Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Een pot majonaise? Een foto met een diepere betekenis?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Een pot majonaise? Een foto met een diepere betekenis?

    Ik start met een vraag: Moet een foto een diepere betekenis hebben?

    Dit weekend heb ik met iemand gesproken ("de betere fotograaf" zullen we zeggen) die als belangrijk criterium heeft dat een goeie foto of fotoreeks een diepere betekenis moet hebben, zeker indien deze wordt tentoongesteld om door "anderen" te worden bekeken. (eigenlijk zoals dat op BD ook meestal gebeurt)

    Wat ik bedoel?
    Als voorbeeld neem ik "een pot majonaise". (ook als voorbeeld gebruikt door deze fotograaf)
    Een foto van een pot majonaise kan perfect scherp zijn, goed belicht, sterk punt juist, perfecte schaduw, kleurcompo en beeldopbouw OK, etc echter het blijft uiteindelijk een foto van een pot majonaise.
    Een foto met een diepere betekenis daarentegen is bijvoorbeeld een foto van een pot majonaise samen met een dik kind dat zijn vinger in de pot majonaise steekt. --> zie verleiding, overconsumptie, foute eetgewoonte, etc.

    Een goeie foto/fotoreeks moet eigenlijk een diepere betekenis hebben! ttz, Is dit ook een belangrijk criterium voor u?
    Groeten, Benny (Sint-Truiden) - mijn oude BLOG en mijn Nieuwe Blog

  • #2
    Re: Een pot majonaise? Een foto met een diepere betekenis?

    die pot mayonaise zónder dat kind kan evengoed een diepere betekenis hebben.

    de vergelijking gaat SOMS op, bijv. niet bij (en laten we nu SC eens aflopen)
    architectuur, dieren, macro, modellen, evenementen, landschappen, sport, ...

    mm
    ∏__|_ ∏__|_
    "no rules, great shots"
    Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

    Comment


    • #3
      Re: Een pot majonaise? Een foto met een diepere betekenis?

      Geef mij maar de pot mayo die stukgevallen op de grond ligt (ne goeien challenge voor volgende maand trouwens ).
      Neem daar een foto van, hoeft niet scherp maar wel met een aantrekkelijke compo. Dat soort fotografie lees ik als een boek, het beeld nodigt mij uit tot het wegzinken in mijn eigen gevoel.

      Af en toe kom ik er hier wel eens tegen op het forum, maar toch te weinig imho. Maar zoals mm al aanhaalt, elke discipline vd fotografie stelt zo z'n eigen eisen. Al zou ik niet goed inzien waarom...

      conclusie:
      geef mij maar de diepere betekenis.

      Grtzzzz.
      Mijn verbeelding ontdekt meer dan mijn ogen... beoog ik dan ook mijn verbeelding?

      Gratis kijkplezier Coming soon

      Comment


      • #4
        Re: Een pot majonaise? Een foto met een diepere betekenis?

        een pot mayo is een pot mayo.

        plaats die pot op tafel (of de foto van die pot in een andere foto met beeldbewerkingssoftware)
        speel wat met kleuren, contrasten en licht dan wordt die pot mayo nét de toegevoegde waarde van het tafelgebeuren. tada foto met kracht en kan zo in een boeksken

        zet die pot in een studio met egale achtergrond en hij kan in de catalogus van de meest gezochte ketchupmoordenaars
        foto als spiegel of als venster?

        Comment


        • #5
          Re: Een pot majonaise? Een foto met een diepere betekenis?

          Oorspronkelijk geplaatst door parakiet Bekijk bericht
          een pot mayo is een pot mayo.

          plaats die pot op tafel (of de foto van die pot in een andere foto met beeldbewerkingssoftware)
          speel wat met kleuren, contrasten en licht dan wordt die pot mayo nét de toegevoegde waarde van het tafelgebeuren. tada foto met kracht en kan zo in een boeksken

          zet die pot in een studio met egale achtergrond en hij kan in de catalogus van de meest gezochte ketchupmoordenaars
          @ Parakiet, mm, Godi,
          Waar ik naar op zoek ben is een / uw mening of een diepere betekenis in een foto ook een belangrijk criterium is voor u om een foto/foto reeks "goed" te vinden?
          Groeten, Benny (Sint-Truiden) - mijn oude BLOG en mijn Nieuwe Blog

          Comment


          • #6
            Re: Een pot majonaise? Een foto met een diepere betekenis?

