Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

opslaan - bewerken van foto's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • opslaan - bewerken van foto's

    Beste mensen, ik zit met enkele vragen.
    Hoe slaan jullie jullie foto's op ?? Slaan jullie al de getrokken foto's op, of enkel de selectie. Op PC, CD of extern Harddisk. Nemen jullie ook een backup of niet ??

    Als jullie de foto's willen presenteren aan vrienden, hoe doen jullie dat?? via PC, TV, uitgeprint, ...

    Ik zou graag mijn naam kunnen plaatsen rechtsonderaan de foto, hoe doen jullie dat ???? Eventueel met een rand rond de foto.

    Momenteel gebruik ik picasa als software programma, is fotoshop zoveel beter voor de amateur (verschil in kwaliteit of mogelijkheden ??)

    alvast bedankt

    HuB
    een beginner

  • #2
    Re: opslaan - bewerken van foto's

    Oorspronkelijk geplaatst door HuB Bekijk bericht
    Beste mensen, ik zit met enkele vragen.
    Hoe slaan jullie jullie foto's op ?? Slaan jullie al de getrokken foto's op, of enkel de selectie. Op PC, CD of extern Harddisk. Nemen jullie ook een backup of niet ??
    Op PC, ik sla ze tweemaal op, een set bewerk ik, de andere niet.

    Als jullie de foto's willen presenteren aan vrienden, hoe doen jullie dat?? via PC, TV, uitgeprint, ...
    Op de laptop, dan zijn ze groter dan afgeprint. Op TV vind ik het niet altijd geslaagd.

    Ik zou graag mijn naam kunnen plaatsen rechtsonderaan de foto, hoe doen jullie dat ???? Eventueel met een rand rond de foto.
    M.b.v. een fotobewerkingsprogramma zoals Adobe Photoshop of een freeware versie zoals bvb Irfanview (anderen zullen je nog wel betere programmaatjes kunnen aanraden denk ik).

    Momenteel gebruik ik picasa als software programma, is fotoshop zoveel beter voor de amateur (verschil in kwaliteit of mogelijkheden ??)
    Picasa heb ik persoonlijk een hekel aan omdat ik niet kan zien welke foto's ik bekijk/bewerk daarin. (Kopie of origineel).
    Canon 350D
    Meer op: http://griffintje.deviantart.com of blog: http://griffintje.blogspot.com/

    Comment


    • #3
      Re: opslaan - bewerken van foto's

      Topic verplaatst naar een meer passend forumonderdeel.
      Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
      --------

      Comment


      • #4
        Re: opslaan - bewerken van foto's

        Ik wil hier even over verdergaan.
        Ik zit op dit ogenblik met ongeveer 70Gb materiaal op de harddisk van m'n PC, met een dagelijke backup op een externe 300Gb harddisk.

        Nu ben ik nog niet 100% gerust, want ik zou m'n harddisk op de PC wat willen ontlasten, maar dat betekend dat ik een bijkomend medium moet vinden om m'n materiaal op te slaan.

        Een extra externe disk? Een DVD writer (met de beperking dat je een pak DVDs zult moeten schrijven en hoe betrouwbaar is zo'n DVD ?) andere mogelijkheden?
        Nikon EM - F801S - D2X en wat snelle Nikkors.

        Comment


        • #5
          Re: opslaan - bewerken van foto's

          Ik heb mijn foto's driedubbel. Op mijn desktop, op mijn laptop (voor het reizen) en als backup op 1 van mijn ext HD's.
          Ik heb 2 Lacie ext HD's en die werken prima. Wat ik wel doe (en zou aanraden voor elke ext HD) is deze uit te schakelen wanneer je die niet nodig hebt. De levensduur van een HD wordt voor een groot deel bepaald door de warmte die ontwikkeld wordt (en die dingen worden warm!!!).
          Ik hoor steeds meer stemmen opgaan om geen backups te nemen op glimmende schijfjes (CDR, DVD+/-R, ...) omdat men veel vroeger dan verwacht een corrosielaagje krijgen kan. Dit stond oa in het gerespecteerde PC magazine CT'magazine (computer en techniek).
          Dat ik mijn foto's in het driedubbel heb heeft enkel te maken met het gebruikersgemak tussen beide PC's.

          Comment


          • #6
            Re: opslaan - bewerken van foto's

            Oorspronkelijk geplaatst door Twizter Bekijk bericht
            Ik heb mijn foto's driedubbel. Op mijn desktop, op mijn laptop (voor het reizen) en als backup op 1 van mijn ext HD's.
            Ik heb 2 Lacie ext HD's en die werken prima. Wat ik wel doe (en zou aanraden voor elke ext HD) is deze uit te schakelen wanneer je die niet nodig hebt. De levensduur van een HD wordt voor een groot deel bepaald door de warmte die ontwikkeld wordt (en die dingen worden warm!!!).
            Externe harddisks kunnen ook kapot gaan, zoals de mijne (Maxtor) deed na nog geen jaar dienst. Garantie is dan relatief, want ze gaan die natuurlijk niet herstellen, laat staan je data recupereren. Uiteindelijk nog kunnen recupereren wat erop stond, maar ik was wat blij dat ik ook alles ook op schijfjes had, betrouwbaar of niet.

