Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto-opportuniteit of eerder luguber?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Foto-opportuniteit of eerder luguber?

    Gisteren voor de eerste keer op stap gegaan met mijn DSLR en onderweg naar het bos passeerde ik (met de fiets) een dood eekhoorntje op de weg. Nu vind ik eekhoorntjes prachtige beesten en vond het dan ook erg triest dat het exemplaar op de weg doodgereden was. Het leek een vlugge dood aangezien er van het bovenlichaam niet veel meer overschoot, plat maw. Hij lag met zijn buikje op de grond in het avondzonnetje, pootjes gespreid en zijn staartje nog ongekrenkt wapperend in de wind.

    Aangezien ik dus wat testshots wilde maken die dag overwoog ik om er een foto van te maken, maar heb uiteindelijk beslist het toch maar niet te doen. Smakelijk is anders, alhoewel een foto van de achterkant enkel maar het staartje zou getoond hebben, geen bloed oid.

    Ik heb er dus geen foto van genomen, maar vraag me nu af of ik dat in zo'n geval niet beter toch doe, ipv er achteraf spijt van te hebben. Wat zouden jullie in mijn plaats gedaan hebben, als je vond dat er eventueel wel nog een waardevolle foto uit zou kunnen komen? Zowiezo kun je betwisten of het luguber is of niet, maar er zijn al van ergere dingen foto's genomen natuurlijk (kijk maar naar het nieuws).
    http://kasper.photography & Flickr

  • #2
    Re: Foto-opportuniteit of eerder luguber?

    luguber of niet,
    veel waarde zou ik niet hechten aan een foto van een dode eekhoorn...
    en wat doe je er dan mee?
    Als bureaublad zetten, of afdrukken...
    You may say that I'm a dreamer, but I'm not the only one - J. Lennon
    www.koendd.be

    FZ50

    Comment


    • #3
      Re: Foto-opportuniteit of eerder luguber?

      Oorspronkelijk geplaatst door koen dd Bekijk bericht
      luguber of niet,
      veel waarde zou ik niet hechten aan een foto van een dode eekhoorn...
      en wat doe je er dan mee?
      Als bureaublad zetten, of afdrukken...
      Dat hangt er toch vanaf van persoon tot persoon?

      Sommige mensen hechten waarde aan een foto van een grashalm.

      Het is uiteraard de uitvoering die de foto tot een kiekje maakt of tot iets dat meer betekenis heeft of een bepaald gevoel opwekt.
      http://kasper.photography & Flickr

      Comment


      • #4
        Re: Foto-opportuniteit of eerder luguber?

        Oorspronkelijk geplaatst door Rasper Bekijk bericht
        Dat hangt er toch vanaf van persoon tot persoon?
        daarom zeg ik ook: zou IK niet hechten aan een foto van een dode eekhoorn

        en je vraagt toch wat zouden jullie doen?
        Wel ik zeg, ik zou er geen nemen want geen waarde voor mij
        You may say that I'm a dreamer, but I'm not the only one - J. Lennon
        www.koendd.be

        FZ50

        Comment


        • #5
          Re: Foto-opportuniteit of eerder luguber?

          Oorspronkelijk geplaatst door koen dd Bekijk bericht
          daarom zeg ik ook: zou IK niet hechten aan een foto van een dode eekhoorn

          en je vraagt toch wat zouden jullie doen?
          Wel ik zeg, ik zou er geen nemen want geen waarde voor mij
          Je hebt volkomen gelijk, mijn excuses
          http://kasper.photography & Flickr

          Comment


          • #6
            Re: Foto-opportuniteit of eerder luguber?

            als je twijfelt, neem dan gewoon altijd een foto, achteraf kun je ze nog altijd verwijderen. En zo zal er nooit spijt van te hebben.
            I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work

            Comment


            • #7
              Re: Foto-opportuniteit of eerder luguber?

              gewoon een opname van nemen hoor, gebeurt nou eenmaal.
              of je het op een site neer zet, is geheel je eigen verantwoording.
              er zijn zelfs sites waar ze het juist waarderen zo,n opname.
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

              Comment


              • #8
                Re: Foto-opportuniteit of eerder luguber?

