Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto-opdracht DRINGEND!!!!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Foto-opdracht DRINGEND!!!!

    hallo,
    ik heb een foto-opdracht gekregen voor school en ik weet echt niet hoe eraan te beginnen.
    ik ben echt een amateur op vlak van fotografie. kunnen jullie me een paar tips geven? ik moet 15 foto's trekken. hier de onderwerpen:
    - 2 foto's waarin je het effect van bewegend water of licht beoogt
    - 2 foto's over het zelfde onderwerp waarbij het verschil in dieptescherpte/scherptediepte duidelijk naar voren komt
    - mensen die elkaar ontmoeten
    - hoofden
    -dieren
    - voorwerpen in close-up , waarbij je het onderwerp een extra dimensie geeft ( vervreemdingseffect)
    -spiegelbeelden
    -esthetiek van de lelijkheid
    -gebouwen (lijnen benadrukken)
    -zelf een reclamefoto maken
    - sport en spel
    -een kunstfoto, artistieke prent
    -natuur/landschap
    -perspectivisch toelopende lijnen
    -groepsleden
    -------------------------------------------------------------------------
    ik krijg quotatie op:
    -helderheid
    -zuiverheid
    -kleur
    -lijnenspel, compositie, cadrage , gulden snede
    -perspectief en diepte in het beeld
    -onderwerp
    -originaliteit
    ------------------------------------------------------------------------
    kan iemand me helpen??????????????????
    alvast bedankt,
    Spot
    Canon EOS 70D + Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM
    flickr

  • #2
    Re: Foto-opdracht DRINGEND!!!!

    Oorspronkelijk geplaatst door spot Bekijk bericht
    kan iemand me helpen??????????????????
    Moeilijk op deze manier, vrees ik.
    Ik veronderstel dat je de basisbegrippen van fotografie toch al kent? Sluitertijd, diafragma, ISO? Zoniet heb je al 3 maanden nooit opgelet in de les.
    En dan is het aan jou. Print het blad met opdrachten ev. af, pak je camera vast, kijk thuis en in de tuin eens rondom je, wandel op straat of in het bos, ... Doe wat je wil, maar OBSERVEER en laat je CREATIVITEIT de vrije loop.

    Sorry, met alle respect, maar als je deze opdrachten toch zo moeilijk vindt, is fotografie dan wel de juiste richting voor jou? Ik kan me bij deze opdrachten al meteen zoveel verschillende dingen voorstellen. En dit gaat echt niet om het feit dat je beginner of gevorderde bent.

    Geen redelijk mens die je hier een pasklaar antwoord op kan geven, vrees ik...

    Comment


    • #3
      Re: Foto-opdracht DRINGEND!!!!

      tuurlijk ken ik allemaal die termen al en ik heb al wat ideen voor de foto's maar sommige puntjes heb ik niet zoveel inspiratie en zou ik wat tips willen.
      fotografie is een goede richting.
      Canon EOS 70D + Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM
      flickr

      Comment


      • #4
        Re: Foto-opdracht DRINGEND!!!!

        En voor welke puntjes zou je dan nog tips wensen? Want zoals je je oorspronkelijke vraag formuleert, lijkt het bijna of wij die 15 foto's voor jou zullen moeten maken.

        Comment


        • #5
          Re: Foto-opdracht DRINGEND!!!!

          Oorspronkelijk geplaatst door Larah&Bo Bekijk bericht
          En voor welke puntjes zou je dan nog tips wensen? Want zoals je je oorspronkelijke vraag formuleert, lijkt het bijna of wij die 15 foto's voor jou zullen moeten maken.
          je moet ze zeker NIET voor mij maken maar de puntjes die ik nog wil weten zijn:
          -voorwerpen in close-up waarbij je het onderwerp een extra dimensie geeft(vervreemdingseffect)
          -perspectivisch toelopende lijnen
          -2 foto's waarbij je het effect van bewegend water of licht beoogt
          -hoe moet ik een mooie close-up foto maken van bijvoorbeeld een laagvliegende vogel?????
          alvast bedankt,
          je mag me altijd voorbeelden doorsturen(joeri@detender.be) zodat ik me er iets bij kan inbeelden
          groetjes,
          Spot
          Canon EOS 70D + Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM
          flickr

          Comment


          • #6
            Re: Foto-opdracht DRINGEND!!!!

