Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

image stabilizer

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • image stabilizer

    Ik ben van plan een Eos 400D te kopen.
    NU ben ik aant het zoeken achter een degelijke lens die kwa prijs nog goed meevalt.
    Eerst dacht ik aan een tamron 18-200mm.
    Maar nu zie ik dat deze geen image stabilizer heeft.
    Na even rond te kijken zie ik dat slechts weinig lenzen dit hebben.
    Is dit echt noodzakelijk zo'n image stabilizer als je foto's wilt trekken zonder gebruik te maken van statieven of anderen ?
    Want als ik eventjes kijk naar toestellen met stabilizer canon 17-85 kost al 588 euro...
    Terwijl de tamron met een veel sterkere zoom 344 euro kost.
    dit is wel een groot verschil in zoom en prijs.
    Maar die prijs en die zoom wil ik inruilen voor kwaliteit...
    Als het zo goed als onmogelijk is om op 200mm een scherpe foto te maken zonder statief.
    Ik ben een echte leek op vlak van digitale fotografie.
    Kunnen jullie me helpen ?

  • #2
    Re: image stabilizer

    Je kan uit de hand scherpe foto's maken op elke zoom. Maar het hangt af van de vastheid van je hand en de sluitertijd.

    Hoe hoger de sluiter hoe minder beweging van je lens wordt waargenomen. Als je op 1/2000 seconde trekt dan zal een kleine beweging van de lens niet opvallen. Als je op 2 seconden trekt dan zal een beweging van de lens snel opvallen hé. Men gebruikt wel eens als algemene regel dat de zoom in de breuk moet zetten. Dus op 200mm dan best een sluiter van 1/200 seconden nemen.

    De tweede factor is uw hand. Als je een vaste hand hebt kan je met langere sluiter werken. Bij één fotograaf zal op 200mm 1/200ste niet genoeg zijn omdat hij teveel bibbert. Een ander zal zonder problemen op 1/100 kunnen gaan.