Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon 18-200 VR AF-S f/3.5-5.6G IF-ED

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon 18-200 VR AF-S f/3.5-5.6G IF-ED

    Hallo,
    Ik ben nieuw op dit forum en heb totaal geen ervaring met lenzen met vibratiereductie. Ik heb sinds 2 weken een Nikon 18-200 VR lens en gebruik deze op mijn Nikon D70. Vorig weekend stelde ik echter vast dat wanneer ik de lens uitdraai tot een brandpuntsafstand tussen de 35mm en de 50mm en de lens dan verticaal naar beneden richt, dan draait de lens zelf verder uit tot iets voorbij de 135mm.
    Wanneer ik de lens verticaal naar boven richt, dan draait de lens vanzelf terug naar binnen tot 24mm.
    Volgens mij is dit niet normaal.
    De Nikon customer service deelde mij vandaag het volgende mee:
    "De zoomstand van een objectief kan spontaan veranderen als de lens naar boven of naar beneden gericht wordt. De zwaartekracht kan in die situatie de frictie van het lensmechanisme overwinnen, waardoor zoomstand van het objectief langzaam verandert.
    Dit probleem doet zich voor bij een beperkt aantal zoom objectieven, waaronder de AF-S VR DX 18-200mm F3.5-5.6G IF ED.Als het objectief in een bepaalde zoom positie staat en naar boven gericht wordt, zal de zoomstand langzaam uit zichzelf veranderen. In dit geval, zelfs bij een nieuw objectief is dit normaal.
    Hoewel de meerderheid van zoom objectieven hier geen last heeft, kan het na intensief gebruik toch optreden
    ."
    Wat is jullie mening hierover? Heeft iemand dezelfde ervaringen met deze nieuwe lens?

  • #2
    Re: Nikon 18-200 VR AF-S f/3.5-5.6G IF-ED

    Oorspronkelijk geplaatst door the nikonian Bekijk bericht
    Hallo,
    Ik ben nieuw op dit forum en heb totaal geen ervaring met lenzen met vibratiereductie. Ik heb sinds 2 weken een Nikon 18-200 VR lens en gebruik deze op mijn Nikon D70. Vorig weekend stelde ik echter vast dat wanneer ik de lens uitdraai tot een brandpuntsafstand tussen de 35mm en de 50mm en de lens dan verticaal naar beneden richt, dan draait de lens zelf verder uit tot iets voorbij de 135mm.
    Wanneer ik de lens verticaal naar boven richt, dan draait de lens vanzelf terug naar binnen tot 24mm.
    Volgens mij is dit niet normaal.
    De Nikon customer service deelde mij vandaag het volgende mee:
    "De zoomstand van een objectief kan spontaan veranderen als de lens naar boven of naar beneden gericht wordt. De zwaartekracht kan in die situatie de frictie van het lensmechanisme overwinnen, waardoor zoomstand van het objectief langzaam verandert.
    Dit probleem doet zich voor bij een beperkt aantal zoom objectieven, waaronder de AF-S VR DX 18-200mm F3.5-5.6G IF ED.Als het objectief in een bepaalde zoom positie staat en naar boven gericht wordt, zal de zoomstand langzaam uit zichzelf veranderen. In dit geval, zelfs bij een nieuw objectief is dit normaal.
    Hoewel de meerderheid van zoom objectieven hier geen last heeft, kan het na intensief gebruik toch optreden
    ."
    Wat is jullie mening hierover? Heeft iemand dezelfde ervaringen met deze nieuwe lens?
    Is echt geen abnormaal verschijnsel, komt ook voor bij andere superzooms zoals bvb de sigma 50-500, ik moet wel zeggen dat ik verschillende exemplaren gezien heb van die 18-200 die dit vertoonden, degene die ik had maar nu verkocht heb, had dit niet, onderlinge verschillen zijn dus blijkbaar mogelijk.
    There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
    A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
    Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

    Comment


    • #3
      Re: Nikon 18-200 VR AF-S f/3.5-5.6G IF-ED

      Mijn exemplaar had het ook, dus geen reden om ongerust te worden. Het is zeker geen fabricage fout.
      En zoals Francis zei, het komt bij meerdere lensen voor. Een ander voorbeeld de Sigma 135-400.
      BD0497BE : Nikon body + glas
      www.RudyVerrijt.info

      Comment


      • #4
        Re: Nikon 18-200 VR AF-S f/3.5-5.6G IF-ED

        De Tamron 18-200 heeft daar ook last van. Daar staat zelfs een knopje op om het zoomen te blokkeren. Ik weet niet of de Nikon zo'n knopje heeft.

        Bij sommige Nikon 18-70's zie je dat verschijnsel ook na een tijdje.

        Zelfs bij mijn (reeds goed gebruikte) Sigma 70-200, die van een interne zoom is voorzien, is het zo dat als je die met de frontlens naar beneden houdt, die soms spontaan vanaf ca. 100 mm uitzoomt naar 70 mm, afhankelijk van de warmte.


        seppuku.

        Comment


        • #5
          Re: Nikon 18-200 VR AF-S f/3.5-5.6G IF-ED

          Oorspronkelijk geplaatst door seppuku Bekijk bericht
          De Tamron 18-200 heeft daar ook last van. Daar staat zelfs een knopje op om het zoomen te blokkeren.
          Min Sigma 18-200 had ook zo'n knopje, maar dat was om in de 18mm stand voor transport te lockken. De Nikkor is gelocked(althans de mijne) in de 18 en 200 mm stand, daar tussen heeft de zwaartekracht ook zijn effect. Maar mijn 80-200 2.8 schuifzoom heeft precies hetzelfde. Ik heb met beide lenzen er nog nooit een probleem meegehad, want ik hou dan de zoom ring altijd vast.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: Nikon 18-200 VR AF-S f/3.5-5.6G IF-ED

            "Lens Creep" wordt dit genoemd. Google maar eens achter die term. Je zal direct zien dat de 18-200 daar inderdaad onderhevig aan is, maar ook tal van andere lenzen.
            Nikon D7000 * Nikon AF-S 18-200 IF-ED VR DX * Nikon SB-600 Flitser * Nog wa frutsel

            Comment


            • #7
              Re: Nikon 18-200 VR AF-S f/3.5-5.6G IF-ED

              Hallo iedereen,

              Bedankt voor jullie reacties en info.
              Ik ben nu toch al wat meer gerustgesteld dat er waarschijnlijk niets met mijn lens aan de hand is.

              Comment

              Working...
              X