            zoals ik zei: bij zaken zoals architectuur, macro, evenementen, landschappen, sport, ... niet per se.
            in die disciplines is het compleet onnodig, in andere disciplines dan weer een must.
            en wie bepaald een (aanwezigheid van) diepere betekenis?

            veel interessanter is het suggestieve:
            laat die kleine bijvoorbeel heel onscherp op de achtergrond op de "gewone" mayonaisepotfoto staan.
            de meesten zullen het niet eens opmerken, of zelfs gewoon een "snapshot" vinden, maar tóch is dezelfde boodschap aanwezig.
            en als je ze doorhebt, is de boodschap des te sterker.

            bekijk deze foto eens, en lees mijn comment.

            mm
            ∏__|_ ∏__|_
            "no rules, great shots"
            Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

            Comment


            • #7
              Re: Een pot majonaise? Een foto met een diepere betekenis?

              Mijn antwoord was nogthans ook duidelijk, voor mij primeert de diepere betekenis achter de foto.

              Zet een schoon madam in de meest geavanceerde studio, neem er een technisch perfekte foto van en ik zal zeggen... mooi maar ik mis het leven.

              Neem die zelfde madam, spontaan getrokken in één of andere leefomgeving en ik word verliefd.
              Mijn verbeelding ontdekt meer dan mijn ogen... beoog ik dan ook mijn verbeelding?

              Gratis kijkplezier Coming soon

              Comment


              • #8
                Re: Een pot majonaise? Een foto met een diepere betekenis?

                Oorspronkelijk geplaatst door Godi Bekijk bericht
                Mijn antwoord was nogthans ook duidelijk, voor mij primeert de diepere betekenis achter de foto.

                Zet een schoon madam in de meest geavanceerde studio, neem er een technisch perfekte foto van en ik zal zeggen... mooi maar ik mis het leven.

                Neem die zelfde madam, spontaan getrokken in één of andere leefomgeving en ik word verliefd.
                @ Godi, sorry maar ik was wat blijven steken bij die stukgevallen pot mayonaise. Bedankt voor uw mening.

                @mm, de link en uw uitleg maakt uw antwoord duidelijk.
                Groeten, Benny (Sint-Truiden) - mijn oude BLOG en mijn Nieuwe Blog

                Comment


                • #9
                  Re: Een pot majonaise? Een foto met een diepere betekenis?

                  Oorspronkelijk geplaatst door BPVST Bekijk bericht
                  Moet een foto een diepere betekenis hebben?
                  Nee, "moeten" niet, maar het helpt wel om een "gewone" foto interessant te maken. Ik houd er van als een foto een verhaal vertelt, méér dan alleen een plaatje is. Maar soms is een mooie foto gewoon een mooi beeld, niet meer, niet minder.

                  Zoals mm al aan geeft: sommige categorieen hebben niets extras nodig. Al vind ik de voorbeelden die genoemd worden dan weer jammer. Sport bijvoorbeeld kan vaak juist een beetje extra gebruiken: emotie, uitputting, overwinning of juist verlies. Dat maakt voor mij de foto tot een winner.

                  Voor evenementen geldt wat mij betreft hetzelfde. Neem nu zoiets banaals als Sinterklaas... wat is interessanter, puur statisch Sinterklaas met 2 zwarte pieten of een pieterman die probeert een kind dat zich bangelijk verschuilt achter moeders' rokken te paaien met wat snoepgoed? De emotie maakt de foto, niet het beeld!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Een pot majonaise? Een foto met een diepere betekenis?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Joost Bekijk bericht
                    ... een beetje extra gebruiken: emotie, uitputting, overwinning of juist verlies. Dat maakt voor mij de foto tot een winner.
                    verwar "diepere betekenis" niet te gauw met "emotie" hé.
                    diepere betekenis is wat je er zelf in steekt.
                    die sportfoto is puur registratie van dat moment, en daar is timing belangrijk!

                    mm
                    ∏__|_ ∏__|_
                    "no rules, great shots"
                    Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

                    Comment


                    • #11
                      Re: Een pot majonaise? Een foto met een diepere betekenis?

                      Iets soortgelijks heb ik ook al eens gevraagd (zij het algemener):

                      Ik ben eigenlijk nog maar een beginnertje... maar ook een denkertje :D Ik lees hier op het forum zelden discussies over de essentie van een goeie foto... Wel technische dingen zoals "scherp" of "niet scherp", of over de kadrering, overbelichting, ... ofwel "deze spreekt mij aan" of "deze


                      Ik ben persoonlijk fan van die zwart-wit-fotojournalistiek uit de jaren '30, en aanverwanten. Daar zit altijd iets dieper in, en ze zijn vaak goed uitgevoerd ook. Soms niet, maar dan maakt het onderwerp dat ruimschoots goed.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Een pot majonaise? Een foto met een diepere betekenis?

