Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

fotografie: terug beschermd?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • fotografie: terug beschermd?

    Negen beroepen weldra beter beschermd

    (Belga) Negen beroepen zullen binnenkort beter beschermd zijn. De titel mag slechts gedragen worden als aan een aantal voorwaarden voldaan is. Het betreft 70.000 tot 80.000 mensen, schrijft La Dernière Heure dinsdag.
    Het gaat om fotografen, horlogemakers, binnenhuisarchitecten, landschapsarchitecten, tolken, vastgoedexperts, experts, kunstrestaurateurs en osteopaten. De wet is zopas in Het Staatsblad gepubliceerd. Het uitvoeringsbesluit wordt tegen eind november genomen, aldus federaal minister van Middenstand Sabine Laruelle. (kva)

    BELGA

    bron: http://www.standaard.be/Artikel/Deta...=B354497061121

    Terug naar af? of wie begrijpt hier nog wat van?
    http://www.razziphoto.com/

  • #2
    Re: fotografie: terug beschermd?

    Ja hallo, ik heb me begin dit jaar een btw-nr aangevraagd omdat fotograaf vanaf 2006 niet meer beschermd was en ik dus centjes mocht verdienen met "foto's maken". En nu gaan ze het al terug veranderen of wat

    Comment


    • #3
      Re: fotografie: terug beschermd?

      Oorspronkelijk geplaatst door Tony smeT Bekijk bericht
      Ja hallo, ik heb me begin dit jaar een btw-nr aangevraagd omdat fotograaf vanaf 2006 niet meer beschermd was en ik dus centjes mocht verdienen met "foto's maken". En nu gaan ze het al terug veranderen of wat
      Heb hetzelfde voor, maar gaan ze mensen die al een btw nummer hebben het terug afnemen? Of gaan ze geen nieuwe mensen laten registreren zonder aan bepaalde eisen te voldoen?
      Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
      http://www.stevevandegaer.be

      Comment


      • #4
        Re: fotografie: terug beschermd?

        ik zou nog niet panikeren tot ze de (nieuwe) voorwaardes publiceren.
        veel kans dat de ondertussen geregistreerden hun statuut kunnen behouden.
        mm
        ∏__|_ ∏__|_
        "no rules, great shots"
        Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

        Comment


        • #5
          Re: fotografie: terug beschermd?

          Wie de kaderwet evt al wil lezen :


          Het artikel van DH :
          Mijn fotowebsite : www.filover.be

          Comment


          • #6
            Re: fotografie: terug beschermd?

            Voorlopig is er alleen nog maar een kaderwet, zonder uitvoeringsbesluiten. Maar dat er dat aankomt was al een tijdje bekend.

            Greetz, RonnyE

            Comment


            • #7
              Re: fotografie: terug beschermd?

              Verzin dan een ander vrij beroep waarbij je foto's kan maken hé

              Comment


              • #8
                Re: fotografie: terug beschermd?

                Ik vind het persoonlijk belachelijk ... toen ik aan fotografie begon, was het mijn "droom" om er later geld mee te verdienen. Ik heb er toen over gedacht om al als zelfstandige te beginnen omdat veel van mijn modellen mij geld aanboden. Ik heb er toen echter voor gekozen om dat niet te doen en eerst een aantal (2 à 3?) jaren ervaring op te doen voor ik mezelf zou profileren als "fotograaf". Nu ben ik daar dus blijkbaar de dupe van, want zonder diploma zou ik dus zogezegd geen mooie foto's kunnen nemen ... echt belachelijk ...

                Zo was er pas nog een bruiloft van vrienden, die me hadden uitgenodigd om hun huwelijksfotograaf te zijn. Ik heb dat aanbod aangenomen, maar heb er op gestaan dat ze ook een prof inhuurden, het was tenslotte een belangrijke dag voor hen. Een paar dagen later meldden ze me dat ze mijn foto's veel mooier vonden dan die van de prof. (wat niet wil zeggen dat ze daarom ook fototechnisch beter waren, kheb die van de prof niet gezien). Dus de prof had een diploma en ik niet en daarom zou ik geen geld mogen vragen om foto's te nemen van een huwelijk? Echt belachelijk ...
                http://www.dennisclaes.be

                Comment


                • #9
                  Re: fotografie: terug beschermd?

                  Oorspronkelijk geplaatst door s5034454 Bekijk bericht
                  Ik vind het persoonlijk belachelijk ... toen ik aan fotografie begon, was het mijn "droom" om er later geld mee te verdienen. Ik heb er toen over gedacht om al als zelfstandige te beginnen omdat veel van mijn modellen mij geld aanboden. Ik heb er toen echter voor gekozen om dat niet te doen en eerst een aantal (2 à 3?) jaren ervaring op te doen voor ik mezelf zou profileren als "fotograaf". Nu ben ik daar dus blijkbaar de dupe van, want zonder diploma zou ik dus zogezegd geen mooie foto's kunnen nemen ... echt belachelijk ...