            Ik vind het wel eigenaardig dat je zo'n opdracht krijgt zonder eerst de basis van fotografie (techniek) te krijgen. Als je weet welk effect sluitersnelheid en diafragma op beweging en scherptediepte hebben dan lijkt deze opdracht helemaal niet moeilijk.

            - 2 foto's waarin je het effect van bewegend water of licht beoogt

            1 foto met lange sluitersnelheid (diafragma sluiten of ND filter gebruiken of wachten tot het schemerlicht is: water trekt strepen, krijgt wazig effect
            1 foto met korte sluitersnelheid: water wordt gefixeerd, zwevende druppeltjes zijn scherp zichtbaar.
            Voorbeeld: http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=131317 (bekijk de Hall of Fame eens...)
            http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=127900 (beweging)

            - 2 foto's over het zelfde onderwerp waarbij het verschil in dieptescherpte/scherptediepte duidelijk naar voren komt
            Tele lens gebruiken van bv. 200mm, 1x foto nemen met klein diafragma (F16 bv of hoger, wel statief gebruiken dan en een statisch object kiezen) en 1x met groot diafragma (F2.8 bv. als ze dat kan).

            De andere opdrachten lijken me eerder artistiek en minder technisch. Daar moet je zelf op compositie letten en licht...
            Last edited by Wim; 26 november 2006, 11:09.
            Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

            Comment


            • #7
              Re: Foto-opdracht DRINGEND!!!!

              Oorspronkelijk geplaatst door Wim Bekijk bericht
              Ik vind het wel eigenaardig dat je zo'n opdracht krijgt zonder eerst de basis van fotografie (techniek) te krijgen. Als je weet welk effect sluitersnelheid en diafragma op beweging en scherptediepte hebben dan lijkt deze opdracht helemaal niet moeilijk.

              - 2 foto's waarin je het effect van bewegend water of licht beoogt

              1 foto met lange sluitersnelheid (diafragma sluiten of ND filter gebruiken of wachten tot het schemerlicht is: water trekt strepen, krijgt wazig effect
              1 foto met korte sluitersnelheid: water wordt gefixeerd, zwevende druppeltjes zijn scherp zichtbaar.

              - 2 foto's over het zelfde onderwerp waarbij het verschil in dieptescherpte/scherptediepte duidelijk naar voren komt
              Tele lens gebruiken van bv. 200mm, 1x foto nemen met klein diafragma (F16 bv of hoger, wel statief gebruiken dan en een statisch object kiezen) en 1x met groot diafragma (F2.8 bv. als ze dat kan).

              De andere opdrachten lijken me eerder artistiek en minder technisch. Daar moet je zelf op compositie letten en licht...
              ok , zal ik zeker op letten

              wat vinden jullie van deze foto's al?
              http://joeri-detender.magix.net/
              ga hier naar het album: "opdracht esthetica"
              ze zijn wel nog maar pas getrokken. Ben maar een amateur e
              reacties???????????
              Last edited by spot; 26 november 2006, 11:28.
              Canon EOS 70D + Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM
              flickr

              Comment


              • #8
                Re: Foto-opdracht DRINGEND!!!!

                voorwerpen in close-up waarbij je het onderwerp een extra dimensie geeft (vervreemdingseffect)
                --> Hier kan je vanalles voor gebruiken; zet bvb. een onderwerp in een landschap, neem een matige groothoek en fotografeer het onderwerp van heel dichtbij. Dat onderwerp zal nu vervreemd groter lijken in vergelijking met de achtergrond.

                perspectivisch toelopende lijnen
                --> Kan je ook vanalles voor gebruiken; bvb. je staat in het midden van een laan met links en rechts een bomenrij, of een ander voorbeeld; een spoorweg, of ...

                foto waarbij je het effect van bewegend water of licht beoogt
                --> Je fotografeert 's avonds of 's nachts een voorbijrijdende auto; de lichten van de auto zullen strepen trekken op je foto.

                hoe moet ik een mooie close-up foto maken van bijvoorbeeld een laagvliegende vogel
                --> Een snelle telelens gebruiken, en trial-and-error; blijven proberen tot die er goed op staat.
                Last edited by Larah&Bo; 26 november 2006, 11:50.

                Comment

                Working...
                X