Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

28mm als standaard-objectief gebruiken op 350D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 28mm als standaard-objectief gebruiken op 350D

    Ik overweeg mij een Canon EF 28mm f/1.8 USM (review) te kopen. Op mijn 350D is dit een standaard objectief (crop-factor 1,6x).

    Met mijn kit-lens merk ik dat ik voornamelijk op ongeveer 30mm werk binnen (voornamelijk mensen) en buiten (landschappen). 50mm vind ik een te nauw beeld geven: spijtig want een Canon 50mm f/1.4 wordt overal hoog aangeprezen.

    Nu vroeg ik mij af of groothoek-vervorming problematisch is voor binnenfotografie met zo'n objectief?
    Wat zouden jullie aanraden (mijn budget is niet onbeperkt)?
    Last edited by apa; 13 december 2006, 10:30.
    1D MkIIN | EF 24-70 f/2,8 L USM | EF 70-200 f/4 L USM | EF 100-400 f/4,5-5,6 L USM IS | 430EX | backpack full of ammo

  • #2
    Re: 28mm als standaard-objectief gebruiken op 350D

    Oorspronkelijk geplaatst door apa Bekijk bericht
    Nu vroeg ik mij af of groothoek-vervorming problematisch is voor binnenfotografie met zo'n objectief?
    Als ik het figuur bij de test bekijk zit er niet veel vervorming in het beeld en dat kun je ook weer kompenseren met PTLens. Als je bedoeld de perspektief vertekening kun je dat voorkomen door je camera in de goede stand te houden. Ik werk zelf met een 10-20mm en als je hierbij goed oplet is ook aan de 10mm kant goed te doen, camera evenwijdig, horizontaal, vertikaal.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: 28mm als standaard-objectief gebruiken op 350D

      Ik werk zelf veel met een 2.8/28 op m'n Pentax. Dat gaat heel goed, ik merk geen enkele vervorming. Ik ga er van uit dat ook voor Canon-compatible lenzen geen vervorming is.

      Comment


      • #4
        Re: 28mm als standaard-objectief gebruiken op 350D

        Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
        Als ik het figuur bij de test bekijk zit er niet veel vervorming in het beeld en dat kun je ook weer kompenseren met PTLens. Als je bedoeld de perspektief vertekening kun je dat voorkomen door je camera in de goede stand te houden.
        Ik had het over de vervorming in het beeld door gebruik van een breedhoek objectief... Dat over perspectief vertekening is algemeen (niet enkel bij breedhoek objectieven m.a.w.).

        Ik weet niet in hoeverre dit hier past, maar is dit objectief een (kwalitatief) goede koop voor ongeveer EUR 250,00?

        Is er iemand die hier ervaring heeft met dit objectief? Indien ja: kan die mij naar een aantal testshots verwijzen AUB? Zijn er nog opmerkingen i.v.m. dit objectief?
        1D MkIIN | EF 24-70 f/2,8 L USM | EF 70-200 f/4 L USM | EF 100-400 f/4,5-5,6 L USM IS | 430EX | backpack full of ammo

        Comment


        • #5
          Re: 28mm als standaard-objectief gebruiken op 350D

          Ik ben nu toch wat aan het twijfelen geslagen hier... De resolutie van die 28mm lijkt mij niet zo denderend (zie hier).

          Ik heb ook erg veel gelezen en ik denk nu eerder aan een Tamron 17-50 f/2.8. Die is wat minder lichtsterk, maar op de andere aspecten doet die het even goed tot véél beter dan de 28mm. Het is meteen ook een mooie vervanging van de zwakke kit-lens...

          Mijn vraag hierover is nu of f/2.8 voldoende is om binnenhuis mensen te trekken (op een feestje, diner, ...) zonder gebruik van de flitser?
          Last edited by apa; 13 december 2006, 14:10.
          1D MkIIN | EF 24-70 f/2,8 L USM | EF 70-200 f/4 L USM | EF 100-400 f/4,5-5,6 L USM IS | 430EX | backpack full of ammo

          Comment


          • #6
            Re: 28mm als standaard-objectief gebruiken op 350D

            Oorspronkelijk geplaatst door apa Bekijk bericht
            Mijn vraag hierover is nu of f/2.8 voldoende is om binnenhuis mensen te trekken (op een feestje, ...) zonder gebruik van de flitser?
            Hangt er vanaf hoeveel licht er is, maar volgens mij niet. Onlangs heb ik fotos genomen met mijn EF 50/1.8, binnenshuis bij familie, 's avonds laat.
            Ik moest al naar ISO 800 gaan om bij f/1.8 een sluitertijd te krijgen van 1/60 sec. En 1/60 is nog altijd te lang voor spelende kinderen.
            Daarbij komt nog dat de EF 50/1.8 op 1.8 behoorlijk soft is.
            Een EF 50/1.4 zou dus geen overbodige luxe zijn voor low-light situaties.
            Conclusie: op avondfeestjes kom je er met een 2.8 lens dus zeker niet zonder flash, of er moet echt veel licht zijn, maar da's meestal niet het geval he.
            Last edited by dleemans; 13 december 2006, 10:46.
            David Leemans
            Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

            Comment


            • #7
              Re: 28mm als standaard-objectief gebruiken op 350D

              Sigma heeft een 30mm 1.4 die goede reviews krijgt, misschien is dat ook nog het overwegen waard.

              As I look back over my life I am struck by postcards ... ruined snap shots ... faded posters of a time, I can't recall. James Douglas Morrison
              like.no.other

              Comment


              • #8
                Re: 28mm als standaard-objectief gebruiken op 350D

                Oorspronkelijk geplaatst door Grf Bekijk bericht
                Sigma heeft een 30mm 1.4 die goede reviews krijgt, misschien is dat ook nog het overwegen waard.
                Die had ik al overwogen, maar die blijkt regelmatig focus-problemen te kennen. Qua resolutie is die naar verluid beter dan de EF 28mm f/1.8 USM aan de randen, maar minder goed in het midden. De lichtsterkte is beter dan die van de 28mm, maar vol-open zou die wel wat softer zijn?! Algemeen zouden de Sigma 30mm en de Canon 28mm vrij evenwaardig zijn (en ik kan ze aan ongeveer dezelfde prijs vinden).

                Mocht de 28mm f/1.8 even goed bevonden worden als de 50mm f/1.4, dan zou ik zeker niet twijfelen... Maar dat is niet het geval.

                Is het zo dat als ik een test doe met de kit-lens op f/4 (Av) en merk dat een sluitertijd van 1/10s gekozen wordt, dat bij f/2,8 (in dezelfde omstandigheden) op 1/20s zou uitkomen en op f/2 naar 1/40s gaat? Op hoeveel komt f/1,8 dan uit (1/60s?)
                1D MkIIN | EF 24-70 f/2,8 L USM | EF 70-200 f/4 L USM | EF 100-400 f/4,5-5,6 L USM IS | 430EX | backpack full of ammo

                Comment

                Working...
                X