                  Zo was er pas nog een bruiloft van vrienden, die me hadden uitgenodigd om hun huwelijksfotograaf te zijn. Ik heb dat aanbod aangenomen, maar heb er op gestaan dat ze ook een prof inhuurden, het was tenslotte een belangrijke dag voor hen. Een paar dagen later meldden ze me dat ze mijn foto's veel mooier vonden dan die van de prof. (wat niet wil zeggen dat ze daarom ook fototechnisch beter waren, kheb die van de prof niet gezien). Dus de prof had een diploma en ik niet en daarom zou ik geen geld mogen vragen om foto's te nemen van een huwelijk? Echt belachelijk ...
                  Met andere woorden: je wilt betaald worden voor zwartwerk?
                  Minder glas dan vroeger, maar beter.

                  Comment


                  • #10
                    Re: fotografie: terug beschermd?

                    Neen, dat is nu juist mijn punt: ik wil als brave burger alles legaal in orde hebben: eerst zien dat ik genoeg ervaring heb en dan zien dat ik een BTW-nummer heb en het hele circus ... maar nu gaat dat dus niet meer, waardoor ik twee opties heb: blijven gratis werken of in't zwart gaan werken. Zwart werk zie'k niet zitten, dus zal ik nooit "fotograaf" kunnen worden. Tenzij ik natuurlijk het risico neem om op mijn werk ontslag te nemen, terug gaan studeren en van fotografie mijn hoofdberoep te maken. Maar ik heb nooit fotografie willen doen als job, gewoon als een plezante bijverdienste ...
                    http://www.dennisclaes.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: fotografie: terug beschermd?

                      schrijf ASAP een eerste factuur uit, en stap een zelfstandigenkas binnen.
                      zorg dat ze je met terugwerkende kracht zelfstandig maken.
                      veel kans dat ze mensen die in de "vrije" periode zijn zelfstandig geworden
                      hun licentie laten behouden.

                      hou er wel rekening mee dat zelfstandig zijn méér inhoud dan alleen
                      facturen schrijven en geld ontvangen!
                      boekhouding, sociale lasten, aanvullende ziekteverzekering, ...
                      allemaal niet van de poes! zelfstandig zijn is GEEN lachertje.

                      in jou geval (je hebt een job?) ga je gewoon voor bijberoep.

                      maar als je zeker bent: DOEN!
                      (en in vermoed dat je het niet zal doen)

                      mm
                      ∏__|_ ∏__|_
                      "no rules, great shots"
                      Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

                      Comment


                      • #12
                        Re: fotografie: terug beschermd?

                        je vermoeden is juist.

                        Een heel erg goede tip, het is zeker een optie die te overwegen is en waar ik eerder nog niet aan dacht.

                        Echter, ik heb nog niet de ervaring in zowel fotografie als het zelfstandige leven om nu al zelfstandige te worden. (kheb wel een A2 Bedrijfsbeheer van mijn middelbaar, maar da's al 7 jaar geleden ofzo ...). Ik heb een tijd terug ook de kosten bekeken om zelfstandige te zijn en die bedragen al snel 300 euro per jaar. Dat vind ik wat veel geld om alleen maar het statuut te behouden en er verder niets aan te verdienen.

                        Ik weet überhaupt ook niet of ik ooit wel goed genoeg zal zijn om me te meten met de profs. Ok, voor huwelijksfotografie hoef je niet geweldig te zijn omdat die foto's bekeurd worden "gewone mensen", maar mijn uiteindelijke doel is om professioneel photoshoots te kunnen doen voor modellen en idealiter zelfs magazines en mijn werk ook gepubliceerd te krijgen. De consensus van het forum zal wel zijn dat yours truly nog ver van dat punt verwijderd is en het niet eens zeker is dat ik ooit tot dat punt zal geraken. Pas wanneer ik zeker ben dat ik "zo goed" ben of kan worden, zal ik de stap wagen om zelfstandige te worden en freelance te gaan werken. Daarom zal ik mij dus niet morgen zomaar even snel gaan aanmelden om als prof fotograaf ingeschreven te worden.

                        Het zou trouwens zowieso inderdaad in bijberoep zijn (ik ben IT Consultant). Nu ja ... moest ik ooit een vaste job aangeboden krijgen bij een magazine ofzo, dan zou'k daar geen nee tegen zeggen, maar laten we even realistisch blijven ... in bijberoep zou al heeeeeel tof zijn.
                        http://www.dennisclaes.be

                        Comment


                        • #13
                          Re: fotografie: terug beschermd?

                          Oorspronkelijk geplaatst door s5034454 Bekijk bericht
                          je vermoeden is juist.

