Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kan ik nog iets aanvangen met mijn oude lenzen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Kan ik nog iets aanvangen met mijn oude lenzen?

    Hallo,
    Ik ben nieuw op dit forum (en in de digitale fotografie) en ben onder de indruk van de expertise van veel forum-leden hier!
    Mijn vraag : ik sta op het punt om een digitale SRL te kopen en vroeg me af of ik nog iets kan aanvangen met de objectieven van mijn oude analoge Minolta. Het gaat om een lens van 135 mm (lichtsterkte 2.8) en een groothoek van (28 mm,2.8). Of zijn ze alleen nog goed voor de prullenmand?
    Last edited by Kade; 9 februari 2007, 07:19.

  • #2
    Re: Kan ik nog iets aanvangen met mijn oude lenzen?

    De lenzen zouden op de Alpha 100 moeten passen (best meenemen naar de winkel om dit te laten bevestigen)...
    Een deftige winkel lacht niet als je met die toch wel zinvolle vraag afkomt...

    Kies je voor een ander merk dan Sony of Minolta passen de lenzen zeker niet.
    Canon :: 5DmkI :: EOS 30 :: EF 50 f/1.4 :: EF 28-70L f/2.8 :: EF 135L f/2 :: EF 70-200L f/4

    Comment


    • #3
      Re: Kan ik nog iets aanvangen met mijn oude lenzen?

      Sony A100 is nu wel net de camera die het laagst op mijn verlanglijstje staat omdat ik gelezen heb dat hij nogal ingewikkeld is qua menustructuur.
      Last edited by Kade; 9 februari 2007, 07:20.

      Comment


      • #4
        Re: Kan ik nog iets aanvangen met mijn oude lenzen?

        ik zou van ingewikkeldheid van menustructuur geen doorslaggevend criterium maken, je werkt vooral met de knoppen op de body

        je kan ofwel kiezen voor je lichtsterke lenzen en een sony kopen, wel beseffen dat amateurbodies de groothoek en tele met 1,5 vermenigvuldigen, maw heb je een standaard 42mm prime en een 200 mm tele

        als dit je niet aanstaat en een ander model ligt beter in de hand: verpats uw lenzen en begin met een nieuw systeem

        Comment


        • #5
          Re: Kan ik nog iets aanvangen met mijn oude lenzen?

          Jouw beide lenzen werken prima op de a100.

          (Mocht je van plan zijn ze toch in de vuilbak te gooien, bel me dan maar ! Dan kom ik jouw vuilbak wel leegmaken ).
          De 28mm weet ik niet precies, maar de 135mm gaat tegenwoordig regelmatig voor €300 of meer van de hand.

          Als ik me niet vergis, is de menustructuur van de a100 vrijwel dezelfde als die van de vroegere KM 5D, en die vond ik eigenlijk wel heel handig in gebruik. Best zelf even proberen om je er een idee van te vormen.
          "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

          Comment


          • #6
            Re: Kan ik nog iets aanvangen met mijn oude lenzen?

            Moet ik bij elke camera waarover ik sprak met 1.5 vermenigvuldigen?
            De sensors zijn toch niet bij alle drie de modellen even groot of heeft het daar niet mee te maken?
            Als ik het goed begrijp is mijn standaardlens van 50 mm daar dan een lens van 75 mm?

            De lenzen verkopen is geen optie, wie is nu nog op zoek naar zo'n dingen?

            Comment


            • #7
              Re: Kan ik nog iets aanvangen met mijn oude lenzen?

              Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
              De 28mm weet ik niet precies, maar de 135mm gaat tegenwoordig regelmatig voor €300 of meer van de hand.
              Meen je dat?????
              Via een gewone tweedehandssite adverteren?

              Comment


              • #8
                Re: Kan ik nog iets aanvangen met mijn oude lenzen?

                Oorspronkelijk geplaatst door Kade Bekijk bericht
                De lenzen verkopen is geen optie, wie is nu nog op zoek naar zo'n dingen?
                Waarom geen optie. Jouw "oude" Minolta's zijn van uitstekende kwaliteit en zodanig gebouwd dat ze vrijwel onverslijtbaar zijn.
                De meeste zoomlenzen kunnen qua beeldkwaliteit niet tippen aan jouw oudjes.

                Oorspronkelijk geplaatst door Kade Bekijk bericht
                Meen je dat?????
                Via een gewone tweedehandssite adverteren?
                Een voorbeeldje:
                http://cgi.benl.ebay.be/Minolta-Sony...QQcmdZViewItem

                Veel hangt af van de staat van jouw exemplaar natuurlijk.


                Voor meer info over de kwaliteit van deze lenzen, kijk een keer op www.dyxum.com onder de rubriek "lenses".
                "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                Comment


                • #9
                  Re: Kan ik nog iets aanvangen met mijn oude lenzen?

                  Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
                  Veel hangt af van de staat van jouw exemplaar natuurlijk.
                  Ben een proper meisje. Ze zijn nog als nieuw.
                  Heel erg bedankt voor de tip en voor de link. Ik zal die eens goed bestuderen nu.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Kan ik nog iets aanvangen met mijn oude lenzen?

