Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Oude lenzen op Nikon

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Oude lenzen op Nikon

    Ik ging vorige week naar Photohall om eens te informeren naar Canon en Nikon toestellen (ook om eens vast te nemen). En daar had de verkoper een duideljke voorkeur voor Canon toestellen.

    Nu liet hij mij als nadeel van Nikon ook weten dat oudere Nikonlenzen niet meer passen op de nieuwe DSLR's (Het ging dan over de D70s). Bij Canon zou het wel mogelijk zijn om ook oude lenzen op DSLR's te gebruiken. Is dit juist?

    Ik dacht net ergens gelezen te hebben dat Nikon een hele waaier van mogelijke type lenzen aankan (oud en nieuw).
    http://kasper.photography & Flickr

  • #2
    Re: Oude lenzen op Nikon

    Ja hallo, Wegblijven uit die winkel zou ik zo zeggen! Die brave man heeft het helemaal mis, de oude (FD) lenzen van Canon passen niet op de nieuwe body's. Die van Nikon wel, verdere info zal van Nikon users moeten komen.

    Grts JVG
    Canon 350D & 40D / EF 50 1.8 MK I & II / EF 100 2.8 USM macro / EFS 17-55 2.8 IS USM / EF 24-70 2.8 L / EF 70-200 2.8 L IS USM / 580 EX / Panasonic Lumix TZ5 / Imac 24" 

    Comment


    • #3
      Re: Oude lenzen op Nikon

      Ik denk inderdaad dat de brave man de merken door elkaar haalt (of meer winst heeft op canon)
      Slechts bepaalde types oude nikon-lenzen passen nièt.
      Je moet wel in bepaalde gevallen full manual werken.

      Comment


      • #4
        Re: Oude lenzen op Nikon

        wat een Kul,

        Bijna alle lenzen werken perfect op de digitale body's
        Het spreekt voor zich dat de oudere lenzen alleen manueel werken.
        In ieder geval op de d200, d2x, d2h ,d80 en d50 werkt lichtmeting ook perfect.

        alex
        Website : www.alextimmermans.com
        Collodion weblog : http://collodion-art.blogspot.com/
        Collodion movie : http://www.youtube.com/watch?v=mzCCjlubQ2o

        Comment


        • #5
          Re: Oude lenzen op Nikon

          Oorspronkelijk geplaatst door janvangent Bekijk bericht
          Ja hallo, Wegblijven uit die winkel zou ik zo zeggen! Die brave man heeft het helemaal mis, de oude (FD) lenzen van Canon passen niet op de nieuwe body's. Die van Nikon wel, verdere info zal van Nikon users moeten komen.

          Grts JVG
          Groot gelijk!
          Die winkel idd. vermijden als de pest!...

          Oude Canon lenzen (FD) zijn helemaal niet te gebruiken op digitale Canon DSLRs. Ze zijn destijds bij Canon zo dwaas geweest om de complete bajonet te veranderen, zodat mensen met (vaak dure FD lenzen) deze niet meer konden inzetten op de EOS en DSLR modellen...
          Vermits ik in dat geval was met o.a. een (zéér dure!) Canon FD 800mm f5.6 die ik dus niet meer kon gebruiken, heb ik besloten om helemaal vanaf nul te herbeginnen, ... maar dan wel met Nikon...
          Had ik vroeger direct voor Nikon gekozen, dan kon ik de oude lenzen van die tijd nu nog gebruiken!...

          Comment


          • #6
            Re: Oude lenzen op Nikon

            Ah, op zich was hij enorm vriendelijk hoor. Hij is zelfs speciaal nog een Canon One Magazine gaan zoeken achteraan de winkel (anders neemt iedereen er één), zodat ik wat kan bijlezen over digitale fotografie. Ik ken andere winkelieren die je met moeite verder willen helpen (maar die er misschien wel meer vanaf weten), of enkel als ze zien dat je van plan bent daar en dan iets te kopen.

            Zowiezo vond ik zijn bewering nogal vreemd, nuja missen is menselijk. Hij zei dat hij zelf als amateur ook nog met een oude analoge Canon werkt, dus kan ik me wel inbeelden dat hij dat merk voorneemt. Maar als je in dergelijke winkel werkt en die dingen verkoopt mag je natuurlijk geen verkeerde dingen erover zeggen.

