Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

image stabilizer

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • image stabilizer

    Ik ben van plan een Eos 400D te kopen.
    NU ben ik aant het zoeken achter een degelijke lens die kwa prijs nog goed meevalt.
    Eerst dacht ik aan een tamron 18-200mm.
    Maar nu zie ik dat deze geen image stabilizer heeft.
    Na even rond te kijken zie ik dat slechts weinig lenzen dit hebben.
    Is dit echt noodzakelijk zo'n image stabilizer als je foto's wilt trekken zonder gebruik te maken van statieven of anderen ?
    Want als ik eventjes kijk naar toestellen met stabilizer canon 17-85 kost al 588 euro...
    Terwijl de tamron met een veel sterkere zoom 344 euro kost.
    dit is wel een groot verschil in zoom en prijs.
    Maar die prijs en die zoom wil ik inruilen voor kwaliteit...
    Als het zo goed als onmogelijk is om op 200mm een scherpe foto te maken zonder statief.
    Ik ben een echte leek op vlak van digitale fotografie.
    Kunnen jullie me helpen ?

  • #2
    Re: image stabilizer

    Je kan uit de hand scherpe foto's maken op elke zoom. Maar het hangt af van de vastheid van je hand en de sluitertijd.

    Hoe hoger de sluiter hoe minder beweging van je lens wordt waargenomen. Als je op 1/2000 seconde trekt dan zal een kleine beweging van de lens niet opvallen. Als je op 2 seconden trekt dan zal een beweging van de lens snel opvallen hé. Men gebruikt wel eens als algemene regel dat de zoom in de breuk moet zetten. Dus op 200mm dan best een sluiter van 1/200 seconden nemen.

    De tweede factor is uw hand. Als je een vaste hand hebt kan je met langere sluiter werken. Bij één fotograaf zal op 200mm 1/200ste niet genoeg zijn omdat hij teveel bibbert. Een ander zal zonder problemen op 1/100 kunnen gaan.

    Je zal het dus voor jezelf moeten uitzoeken. De stabilzatie komt ten goede omdat je dus grotere sluiteropeningen kunt gebruiken, en dat komt ten goede als in minder verlichte omstandigheden wilt fotograferen. Maar het geeft enkel zin als je onderwerp stil staat.
    Tot sluitertijd, Dirk

    Comment


    • #3
      Re: image stabilizer

      wat dirk zegt is juist maar daar wil ik nog aan toevoegen dat het grote zoombereik van de tamron ook een negatief effect heeft op de kwaliteit van de lens. op dit vlak is de 17-85 wrs beter

      groetjes
      robbe
      Prepare thoroughly. Go to the sacred places.
      Wait. Look. Feel.
      Then shoot ! (David Muench)

      Comment


      • #4
        Re: image stabilizer

        Tja, ergens geldt er een vuistregeltje dat kwaliteitslenzen nooit meer dan een factor drie mogen zoomen (70-200 is dus wel ok want kleiner dan 210), maar ook dat is maar een vuistregel zulle.....veel mensen zijn bijvoorbeeld erg content van de sigma 50-500 !

        op fredmiranda vind je reviews van een pak lenzen met quoteringen ernaast, die zijn meestal wel erg richtinggevend en een goeie aanvulling op vuistregels

        Groeten,
        Geert

        Comment


        • #5
          Re: image stabilizer

          Ja op FredMiranda kan je commentaren van gebruikers lezen. Maar er staan alleen de merk lenzen op.

          Over Sigma, Tamron e.d. ga je er weinig vinden.

          Een goede review site vind ik ook: photozone
          Tot sluitertijd, Dirk

          Comment


          • #6
            Re: image stabilizer

            Op FredMiranda staan wel reviews van andere merken.

            reviews van:

            Canon
            37 primes en 31 zooms

            Nikon
            26 primes en 17 zooms

            Sigma
            15 primes en 24 zooms

            Tokina
            4 primes en 8 zooms

            Tamron
            4 primes en 14 zooms

            Comment


            • #7
              Re: image stabilizer

              Oorspronkelijk geplaatst door Gengske Bekijk bericht
              Op FredMiranda staan wel reviews van andere merken.
              Oeps klopt inderdaad, alleen stonden de lenzen waar ik in geinstresseerd was van Tamron en Sigma er niet bij
              Tot sluitertijd, Dirk

              Comment


              • #8
                Re: image stabilizer

                Oorspronkelijk geplaatst door black reaper Bekijk bericht
                Ik ben van plan een Eos 400D te kopen.
                NU ben ik aant het zoeken achter een degelijke lens die kwa prijs nog goed meevalt.
                Eerst dacht ik aan een tamron 18-200mm.
                Maar nu zie ik dat deze geen image stabilizer heeft.
                Na even rond te kijken zie ik dat slechts weinig lenzen dit hebben.
                Is dit echt noodzakelijk zo'n image stabilizer als je foto's wilt trekken zonder gebruik te maken van statieven of anderen ?
                Want als ik eventjes kijk naar toestellen met stabilizer canon 17-85 kost al 588 euro...
                Terwijl de tamron met een veel sterkere zoom 344 euro kost.
                dit is wel een groot verschil in zoom en prijs.
                Maar die prijs en die zoom wil ik inruilen voor kwaliteit...
                Als het zo goed als onmogelijk is om op 200mm een scherpe foto te maken zonder statief.
                Ik ben een echte leek op vlak van digitale fotografie.
                Kunnen jullie me helpen ?
                De enigste die momenteel een 18-200 lens met stabilisator heeft is nikon, de 18-200 VR. koop daar een d50, d70s of d80 bij, en je hebt een zeer goede kombinatie.
                Anders heb je de Sony Alpha, en zet je daar eender welke lens, ook de tamron 18-200, op en je hebt altijd stabilisatie.
                Of je wacht op de nieuwe Pentax met ingebouwde stabilisatie.
                Of je wacht op de niuewe Sigma 18-200 met ingebouwde stabilisatie.
                Keuze genoeg.
                En euh, ja stabilisatie is eigenlijk een must, het helpt je scherpere foto's maken door de camera trillingen te compenseren. Het bestaat, dus waarom niet gebruiken?

                Comment

                Working...
                X