                          Een heel erg goede tip, het is zeker een optie die te overwegen is en waar ik eerder nog niet aan dacht.

                          Echter, ik heb nog niet de ervaring in zowel fotografie als het zelfstandige leven om nu al zelfstandige te worden. (kheb wel een A2 Bedrijfsbeheer van mijn middelbaar, maar da's al 7 jaar geleden ofzo ...). Ik heb een tijd terug ook de kosten bekeken om zelfstandige te zijn en die bedragen al snel 300 euro per jaar. Dat vind ik wat veel geld om alleen maar het statuut te behouden en er verder niets aan te verdienen.

                          Ik weet überhaupt ook niet of ik ooit wel goed genoeg zal zijn om me te meten met de profs. Ok, voor huwelijksfotografie hoef je niet geweldig te zijn omdat die foto's bekeurd worden "gewone mensen", maar mijn uiteindelijke doel is om professioneel photoshoots te kunnen doen voor modellen en idealiter zelfs magazines en mijn werk ook gepubliceerd te krijgen. De consensus van het forum zal wel zijn dat yours truly nog ver van dat punt verwijderd is en het niet eens zeker is dat ik ooit tot dat punt zal geraken. Pas wanneer ik zeker ben dat ik "zo goed" ben of kan worden, zal ik de stap wagen om zelfstandige te worden en freelance te gaan werken. Daarom zal ik mij dus niet morgen zomaar even snel gaan aanmelden om als prof fotograaf ingeschreven te worden.

                          Het zou trouwens zowieso inderdaad in bijberoep zijn (ik ben IT Consultant). Nu ja ... moest ik ooit een vaste job aangeboden krijgen bij een magazine ofzo, dan zou'k daar geen nee tegen zeggen, maar laten we even realistisch blijven ... in bijberoep zou al heeeeeel tof zijn.
                          Zelfstandige in bijberoep kost je bijna niks hoor. Sociale lasten worden berekent op je verdiensten, dus zolang je niks verdiend moet je ook niks betalen. (Je betaalt deze wel de eerste 3 jaar, maar je krijgt dit terug als je inkomsten te laag waren)
                          Als je zelf je boekhouding niet kan doen en je hebt een lage omzet kan je kiezen voor vrijstelling van BTW: dan moet je al geen kwartaal aangiften doen en moet je uw boekhouder maar betalen voor 1 bezoek per jaar.
                          Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
                          http://www.stevevandegaer.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: fotografie: terug beschermd?

                            Bedankt voor de tip. Misschien toch eens wat meer informatie opdoen. Heeft er iemand een idee van hoe lang het kan duren voor dat die wet officieel start? Dagen? Weken? Maanden?

                            Kga zowieso ook eens kijken wat er nodig is om dat diploma te halen. Als het in avondschool kan, dan lijkt het me mss zelfs nog redelijk interessant. Kben er al een tijdje over aan't denken om cursussen te gaan volgen in avondschool. Als de uren en plaats tenminste wat voordelig uitkomen voor mij (ik sta 's morgens om 5h30 op en ben rond 20h30 pas terug thuis, dus kzou al verlof moeten nemen om een cursus te kunnen volgen). Dagschool is dus zowieso al out of the question voor mij.
                            http://www.dennisclaes.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: fotografie: terug beschermd?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Doc_Holiday Bekijk bericht
                              Zelfstandige in bijberoep kost je bijna niks hoor. Sociale lasten worden berekent op je verdiensten, dus zolang je niks verdiend moet je ook niks betalen. (Je betaalt deze wel de eerste 3 jaar, maar je krijgt dit terug als je inkomsten te laag waren)
                              Als je zelf je boekhouding niet kan doen en je hebt een lage omzet kan je kiezen voor vrijstelling van BTW: dan moet je al geen kwartaal aangiften doen en moet je uw boekhouder maar betalen voor 1 bezoek per jaar.
                              Ja, maar als je meer gaat verdienen in die 3 jaar, krijg je de rekenening gepresenteerd het 4e jaar, en dat kan voor een verschot zorgen. Je zit er snel over...
                              Inderdaad, als je omzet lager ligt dan een 5580 euro per jaar kan je BTW-vrijstelling vragen, maar vergeet dan niet dat je zelf ook geen BTW kan terugvorderen (wat wel mooie bedragen zijn bij zo'n dure apparatuur als die voor fotografie)...

                              Ikzelf wou mij volgend jaar als bijberoeper laten registreren, dan kan ik tenminste legaal iets vragen als vergoeding indien ik dat wens. Maar hoe het er nu uitziet... en het dit jaar nog doen is voor mij geen optie, ik verdrink nu al in het werk, dat er nog eens bij is echt teveel van het goede.
                              Equine & Dance photography by Stefaan Ellebaut website | Facebook
                              Focaldesign

                              Comment

                              Working...
                              X