PDA

Volledige versie bekijken : enige tips voor het trekken van concertfoto's

Cute_but_Psycho
26 november 2006, 17:00
Voor een opdracht op school (Available light) moet ik een foto maken van een optreden door enkel gebruik te maken van het aanwezige licht.

Ik heb het geregeld gekregen om foto's te trekken van een concert in de AB in brussel. waar ik bij de fotografen mag gaan staan.

Nu heb ik de vraag hoe begin je hieraan het best. en is mijn lens goed genoeg of kan ik beter ergens ééntje lenen.

Ik trek met een canon 350D met een ef 28-105 1:3.5-4.5

alvast bedankt

mm
26 november 2006, 17:04
cute,

doe's een search op "concertfotografie" op 't forum.
kun je jezelf een 50f1.8 aanschaffen? doen zou ik zeggen.
je kunt alle licht gebruiken dat zich aanbiedt.

mm

Cute_but_Psycho
26 november 2006, 18:59
als ik met mijn eigen lens er niet veel kan gaan doen.
Zal ik wel een andere lens moeten kopen.

mm
26 november 2006, 19:02
die 50f1.8 kost echt niet veel,
en misschien is er wel een BD-er uit uw buurt
die ze je even wil lenen?

mm

FotoDirk
26 november 2006, 19:05
Bij foto konijnenberg kan je ook top lenzen lenen voor een paar dagen. Maar je moet dan waarschijnlijk wel 2x heen en weer naar Turnhout.

mexicano
27 november 2006, 08:55
Voor een opdracht op school (Available light) moet ik een foto maken van een optreden door enkel gebruik te maken van het aanwezige licht.
Ik trek met een canon 350D met een ef 28-105 1:3.5-4.5

alvast bedankt

Ik heb ooit een SD'tje Concertfotografie gedaan met het Nikon-equivalent van deze lens
(foto's daarvan vind je hier (http://rigobertsphotos.fotopic.net/c898997.html))

Ik zou je echter aanraden om naar iets lichtsterker op zoek te gaan
(ik heb nog altijd spijt dat ik op die SD mijn 85 mm 1.8 niet meegenomen heb)

Sam Jae
27 november 2006, 09:11
Over welk concert spreken we ? Misschien dat ik er dan ook ben:)

Als je nog geen ervaring met concertfotografie hebt, zou je misschien beter voordien al eens een poging ondernemen.
In de AB zullen ze je wellicht enkel de eerste 3 nummers/15 min toestaan te fotograferen, en als je dan nog moet experimenteren met de instellingen van je cam:rolleyes: ...

Cute_but_Psycho
27 november 2006, 22:25
dan denk ik dat ik maar eens naar konijnenberg zal gaan kijken. heb daar mijn toestel ook gekocht maar wist niet dat je daar ook kon lenen.

Ja ik mag idd maar 3 nummers trekken. misschien enkele meer maar dat hangt af van de vaste fotograaf van de groep.
Het betreft het optreden van Praga khan op 3 december.

Steven Crabbé
28 november 2006, 00:48
een monopod kan je alvast ook al goed opweg helpen met de lens die je hebt. en een correcte belichting op een hoog iso-getal valt wel mee hoor en anders heb je nog altijd noise-ninja

RDB
28 november 2006, 06:23
Zorg dat je een 50 1.8 en een 85 1.8 bijhebt , in de AB zal je daar al wat kunnen mee doen hoor, is trouwens een betaalbare oplossing en beiden zijn lenzen waar je zeker in de toekomst nog veel plezier kunt aan beleven!

elsan
28 november 2006, 06:40
Die 50mm 1.8 komt heel dikwijls handig van pas, goedkoop en scherp lensje met veel toepassingsmogelijkheden, een "must have":G

Deze zijn vrijwel zonder licht genomen met de 50mm 1.8 :
http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=132597

Sam Jae
28 november 2006, 09:56
Voor Praga heb ik nog geen bevestiging:confused: Hopelijk valt de lichtshow wat mee, ni simpel als ze voortdurend strobes gebruiken:clown:

Cute_but_Psycho
28 november 2006, 12:22
mja ik heb het door de keyboardspeler van praga khan laten vragen of ik er foto's mocht trekken.

