Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sigma of Tamron 2x converter ??

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sigma of Tamron 2x converter ??

    Ik zit te twijfelen over de aankoop van een Sigma 2x Apo Ex Dg Converter of een Tamron AF 2x teleconverter 7 elementen, om te gebruiken op een Sigma 180mm f3.5 macrolens.
    Welke van de 2 is het meeste aan te raden ??
    Mvg, Fekke
    Nikon D750

  • #2
    Re: Sigma of Tamron 2x converter ??

    specifiek voor sigma zou ik de sigma nemen,
    gewoon omdat ze op elkaar zijn afgestemd.

    maar waarom zou je op een tele-macro een 2x converter zetten?

    mm
    ∏__|_ ∏__|_
    "no rules, great shots"
    Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

    Comment


    • #3
      Re: Sigma of Tamron 2x converter ??

      Oorspronkelijk geplaatst door Fekke Bekijk bericht
      Ik zit te twijfelen over de aankoop van een Sigma 2x Apo Ex Dg Converter of een Tamron AF 2x teleconverter 7 elementen, om te gebruiken op een Sigma 180mm f3.5 macrolens.
      Welke van de 2 is het meeste aan te raden ??
      Geen.

      Ik heb de 1.4x voor op mijn Sigma 180mm f3.5 macrolens en deze combo is zo al soft genoeg. Een 2.0x converter erop zal de kwaliteit geen deugt doen. Maar misschien ben ik te veeleisend .

      Alhoewel, deze heb ik ooit gemaakt met m'n D60, Sigma 180 & een oude Tamron 2.0x converter dus kan het misschien toch wel :
      http://www.pbase.com/hvr_oosterzele/image/39192487 en de 4 volgende. Diafragma niet te fel sluiten. Deze waren op ongeveer f/8 als ik mij goed herinner. Wel op monopod want je bent natuurlijk 2 stops licht kwijt.

      Uiteindelijk is het sop de kolen niet waard. De combo is niet echt handig voor macro.
      Last edited by hvr_oosterzele; 20 november 2006, 16:11.

      Comment


      • #4
        Re: Sigma of Tamron 2x converter ??

        Ik zou de 2x converter niet zozeer gebruiken voor macro-werk, maar eerder voor telefotografie (360mm f5.6 ipv 180 f3.5) Ik dacht dat dit een mooie combinatie zou zijn voor telewerk of zit ik er compleet naast ??
        Mvg, Fekke
        Nikon D750

        Comment


        • #5
          Re: Sigma of Tamron 2x converter ??

          Ik gebruik mijn 1.4 en 2xTC's dikwijls op mijn 150mm macro om een veel grotere vergroting te krijgen van wat je fotografeert.
          Als tele gebruik ik hem nooit. Met de 2x TC heb ik toch geen AF en met de 1.4 moet ik ook al chance hebben dat ik AF heb
          [FONT=Century Gothic][SIZE=2]WWW.NATUURBEELD.BE | FACEBOOK

          Comment


          • #6
            Re: Sigma of Tamron 2x converter ??

            Recent heb ik heel wat praktijkervaring kunnen opdoen met verschillende merken TC's en lenzen op Nikon (met dank aan Konijnenberg - zij hebben er trouwens zelf ook veel uit geleerd!)

            Met de Sigma 180mm Macro heb ik geen ervaring, wél met de 150mm, maar veel verschil zal dit niet uitmaken.

            In principe zou een Sigma 1.4 APO TC goed AF moeten werken op de Sigma Macro 150mm Macro EX DG HSM.
            Ik schrijf "in principe", want éénmaal lukte het voortreffelijk (met mijn camera en objectief), en éénmaal niet helemaal (met camera en objectief uit demokast in de winkel). In het laatste geval stelde de combinatie zelfs niet meer AF scherp boven ca. 10m! En ja, ik heb er wel goed op gelet dat de focus limiter steeds wel degelijk op "Full" stond!

            Tamron, Kenko PRO en Soligor DG TC's werkten totaal niet op Nikon D70, D80 en D200 in combinatie met Sigma HSM lenzen (150 en 50-500). Elektronisch conflict.
            Deze TC's werkten wél met bvb. Nikon 70-200 f2.8 VR .

            Sigma 1.4 APO TC werkt helemaal niet op Nikon AFS 300mm f4.0, zelfs niet in MF. Kenko en Nikon werkt hier wél.

            Hoe dan ook, TC's blijken bijzonder kritisch te zijn op digitale bodies in combinatie met bepaalde lenzen. Ik vermoed dat Canon op vlak van TC's mogelijk minder kritisch zou kunnen zijn.

            Conclusie: steeds eerst de door u gebruikte combinatie zelf uittesten alvorens aan te kopen. Het is dus niet echt verstandig om een TC on-line te bestellen!...

            BTW, persoonlijk heb ik reeds enkele positieve ervaringen gehad bij bezoeken aan Konijnenberg Turnhout. Zeer vriendelijk, correct en behulpzaam .

            Als het goed is zeg ik het dus ook!

            Comment


            • #7
              Re: Sigma of Tamron 2x converter ??

              Oorspronkelijk geplaatst door Hellcat Bekijk bericht
              om een veel grotere vergroting te krijgen
              niet aan gedacht ...

              m m
              ∏__|_ ∏__|_
              "no rules, great shots"
              Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

              Comment

              Working...
              X