            Vraag me af of het voor zo'n externe usb disk niet slechter is van die regelmatig aan en uit te zetten, dan om hem permanent aan te laten.

            Comment


            • #7
              Re: opslaan - bewerken van foto's

              Alles op 4 externe LaCie HD's van 250 GB elk.
              Een LaCie Terabyte RAID 5 station als back-up thuis (wordt alleen aangeschakeld voor BU).
              Een Maxtor One Touch 500 GB als back-up van al mijn geconverteerde fotos in TIFF of PSD (dus geen RAWs) op mijn kantoor.

              CD's of DVD's schrijven doe ik allang niet meer.

              Comment


              • #8
                Re: opslaan - bewerken van foto's

                Bedankt allen. Een extra externe HD zit er zowiezo aan te komen.
                Ik ben idd ook geen voorstander van het uitschakelen van PC's of andere apparatuur.
                Zo staat mijn PC eigenlijk gans het jaar op. De laatste heeft de geest gegeven na twee korte stroomonderbrekingen op korte tijd na elkaar.

                Enige voorkeur voor backup software?
                Ik trek nu mijn plan met wat er bij Lacie bijgeleverd wordt, maar die kan bvb al geen incremental backups aan zodat ik regelmatig een oudere backup moet deleten om plaats te maken.
                Nikon EM - F801S - D2X en wat snelle Nikkors.

                Comment


                • #9
                  Re: opslaan - bewerken van foto's

                  Oorspronkelijk geplaatst door pichayandege Bekijk bericht
                  Externe harddisks kunnen ook kapot gaan, zoals de mijne (Maxtor) deed na nog geen jaar dienst. Garantie is dan relatief, want ze gaan die natuurlijk niet herstellen, laat staan je data recupereren. Uiteindelijk nog kunnen recupereren wat erop stond, maar ik was wat blij dat ik ook alles ook op schijfjes had, betrouwbaar of niet.
                  Ja, ook externe schijven kunnen kapot gaan. Maar als het goed is (en dat schrijft Twizter ook) dan is dat wat op de externe disk staat een kopie. Dus mocht die stuk gaan dan heb je je interne HD nog.

                  Als én je interne én je externe HD tegelijkertijd stuk gaan dan stond waarschijnlijk je huis in brand en dan heb je andere problemen.

                  Comment


                  • #10
                    Re: opslaan - bewerken van foto's

                    Oorspronkelijk geplaatst door Adri H Bekijk bericht
                    Enige voorkeur voor backup software?
                    Ik trek nu mijn plan met wat er bij Lacie bijgeleverd wordt, maar die kan bvb al geen incremental backups aan zodat ik regelmatig een oudere backup moet deleten om plaats te maken.
                    http://www.microsoft.com/windowsxp/u...o/synctoy.mspx

                    Comment


                    • #11
                      Re: opslaan - bewerken van foto's

                      Oorspronkelijk geplaatst door Adri H Bekijk bericht
                      De laatste heeft de geest gegeven na twee korte stroomonderbrekingen op korte tijd na elkaar.
                      Daarvoor heb ik zowel thuis als op kantoor een no-break group staan op mijn PC die gedurende 15 tot 30 minuten stroomonderbrekingen opvangt. Voldoende om de computer veilig af te sluiten of de hoofdzekering te resetten.

                      Comment


                      • #12
                        Re: opslaan - bewerken van foto's

                        Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
                        Ja, ook externe schijven kunnen kapot gaan. Maar als het goed is (en dat schrijft Twizter ook) dan is dat wat op de externe disk staat een kopie. Dus mocht die stuk gaan dan heb je je interne HD nog.

                        .
                        Op mijn externe disk staat een copie van wat ik op cd's bewaar. Mijn interne disk is 10x kleiner dan die externe, dus veel copie kan daar niet op. Natuurlijk is dat niet ideaal, maar de middelen zijn nu eenmaal beperkt.

                        Een pc heel het jaar constant laten aanstaan vind ik energieverspilling van mekaniemeer. Maar in Belgie is men daar zeer bedreven in, dat is geweten.

                        Comment


                        • #13
                          Re: opslaan - bewerken van foto's

                          Oorspronkelijk geplaatst door HuB Bekijk bericht
                          Als jullie de foto's willen presenteren aan vrienden, hoe doen jullie dat?? via PC, TV, uitgeprint, ...
                          De enige volwaardige manier vind ik nog altijd prints (en dan liefst op groot formaat)
                          Canikon 40D - D200, D300

                          Comment


                          • #14
                            Re: opslaan - bewerken van foto's

                            Oorspronkelijk geplaatst door pichayandege Bekijk bericht
                            Een pc heel het jaar constant laten aanstaan vind ik energieverspilling van mekaniemeer. Maar in Belgie is men daar zeer bedreven in, dat is geweten.
                            Zo'n PC verbruikt toch praktisch niets in standby. En zolang ik de rekening betaal komt er stroom uit het stekkertje
                            Nikon EM - F801S - D2X en wat snelle Nikkors.

                            Comment

                            Working...
                            X