Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

VR: winnen van stops?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • VR: winnen van stops?

    Hoi allen!

    Her en der lees ik dat je met objectieven met VR-functie 3 tot 4 stops wint. Kan iemand mij misschien uitleggen wat die "stops"zijn.

    Klopt het volgende --> Hoe minder stops, hoe sneller de lens? (dus min of meer vergelijkbaar met een objectief met F2.8?)

  • #2
    Re: VR: winnen van stops?

    Met 1 stop geeft men aan dat het diafragma, sluitertijd of iso halveert of verdubbelt.

    1/30sec <-> 1/60 sec = 1 stop verschil
    f2,8 <-> f4 = 1 stop verschil
    iso 100 <-> iso 200 = 1 stop verschil.


    Met een VR of IS lens kan je foto's maken met een langere sluitertijd zonder dat je last krijgt van bewegingsonscherpte.

    Normaal wordt aangenomen dat je met een 200mm lens een sluitertijd van 1/200sec of korter moet aanhouden om geen bewegingsonscherpte te krijgen (daarbij hebben ze het over full-frame of camera's met een filmrolletje, met een kleinere sensor hou je best een sluitertijd aan die 1,5 x (Nikon) of 1,6 x (Canon) korter is).

    Als die IS of VR 1 stop verschil zou geven kan je zonder problemen op 1/100sec werken, 2 stops is dan 1/50 sec, met 3 stops (dat is wat Nikon zelf opgeeft, dacht ik??) zou je dan op 1/25 sec moeten kunnen werken zonder dat je al teveel last krijgt van bewegingsonscherpte.

    Maar dat geldt natuurlijk alleen maar wanneer je stilstaande onderwerpen fotografeert, je kan er de actie nooit mee bevriezen, dat gaat alleen door een voldoende korte sluitertijd aan te houden.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: VR: winnen van stops?

      Bedankt voor je duidelijke uitleg! Het was zeer verhelderend

      Ik weet nu precies wat ik moet/ ga doen

      Nogmaals hartelijk bedankt!

      Comment


      • #4
        Re: VR: winnen van stops?

        Die 3 à 4 stops moet je toch met een korreltje zout nemen !
        In de praktijk zal het 2,5 à 3 stops zijn !
        Onlangs nog een test gelezen en het tijdschrift FOCUS waar de anti-shake systemen in een objectief vergeleken werden met die in de body zelf.
        In de lens haalde gemiddeld 2,8 stops
        en in de body gemiddeld 2,5 stops
        Zelf heb ik een Minolta 7D en het anti-shake systeem werkt perfect met AL mijn objectieven !
        En in zééér goede omstandigheden kan ik zeker 3 stops of iets meer winnen....
        maar dan moet ik mijn toestel wel perfect kunnen ondersteunen door ergens op te rusten of tegenaan te leunen.
        Maar zelfs als je MAAR 2 stops wint is het al een hele verbetering !
        Maar fabricanten overdrijven nogal graag en de consument weet toch nooit onder welke omstandigheden zij die testen uitvoeren.

        Comment


        • #5
          Re: VR: winnen van stops?

          Hangt af van de lens en welk type VR.
          Op de Nikon 18-200 zit de lverbeterde VR II, en die haalt wel degelijk 3 a 4 stops.
          op 18mm Dx (27mm) werk ik uit de hand tot 1/2e.
          op 200mm Dx (300mm) tot +- 1/15e.
          (en in extremis zelfs nog lager)

          Volgens mij zijn dat effectief 3 a 4 stops ...
          www.PhotoPC.be - BD0430BE - NiCaNolta

          Comment


          • #6
            Re: VR: winnen van stops?

            Oorspronkelijk geplaatst door Paul C Bekijk bericht
            Hangt af van de lens en welk type VR.
            Op de Nikon 18-200 zit de lverbeterde VR II, en die haalt wel degelijk 3 a 4 stops.
            op 18mm Dx (27mm) werk ik uit de hand tot 1/2e.
            op 200mm Dx (300mm) tot +- 1/15e.
            (en in extremis zelfs nog lager)

            Volgens mij zijn dat effectief 3 a 4 stops ...
            Ik kan dit enkel beamen, de 18-200 VR heeft een enorm goede VR funktie, die 4 stops zijn wel haalbaar naar mijn gevoel, ik heb al op 200mm 1/15 sec scherpe fotos uit de losse hand genomen.

            Comment

            Working...
            X