Ja ik weet dat het niet makkelijk zal zijn.
Ik ga alvast eens kijken achter zo een 50 1.8 lensje.

Tony smeT
28 november 2006, 16:57
Niet direkt de makkelijkste groep om mee te beginnen zou ik zo zeggen ... alvast veel suc6! :cool:

En laat ons maar wat zien achteraf hé ;)

Hesy
29 november 2006, 19:02
Op Suikerrock 2006 heb ik ook de kans gehad om frontstage de eerste drie nummers te fotograferen.
Daarna ben ik in het publiek getrokken en heb er nog enkele gemaakt.

In mijn album Suikerrock Dag 2 (vanaf Pag 11) (http://www.hesy.be/foto/thumbnails.php?album=25&page=11) vind je mijn foto's.

GroovBird
30 november 2006, 06:33
Uit eigen ervaring en door wat mij is verteld heb ik de indruk dat Praga Kahn geen beperkingen zal opleggen aan de fotografen.

Dave

DD
30 november 2006, 08:16
Mijn opinie is dat je met je 50mm, die inderdaad wel lichtsterk is, niet veel mee kan aanvangen, daar je met je vast brandpunt zit (bij een concert kan je al niet teveel vooruit of achteruit lopen hé ;) ). Veel beter ben je met een lichtsterke zoomlens.
Overlaatst heb ik zelfs foto's genomen met mijn kitlens en dat ging prima (zie hier (http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=137622)). Mijn 50 mm is de ganse tijd in mijn zak blijven zitten.
Ook heb ik veel gebruik gemaakt van mijn sigma 10-20 mm. Prima lens om mee te werken, zeker als je vooraan staat.

Tony smeT
30 november 2006, 09:45
Overlaatst heb ik zelfs foto's genomen met mijn kitlens en dat ging prima (zie hier (http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=137622)).Er staat dan ook in de exif te lezen "flash fired" :rolleyes:

Dirtyharry71
30 november 2006, 10:34
ik gebruik bijna uitsluitend 50mm 1.8 en 105mm 2.8
en da gaat goed (www.hotshots.be en verder via albums)
enkel 't wisselen geeft soms es een probleem omdat je zo soms een moment mist omdat juist de 'verkeerde' lens gemonteerd is

'k denk dat er geen restricties waren op Rock Ternat voor PK (ben ni zeker)
maar maak weinig gebruik van flits

mexicano
30 november 2006, 10:42
Mijn opinie is dat je met je 50mm, die inderdaad wel lichtsterk is, niet veel mee kan aanvangen, daar je met je vast brandpunt zit

Ik heb hiermee absoluut geen problemen. Ik gebruik voor concerten enkel mijn Micro 60 mm 2.8 :G en vooral mijn 85 mm 1.8 :love:

Tony smeT
30 november 2006, 13:04
Of je een breedhoek, tele, zoom of prime nodig hebt hangt van jezelf af, dat is zoals bij gewone fotografie hé! Iemand die interesse heeft in architectuur moet niet beginnen met een tele, iemand die vogeltjes wil spotten geef je geen breedhoek mee...

GroovBird
30 november 2006, 15:18
Iemand die vogeltjes wil spotten geef je geen breedhoek mee...

Haha :D tenzij je sadist bent natuurlijk.

Dave

alex from holland
30 november 2006, 15:27
een monopod kan je alvast ook al goed opweg helpen met de lens die je hebt. en een correcte belichting op een hoog iso-getal valt wel mee hoor en anders heb je nog altijd noise-ninja

Met een monopod kun je weinig doen.
Dat ding zit altijd in de weg en je hebt toch een redelijk snelle sluitertijd nodig om bewegingen te kunnen "bevriezen". Wil je een keer in portret werken sla je iedereen voor z'n kop met dat ding ;)
Je zult minimaal 1/80 of 1/100 nodig hebben.

Mijn advies : zorg inderdaad voor een snelle lens anders red je het echt niet

Cute_but_Psycho
30 november 2006, 16:53
Op Suikerrock 2006 heb ik ook de kans gehad om frontstage de eerste drie nummers te fotograferen.
Daarna ben ik in het publiek getrokken en heb er nog enkele gemaakt.