                Niet iets dat ik persoonlijk zou vastleggen. Maar ik zie er wel niets verkeerd in.. gewoon doen dus! Ik denk niet dat je er "spijt" van krijgt dat je een foto neemt van een dood dier.. Je kan ze altijd verwijderen als je ze dan toch maar niets vind.

                Fotografie is vaak emotie oproepen.. dus als je dit op een goede manier vastlegt kan het een hele mooie foto zijn. De dood is nu eenmaal een deel van het leven.

                Michiel
                Canon R | Leica Q
                EF 35mm F1.4 L | RF 50mm F1.2 L | EF 85mm F1.2 L | EF 135mm F2.0 L
                Manfrotto statiefjes | Elinchrom, Canon en Yongnuo lichtjes
                [/COLOR]

                Comment


                • #9
                  Re: Foto-opportuniteit of eerder luguber?

                  Ik zou er zeker een foto van trekken, kan altijd nog van pas komen. En je ziet het inderdaad niet veel.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Foto-opportuniteit of eerder luguber?

                    Een dode eekhoorn is nu één voorbeeld, maar ik zou graag de discussie uitbreiden naar iets veel verder. Er zijn namelijk zoveel dingen die je kan fotograferen. Zo zag ik even geleden een heel mooie foto van een begrafenis waar de vrouw van de overledene in tranen uitbarstte en de familie haar probeerde te steunen. De foto zat vol emotie en dat is prachtig, maar ik zou zelf nooit durven op een begrafenis andere mensen hun leed te fotograferen.

                    En dat is ook maar weer één voorbeeld, zo zijn er nog genoeg ... ik kom op weg van mijn kantoor naar de parking verschillende bedelaars tegen, van wie ik heel graag eens een foto zou nemen, maar het fotograferen van die mensen hun leed ... ik zou het toch maar raar vinden ... en "raar" is nog zacht uitgedrukt.
                    http://www.dennisclaes.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: Foto-opportuniteit of eerder luguber?

                      Aan de andere kant leveren zulke taferelen wel sterke beelden op natuurlijk.

                      De vraag is natuurlijk wat je ermee aanvangt. En in hoeverre je respect opbrengt voor je onderwerp.
                      PS. Ik wou dat ik het kon

                      Comment


                      • #12
                        Re: Foto-opportuniteit of eerder luguber?

                        Ik vind dat, wanneer je ongevraagd een huilende vrouw op een begrafenis fotografeerd, je geen respect opbrengt voor je onderwerp. Of hoeveel medelijden je ook hebt met die bedelaars ... ze fotograferen voor de lol, dat doe je niet. Het is natuurlijk heel anders als je een journalist bent, en het je beroep is. Dan doe je het niet voor de lol, maar om te overleven, da's een andere zaak. En zelfs de sub-tak van journalisten, ook wel "papparazi" genoemd, zijn voor mij laag bij de grondse mensen. Zij brengen niet de problemen in Afrika aan het licht of het lijden van onze eigen mensen in België zodat we solidair kunnen zijn ofzo, zij verdienen geld met het openbaar maken van andere mensen hun privéleven.

                        Enfin, kben aan het afdwalen.
                        http://www.dennisclaes.be

                        Comment


                        • #13
                          Re: Foto-opportuniteit of eerder luguber?