                        Kijk eens naar mijn signatuur en je kent mijn mening

                        Gr. X.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Een pot majonaise? Een foto met een diepere betekenis?

                          @ Xarder: uw signatuur, tja....
                          Voor de maker heeft bijna elke foto een diepere betekenis of een emotie omdat hij/zij de foto zelf gemaakt heeft en omdat het:
                          - Een foto van "mijn" kind / lief / poes / goudvis..., of
                          - waar "ik" op vakantie ben geweest, of
                          - hoe "moeilijk / gevaarlijk" het was om die foto te maken, of
                          - hoe lang "ik" op het juiste moment heb zitten wachten, of
                          - hoeveel voorbereiding het wel heeft gekost om die te kunnen maken, etc.

                          Maar de toeschouwer ziet enkel de foto.
                          Groeten, Benny (Sint-Truiden) - mijn oude BLOG en mijn Nieuwe Blog

                          Comment


                          • #14
                            Re: Een pot majonaise? Een foto met een diepere betekenis?

                            Oorspronkelijk geplaatst door BPVST Bekijk bericht
                            @ Xarder: uw signatuur, tja....
                            Voor de maker heeft bijna elke foto een diepere betekenis of een emotie omdat hij/zij de foto zelf gemaakt heeft en omdat het:
                            - Een foto van "mijn" kind / lief / poes / goudvis..., of
                            - waar "ik" op vakantie ben geweest, of
                            - hoe "moeilijk / gevaarlijk" het was om die foto te maken, of
                            - hoe lang "ik" op het juiste moment heb zitten wachten, of
                            - hoeveel voorbereiding het wel heeft gekost om die te kunnen maken, etc.

                            Maar de toeschouwer ziet enkel de foto.
                            Dat vertelt imho meer over de toeschouwer dan over de maker
                            Edit: Niet negatief bedoeld overigens hoor ...

                            Er zijn hier op het forum zo veel foto's die een verhaal vertellen. Meer dan de "gemiddelde" toeschouwer ziet. Heel veel fotografen leggen idd geen verhaal in hun foto en toch onbewust wel ... En als ik het dan een beetje bekijk, zijn dat over het algemeen de fotografen die een foto met name op de technische aspecten beoordelen ...
                            Een heel goed voorbeeld is een foto van die ik zelf gemaakt heb. Hier reageren meerdere mensen op met ik zou die foto meer symetrisch gemaakt hebben, ik vind hem overbelicht, ik zou die paal rechts eraf croppen. Alleen heb ik bewust de symetrie eens gelaten voor wat het is, ik weet hoe ik een symetrische foto moet maken maar dat wilde ik niet. Dat felle licht is bewust gemaakt, die paal rechts heb ik er bewust bijgezet. Gewoon omdat die een diepere betekenis hebben.Jammergenoeg ben ik alleen nog niet zo een goede fotograaf dat ik het iedereen duidelijk kan maken maar degenen die mij kennen zagen het wel. En zo zijn er nog veel meer foto's van mij die technisch misschien niet perfect zijn maar wel een diepere betekenis hebben. Overigens nog een heel recente foto, De Uitgang, en weer mensen die me kennen zien de symboliek hierin. 1 reactie bv ik zie een foto die teveel geflashed is, bewust gedaan dus, ik had dat makkelijk kunnen aanpassen in PS.

                            Gr. X.
                            Last edited by Xarder; 22 november 2006, 21:53.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Een pot majonaise? Een foto met een diepere betekenis?

                              Oorspronkelijk geplaatst door BPVST Bekijk bericht
                              @ Parakiet, mm, Godi,
                              Waar ik naar op zoek ben is een / uw mening of een diepere betekenis in een foto ook een belangrijk criterium is voor u om een foto/foto reeks "goed" te vinden?
                              Ewel, kijk zie, ik weet dat niet. Ik sta daar gewoon niet bij stil. Ik vind een foto goed of slecht zoals ik een lied goed of slecht vind. Een diepere betekenis in een foto zoeken doe ik niet, net zomin als ik van een mooi lied wil weten wat de diepere betekenis is.

                              Comment

                              Working...
                              X