                    Graag gedaan, en veel succes met de keuze.

                    (
                    Oorspronkelijk geplaatst door Kade Bekijk bericht
                    Ben een proper meisje. Ze zijn nog als nieuw.
                    De twee gaan niet altijd samen hé. Ik ken propere meisjes die af en toe wel eens met het servies gooien .)
                    "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                    Comment


                    • #11
                      Re: Kan ik nog iets aanvangen met mijn oude lenzen?

                      Hallo iedereen,
                      Ikke weer met een vraag die ik ook niet echt durf stellen bij de fotoboer.
                      Mijn kitlenzen 18-70 70-300, die bij mijn D70 zaten zijn die in werkelijkheid dan ook 27-105 en 105 450 ?
                      Sorry hoor maar ik raak er niet helemaal aan uit, ben nog maar digitaalfreak in wording.
                      Of is deze omzetting enkel geldig indie je lenzen van aan analoog toest. monteert op een dig. toest.

                      Iemand wil voor mij dit raadsel wel oplossen zekers ?
                      grts
                      Noel
                      Als jij nie deel is van die probleem nie, wees deel van die oplossing. Nikon D70 18-70/ 70-300,Tamron 28-300, Lowepro tas

                      Comment


                      • #12
                        Re: Kan ik nog iets aanvangen met mijn oude lenzen?

                        Oorspronkelijk geplaatst door buzzydriver Bekijk bericht
                        Hallo iedereen,
                        Ikke weer met een vraag die ik ook niet echt durf stellen bij de fotoboer.
                        Mijn kitlenzen 18-70 70-300, die bij mijn D70 zaten zijn die in werkelijkheid dan ook 27-105 en 105 450 ?
                        Sorry hoor maar ik raak er niet helemaal aan uit, ben nog maar digitaalfreak in wording.
                        Of is deze omzetting enkel geldig indie je lenzen van aan analoog toest. monteert op een dig. toest.

                        Iemand wil voor mij dit raadsel wel oplossen zekers ?
                        grts
                        Noel
                        Alé nu, dat zijn toch gemakkelijke vragen, dan zijn ze content dat ze u kunnen helpen

                        Die kitlenzen moet je dus ook in jouw geval x1.5 doen. Dit heeft niet met de lens te maken, enkel met de sensor die kleiner is. Op een fullframe, wanneer de sensor zo groot is als een 35mm negatief zal je dat dus niet moeten doen.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Kan ik nog iets aanvangen met mijn oude lenzen?

                          ik vrees wel dat die lensen op fullframe niet zullen werken, je krijgt dan zoiets:



                          geldt voor alle lenzen waar dx op staat vermeld

                          Comment


                          • #14
                            Re: Kan ik nog iets aanvangen met mijn oude lenzen?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Kade Bekijk bericht
                            Hallo,
                            Ik ben nieuw op dit forum (en in de digitale fotografie) en ben onder de indruk van de expertise van veel forum-leden hier!
                            Mijn vraag : ik sta op het punt om een digitale SRL te kopen en vroeg me af of ik nog iets kan aanvangen met de objectieven van mijn oude analoge Minolta. Het gaat om een lens van 135 mm (lichtsterkte 2.8) en een groothoek van (28 mm,2.8). Of zijn ze alleen nog goed voor de prullenmand?
                            Ik zou het ook in de winkel kunnen vragen, maar wil me liever niet belachelijk maken.
                            Ik twijfel nog tussen Canon eos 400D, Nikon D80 of Sony A100

                            alvast bedankt!
                            Dat hangt ervan af of het AF of MD lenzen zijn.
                            De AF lenzen passen perfect op de Sony A100, MD lenzen kun je niets meer mee aanvangen.
                            Als het AF lenzen zijn en je koopt een canon of nikon wil ik die 135 mm wel overkopen voor een prijsje
                            Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                            Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                            Comment


                            • #15
                              Re: Kan ik nog iets aanvangen met mijn oude lenzen?

                              Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
                              Jouw beide lenzen werken prima op de a100.

                              Als ik me niet vergis, is de menustructuur van de a100 vrijwel dezelfde als die van de vroegere KM 5D, en die vond ik eigenlijk wel heel handig in gebruik. Best zelf even proberen om je er een idee van te vormen.

                              Vrijwel hetzelfde ? ik zou zelfs zeggen Helemaal hetzelfde
                              We hebben ze een keer naast mekaar gelegd en zelfs de basis instellingen zijn helemaal gelijk.

                              Wat die lenzen betreft : ik heb ook wel interesse in 135 moest je die willen wegdoen.

                              PS de lenzen werken enkel op de Alpha as het AF lenzen zijn, oudere passen niet.
                              As I look back over my life I am struck by postcards ... ruined snap shots ... faded posters of a time, I can't recall. James Douglas Morrison
                              like.no.other

                              Comment

                              Working...
                              X