Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

een vraagje ivm studioflitsers

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • een vraagje ivm studioflitsers

    beste forumgenoten,

    kan er iemand me wat meer info verschaffen over het aansluiten van studioflitsers op een canon?
    Bijna alle studiofotografen werken met een nikon/fujifilm...
    Als je kijkt in het infoboekje van canon staan er zo van die 'blokken' die je op je flitsschoen moet zetten, maar er staat dan bij dat dit alleen voor annaloge toestellen is...
    Moet dit dan via een speedlight?
    Heb nog geen spiegelreflex, maar zou er binnenkort eentje willen aanschaffen, vandaar mijn vraag...

    Groetjes
    Canon eos 5D mark II- EF 24-70 f2.8 L USM - EF 85 1.8 USM -Sigma 12-24MM - Canon speedlite 580EX - lowepro Computrekker AW -Vanguard supreme hardcase - Vanguard alta PRO 263 - Cactus triggers

  • #2
    Re: een vraagje ivm studioflitsers

    die "blokjes" kosten ongeveer 15 euro en kan je bij elke beter fotohandel krijgen, ze passen zeker op elke camera met hotshoe, ook digitale...
    Eigenlijk heb je dat enkel nodig als je een instapmodel koopt, zoals de 350 en 400d, hoger dan,... is er een aansluiting voorzien op de camera zelf, de flitsyncaansluiting...

    je kan naast werken met kabeltje om je flitsers aan te sturen ook gebruik maken van een draadloze transmitter, die je dan ook op je hotshoe schuift, ...maar dat brengt weer extra kosten met zich mee

    Comment


    • #3
      Re: een vraagje ivm studioflitsers

      Wel oppassen met die "blokjes":
      Sommige -oudere- studioflitsen geven synchrospanningen af die gevaarlijk hoog zijn voor de elektronica in de moderne camera's. Zo geven mijn Bowens heads een spanning af van 170V op het synchro-contact. Volgens Nikon support mag de spanning die op het contact van een D70 wordt gezet maximaal 6Volt zijn!

      Zie in dit verband ook:
      http://www.botzilla.com/photo/strobeVolts.html

      Mogelijke oplossingen:
      - een adaptor (blokje) met galvanische scheider zoals bijv van WEIN http://www.weinproducts.com/safesyncs.htm
      - Draadloos synchroniseren via IR of radio zender/ontvanger
      - of een convertor (laten) maken. Een schema hiervan vind je op de site van Frans_ vdm

      Succes,
      Walt
      https://waltertalboom.be-
      Medewerker RvB - belgiumdigital vzw

      Comment


      • #4
        Re: een vraagje ivm studioflitsers

        Oorspronkelijk geplaatst door Walt Bekijk bericht
        Wel oppassen met die "blokjes":
        Sommige -oudere- studioflitsen geven synchrospanningen af die gevaarlijk hoog zijn voor de elektronica in de moderne camera's.
        Dat probleem heb je niet (of i.i.g. een stuk minder) met de PC terminal ( = de flitsaansluiting voor studioflitsers, dus niet de hotshoe!). Bij Canon gaan die dingen tot 250V.

        Comment


        • #5
          Re: een vraagje ivm studioflitsers

          Oorspronkelijk geplaatst door erikba Bekijk bericht
          die "blokjes" kosten ongeveer 15 euro en kan je bij elke beter fotohandel krijgen
          Daar koop ik er (bijna) twee voor bij de gekende boer uit Merksem.
          Kaiser flitsschoentje 8 EUR/stuk in een mooi stevig plastieken doesje

          Bij den boer in 't Stad (Antwerpen dus voor de outsiders) kost die je 10 EUR

          Comment


          • #6
            Re: een vraagje ivm studioflitsers

            Oorspronkelijk geplaatst door James71 Bekijk bericht
            Daar koop ik er (bijna) twee voor bij de gekende boer uit Merksem.
            Kaiser flitsschoentje 8 EUR/stuk in een mooi stevig plastieken doesje

            Bij den boer in 't Stad (Antwerpen dus voor de outsiders) kost die je 10 EUR
            Misschien koop je er dan ook maar beter twee stuks, bij de aankoop van de BD-studioflitsset hebben we de opmerking gekregen dat die goedkope flitsschoentjes erg onbetrouwbaar zijn. Je zal maar een afspraak hebben met een model, en dan niet kunnen flitsen...
            Veel beter is het flitsblokje van Nikon, niet goedkoop (rond €40) maar onverslijtbaar en je kan dit zelfs openschroeven en herstellen indien nodig.

            FWIW
            Hombre

            Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

            Comment


            • #7
              Re: een vraagje ivm studioflitsers

              Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
              ... die goedkope flitsschoentjes erg onbetrouwbaar zijn...
              100% akkoord. Zelf ondervonden!
              https://waltertalboom.be-
              Medewerker RvB - belgiumdigital vzw

              Comment


              • #8
                Re: een vraagje ivm studioflitsers

                Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                Misschien koop je er dan ook maar beter twee stuks, bij de aankoop van de BD-studioflitsset hebben we de opmerking gekregen dat die goedkope flitsschoentjes erg onbetrouwbaar zijn. Je zal maar een afspraak hebben met een model, en dan niet kunnen flitsen...
                Veel beter is het flitsblokje van Nikon, niet goedkoop (rond €40) maar onverslijtbaar en je kan dit zelfs openschroeven en herstellen indien nodig.

                FWIW
                Hmm...dat wist ik niet
                Voorlopig (met aparatuur van de school) nog geen problemen. Als het ooit zijn geest zou geven...zal ik het vervangen door het Nikon broertje.
                Merci voor de tip

                Comment

                Working...
                X