In mijn album Suikerrock Dag 2 (vanaf Pag 11) (http://www.hesy.be/foto/thumbnails.php?album=25&page=11) vind je mijn foto's.

hoop dat mijn foto's even goed lukken als die van jou.

Mja ik ga de eerste drie liedjes trekken en dan het publiek in om te FEESTEN

Doc_Holiday
30 november 2006, 17:12
Ik ga morgen foto's trekken op concert. Mijn 100mm 2.8 en 17-55 2.8 gaan meegaan. Goede keuze?
Concert gaat door in jeugdhuis Nijdrop in opwijk.

mm
30 november 2006, 18:14
kijk, voor concertfotografie geldt eigenlijk maar één ding:
LICHTSTERKTE!
want je gaat alle licht kunnen gebruiken.

of je dan prime of zoom, breed of tele gaat ligt aan
de situatie (afstand artiesten<>fotograaf)
en aan de voorkeur van de fotograaf.

de primes zijn doorgaans lichtsterker, de zooms flexibeler.
aan jou om te kiezen waarvoor je gaat.

mm

yowan-kenobi
30 november 2006, 18:39
Ik ga morgen foto's trekken op concert. Mijn 100mm 2.8 en 17-55 2.8 gaan meegaan. Goede keuze?

die 100mm waarover je het hebt, is dat een macro objectief?
zoja, qua lichtsterkte zit het wel altijd goed, maar ik betwijfel of die snel genoeg zal scherpstellen. In elk geval met de 17-55 ben je wel goed, in jeugdhuizen zijn't geen grote podia en kan je wel even tot vooraan wringen.

Doc_Holiday
30 november 2006, 20:23
die 100mm waarover je het hebt, is dat een macro objectief?
zoja, qua lichtsterkte zit het wel altijd goed, maar ik betwijfel of die snel genoeg zal scherpstellen. In elk geval met de 17-55 ben je wel goed, in jeugdhuizen zijn't geen grote podia en kan je wel even tot vooraan wringen.

Is een makro ja, maar met usm en is vrij snel als ze niet ineens van makro afstand naar ver weg moet.

Dirtyharry71
1 december 2006, 10:28
ik gebruik zelfs de 105mm (geen USM) en da gaat redelijk tot goed
zolang ze ni begint te hunten is er meestal geen probleem

Sam Jae
1 december 2006, 12:10

Vergeet ni dat ze verhuisd zijn hè;) Je kan meestal wel tot vlak aan het podium, soms ook aan de zijkanten/achterkant (drummmer).
Normaal was ik er vanavond ook voor Mint en Bettie Serveert, maar moet er zaterdag veel te vroeg uit:clown:

Doc_Holiday
1 december 2006, 15:34
Vergeet ni dat ze verhuisd zijn hè;) Je kan meestal wel tot vlak aan het podium, soms ook aan de zijkanten/achterkant (drummmer).
Normaal was ik er vanavond ook voor Mint en Bettie Serveert, maar moet er zaterdag veel te vroeg uit:clown:

Ze beginnen vroeg, dus kan je op tijd naar huis ;)

ghrrm
2 december 2006, 19:39
wel, als je het mij vraagt kan je met je 70-200 4L ook nog mooie dingen doen.

't is wel niet te vergelijken met een "concert", maar qua belichting zal het niet veel schelen: de samson-show in plopsaland deze zomer heb ik met die lens gefotografeerd (van tussen het publiek) en ik was al bij al niet ontevreden. Zie deze thread

http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=134136

Groeten,
Geert

eranosian
2 december 2006, 20:28
Met een simpele telekitlens is het ook mogelijk om leuke concertfoto's te maken hoor. (Nikkor 70-300mm f/4-f5.6 G) Ik vind het toch best wel geslaagde foto's. Zie hier. (http://users.skynet.be/fb722379/website/concertfotografie/)

Natuurlijk is het handiger werken met f2.8 op 200mm i.p.v. f5.0 :)

mexicano
2 december 2006, 21:17
't is wel niet te vergelijken met een "concert", maar qua belichting zal het niet veel schelen

Met F4 1/100 op ISO 800, dat haal je (meestal) niet op een concert