                          Zelf tracht ik altijd de minder mooie kant van onze maatschappij in beeld te brengen: armoede, verval, dood...omdat deze aspecten nog te veel in een taboesfeer hangen alsof deze niet mogen geweten worden. Een in scene gezette foto kan mooi zijn om naar te kijken maar geeft de realiteit niet weer, en foto genomen van een huilende dame op een begrafenis of een dode eekhoorn maakt deel uit van ons leven... die kan je gewoon niet faken.
                          Uiterlijk vertoon lijkt meer en meer de grondslag van onze maatschappij en we doen er allemaal aan mee, of we nu willen of niet. Maar waar is de essentie van het leven dan nog? We worden allemaal geboren, ondergaan onze levensfases en gaan uiteindelijk allemaal dood. Waarom zou dit dan niet in beeld mogen gebracht worden zonder enige vorm van sensatiezucht tentoon te spreiden? Ik heb respekt voor fotografen die dit in beeld durven/willen brengen want het leven kan je nu éénmaal niet verloochenen, al sta je met 2 ferrari's in je garage, dood ga je uiteindelijk toch. En heb je pech, dan beland je ook in de goot. Moest het mij ooit overkomen mag men mij direkt op gevoelige plaat vastleggen, de andere kant van de medaille mag niet verzwegen worden.

                          Mijn visie natuurlijk, niemand hoeft hiermee akkoord te gaan. Heb zelf al genoeg watertjes doorzwommen om te weten dat ik respekt moet opbrengen voor de echte vechters in dit leven.
                          Mijn verbeelding ontdekt meer dan mijn ogen... beoog ik dan ook mijn verbeelding?

                          Gratis kijkplezier Coming soon

                          Comment


                          • #14
                            Re: Foto-opportuniteit of eerder luguber?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Godi Bekijk bericht
                            Zelf tracht ik altijd de minder mooie kant van onze maatschappij in beeld te brengen: armoede, verval, dood...omdat deze aspecten nog te veel in een taboesfeer hangen alsof deze niet mogen geweten worden. Een in scene gezette foto kan mooi zijn om naar te kijken maar geeft de realiteit niet weer, en foto genomen van een huilende dame op een begrafenis of een dode eekhoorn maakt deel uit van ons leven... die kan je gewoon niet faken.
                            Uiterlijk vertoon lijkt meer en meer de grondslag van onze maatschappij en we doen er allemaal aan mee, of we nu willen of niet. Maar waar is de essentie van het leven dan nog? We worden allemaal geboren, ondergaan onze levensfases en gaan uiteindelijk allemaal dood. Waarom zou dit dan niet in beeld mogen gebracht worden zonder enige vorm van sensatiezucht tentoon te spreiden? Ik heb respekt voor fotografen die dit in beeld durven/willen brengen want het leven kan je nu éénmaal niet verloochenen, al sta je met 2 ferrari's in je garage, dood ga je uiteindelijk toch. En heb je pech, dan beland je ook in de goot. Moest het mij ooit overkomen mag men mij direkt op gevoelige plaat vastleggen, de andere kant van de medaille mag niet verzwegen worden.

                            Mijn visie natuurlijk, niemand hoeft hiermee akkoord te gaan. Heb zelf al genoeg watertjes doorzwommen om te weten dat ik respekt moet opbrengen voor de echte vechters in dit leven.
                            Ik kan mij hier iets bij voorstellen. Een foto van die dode halfplatgereden Eekhoorn, met op de achtergrond iets vaag een auto, waarmee je laat zien wat sommigen al dan niet per ongeluk of expres in het verkeer, cq in de natuur aanrichten. Dat kan ook een mooie en leerzame vorm van fotografie zijn.
                            Nikon D300, Nikon 12-24mm - 18-200VR - Nikon f 2,8/80-200mm - Sigma 70mm macro - Sigma 50-500mm - tamron 1,4 pro converter en verder veel MF Nikon glas, 4 Gitzo's, Tassen en een complete Haselblad en Leica set die met pensioen zijn

                            Comment


                            • #15
                              Re: Foto-opportuniteit of eerder luguber?

                              Begrijp me niet verkeerd. Ik begrijp best dat dit prachtige foto's kunnen zijn en het leven kunnen weergeven zoals het is. Ik zal ook vol interesse naar zo'n foto's kijken.

                              Ik zal het zo stellen: het eindresultaat is prachtig, maar het proces om het te verkrijgen komt bij "gewone" mensen wel over als sensatiezucht denk ik.
                              http://www.dennisclaes.be

                              Comment

                              Working...
                              X