            (Ik was trouwnens toch niet van plan om daar te kopen eigenlijk, maar om effe die D70s nog eens in mijn handen te kunnen houden. )
            http://kasper.photography & Flickr

            Comment


            • #7
              Re: Oude lenzen op Nikon

              Alletwee de merken hebben problemen met oude lenzen. Canon met z'n veranderde bajonet en Nikon met de lichtmeter. Er zijn niet zoveel Nikon DSLR's (en zeker niet de D70) die werken met een niet-gechipte lens. De lens past er wel op, maar de lichtmeter doet 't niet.
              Voor volledige compatabiliteit met oude lenzen zul je toch bij andere merken moeten gaan zoeken.

              Comment


              • #8
                Re: Oude lenzen op Nikon

                Oorspronkelijk geplaatst door Ivo M Bekijk bericht
                Alletwee de merken hebben problemen met oude lenzen. Canon met z'n veranderde bajonet en Nikon met de lichtmeter. Er zijn niet zoveel Nikon DSLR's (en zeker niet de D70) die werken met een niet-gechipte lens. De lens past er wel op, maar de lichtmeter doet 't niet.
                Voor volledige compatabiliteit met oude lenzen zul je toch bij andere merken moeten gaan zoeken.
                De D200 zou het wél kunnen had ik begrepen!?...

                Comment


                • #9
                  Re: Oude lenzen op Nikon

                  de lichtmeter van een D200 werkt toch met een zenitar manuele lens
                  dus ik veronderstel ook met de oudere MF nikor lensen
                  en de lichtmeter van de D80 en de D40 zouden daar ook mee werken
                  van de D50 en de D70(s) dat weet ik niet

                  Comment


                  • #10
                    Re: Oude lenzen op Nikon

                    Oorspronkelijk geplaatst door LucD Bekijk bericht
                    De D200 zou het wél kunnen had ik begrepen!?...
                    D200 wel inderdaad.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Oude lenzen op Nikon

                      Oorspronkelijk geplaatst door Ivo M Bekijk bericht
                      Alletwee de merken hebben problemen met oude lenzen. Canon met z'n veranderde bajonet en Nikon met de lichtmeter. Er zijn niet zoveel Nikon DSLR's (en zeker niet de D70) die werken met een niet-gechipte lens. De lens past er wel op, maar de lichtmeter doet 't niet.
                      Voor volledige compatabiliteit met oude lenzen zul je toch bij andere merken moeten gaan zoeken.

                      Alle ais lenzen werken op de d50 d80 d200 d2x en d2h series met een perfecte lichtmeting. D70 zou ik zo niet durven zeggen
                      Met uitzondering van enkele exotische lenzen waarvan het achterste glasgedeelte te ver de camera in komt zodat de spiegel kan beschadigen.
                      Website : www.alextimmermans.com
                      Collodion weblog : http://collodion-art.blogspot.com/
                      Collodion movie : http://www.youtube.com/watch?v=mzCCjlubQ2o

                      Comment


                      • #12
                        Re: Oude lenzen op Nikon

                        dus dan schieten er maar weinig (nieuwere) modelen over waarvan de lichtmeter niet werkt met de oudere MF lensen

                        Comment


                        • #13
                          Re: Oude lenzen op Nikon

                          Oorspronkelijk geplaatst door Gert1971 Bekijk bericht
                          dus dan schieten er maar weinig (nieuwere) modelen over waarvan de lichtmeter niet werkt met de oudere MF lensen
                          Gewoon lekker spul, NIKON
                          je zult maar C.... hebben, kun je al je oude lenzen weggooien (LOL)
                          Website : www.alextimmermans.com
                          Collodion weblog : http://collodion-art.blogspot.com/
                          Collodion movie : http://www.youtube.com/watch?v=mzCCjlubQ2o

                          Comment


                          • #14
                            Re: Oude lenzen op Nikon

                            het is inderdaad juist omgekeerd, oude Nikon lenzen werken op de digitale body's, die van Canon niet...
                            Mannen van phoyohall steken nr mijn mening wel vaker stoten uit
                            One life, live it!
                            vernieuwde site: natuurbeeld

                            Comment


                            • #15
                              Re: Oude lenzen op Nikon

                              Metering werkt niet met non-cpu lenzen op de D50.
                              Nikon D50 + kitlens + Nikkor 50 F1.8 + Tamron 100-300 + Monopod Marver + Starblitz 250-BAZ

                              Comment

                              Working...
                              X