naargelang met of zonder coating.
    Er is echter een C14 Ultra Wide type en deze kost 55,90 €.
    Mijn dealer vertelde mij dat ik die Ulta Wide nodig had omdat er anders bij groothoek opnamen vignettering zou optreden met bovengenoemde lens.
    Zijn er mensen die deze filter al gebruiken of zijn er mensen die de gewone uitvoering gebruiken en toch geen last hebben van die vignettering op de uiterste groothoekstand...is de meerprijs het waard om dergelijke filter te kopen, graag uw mening.

    Groetjes hobby

  • #2
    Re: Welke UV filter voor Nikkor 18-200 VR lens

    Oorspronkelijk geplaatst door hobby Bekijk bericht
    Hallo forumleden,

    Kan mij iemand zeggen welke UV filter ik nodig heb voor mijn Nikkor 18-200 VR lens. Ik zag al diverse soorten. De gewone bij Hama (UV 390 0-haze) kost respectievelijk 19,95 € en 26,90 € naargelang met of zonder coating.
    Er is echter een C14 Ultra Wide type en deze kost 55,90 €.
    Mijn dealer vertelde mij dat ik die Ulta Wide nodig had omdat er anders bij groothoek opnamen vignettering zou optreden met bovengenoemde lens.
    Zijn er mensen die deze filter al gebruiken of zijn er mensen die de gewone uitvoering gebruiken en toch geen last hebben van die vignettering op de uiterste groothoekstand...is de meerprijs het waard om dergelijke filter te kopen, graag uw mening.

    Groetjes hobby
    Op de 18-200 kan je een gewone UV gebruiken, je zal geen vignetting hebben op 18mm. Dus het is niet nodig een duurdere slim filter te kopen. Met een slim filter kan je trouwens je originele lensdop niet meer gebruiken.


    Ik zou wel een deftige kopen zoals een B&W MRC.
    BD0497BE : Nikon body + glas
    www.RudyVerrijt.info

    Comment


    • #3
      Re: Welke UV filter voor Nikkor 18-200 VR lens

      Of eentje van Hoya HMC multi-coated.

      Let wel: me de 18-200 wijd open zie ik toch wat vignettering optreden. Zie bijvoorbeeld uwe.cameraphile.org/gallery/view_photo.php?set_albumName=lightzone03&id=hendri k_demey_20d_1531

      Comment


      • #4
        Re: Welke UV filter voor Nikkor 18-200 VR lens

        Oorspronkelijk geplaatst door Zeus1 Bekijk bericht
        Let wel: me de 18-200 wijd open zie ik toch wat vignettering optreden.
        Maar dat komt door de lens en niet door het filter.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: Welke UV filter voor Nikkor 18-200 VR lens

          Zeker voor een filter te gaan met coating (of beter multi-coated). De Hoya HMC's zijn vrij betaalbaar. De B&W MC zijn super maar heel duur. Ook de Nikonfilters zijn aan te bevelen, maar ook heel duur.

          Een UV filter heb je niet nodig op een Digitale reflex, dient dus enkel om je lens te beschermen.

          Ik denk dat je enkel een slim filter nodig hebt bij polarisatiefilters (deze zijn vrij dik). Heb zelf een Slim filter van Hoya voor een 28-70/4 en op het negatief (analoog) zie ik toch net de rand van de filter. (vaag donkerder)
          Te veel lenzen en te weinig tijd.
          http://pentaxlenstest.blogspot.com/

          Comment


          • #6
            Re: Welke UV filter voor Nikkor 18-200 VR lens

            Oorspronkelijk geplaatst door Zeus1 Bekijk bericht
            Of eentje van Hoya HMC multi-coated.

            Let wel: me de 18-200 wijd open zie ik toch wat vignettering optreden. Zie bijvoorbeeld uwe.cameraphile.org/gallery/view_photo.php?set_albumName=lightzone03&id=hendri k_demey_20d_1531
            Thx voor de info, ik bekeek die foto even maar zie toch niet zoveel vignettering of zelfs helemaal geen.. Het gaat hier toch om die derde foto in de rij ????
            Als dit de enige vignettering zou zijn hoef ik mij niet te bedenken en koop ik een degelijk gewoon uv filter van hoya.

            groetjes hobby

            Comment

            Working...
            X